dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Mar 4, 2012 om 14:42
Computers & telefonie

Opstartprobleem met pc.

Sinds gisteren start mijn computer (Windows XP) opeens vreemd op.
Ik zie een soort groen beeld, dat ik altijd zie, dan blijft het scherm een tijdlang donkergrijs, wordt lichter en tenslotte verschijnt het Windowssymbool en start hij verder vlot op.
Er flikkert tijdens het opstarten en soms tijdens gebruik een oranje lichtje naast de blauw verlichte aan-uitknop op de computer.

Ik heb printer, scanner en boxen al uitgezet, en een schijfcontrole gedaan, maar dat helpt niet.
De computer is van goede kwaliteit en 6 jaar oud. Nooit enig probleem mee gehad.

Morgenmiddag komt een reparateur, maar misschien hebben jullie een idee en kan ik het zelf oplossen?
Ik kom ook graag een beetje beslagen ten ijs.

1048 20 Rapporteer

qu
door queengek - Mar 4, 2012 om 15:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Kan zijn dat je videokaart kapot aan het gaan is. Is goed mogelijk bij een pc van 6 jaar oud.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 4, 2012 om 16:02
77 Antwoorden / 37 Vragen

Queengek en Freya, bedankt voor jullie antwoorden!

Freya, dingen met de muis uitproberen durf ik wel, maar kabels losmaken niet! Ik heb aan beide aansluitingen gevoeld en wat gefriemeld en ze lijken goed vast te zitten.
Het rare is het lijkt of ie nou weer iets sneller opstart en dat dat lichtje iets minder flikkert...maar dat kan toeval zijn.
Als ik alleen maar een nieuwe monitor hoef of een nieuwe videokaart (wat dat dan ook mag wezen) dan valt het probleem mee.
Het vervelendste zou ik het vinden als mijn computer mee moet om uitgetest te worden en, los van de kosten, een nieuwe computer kopen lijkt me een ramp!
Wat kost een beetje videokaart?

Nu begint ie te rommelen en dan flikkert dat oranje lichtje een beetje, maar als de computer eenmaal aan staat is het lichtje meestal uit.

freya
door freya - Mar 4, 2012 om 16:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dirkjeanna:

Een eenvoudige videokaart (eigenlijk heet het een grafischekaart) hoeft niet meer te kosten dan ongeveer €40. Maar zoals gezegd, het kan ook de monitor zijn die het probleem veroorzaakt. Er zal gewoon een handige computeraar aan te pas moeten komen, die het één en ander kan testen.

Freya

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 4, 2012 om 16:40
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt weer, Freya, je bent echt een weldoenster van de mensheid.
Ik zie al veel minder op tegen morgenmiddag.

Mochten er nog suggesties van anderen zijn, je weet maar nooit, dan graag.

freya
door freya - Mar 4, 2012 om 16:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Heb je de kabel, die van de computer naar de monitor gaat, al eens losgenomen en opnieuw vastgezet? En als het mogelijk is, test de monitor dan eens op een andere computer.

Als de kabel het probleem niet is, ben ik bang dat óf de monitor, óf de videokaart aan het overlijden is.

m.vr.gr. Freya

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 4, 2012 om 16:43
66 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk de aansluitpunten van de kabel goed na, waarschijnlijk ligt het daar aan dat het (de) aansluitpunt(en) van de monitor e/o. bij de videokaart (desktop) niet goed is aangesloten op het aansluitpunt: schroeven aandraaien of eerst los halen en dan weer oopnieuw aansluiten en aandraaien.

Videopkaart hoeft niet persé defect te zijn, meestal is het aansluitpunt de oorzaak.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 4, 2012 om 16:44
66 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk de aansluitpunten van de kabel goed na, waarschijnlijk ligt het daar aan dat het (de) aansluitpunt(en) van de monitor e/o. bij de videokaart (desktop) niet goed is aangesloten op het aansluitpunt: schroeven aandraaien of eerst los halen en dan weer oopnieuw aansluiten en aandraaien.

