Opgelicht door KPN met InternetPlusBellen?
Een aantal jaar geleden heb ik InternetPlusBellen via adsl via KPN afgesloten. Dit bestond uit 35 euro internet en 7,50 euro onbeperkt bellen (ik kreeg via een actie 2,50 euro korting op het belgedeelte). Nu blijkt dat een jaar geleden het abonnement is aangepast naar 30 euro internet en 12,50 euro onbeperkt bellen. Hetzelfde bedrag dus. Echter op hetzelfde moment is voor nieuwe klanten het tarief 30 euro voor internet en 10 euro voor onbeperkt bellen geworden. Ik betaal dus maandelijks 2,50 euro meer voor dezelfde dienst.
Dat vind ik raar. Mijn vraag is dan ook of je zomaar, zonder vooraf dit te melden een abonnement mag aanpassen. Daarnaast is het sowieso niet netjes om een pakket goedkoper te maken, maar bestaande klanten daarvoor meer te laten betalen.
Ik kan me wel herinneren dat ik ongeveer een jaar gelden gebeld ben door een medewerker van KPN dat ze tegenwoordig niet zomaar meer een abonnement stilzwijgend mochten verlengen. Daarom vroeg hij telefonisch toestemming om het abonnement voort te zetten. Er is daar echter nooit gesproken over aanpassing van de tarieven.
Vanmiddag maar eens gebeld naar KPN en een lieftallige dame gesproken. Ze snapte het probleem, maar kon er niets aan doen. Dit waren nou eenmaal de regels. Lekker makkelijk om je eigen regels te verzinnen die beter zijn voor jezelf. Ik was nou eenmaal akkoord gegaan met een bepaalde prijs voor een product en als dit dan goedkoper wordt dan hoeft dat niet doorgegeven te worden. Het enige dat zo kon doen was proberen deze lagere prijs nu ook voor mij te laten gelden. Maar ze kon niets beloven. Ik moest maar een brief schrijven naar de klachtenservice.
Zijn er meer mensen die dit aan de hand gehad hebben en zich genaaid voelen door KPN?
Maar als ik het goed begrijp ben je uiteindelijk minder gaan betalen. Het oorspronkelijke product kostte 45 euro met een tijdelijke korting van 2,50 en nu betaal je 42,50. Als KPN niets had veranderd had je nu dus 45 euro betaald. Wat is het probleem?
En dat nieuwe klanten soms een ander bedrag betalen (of een ander product hebben) dan bestaande klanten is van alle tijden, en is niets nieuws (nieuwe VARA leden krijgen en kregen cadeautjes, terwijl leden die al lang lid zijn niets krijgen, om maar een voorbeeld te noemen).
Het punt is dat zij het abonnement hebben veranderd zonder mij als klant daarvan op de hoogte te stellen met als doel het voor andere klanten goedkoper te kunnen maken. De prijs voor een deeldienst is nu kunstmatig hoger gemaakt dan dit ooit is geweest om de "oude" prijs maar in stand te kunnen houden.
Punt 1: Mag een bedrijf zonder de klant te informeren de voorwaarden/prijs van een product aanpassen?
Punt 2: Is KPN een ordinaire graaier door een prijsverlaging van een product niet aan bestaande klanten door te berekenen.
PS. De 2,50 korting op het bellen in mijn verhaal was al veel eerder van kracht dan deze prijs/voorwaardenwijziging.
Geachte edekker,
Houdt u de tarieven dan niet voortdurend in de gaten? En heeft u nooit gedacht aan de mogelijkheid om over te stappen naar een andere provider? Ik ben pas klant geworden bij Tele2 en heb 14,95 euro aansluitkosten betaald. Mensen die nu klant worden hoeven dat niet. Dat is toch normaal dat die voorwaarden steeds veranderen, zoals rjw ook zegt. Nu heb ik door mij via de Breedbandwinkel aan te melden een cadeaubon gekregen, maar mensen die zich nu aanmelden maken (of maakten, misschien is er nu weer een andere actie) kans op een I-pad. Het enige wat wij kunnen doen is het eerste jaar verplicht klant blijven en eventueel daarna overstappen naar een ander bedrijf en weer profiteren van allerlei lokacties.
Je hoeft niet eens over te stappen om ook gebruik te maken van een actie voor nieuwe klanten. Ik kreeg ooit ergens een tip om vlak voor het moment dat je kunt overstappen (bij mij ging het om Online) de klantenservice te bellen en te vragen of ik ook gebruik kon maken van een actie net zoals nieuwe klanten, omdat ik eigenlijk wel tevreden ben, geen zin heb om over te stappen, maar het mij ook wel goed uitkomt om minder te betalen. Bleek heel normaal te zijn alleen mogen ze dat niet aan de grote klok hangen. Kreeg dus ook dezelfde aanbieding als nieuwe klanten. Klein addertje onder het gras (niet voor mij, maar misschien voor anderen): je gaat dan wel weer een nieuw abonnement aan en zit er weer voor een jaar aan vast i.p.v. dat je na een maand kunt opzeggen. Zelf ben ik dat gehop tussen energie- en telefoniebedrijven beetje zat door slechte ervaringen en op deze manier behouden ze een vaste (en tevreden!) klant. Misschien ook een tip voor KPN?
Er worden haast ongemerkt wat dingen door elkaar gehaald; de voorwaarden zijn juist niet veranderd voor jou als bestaande klant, je ontvangt hetzelfde pakket tegen dezelfde prijs. Dat je nú als nieuwe klant van een ander aanbod gebruik kunt maken staat daar los van. Dat gebeurt bij nagenoeg alle internet- en telecom-providers trouwens, is niks nieuws. Er moeten steeds weer nieuwe acties bedacht worden om nieuwe klanten binnen te halen. Vroeger mocht je een 1-poorts draad-modem kopen voor een lieve som, nu krijg je er met een beetje mazzel een complete Wireless-N modem gratis bij en/of andere welkomstcadeaus. Wil jij ook dat nieuwe pakket, dan kun je opzeggen en een nieuw pakket bestellen. Het kan ook zijn dat je dit gewoon zó kunt regelen met de afdeling "customer retention" of hoe ze het ook mogen noemen.
Lang verhaal kort: als jouw voorwaarden worden aangepast, dan mag dat en heb jij binnen 30 dagen het recht om kosteloos op te zeggen. Worden jouw voorwaarden niet gewijzigd, dan moet je de minimum contractduur eerst uitzitten voordat je kunt opzeggen.
Stilzwijgend verlengen mag nog steeds, maar niet meer voor een termijn langer dan 1 maand. Je kunt dus niet meer "ongemerkt" vastzitten aan een nieuw jaarcontract om maar 's wat te noemen.
[quote=edekker schreef op dinsdag 7 jun 2011, 11:49]Zojuist contact gehad met KPN. Probleem is netjes opgelost.
Hoe dan?
6 maanden lang 5 euro korting gekregen en tarief per heden aangepast naar de huidige prijs. Dat compenseert "het verlies" van het afgelopen jaar.
[quote=edekker schreef op dinsdag 7 jun 2011, 11:49]Zojuist contact gehad met KPN. Probleem is netjes opgelost.
Had je dat niet beter eerst kunnen doen i.p.v. dat je begint met een bedrijf van oplichterij te beschuldigen?
Heb ik gedaan. Heb gister contact met de servicedesk gehad en toen was er niets mogelijk. Daarna getwitterd en bericht op kassa site geplaatst. Blijkbaar heeft de afdeling webcare van kpn meer bevoegdheden om klanten te compenseren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer