yo
door yolan Aug 27, 2009 om 20:23
Computers & telefonie

Niet gekeurd

Ik ga 5 mei naar een auto in Raamsdonkveer kijken (ik woon zelf in Echt) in een garage. Tijdens de koop is mijn eigen garagist erbij. Hij kijkt onder de moterkap en onderhandeld over het financiele deel van de koop. Uiteindelijk ga ik over tot de koop.

Ik ga naar het postkantoor om de auto te laten overschrijven en ik regel telefonisch mijn verzekering. Ik vraag aan de garagist van Raamsdonkveer of ik nog iets moet. Maar alles was goed zo. Ik rij met de auto naar huis.

Vervolgens krijg ik op 4 augustus een fikse boete thuis (96 Euro). Mijn auto had 17 april gekeurd moeten zijn en dat had ik verzuimd. Ik was hel;emaal verbijsterd. Ik heb de auto nog dezelfde dag laten keuren.

Kan ik hier nog wat mee doen?

1613 28 Rapporteer

cathy1
door cathy1 - Aug 27, 2009 om 20:54
125 Antwoorden / 2 Vragen

Eerlijk gezegd lijkt het wel logisch dat je vraagt tot wanneer een auto gekeurd is als je hem 2e hands koopt, dat wil je toch sowieso weten. Je weet neem ik aan ook wat het bouwjaar is, dan weet je toch ook of hij gekeurd moet worden?  Misschien was dit de eerste keer dat de auto gekeurd moest worden, maar ook dat had je kunnen weten.

Niettemin, niet erg netjes dat het niet gemeld is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 27, 2009 om 21:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Yolan,

Om met een gebruikte auto van een bepaalde leeftijd te mogen rijden op de openbare weg zal deze APK (goed)gekeurd moeten zijn. Dat zal je bekend (moeten) zijn. Niemand dwingt je tot keuring wanneer je daar niet mee rijdt.

Het is je eigen verantwoordelijkheid te zorgen dat de keuring op tijd gebeurt.

Toen je de auto gekocht had en op jouw naam was overgeschreven, was de kous v.w.b. de APK verantwoordelijkheid van de garagist in Raamsdonkveer over. Die lag op dat moment bij jou.

Je had naar de APK datum kunnen vragen, doch deze en andere gegevens over de aan te schaffen auto vooraf gratis op kunnen vragen bij:

http://publiek.vwe.nl/index.aspx

Wanneer je iets koopt, heb je wettelijk zelf een onderzoeksplicht. Daaraan heb je op dit punt niet voldaan. Je kunt een ander daar niet mee belasten. Je zult zelf moeten betalen en op niemand kunnen verhalen.

Overigens is in deze situatie je eigen garagist een zwak punt. Hij had, als jouw deskundige, daar ook naar kunnen vragen. Probeer de schade te delen met je garagist. Recht heb je er niet op.
Doch wanneer hij je goed heeft geadviseerd met deze auto en je bent verder tevreden, dan is de schade peanuts bij kosten die je anders kwijt bent. En of je garagist je na die vraag nog zo leuk vind en je nog vaker terwille zal zijn?

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Aug 27, 2009 om 23:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Even over dit zinnetje: "Ik heb de auto nog dezelfde dag laten keuren."; was dat een keuring voor de APK?

Zo ja, dan krijg je een keuringsrapport en treft jou geen blaam. Indien het een ander soort keuring was, ja dan hang je.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 27, 2009 om 23:45
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Edwardus, quote 'Even over dit zinnetje: "Ik heb de auto nog dezelfde dag laten keuren."; was dat een keuring voor de APK?'

....met dezelfde dag wordt de dag bedoelt dat de bekeuring op de deurmat viel!

edwardus
door edwardus - Aug 27, 2009 om 23:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hmm ja zo kun je 'm ook lezen ja.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 28, 2009 om 12:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kroon:

Weer een meesterlijk antwoord:

U kunt bezwaar maken tegen deze boete die mijns inziens de vorige eigenaar moet voldoen.

Mijns inziens hoeft de wagen niet
APK goedgekeurd te zijn wanneer deze niet op de openbare weg
staat/rijdt. Bij de handelaar op zijn terrein is daar dus geen sprake
van.

