macwouter
door macwouter Dec 22, 2014 om 03:59
Computers & telefonie

Ongewenste reclame

Ook voor mensen die geen klant zijn van de SNSbank ???? Trap hier niet in.

1999 23 Rapporteer

macwouter
door macwouter - Dec 22, 2014 om 04:01
825 Antwoorden / 9 Vragen
diumenge
door diumenge - Dec 22, 2014 om 06:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moet zeggen dat zulke mails er wel steeds echter uit gaan zien! Het zal mij niets verbazen als mensen hier toch intrappen. Goede waarschuwing dus!

varabas
door varabas - Dec 22, 2014 om 11:00
450 Antwoorden / 35 Vragen

Beste macwouter,

Wat is de bedoeling van het plaatsen van je waarschuwing?

Het betreft hier geen "gevaarlijke" pishing, spam of iets dergelijks. Het is een mail van de SNS bank van een paar maanden terug. Natuurlijk niet slim van de SNS, dat hebben ze inmiddels toegegeven.
En natuurlijk ziet deze mail er echt uit, hij is ook echt.

Bassie (vist ook weleens achter het net)

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2014 om 11:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=varabas schreef op maandag 22 dec 2014, 11:00]Beste macwouter,

Wat is de bedoeling van het plaatsen van je waarschuwing?

Het betreft hier geen "gevaarlijke" pishing, spam of iets dergelijks. Het is een mail van de SNS bank van een paar maanden terug. Natuurlijk niet slim van de SNS, dat hebben ze inmiddels toegegeven.
En natuurlijk ziet deze mail er echt uit, hij is ook echt.

Bassie (vist ook weleens achter het net)
Hier heb je een zelfde.

Hier staat ook, net als in het bericht waar macwouter naar wijst, de volgende tekst:

In verband met de veiligheid van onze klanten is het verplicht uw Digipas en digicode te vervangen voor de Digi Scanner. Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om dit kosteloos aan te vragen. Houd er rekening mee dat eind dit jaar de Digi Scanner niet meer kosteloos wordt aangeboden. Klik hier voor het kosteloos aanvragen van de Digi Scanner en volg de benodigde stappen. U ontvangt bij uw Digi Scanner een nieuwe betaalpas met een uitgebreide handleiding over het gebruik van de Digi Scanner. Dit wordt binnen 5 tot 10 werkdagen per post toegezonden.

Ga eens naar de site van de link die ik nu hieronder aangeeft en klik eens op Klik hier (goed kijken) in die tekst.
Ik ben reuze nieuwsgierig wat jouw virusscanner zegt.

Klik hier-> Digi-scanner vervangt Digipas

Toegang geweigerd

Toegang tot de webpagina is geblokkeerd.
http://derttv.aa.am

De webpagina staat op de lijst met websites met potentieel gevaarlijke inhoud.

Die waarschuwing van macwouter is dus niet zo raar, die is terecht
Bassie vist dus duidelijk achter het net, inderdaad.

pi
door pieterwolters - Dec 22, 2014 om 11:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 22 dec 2014, 06:10]Moet zeggen dat zulke mails er wel steeds echter uit gaan zien! Het zal mij niets verbazen als mensen hier toch intrappen. Goede waarschuwing dus!

Logo klopt niet, kleurenpalet klopt niet, en een bank stuurt nooit emails voor dit soort dingen. Daarnaast klopt het tekstueel ook niet. Een bank zal geen woorden als "virtuele omgeving" gebruiken, want het is geen virtuele omgeving. Een virtuele omgeving is iets als "Second Life" van een paar jaar geleden of wat je ziet in games.

varabas
door varabas - Dec 22, 2014 om 12:03
450 Antwoorden / 35 Vragen

Beste gompy2
Mijn info haalde ik van:
Telegraaf

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/23123496/__SNS_heeft_spijt_van_mailtje__.html

De link naar jouw info betreft hier een blogspot met de alleen de tekst van de betreffende email van de SNS en hierin kan altijd een link naar een onveilige site zijn ingebouwd!
Voor zover ik na nagaan betreft het hier een echte mail van de SNS die achteraf door de SNS bank als niet zo handig wordt omschreven.

Bassie

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

.....Ga eens naar de site van de link die ik nu hieronder aangeeft en klik eens op Klik hier (goed kijken) in die tekst.
Ik ben reuze nieuwsgierig wat jouw virusscanner zegt.
......

Ter info: pagina wordt geblokkeerd:

De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina.

Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Controleer uw netwerkverbinding als u geen enkele pagina kunt laden.
Verzeker u ervan dat Firefox toegang heeft tot het web als uw computer of netwerk is beveiligd door een firewall of proxyserver.

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2014 om 12:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bassie.

Ik denk dat die blogspotter eenzelfde mail heeft gekregen als waar macwouter voor waarschuwt en in zijn geheel en compleet in zijn blog heeft gezet.
Jij zegt dat het hetgeen waar maqcwouter voor waarschuwt geen gevaarlijk phising is, ik zeg dat het wel zo is.
Om te beweren dat die blogspotter er "mogelijk" en speciaal er een gevaarlijke link ingebouwd zou hebben... tjaa

Ik denk dat ik duidelijk heb aangeven dat men er nooit te voorzichtig mee om kan gaan en het zomaar wegwimpelen van waarschuwingen best gevaarlijk kan zijn.

Mijn AV-scanner is Nod32-8, ik ben benieuwd hoe de AV-scanners van anderen op die link in dat blog reageren.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2014 om 12:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 22 dec 2014, 06:10]Moet zeggen dat zulke mails er wel steeds echter uit gaan zien! Het zal mij niets verbazen als mensen hier toch intrappen. Goede waarschuwing dus!

Misschien dat er nog mensen intrappen (heb hem ook ontvangen) maar geen klant van de SNS-bank. Krijg van veel banken deze 'grappenmakerij' in de box en als je dan aangeschreven wordt als: beste klant....gaat ie gelijk naar het valse-email adres van de betreffende bank.

varabas
door varabas - Dec 22, 2014 om 13:01
450 Antwoorden / 35 Vragen

gompy2

Natuurlijk altijd oppassen met dit soort email en dan ook nooit op reageren en daarom zegt de SNS dan ook dat het een domme email was omdat banken altijd aangeven dat ze dit soort emails nooit versturen!
Mijn virus scanner reageert niet op de betreffende link, ik kom uit op een inmiddels afgesloten site van ik denk de SNS-bank

Na aanklikken link krijg ik dit

Bassie (blijft altijd link)

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2014 om 13:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja oké edrick3 en Bassie.
Bassie ik krijg het zelfde te zien als ik mijn virusscanner tijdelijk uitschakel en dan op de link klik, dan zie ik het zelfde.
Mag ik weten welke AV-scanner jij gebruikt?
Met virusscanner krijg ik nog steeds een waarschuwing en blokkade.

Klik hier-> Alles is voor Bassie...

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2014 om 13:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=varabas schreef op maandag 22 dec 2014, 13:01]gompy2

Natuurlijk altijd oppassen met dit soort email en dan ook nooit op reageren en daarom zegt de SNS dan ook dat het een domme email was omdat banken altijd aangeven dat ze dit soort emails nooit versturen!
Mijn virus scanner reageert niet op de betreffende link, ik kom uit op een inmiddels afgesloten site van ik denk de SNS-bank

Na aanklikken link krijg ik dit

Bassie (blijft altijd link)
Die site is echt niet van SNS. Kijk maar naar het domein digiscanner-aanvragen.nl, daar zetten ze dan wel snsbank voor, maar dat zou voor de .nl moeten staan. De houder van digiscanner-aanvragen.nl is niet SNS maar iemand met een adres in Duitsland.

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2014 om 14:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen
varabas
door varabas - Dec 22, 2014 om 14:22
450 Antwoorden / 35 Vragen

gompy2:
Ik heb de door vele absoluut waardeloze gratis Microsoft Security Essentials, maar ik heb nog nooit last van een virus of wat dan ook op mijn computer gehad. Maar zoals al lang bekend: De beste virusscanner is degene achter het toetsenbord

diumenge:
Volgens mij is dit een scherm van de firma STRATO, waarschijnlijk de hostingprovider van SNS die de desbetreffende pagina heeft afgesloten.

Bassie( neemt ook de prik tegen het griepvirus!!)

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2014 om 14:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon vol blijven houden hoor, je zou een goed slachtoffer zijn. Je denkt serieus dat SNS Strato als host heeft? En de tweet van SNS dat ze het product niet hebben negeer je ook gewoon maar even?

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2014 om 14:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=varabas schreef op maandag 22 dec 2014, 14:22]gompy2:
Ik heb de door vele absoluut waardeloze gratis Microsoft Security Essentials, maar ik heb nog nooit last van een virus of wat dan ook op mijn computer gehad. Maar zoals al lang bekend: De beste virusscanner is degene achter het toetsenbord

Tuurlijk, en vooral zo dóórgaan, maar ik denk niet dat verder discussiëren enig nut heeft.
En een welgemeend advies, let eens op de horizontale stippellijn in de volgende link...
Dat is jouw (klik->) Microsoft Security Colander en adviezen over virus-aangelegenheden zou ik maar uit de weg gaan Bassie.

Klik-> Colander
Suc6 verder.

varabas
door varabas - Dec 22, 2014 om 16:13
450 Antwoorden / 35 Vragen

gompy2:
Ik geef alleen maar antwoord op de vraag welke virusscanner ik gebruik en dat is Microsoft Security Essensials en die voldoet bij mij al jaren. Ik promoot niet het gebruik hiervan, dat moet iedereen zelf uitmaken.
Ik heb nog nooit een virus gehad dus..... en zoals ik al aangaf de beste virusscanner is degene achter het toetsenbord!

