jv
door jvcvhs Jan 4, 2008 om 14:51
Computers & telefonie

Ontbinden contract tele2

Ik heb er nu genoeg van het internet is bagger.
Voor de zoveelste keer valt het internet weg of je kan nog geen email openen.

NU het volgende we willen van tele2 af maar we hebben een contract van 2 jaar tot 08-11-2008.
Kunnen we hier van af.

Wie weet dit....

955 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2008 om 12:20
16950 Antwoorden / 202 Vragen

middels een aangeteknd schrijven stellen dat u het abonnement wenst te beéindigen conform de opzegregels (normaliter is de opzegtermijn één maand voor afloop van de abonnementsperiode.)

Een andere mogelijkheid is hen op basis van :

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst in gebreke stellen en aansprakelijk omdat men niet hetgeen levert dat u meende te mogen verwachten, stel daarbij dat u om die reden de overeenkomst per omgaande als beëindigd wenst te beschouwen.

Als u dat echt wilt maar tele2 reageert net of onvoldoende, naleving vorderen zal dan wel ten koste gaan van een civiele procedure. De eerste optie is dus eerder aan te bevelen.

jv
door jvcvhs - Jan 5, 2008 om 12:21
15 Antwoorden / 23 Vragen

Maar het contract loop tot 08-11-2008 daar kunnen we niet op wachten.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 12:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De tweede optie die Gerrit noemt is dus ingebreke stellen en bij overschrijden van de dealine (bijv. 10 werkdagen) kun je per direct ontbinden. Dan hoef je dus niet te wachten tot 8-11-2008.

Wat wel van belang is, is de reden waarom de verbinding zo vaak wegvalt. Als dit te wijten is aan een fout van Tele2, dan kun je ontbinden. Als dit ligt aan bijv. de bedrading in huis, of aan de signaalsterkte bij gebruik van een draadloze verbinding, dan is Tele2 niet verwijtbaar.

Het is dus zaak dat je eerst vaststelt wat de oorzaak is van de wegvallende verbinding. Schets s.v.p. (in woorden) de situatie van het lokale netwerk vanaf de stekkerdoos aan de muur tot aan de pc waar de verbinding wegvalt.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 12:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

deadline bedoelde ik natuurlijk.

Kijk ook in de router / modem / systeemlogboeken wat voor meldingen er zijn m.b.t. de verbinding. Bijv. een Diagnostics pagina in het modem waar foutmeldingen kunnen staat over het verliezen van de verbinding.

jv
door jvcvhs - Jan 5, 2008 om 14:16
15 Antwoorden / 23 Vragen

Even in het kort wat er allemaal is gebeurd.
We hebben sinds November 2006 internet en telefoon van tele2 daarvoor hadden we hetnet maar omdat het te duur was hebben we tele2 genomen.

We zijn al vanaf de eerste dag al aan het donderen met het internet.
We hebben ik denk wel 15 keer gebeld met tele2 en de gesprekken duren gemiddeld 15 a 20 minuten,soms moest het  mobiel omdat we geen telefoon hadden,een tijd terug had tele2 de voi

We hebben van alles gedaan een extra router er tussen,alle bekabeling nagekeken gereset zowel thuis als bij tele2.

Het gekke is zo doet alles een maand goed en zo is de signaal sterkte zo laag dat je nog geen email kan openen.

Als we tele2 hebben gebeld na een klacht dan is na een paar uur het internet oke,en na een tijdje is het weer bagger.

Als het aan onze kant ligt dan moeten we altijd slechte internet hebben,maar dat is niet altijd zo.
Bij mijn zoon en dochter die draadlose internet hebben boven en ik beneden met een kabel hebben de zelfde signaal sterkte.
Dus het ligt niet aan het draadlose.

Toen we hetnet hadden hadden we perfecte internet nooit problemen,de router van tele2 staat op de zelfde plaats als toen de router van hetnet.

We denken zelf dat de router niet goed is,maar maakt dat tele2 maar eens wijs dat het zo is.
Als ze goede service willen geven dan hadden ze wel iemand langs gestuurt,het kan ook aan onze verbinging liggen maar dat denken we niet omdat alles op de zelfde plaats staat als toen bij hetnet.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 14:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aha, je schrijft "Het gekke is zo doet alles een maand goed en zo is de signaal sterkte zo laag dat je nog geen email kan openen"

Een draadloze router dus. Dat kan verbeterd worden. Allereerst zou je de verbinding een tijdje via een netwerkkabel moeten gebruiken i.p.v. draadloos. Als dat goed gaat weet je zeker dat Tele2 niet verwijtbaar is.