Het zou ook kunnen dat de prijs voor
de auto is afgesproken zonder APK enz., om de prijs te drukken. Dat
scheelde mij ook al eens 500 euro.

In ieder geval is TS pas na maanden
via een boete wakker geworden. TS had maanden de tijd om e.e.a. te
controleren. Zeer nalatig. Daar heeft de vorige eigenaar (handelaar)
niets meer mee van doen.

Voor de rest bevat je reactie niets dat nog niet is opgemerkt. Meesterlijk!

H.

re
door reentje66 - Aug 28, 2009 om 13:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Stom is het enige wat ik zelf kan zeggen !
Als je een auto koopt dan zorg je dat je alle papieren krijgt van de verkoper !
Inclusief het keuringsrapport !
Dat is eigenlijk altijd 1 van de 1e vragen die ik stel hoelang er nog keuring op zit. En eigenlijk altijd krijgen wij de auto met een nieuwe APK keuring erop. Je haalt de auto vaak na een paar daagjes op nadat je besloten hebt hem te kopen. Dan word ie rij klaar gemaakt en alle dingen die eventueel stuk zijn gerepareerd worden.
En wat al eerder gezegd is hier, ja je hebt zelf ook een verantwoording voor wat je koopt. Je kan wel zeggen dat de keuring nog voor de oude eigenaar is, maar ja hoelang stond die auto al bij die garage ??
Onze vorige auto moest in April gekeurd worden, in Maart daarvoor hebben wij hem ingeruild bij een garage voor een andere MET een nieuwe APK erop.
Tja dus eigenlijk eigen schulld dikke bult is het verhaal in deze...
Een garage houder vind het allang best als de auto verkocht is.
Maar in ieder geval een goeie leer voor de volgende X nietwaar ?!

Mvg Irene

du
door dubbelzout - Aug 28, 2009 om 13:02
100 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al enkele jaren geen auto meer. Maar wat ik wel weet:  Als je autorijdt heb je de verplichting bij je te hebben:  Rijbewijs, Kentekenpapieren, APK Keuringsbewijs en Groene Kaart. Dat u het APK document niet kreeg, had u en uw garagist al direct op moeten vallen. Kortom, u bent ronduit slordig geweest. Nu op de blaren zitten.

gunung
door gunung - Aug 28, 2009 om 13:15
6 Antwoorden / 3 Vragen

Echt, dat ligt toch in Limburg hè?

geer56
door geer56 - Aug 28, 2009 om 13:22
100 Antwoorden / 9 Vragen

Het is allemaal wel leuk de opmerkingen vanm je had dit en je had dat maar ik vind het acht weer zo'n tipische autohandelaren streek om lekker niks te zeggen voor die paar euro.

Wat ik wel dom vind is dat de persoon die je bij je had er niet om gevraagd heeft die zou dat toch zeker moeten weten en de trucjes kennen Ik weet niet of het een bovag garage was (zal wel niet) maar anders kan je via die weg nogal eens iets voor elkaar krijgen

labren
door labren - Aug 28, 2009 om 13:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

om even de vraag te beantwoorden, je kan hier niks aan doen gewoon de bekeuring betalen want dit is je eigen verandwoording, wel hele leuke en goede antwoorden daar is alles mee gezegt maar het verbaast mij dat er nog steeds mensen zijn die niet weten hoe de wereld in elkaar zit, bij zo iets simpels als een auto kopen en nog wel met een expert erbij die toch alles moet weten over de koop van een auto en de afhandeling daarvan

gi
door gibson - Aug 28, 2009 om 13:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Kort gezegd:

Je kunt hier weinig aan doen.

Wie te goed van vertrouwen is, is in juridische zin te goedgelovig. M.a.w.: Jij had zelf aan je onderzoek en infoplicht moeten voldoen.

pi
door pier46 - Aug 28, 2009 om 13:50
11 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op internet bij:  WWW.RDW.NL  zodra je een kentekennummer weet !!!!!

Dan kunt u o.a. zien of er een geldige APK opzit of wanneer hij moet

U kunt ook zien hoelang hij op de naam van de verkopende partij staat.

ho
door hond2 - Aug 28, 2009 om 13:55
18 Antwoorden / 1 Vragen

Hier valt denk ik niets meer aan te doen;het is niet verboden om een auto met verlopen apk te verkopen maar wél om er in te rijden.De verkopende garage is dus niet netjes geweest maar heeft niet onwettig gehandeld.