En wat de reactie van de SNS bank betreft:

De SNS Bank heeft voor verwarring gezorgd door een mailtje rond te sturen, waarbij cliënten een link moeten aanklikken. Dit terwijl de Nederlandse banken consumenten voortdurend waarschuwen om niet te reageren op mailtjes met links.

Deze week ontvingen cliënten van SNS een dergelijk mailtje. Een particuliere spaarder uit de Achterhoek: ,,Uitgerekend ’s ochtends nog had ik zo’n alarmmelding gekregen van SNS. Dat ging erover vooral niet in te gaan op een nagemaakt SNS-mailtje waarin wordt gevraagd een nieuwe digipas aan te vragen die geschikt is voor IBAN., omdat het een zogenoemde phishing-mail betrof.” Dit zijn mailtjes waarmee criminele bendes vertrouwelijke gegevens in handen weten te krijgen.

Omdat het nieuwste mailbericht er echter wel erg officieel uitzag, besloot de Achterhoekse SNS-cliënt er een telefoontje aan te wagen. ,,Tot mijn verbijstering bleek het nieuwste mailtje te kloppen. Toen ik reageerde dat ik het wel heel erg verwarrend vond, keek de SNS-medewerker het mailtje nog eens na en ook hij schrok ervan. Hij beaamde dat het niet handig en zelfs onverstandig was en dat hij er intern melding van zou maken.”

SNS-woordvoerder Hilbert Bredemeijer bevestigt het rondgestuurde mailtje: ,,Maar dat doen we wel vaker. Alleen maar een link aanklikken, kan geen kwaad hoor zolang je maar je virusscanner en software op orde hebt. Als je maar niet allerlei gegevens invult. Ook is het verstandig regelmatig je eigen bankrekening te controleren. En mocht je een mailtje toch niet vertrouwen: dan geldt net als op de weg, bij twijfel niet inhalen.”

Bassie

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2014 om 16:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is toch helemaal niet gezegd dat die mail over hetzelfde onderwerp ging, sterker nog dat kan je wel uitsluiten.

Wat betreft AV-software, hoe weet je dat je nog nooit een virus hebt gehad? Sommige doen onzichtbaar hun werk en worden misschien wel niet gedetecteerd door je AV-software, dan weet je ook niet dat je 'm hebt...

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Sommige doen onzichtbaar hun werk en worden misschien wel niet gedetecteerd door je AV-software, dan weet je ook niet dat je 'm hebt.../i].....
Sterk argument. ;-)

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2014 om 16:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=varabas schreef op maandag 22 dec 2014, 16:13]gompy2:
Ik geef alleen maar antwoord op de vraag welke virusscanner ik gebruik en dat is Microsoft Security Essensials en die voldoet bij mij al jaren. Ik promoot niet het gebruik hiervan, dat moet iedereen zelf uitmaken.
Ik heb nog nooit een virus gehad dus..... en zoals ik al aangaf de beste virusscanner is degene achter het toetsenbord!
Bassie
Klopt inderdaad, je gaf alleen maar antwoord op mijn vraag.

V.w.b de beste AV-scanner achter het toetsenbord, er zijn er genoeg die met rotzooi besmet zijn geworden door het bezoeken van een algemene website, zoals (klik ->) Nu.nl , of Yahoo bijvoorbeeld, en zo zijn er legio voorbeelden waar de "slimme" toetsenist achter het plastic plankje geen weet van had..
En dan is men voorzichtig, en dan denkt degene achter het toetsenbord dat ie slim is, en alsnog kan men "voor gaas gaan" door verregaande naïviteit ..
Echter het vervelende in dit soort dingen is dat anderen door zo'n slimmerT besmet kunnen raken, en dat is héél erg vervelend, voor die ander...

costnix
door costnix - Dec 23, 2014 om 12:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zulke mailtjes gooi je toch gewoon in de digitale kliko?

diumenge
door diumenge - Dec 28, 2014 om 11:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor de mensen die tóch nog twijfelde en natuurlijk voor varabas. Ik kreeg vanochtend exact dezelfde mail, maar dan met 'afzender' Rabobank (ik ben geen klant bij de Rabobank). Da's toch wel toevallig hè bassie?

Nieuwsgierig als ik ben klik ik natuurlijk wél op de link, dat leverde de volgende waarschuwing op: KLIK.

go
door gompy1 - Dec 28, 2014 om 15:49
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 28 dec 2014, 11:19]Voor de mensen die tóch nog twijfelde en natuurlijk voor varabas. Ik kreeg vanochtend exact dezelfde mail, maar dan met 'afzender' Rabobank (ik ben geen klant bij de Rabobank). Da's toch wel toevallig hè bassie?

Nieuwsgierig als ik ben klik ik natuurlijk wél op de link, dat leverde de volgende waarschuwing op: KLIK.
Ik heb geprobeerd de link te connecten die op die Kaspersky waarschuwing stond, en ik kreeg de volgende melding klik-> Alles is en blijft voor Bassie...