Draadloze verbindingen hebbemn veel last van signaalverlies via betonnen mure en vloeren, maar ook door bijv. een ondervloer met aluminiumfolie. Ook kan de draadloze verbinding gestoord worden door andere draadloze apparatuur in de buurt. Een DECT telefoon bijv. moet je niet te dichtbij zetten. Een buurman kan ook een draaloze router hebben die op hetzelfde kanaal zit (of een kanaal vlakbij). Dan kan het dus gebeuren dat je ineens overspringt naar de verbinding van die buurman en ja, het is logisch dat je dan geen emails kunt versturen bijvoorbeeld.

Een uiterste redmiddel zou zelfs kunnen zijn een ander type router te gebruiken, i.h.b. een N-router, deze heeft minder last van beton enz.
Ook redmiddelen als een extra wireless accesspoint (range extender) zijn mogelijk.

Ik raad je aan deze tips ter harte te nemen, ik krijg sterk de indruk dat de problemen niet aan Tele2 liggen maar aan je lokale netwerk en dat is je eigen verantwoordelijkheid.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 14:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvulling op mezelf: als de storing wordt veroorzaakt door de draadloze router van een buurman, ga dan in de instellingen van jouw draadloze router kijken of je het kanaalnummer kunt wijzigen.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 14:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

En ik bedenk nog iets: nadat je van provider bent gewisseld, moet je ook de instellingen voor DNS-servers hebben gecontroleerd en zo nodig gewijzigd. Anders werkt het ook niet.

Zo. Heb je weer even wat te doen.

jv
door jvcvhs - Jan 5, 2008 om 14:44
15 Antwoorden / 23 Vragen

Oke draadlose is altijd gevoelig maar waarom hadden we bij hetnet nooit problemen.

edwardus
door edwardus - Jan 5, 2008 om 14:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In navolging van wat ik al eerder schreef: als je sinds de switch van HetNet naar Tele2 niks aan de draadloze router hebt gewijzigd, dan zit je dus waarschijnlijk al die tijd via de buren te internetten.

Wat ook nog kan is dat het modem van Tele2 een firewall en/of dhcp-server draait terwijl je draadloze router dat ook doet. Ook dan werkt je verbinding niet of slecht.

Je zult toch echt even de diepte in moeten met de netwerkinstellingen, of anders de hulp roepen van iemand die er meer verstand van heeft. Om je een indruk te geven, ook ik die er in principe wel de weg in weet, heb een paar uur zitten klooien toen ik een andere provider plus ander modem kreeg.

Als je een storing niet kunt verhelpen moet je altijd vereenvoudigen. Dat wil zeggen, alle (draadloze) routers er tussenuit en gewoon 1 pc met 1 kabel verbinden. Werkt dat, dan een stapje moeilijker, bijv. router aankoppelen en daar 1 pc via 1 kabel op aansluiten.

Ook het soort draad kan belangrijk zijn, niet alle netwerkkabels zijn straight-through en soms heb je juist wel en soms juist niet een cross-cable nodig. Soms moet je aansluiten op een WAN-poort, soms juist op een LAN-poort of een uplink-poort. De mogelijkheden zijn legio, dat maakt het soms juist zo ingewikkeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2008 om 15:30
16950 Antwoorden / 202 Vragen

alles gelezen hebbend en met name de reacties van Edwardus heeft het er inderdaa ook alle schijn van dat de oorzaak niet bij de povider ligt maar bij "omgevingsfactoren".

De volgende vraag is dan van belang: nam u bij het omzetten ook een andere router in gebruik? Zo ja, kan dan inderdaad de oorzaak zijn dat die interferreert met een andere router in uw buurt. Is dat niet zo, mogelijk kunt u dan nagaan of er een draadloosnetwer in uw omgeving is bijgekomen.

Het zou dus ook best eens zo kunnen zijn dat u niet via uw eigen netwerk werkte maar via een ander en als die ander dan uitschakelt ben u uw verbinding (ook) kwijt.

Het advies om de PC eens een tijdje via een netwerkkabel met de router te verbinden is een zeer goede, zelfs kunt u overwegen om de kabel eens een tijdje direct met het modem te verbinden. Als er dan geen storing optreedt, dan heeft u de indicatie dat de router defect is of als al gezegd er sprake is van interferrentie met een ander. U kunt overigens de signaalsterkte van uw router nagaan en ook zien of er signaalsterkeverschillen optreden. U kunt op het zelfde scherm zien of er mogelijk soortgelijke routers in uw directe omgeving zijn.