Videopkaart hoeft niet persé defect te zijn, meestal is het aansluitpunt de oorzaak.

Of een andere kabel tussen plaatsen als alternatief.

dirck
door dirck - Mar 4, 2012 om 17:33
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dat flikkerende lampje is het lampje van de harde schijf en dat rommelen wat je hoort, is ook de harde schijf.
Als de harde schijf bezig is met schrijven of lezen, dan hoor je de harde schijf dus ratelen en begint het harde schijf lampje ook te flikkeren.
Niets om je druk over te maken.

zw
door zwaardvis - Mar 4, 2012 om 19:23
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan natuurlijk ook zijn dat de verversingsfrequentie (vernieuwingsfrequentie) van het beeldscherm te hoog is ingesteld. Komt vaak voor als je een ouderwetse monitor vervangt door een LCD / LED monitor die met een lagere freq. moeten worden aangestuurd. Een te hoge freq. kan destructief zijn....

edrick3
door edrick3 - Mar 4, 2012 om 20:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Klik op Start - Configuratiescherm - Systeem - tabblad Hardware.
Klik op Apparaatbeheer
Klik op + voor Beeldschermadapters
Klik 2x linkermuisknop op de naam van je beeldschermadaptor en kijk of er aangegeven wordt dat er geen problemen mee zijn.
Klik op + voor Monitors, klik 2x linkermuisknop op de naam van je monitor en kijk of er aangegeven wordt of dit apparaat correct werkt.

Dit geeft je in ieder geval info over de werking van je grafische kaart en je monitor.

Suc6

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 5, 2012 om 16:12
77 Antwoorden / 37 Vragen

De monteur is geweest en de boosdoener bleek mijn CD-speler te zijn!
Die stond al jaren zonder noodzaak in mijn opstartprogramma, wat hij dus onnodig vertraagde ( Windows probeerde steeds eerst om van de CD te starten) en bovendien had ik er een CD in zitten die ik nooit afspeelde.
Waaróm dit CD-probleem opeens zo erg ging opspelen zal altijd een raadsel blijven, maar het probleem is opgelost door het opstartprogramma aan te passen.

Verder heeft de monteur mijn computer schoongeblazen en Avast ervan afgegooid en Avira geïnstalleerd en de aansluiting van de monitor aangedraaid. (Nooit geweten dat je kon draaien aan die dingen.)

Alles zag er nog goed uit en alles loopt weer als een trein en hij start dus sneller op dan ie ooit heeft gedaan. Volgens de monteur is mijn computer snel en in goede staat, en, voor zover ie er iets over kon zeggen, je weet het nooit met computers, kan ie nog best een tijd mee.

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties, ik voelde me veel zekerder daardoor en kon ook dingen opperen, zoals die aansluiting met de monitor.

Edrick, van jouw test is het niet meer gekomen, maar toch altijd handig om te weten.

dirck, dat lampje is inderdaad onschuldig en gaat flikkeren zodra de computer een taak verricht, ik heb het gewoon nooit gezien en merkte het pas op toen ik een probleem had met de computer.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 5, 2012 om 16:15
77 Antwoorden / 37 Vragen

Er is wel één raar iets: ik had mijn boxen en andere randapparatuur uitgezet om de computer zo min mogelijk te belasten, testte toen even uit of ik nog altijd een CD kon spelen, boxen aan dus, maar nu komt er een doffe brom uit de boxen.
Hebben die nou altijd dof gebromd en is het me nooit opgevallen of zijn ze het opeens gaan doen??

Enfin, de tijd zal het leren; mijn probleem is opgelost, de kosten lijken ook mee te vallen, onder de 100 euro.

freya
door freya - Mar 5, 2012 om 16:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dirkjeanna:

Een hele geruststelling dat er eigenlijk niet veel aan de hand was. Dat de CD-speler in de startvolgorde bovenaan stond is niet zo vreemd hoor. Bij de meeste mensen staat die wel bovenaan. Het wordt pas 'een probleem' als je een CD in de CD-speler laat zitten, waar je niet van kunt opstarten. De computer probeert dan van die CD te starten (wat uiteraard niet lukt).

