mebo
door mebo Oct 27, 2013 om 10:27
Computers & telefonie

Nieuwe of gebruikte laptop kopen

Graag een advies over het volgende.
Mijn vrouw en ik gebruiken samen onze computer.
Gebruik nog XP.
Zij zou graag een eigen laptop willen hebben om te internetten en als tekstverwerker.
Aangezien het budget nu beperkt is tot zo'n € 300.00, vraag ik mij af of het zinvol is om nu een gebruikte en gecontroleerde laptop te kopen of nog te wachten en dan t.z.t. een nieuwe te kopen.
Voor een gebruikte dacht ik aan een HP of Dell laptop van 15.4" met bv. Windows 7 er op.
Is het verschil in werken met XP en Windows 7 groot ?

6408 28 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2013 om 10:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, een nieuwe laptop heeft u misschien al voor vier- of vijfhonderd euro, of zelfs voor iets meer dan driehonderd euro, bijvoorbeeld de Dell Inspiron 15 (excl. verzendkosten). Dus dan zou ik mij persoonlijk niet zo snel aan tweede hands wagen. Doet u dat wel, kijk dan eens bij een lokale computer winkel of ze nog een goede inruil hebben staan. Ga dan voor een laptop met Windows 7 er op, die overgang is niet zo groot vanaf XP.

Nadeel van een nieuwe laptop kopen kan zijn dat deze op Windows 8 draait, en dan is de overgang vanaf XP wel erg groot.

ro
door ron530 - Oct 27, 2013 om 11:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een laptop is tweedehands een risico maar een overjarige aanschaffen is ook een optie. Voordeel is dat een overjarige laptop nog op windows 7 draait want dat maakt de overgang van XP iets aangenamer. Houdt er wel rekening mee dat het mail programma outlook express niet meer aanwezig is en oudere apparatuur niet meer ondersteund wordt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 27, 2013 om 11:55
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn inziens zou je beter 200 euro bij kunnen leggen en woensdag naar de Aldi gaan.

Maar typt je vrouw nu heel erg traag, kun je weer beter voor 'n laptop gaan, qua stroomverbruik slurpen ze aanzienlijk minder dan 'n desktop.
Echter het nadeel van een laptop is wanneer er iets stuk gaat het niet makkelijk te vervangen is en kostbaar kan zijn. Echter wanneer je hem 'n vaste opstelling (monitor, muis en toetsenbord op aansluiten) geeft is de kans groot dat ze erg lang meegaan, zelfs Acer.

Verder is het met Windows 7 makkelijker werken dan met XP.

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2013 om 12:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag eens rond in uw woon/werk omgeving. Wellicht heeft één van die kring een nieuwe gekocht oid of heeft er nog eens staan die je voor een prikkie kan overnemen. Maar check wel effe of 'tie ook goed funktioneert, leen hem desnoods eerst een week of 2. Als er dat fouten in zitten komt dat er wel uit.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 27, 2013 om 12:25
937 Antwoorden / 2 Vragen

wees erg voorzichtig met die 2e hands aangeboden laptops, er is altijd wel iets mee en na een jaar kunt u weer een andere kopen. Geef dan 450 euro uit aan een nieuwe maar een simpele, heeft u veel meer aan.

gsm
door gsm - Oct 27, 2013 om 12:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Tweedehands vind ik niet aan te raden. De oplaadbare batterij heeft een beperkte levensduur en zal in principe al versleten kunnen zijn na 3 jaar. Daarnaast weet je absoluut niet hoe de verdere gezondheidstoestand van een gebruikte laptop is.

Probeer een nieuwe laptop te bemachtigen, met een intel processor (bijvoorbeeld een i3) te kopen in de uitverkoop bij een goede computerwinkel. Helaas zal het moeilijk worden om nog Windows 7 te verkrijgen, wat wel veel op Windows XP lijkt. Windows 8.1 zal even wennen zijn.

De i3 processoren van intel leveren voldoende prestaties, zijn zuinig in batterijgebruik en geven minimale warmteproductie.
Dan zit je echter toch al gauw aan een bedrag van € 500

