ka
door kaatje1965_1 Mar 28, 2013 om 21:16
Computers & telefonie

Onterecht incasseren

Vanaf september 2008 tot en met december 2012 heeft vodafone onterecht abonnementskosten voor een opgezegd abonnement met bijbehorend mobiel telefoonnummer van mijn bankrekening geïncasseerd. Het telefoonnummer waar het om gaat is: *****. In 2005 heb ik dit telefoonnummer gekregen, behorend bij een gsm aanbieding van mijn werkgever. Het contract liep bij Vodafone. In Augustus 2008 heb ik een andere gsm gekocht met bijbehorend telefoonnummer, bij de debitel winkel in Zaandam. Het abonnement van het eerste nummer is hierbij direct beëindigd, met inachtneming van de opzegtermijn. Mijn nieuwe nummer: *******was óók een abonnement via vodafone. Vodafone is echter ook doorgegaan met het incasseren van de abonnementskosten van het oude nummer, eerst € 11,95 per maand en vanaf september 2012 € 12,15 per maand. Omdat vodafone al incasseerde voor het abonnement van het nieuwe nummer heb ik dit niet in de gaten gehad als onterecht, ik had immers een gsm abonnement bij vodafone.
Op 8 juni 2012 is voor het nieuwe nummer het abonnement bij vodafone beëindigd en ben ik overgestapt naar Simpel. Een aantal maanden later kwam ik erachter dat vodafone nog steeds incasseerde en ging ervan uit dat het voor dit nummer was, hetgeen ook al onterecht was, daar dit abonnement al was afgesloten.
Echter, doordat ik nu een brief kreeg over een betalingsachterstand, omdat ik twee termijnen heb laten storneren (alvorens contact op te nemen over de onterechte incasso’s) , ben ik gaan bellen en blijkt dus dat er voor het oude nummer, zie hierboven, 37 maanden!!! abonnementsgeld is geïncasseerd terwijl het abonnement allang was opgezegd en dus de incassomachtiging die door mij is verstrekt om te incasseren gedurende de looptijd van het abonnement, vervallen! In totaal heeft vodafone mij een bedrag van € 622,- afhandig gemaakt terwijl zij daarvoor niet de toestemming hadden.
Aan de telefoon kreeg mijn man, die ik toestemming had gegeven dit te gaan uitzoeken te horen dat vodafone niets gaat terugstorten, daar dit ‘mijn eigen verantwoordelijkheid’ zou zijn…..
Ik heb, in een telefoonwinkel, mijn abonnement bij vodafone beëindigd. Vodafone is echter doorgegaan met incasseren, zónder mijn uitdrukkelijke toestemming. Maar wat nog véél erger is, er zijn alleen abonnementskosten afgeschreven want belkosten waren er niet, omdat dit nummer niet meer in gebruik was. Vodafone heeft willens en wetens 37 maanden lang geld afgeschreven terwijl voor hen duidelijk zichtbaar is geweest dat dit nummer en dus het abonnement niet werd gebruikt. Vodafone heeft een zorgplicht tegenover zijn klanten hetgeen inhoudt dat vodafone mij er schriftelijk van op de hoogte had moeten brengen dat zij het vermoeden had dat er iets niet goed ging. Echter, vodafone is gewoon doorgegaan met incasseren en heeft mij benadeeld voor € 622,-
Zij weigeren echter in alle toonaarden het geld aan mij terug te storten.

1104 6 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2013 om 21:42
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Er is eigenlijk maar 1 vraag, heeft u een bevestiging van de opzegging van dat oude abonnement in uw bezit? Of iets wat daar op wijst? Behalve dat u nooit meer met dat nummer heeft gebeld?

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U roept nu wel zo hard over de zorgplicht van Vodafone, maar is het niet uw eigen plicht uw bankrekening wat zorgvuldiger te controleren? Er hebben dan toch jarenlang twee incasso's van Vodafone op gestaan? Dat u dat een maand over het hoofd ziet, nou ja, maar ruim vier jaar? Ik kan daar met mijn pet niet bij.

Vodafone hoeft natuurlijk ook helemaal niet te kijken of een mobiel gebruikt wordt of niet, dat kan ze niets schelen. En die abonnementskosten zijn ook de belkosten.