Tenslotte is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Voor alle zekerheid zou ik de vraag echter ook voorleggen aan de RDW en bezwaar maken tegen de boete mét redenen natuurlijk.

ha
door harryromijn - Aug 28, 2009 om 14:47
272 Antwoorden / 0 Vragen

helassd, de overheid DWINGT u WEL tot een APK-keuring.

Mijn auto stond bij de garage, helaas wat langer dan gepland wegens het zoeken naar gebruikte ipv nieuwe onderdelen, en ging OVER de te-laat tijd, die de overheid accepteert voor een APK goedkeuring. Dus viel er een administratieve boete van E 90

Een leen-auto van de garage meegekregen, die niet APK goedgekeurd gemeld was ( logisch, auto wel perfect in orde, maar .. wordt pas echt opgegeven aan de APK op moment van verkoop, om die termijn zo 'vers' mogelijk te houden. Gevolg: als rijder van zo'n auto een boete van E 90

jokesk
door jokesk - Aug 28, 2009 om 14:53
50 Antwoorden / 9 Vragen

Niet zo slim van de garagemedewerker die voor jou naar de auto heeft gekeken ook niet meteen de APK datum had gecontroleerd.
Zelf heb ik al een aantal keren een 2e handsauto gekocht en altijd de APK datum gecontroleerd.
Moest het al snel gebeuren vroeg ik wat extra korting op verkoopprijs. (altijd op de verkoopprijs gaan afdingen. als dat naar tevredenheid gelukt is dan pas zeggen dat je extra korting wil omdat je de PKA keuring binnenkort moet betalen)

Als ik jou was zou ik naar de verkopende partij gaan en de situatie voorleggen en kijken of je de boete of een deel er van vergoed kan krijgen.
Beide patrijen (jij en de verkoper) zijn, de 1 meer en de ander minder, schuldig want de verkoper had zo netjes moeten zijn om te melden dat de APK verlopen  was en jij omdat je nagelaten hebt om naar de APK keuringdatum te vragen.

edwardus
door edwardus - Aug 28, 2009 om 15:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als die wagen op het moment van de verkoop afgemeld is, dan ben jij als nieuwe eigenaar niet verantwoordelijk voor de kosten. De RDW schrijft jou aan, omdat dat makkelijk is, maar jij kunt die kosten wel verhalen op de vorige eigenaar c.q. in bezwaar gaan, omdat je direct vanaf aanschaf een APK goedgekeurde wagen reed. Jou treft geen blaam.

karelstromph
door karelstromph - Aug 28, 2009 om 16:31
95 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij heeft de garage NIET voldaan aan de overeenkomst. Hij heeft een rijklare auto verkocht, maar niet geleverd. De garage blijft ingebreke, en nog een slag erger indien zijzelf een APK keuring mag uitvoeren (doch verzuimde). Ik zou de auto terugbrengen en mijn geld terugvragen, tenzij de garage bereid is zowel de bekeuring als de kosten van de APK te vergoeden.

Dit mag niet, de garage mag je niet laten vertrekken zonder de verieste papieren, daaronder de APK.

Groet, Karel

kroonmeester
door kroonmeester - Aug 28, 2009 om 17:51
457 Antwoorden / 45 Vragen

Vertrouwen is goed, controle(ren) is beter!

va
door vanderwerk - Aug 28, 2009 om 18:42
10 Antwoorden / 0 Vragen

Heel stom, maar dit ter zijde. De wet schrijft voor dat U als bezitter/op Uw naam staand voertuig verplicht bent wegenbelasting, verzekering en apk geregeld te hebben. Of Uw auto of ander motorvoetuig wel of niet op de openbare weg staat, doet niet ter zake.Of U hem in Uw woonkamer of onder een hooiberg zet maakt niets uit. Hou hier maar rekening mee.

le
door leolouwers - Aug 28, 2009 om 19:21
12 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst dit: op het moment dat een motorvoertuig bij een garage wordt ingeruild en het voertuig wordt derhalve aan de bedrijfsvoorraad toegevoegd, dan hoeft het voertuig niet APK gekeurd te worden. Pas wanneer het voertuig wordt verkocht aan een particulier of bedrijf dient dit APK gekeurd te worden.