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2013 om 13:00
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik lees: "Aangezien het budget nu beperkt is tot zo'n € 300.00, " kan iedereen gelijk hebben dat een nieuwe ven € 400/500 beter is, maar kennelijk heeft TS dat niet. Daarom, kijk eens in de betrouwbare bekenden kring. Verder, als de accu niet 100% is en het is een pc voor thuisgebruik, wat is er dan loos met netvoeding, als 'tie het daar wel goed op doet. Ik heb (als voorbeeld) van een buurtje voor € 75 een oudere maar goed werkend laptop overgenomen met zelfs nog een acceptabele accu. Dus kijk wel in uw bekenden kring die betrouwbaar is en die u het ding ter test ook zonder betaling aanbiedt.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2013 om 13:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mahadma, klopt. Mijn eigen laptop draait nog op Vista en is dus inmiddels ook al ruim ouder dan drie jaar. De accu gaat niet meer lang mee, misschien een uur ofzo, maar normaliter hangt de laptop altijd aan de stroom, dus dat is geen enkel probleem. Als je het treft en je kan een redelijke laptop voor een prikkie overnemen dan zou ik mij ook minder zorgen maken om de accu, mits je de laptop alleen thuis gebruikt.

wi
door willems123 - Oct 27, 2013 om 14:22
117 Antwoorden / 16 Vragen

2e hands laptop kopen is af te raden, voor een paar tienje meer kan je een nieuwe kopen, bv. HP Notebook 655 C4X99EA 15.6", E2 1800, 320GB (voor 339 euro). Windows 8 is een best lekker systeem, het is inderdaad even wennen.

mayonaise
door mayonaise - Oct 27, 2013 om 19:22
33 Antwoorden / 1 Vragen

Online laptops kopen veel goedkoper dan in de winkel. zoek eens op google naar een type nummer wat je wil, en dan op vergelijken type nummer , kan soms 200 euro goedkoper zijn ; ) s6

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2013 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=mayonaise schreef op zondag 27 okt 2013, 19:22]Online laptops kopen veel goedkoper dan in de winkel. zoek eens op google naar een type nummer wat je wil, en dan op vergelijken type nummer , kan soms 200 euro goedkoper zijn ; ) s6

Wat heeft het vervangen van een scherm nu te maken met de vraag?
Slaat nergens op.

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2013 om 21:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 27 okt 2013, 20:30][quote=mayonaise schreef op zondag 27 okt 2013, 19:22]Online laptops kopen veel goedkoper dan in de winkel. zoek eens op google naar een type nummer wat je wil, en dan op vergelijken type nummer , kan soms 200 euro goedkoper zijn ; ) s6

Wat heeft het vervangen van een scherm nu te maken met de vraag?
Slaat nergens op.

Hij is een site aan het promoten. Bij andere vragen kwam hij ook al met deze site aanzetten.

aurora1
door aurora1 - Oct 27, 2013 om 21:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eens wat winkels binnenlopen en kijken of ze voor rond de 300 euro nog laptops met W7 te koop hebben. Dan merk en type noteren en op internet e.e.a. erover uitzoeken. Als het naar de zin lijkt terug naar de winkel en misschien nog wat onderhandelen over de prijs?

pi
door pieterwolters - Oct 28, 2013 om 09:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Chromebook. Die heb je nieuw in die prijsklasse.

aurora1
door aurora1 - Oct 28, 2013 om 12:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@pieterwolters, TS zoekt een laptop met W7 voor ca 300 euro (zie de vraag) en een Chromebook is geen normale windows laptop, je kunt er alleen apps (programma's) van de Chrome webshop op installeren.

pi
door pieterwolters - Oct 28, 2013 om 13:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 28 okt 2013, 12:44]@pieterwolters, TS zoekt een laptop met W7 voor ca 300 euro (zie de vraag) en een Chromebook is geen normale windows laptop, je kunt er alleen apps (programma's) van de Chrome webshop op installeren.

Dan heb je het bericht maar half gelezen. TS schrijft: "Zij zou graag een eigen laptop willen hebben om te internetten en als tekstverwerker."

Even verder schrijft TS dat hij zelf denkt aan " een HP of Dell laptop van 15.4" met bv. Windows 7". Er staat nergens dat W7 een vereiste is.

En voor internetten en tekstverwerken is een Chromebook een prima oplossing. Daar heb je bloatware als W7 voor nodig.

mebo
door mebo - Oct 28, 2013 om 16:16
153 Antwoorden / 40 Vragen

Dank voor alle reacties tot dusver.
Heb wel begrepen dat een gebruikte laptop niet de meest ideale oplossing is.
Met nieuwe kopen voor rond de € 400,00 met daarbij nogeens de kosten voor het programma Office, i.v.m. tekstverwerken, komt het bedrag toch al gauw boven de € 550,00 en dat is nu wel een beetje teveel van het goede.
Mocht iemand nog een sugestie hebben dan sta ik daar graag voor open.

