yt
door ytsma02 Jan 27, 2008 om 12:51
Computers & telefonie

Onscherpe foto's

Hallo,

Als ik de digitale camera op de automatische stand zet en b.v. een foto maak van een gebouw, is de foto wel scherp. Maar als zich op de voorgrond een persoon beweegt, zie je die op de foto als een waas. Maak ik in de A-stand daarentegen een foto van een naderende trein, is het plaatje wel scherp. Je mag toch aannemen dat in de A-stand diafragma, sluitertijd en belichting automatisch worden geregeld? Iemand een suggestie?

Groet,
Bert

734 5 Rapporteer

door 4711 - Jan 27, 2008 om 12:59
885 Antwoorden / 2 Vragen

Merk en type camera?

Er zijn er die punt metingen in het midden zoeker doen, en dus dat scherp stellen en die het hele vlak meten dus groter gebied en het gemiddelde meten, dus de manier van meten en deze info is meestal lastig te vinden op de goedkopere, maar bij dure spiegel reflexen wel instelbaar!
Dus punt of vlak meting voor automaat is bij de dure Nikon wel instelbaar!

freya
door freya - Jan 27, 2008 om 13:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Bert,

Een 'automatische' stand is wel erg handig, maar is eigenlijk een
'gemiddelde' oplossing. Er wordt dus altijd een balans tussen
'scherptediepte' en 'snelheid' gezocht. Als er bewegende objecten op de
foto moeten komen wil je dus eigenlijk een voorkeur voor 'snelheid'
instellen.

Ik weet niet om welke camera het gaat, maar sommige camera's hebben
meerdere 'programma-standen'. De 'automatische' stand is het
makkelijkst, maar in sommige gevallen niet voldoende. Daarnaast heb je
ook nog 'half-automatische' standen, waarbij je zelf b.v. een
'snelheid' instelt en waarbij de camera dan een bepaald diafragma
instelt om een 'goede' opname te maken.

Zo heb je ook een 'half-automatische' stand waarbij je zelf een bepaald
diafragma instelt en waarbij de camera dan de vereiste 'snelheid'
instelt om een 'goede' opname te maken.

Voor de 'echte' fotograaf heb je dan nog de volledig handmatige
bediening, waarbij je dus zelf het diafragma én de snelheid bepaalt.

Als er dus nog een andere instelmogelijkheid is, dan zou ik voor de
'half-automatische' stand gaan, waarbij je dus zelf de snelheid instelt
en de camera het diafragma laat bepalen. In dit geval kun je dus gewoon
een snellere tijd kiezen (b.v. 1/250 sec.) en de camera doet dan de
rest.

m.vr.gr. Freya

pi
door pietvv - Jan 27, 2008 om 14:09
98 Antwoorden / 2 Vragen

In de eerste plaats: om welke camera gaat het. In de tweede plaats het juiste antwoord, waar de camera op scherp stelt staat uitgebreid in de gebruiksaanwijzing. Als iedereen die nu eens zou lezen zouden er heel wat vragen minder gesteld worden.

freya
door freya - Jan 27, 2008 om 14:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een kleine aanvulling:
Ook bij een digitale camera kun je meestal een 'filmgevoeligheid' instellen. Wellicht staat deze erg laag ingesteld? Stel deze b.v. in op een ISO-waarde van 200.

Freya

on
door ondernemer - Mar 3, 2008 om 21:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

en ten 3e.

loop eens binnen waar je hem gekocht hebt ,daar zullen ze je het vast wel kunnen vertellen......

of is ie via het internet of andere winkel gekocht waar ze er geen verstand van hebben??