Als consument heb je recht op een product dat voldoet aan datgene dat ervan mag verwachten. Derhalve had de verkoper het voertuig van een nieuwe APK moeten voorzien. Echter, wanneer in de koopovereenkomst duidelijk is vermeld dat het voertuig zonder APK wordt geleverd, dan heb je geen poot om op te staan.

Ik zou derhalve eens met de verkoper contact opnemen om dit probleem te bespreken. Hij had je hierop moeten wijzen. Als consument heb je meer rechten dan je denkt.

Groetjes, Leo

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 28, 2009 om 21:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pier, off topic:

Kun je bij de RDW meer over je auto zien dan hier?:

http://publiek.vwe.nl/index.aspx

H.

csb5
door csb5 - Aug 28, 2009 om 21:46
85 Antwoorden / 6 Vragen

krijg je n auto verzekerd als hij niet apk gekeurd is?

meen wel als je n aanrijding krijgt de verzekering niet betaald.

edwardus
door edwardus - Aug 28, 2009 om 23:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zo langzamerhand zou een reactie van Yolan wel gewenst zijn eigenlijk.

kroonmeester
door kroonmeester - Aug 29, 2009 om 19:08
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ik was op 5 mei naar een auto in Raamsdonkveer kijken - woon zelf in Echt - in een garage. Tijdens de koop was mijn eigen garagist erbij. Hij keek onder de moterkap en onderhandeld over het financiele deel van de koop. Uiteindelijk ging ik over tot de koop.

Ik ging naar het postkantoor om de auto te laten overschrijven en  regelde telefonisch mijn verzekering. Ik vroeg aan de garagist van Raamsdonkveer of nog iets moest worden geregeld. Maar alles was goed zo. Ik reed met de auto naar huis.

Vervolgens kreeg ik op 4 augustus een fikse boete van 96 Eur thuis. Mijn auto had op 17 april jl. gekeurd moeten zijn en dat had de vorige eigenaar verzuimd. Ik was helemaal verbijsterd. Ik heb de auto nog dezelfde dag laten keuren.

Wat kan ik hiermee nog aan doen?

Antwoorden: op 5 mei jl. is de tenaamstelling van het kentekenbewijs deel 1A op uw naam gezet.

U kunt bezwaar maken tegen deze boete die mijns inziens de vorige eigenaar moet voldoen.

U had zelf ook de (zorg)plicht om te controleren of verkopene partij u wel alles correst had verteld. Immers op www.rdw.nl kon en kunt u de gegevens van de auto verifiëren, w.o. apk-keuring en diefstalregistratie.

U en uw eigen garagist zijn naïef  -onnozel - geweest.

En tot slot komt u pas na ruim drie weken om een oplossing vragen.

yo
door yolan - Aug 29, 2009 om 19:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ben een beetje overdonderd door al deze antwoorden.

Ik was er toen echt van overtuigd dat ie gekeurd was. Maar ja dat is dan zijn woord tegen het mijne.

Jullie meningen zijn ook verdeeld, maar ik neig er toch het meeste naar om maar gewoon te betalen. Dure les geleerd. Zal mij nooit meer gebeuren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2009 om 20:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Yolan:

Ja, dat is het beste. Hierover donderjagen met je eigen garagist, daarmee wordt jullie verhouding er niet beter op.

Toch leuk dat je nog even reageert.

Je moet maar zo denken: Die €96,- lesgeld verdeeld over de vele jaren dat je nog te leven hebt, want je hebt je hele leven hier nog wat aan, dan is het maar een luttel bedrag per jaar.

H.

pi
door pieterhen - Aug 30, 2009 om 14:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Je kunt iig  bezwaar aanteken en de zaak voor laten komen. Als blijkt, dat je te goeder trouw hebt gehandeld, de auto was op de keuringsdatum immers niet in je bezit, krijg je vast boete vermindering of kwijtschelding.

Ik neem aan dat je inmiddels de auto wel hebt laten keuren?

Wij hebben het zelf meegemaakt, onze auto ging weg voor sloop in eigen beheer, er zat tussen de peildatum en de overschrijving 1 week. Kregen uiteindelijk ook halvering van de boete.