Nogmaals hartelijk dank allemaal.

mebo.

aurora1
door aurora1 - Oct 28, 2013 om 16:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij Open Office en Libre Office als gratis alternatief voor Office: klik hier.
Verder zou ik aanbiedingen in reclameblaadjes in de gaten houden en af en toe winkels binnenlopen.

diumenge
door diumenge - Oct 28, 2013 om 18:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mebo schreef op maandag 28 okt 2013, 16:16]Dank voor alle reacties tot dusver.
Heb wel begrepen dat een gebruikte laptop niet de meest ideale oplossing is.
Met nieuwe kopen voor rond de € 400,00 met daarbij nogeens de kosten voor het programma Office, i.v.m. tekstverwerken, komt het bedrag toch al gauw boven de € 550,00 en dat is nu wel een beetje teveel van het goede.
Mocht iemand nog een sugestie hebben dan sta ik daar graag voor open.

Nogmaals hartelijk dank allemaal.

mebo.
Een Surface RT is ook nog een optie. Zit Office gratis bij. Alleen deze versie is nog zonder toetsenbord, die kan je nog apart kopen. Zal me niets verbazen als deze versie binnenkort nog goedkoper wordt omdat de Surface 2 inmiddels uit is.

diumenge
door diumenge - Oct 29, 2013 om 15:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je er morgen snel bij bent kan je je slag slaan bij de mediamarkt, ben je voor 300 euro klaar.

Heb je een tablet met toetsenbord en office. Perfect voor het beoogde doel internetten en tekstverwerken. Het is dat ik er al een heb....

Koopje: Microsoft Surface RT 64GB Tablet voor 257 Euro!:

mebo
door mebo - Oct 31, 2013 om 17:40
153 Antwoorden / 40 Vragen

De berichten over XP welke de afgelopen week bekend werden heeft ons doen besluiten om voorlopig geen tweede pc in de vorm van een laptop of tablet te kopen.
Het lijkt ons nu verstandiger om het beschikbare bedrag (of iets meer) te besteden aan een nieuwe desktop pc met windows 8 en hopen daar dan voorlopig mee vooruit te kunnen.
De wens van mijn vrouw gaat daardoor, vooralsnog, even de koelkast in.

Iedereen nogmaals bedankt voor de adviezen en het verrichte zoekwerk.

vr.gr. mebo

gsm
door gsm - Nov 1, 2013 om 15:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Aanstaande woensdag bij de Aldi een alleszins redelijke 15.6" laptop met Windows 8.1 en aanraakscherm, voor €499,-.

Weliswaar €100 meer dan begroot, maar dan heb je wel een i3 processor met intel graphics adapter ingebouwd, dus zuinig met de oplaadbare batterij. USB3 HDMI en Kaarlezer en webcam.
Meegeleverde Windows 8.1 DVD (voor Windows herstel) en Applicatie-herstel DVD (bij welk ander merk vind je dat nog?).
De Service van Medion vind ik echter zelf tegenwoordig wat beneden de maat. Als er iets met het apparaat mis is, dan is bijna het enige dat je te horen krijgt: "Zet de PC eerst maar eens terug in de originele toestand". Gelukkig heeft Windows 8.1 zelf ook nog enkele herstelmogelijkheden in huis.

zoekster
door zoekster - Nov 1, 2013 om 15:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zag een laptop bij Wehkamp voor €339,-

KLIK

15,6 inch

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2013 om 16:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor een (laptop van) Packard Bell zou ik eerst wel kijken of er veel klachten over zijn. Vaak raken ze snel oververhit.

gsm
door gsm - Nov 1, 2013 om 17:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

PB staat niet zo best bekend, maar met laptops moet je gewoon geluk hebben. En deze is ruim binnen budget, maar is denk ik met AMD processor (met overigens prima geïntegreerde Radeon HD graphics) wel een beetje trager dan een i3. Er komt nog wel ongeveer €10,- verzendkosten bij!

db87
door db87 - Nov 11, 2013 om 11:21
32 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet niet dat dat een E1-2500 processor is, totaal niet vergelijkbaar met een Core i3 processor. Dit is een netbook processor. Dus qua specificaties kun je niet spreken van een volwaardige laptop. Zie het meer als een grote netbook.

pino123
door pino123 - Nov 11, 2013 om 11:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=db87 schreef op maandag 11 nov 2013, 11:21]Vergeet niet dat dat een E1-2500 processor is, totaal niet vergelijkbaar met een Core i3 processor. Dit is een netbook processor. Dus qua specificaties kun je niet spreken van een volwaardige laptop. Zie het meer als een grote netbook.

Als je leest waar het voor gebruikt gaat worden is een I3-processor geheel niet nodig.

mebo
door mebo - Nov 11, 2013 om 14:26
153 Antwoorden / 40 Vragen

Heb inmiddels een nieuw desktop gekocht met windows 8.

Een ieder hartelijk bedankt voor de adviezen.

Vr.gr. mebo