En dan gaat u storneren, zonder eerst contact op te nemen? Als u niet kunt bewijzen dat u opgezegd hebt, houdt het helemaal op.

Een normaal mens bekijkt toch minstens een keer per maand zorgvuldig zijn afrekeningen.

godsvlinder
door godsvlinder - Mar 29, 2013 om 04:42
22 Antwoorden / 5 Vragen

Mevrouw vertelt duidelijk waarom zij niet in de gaten kreeg dat Vodafone doorging met incaseren voor ook de oude nummer.Ik zou zeggen ook een brief naar de bank sturen om met klém de onterechte incasso's terug te boeken!
Niks rechtvaardigt het gedrag van instanties om makkelijk rijk te worden en/of alle verantwoordelijkheid afschuiven op klanten!Niet opgeven zou ik zeggen ze proberen het altijd af te schepen totdat ze merken dat men niet af te schepen is.Wie zich laat afschepen is kassa voor hen.
Consumenten moeten beter beschermd worden want die worden tegenwoordig door iedereen van alle kanten poot gelicht!

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 29, 2013 om 06:09
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kaatje,

Wat een vervelend verhaal zeg! Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Heb je vanuit de winkel waar je hebt opgezegd een bevestiging van opzegging ontvangen? Normaal krijg je deze namelijk altijd. Pas op het moment dat je deze krijgt, kun je ervanuit gaan dat je abonnement daadwerkelijk is opgezegd. 37 maanden is inderdaad een lange tijd, we verwachten van onze klanten dat op het moment dat er iets niet klopt, deze hier zelf verantwoordelijkheid in nemen. Alsnog kan ik me voorstellen dat het een erg vervelende situatie is. Stuur even een e-mail naar webcare.nl@vodafone.com en vermeld daarin je 06-nr, naam, adres, geboortedatum, klantnummer en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Gebruik als titel: Kaatje1965 | Kassa | 28-03-2013. Misschien kunnen we wat voor je betekenen.

Met vriendelijke groet,
Annabelle
Vodafone 24/7 Web Crew

ka
door kaatje1965_1 - Mar 29, 2013 om 15:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is er een stukje eigen verantwoordelijkheid. Maar ik heb al zolang ik mij kan heugen een abonnement voor gsm bij vodafone, zelfs toen het nog libertel was. En omdat mijn nieuwe nummer abonnement er ook liep dachten mijn man en ik dat er belkosten apart van de abonnementskosten werden afgeschreven. We verbaasden ons wel over de hoge kosten die elke keer buiten de bundel waren maar toendertijd had je nog geen smartphones met apps waarop je je verbruik kon bijhouden en bellen naar vodafone leverde ook niets op. Pas toen ik vorig jaar juni mijn abonnement heb omgezet naar simpel omdat ik de hoge kosten zat was viel op dat er nog steeds werd afgeschreven en dacht ik in 1e instantie dat het abonnement niet juist was beëindigd. Doordat ik toen heb laten storneren kreeg ik een brief waardoor ik ben gaan bellen en zo is de bal gaan rollen en kwam ik erachter dat het helemaal geen aparte bel en abbo kosten waren maar twee aparte abonnementen waarvan de ene al in 2008 is opgezegd.......
Ik vind het gewoon niet netjes dat je als telefonie provider 'ziet' dat er maanden lang geen gebruik wordt gemaakt van een abonnement, er geen bel of smskosten zijn, dat je dan toch maar zonder bericht naar je klant, doorgaat met incasseren. Na en half jaar een briefje in de vorm van; geachte klant, weet u dat....... zou toch wel heel erg klantvriendelijk zijn en had mij heel veel geld bespaard. Het is maar 12 euro per maand maar over deze hele periode gelopen ruim 600 euro wat ik ook aan andere dingen had kunnen besteden.....

Annabel, ik heb de gegevens gemaild, ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden, dat zou ik zeer op prijs stellen.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 30, 2013 om 07:54
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kaatje,

Ik zie dat we je e-mail hebben ontvangen. We zullen hier zo snel mogelijk verder inhoudelijk op je vraag reageren.

Met vriendelijke groet,
Kyra
Vodafone 24/7 Web Crew