Kortom, je probleem is nu wel opgelost, maar denk er wel aan dat wanneer je ooit nog eens 'een probleem' met de computer krijgt en je wil starten vanaf een Windows-CD, je eerst die startvolgorde weer moet aanpassen.

En nog een belangrijke tip. Maak van belangrijke data een backup op b.v. een USB-stick. Elke harde schijf gaat vroeg of laat een keer stuk en het is zonde als je dan al je belangrijke gegevens kwijtraakt, toch?

Bedankt in ieder geval voor het terugmelden.

Freya

freya
door freya - Mar 5, 2012 om 16:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirkjeanna schreef op maandag 5 mrt 2012, 16:15]Er is wel één raar iets: ik had mijn boxen en andere randapparatuur uitgezet om de computer zo min mogelijk te belasten, testte toen even uit of ik nog altijd een CD kon spelen, boxen aan dus, maar nu komt er een doffe brom uit de boxen.
Hebben die nou altijd dof gebromd en is het me nooit opgevallen of zijn ze het opeens gaan doen??
....
Controleer (of laat controleren) of het stekkertje van het kabeltje vanaf de boxjes wel goed in de computer zit. Gewoon even aanduwen. Een loszittend stekkertje kan zomaar een brom tot gevolg hebben.

Freya

dirck
door dirck - Mar 5, 2012 om 17:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De monteur heeft alle stekkertjes waarschijnlijk verwijderd toen hij de computer schoongeblazen heeft.
Het kan zijn dat hij het luidspreker stekkertje in de verkeerde aansluiting gestoken heeft.
Normaal gesproken zitten er 3 ingangen voor de geluidskaart, Roze, Lichtblauw en Groen.
De luidsprekers horen in de Groene aansluiting (Line-Out of Front-Out)

Groet, Dirck

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 6, 2012 om 11:41
77 Antwoorden / 37 Vragen

Freya en Dirck, weer erg bedankt!

Vandaag neem ik even vakantie van computerproblemen, want ze werken erg op mijn zenuwen.

Maar alvast voor morgen:

Die backups had ik al in orde gemaakt, Freya.
Hoe kan ik die instelling van het opstarten van de CD weer terugdraaien? Denk je dat ik dat toch beter meteen kan doen en dat het niet uitmaakt qua opstartsnelheid zolang ik er geen CD in heb?

Dirck, volgens mij heb je het bij het rechte eind.
Omdat mijn boxen uit stonden en niet gingen brommen heeft de monteur zijn foutje niet gemerkt vermoed ik.
De computer gaf ook een paar keer een melding dattie een een nieuw onbekend apparaat had gevonden.
Mijn computer staat netjes weggewerkt in een kast en ik moet of zelf moed verzamelen om hem eruit te halen of op zoek naar een handige buurman of kennis, zie wel even.

De boxen staan nu uit. Kan het kwaad, warmlopen of zo iets, om ze te gebruiken als ik een video wil bekijken?

freya
door freya - Mar 6, 2012 om 11:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dirkjeanna:

Als je er zelf een beetje huiverig voor bent om aan je computer te 'sleutelen', doe dat dan gewoon niet. Alles werkt nu, dus wat er nu nog moet gebeuren heeft geen haast.

Als er geluid uit komt, kun je de boxjes gerust gebruiken. En wat die instelling voor de startvolgorde betreft, die moet in het BIOS aangepast worden, maar laat dat die handige kennis doen. En inderdaad, als er geen CD/DVD in die CD/DVD-speler zit, dan start de computer net zo snel op als nu.

Freya

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 6, 2012 om 14:38
77 Antwoorden / 37 Vragen

Ja, ik neem er even afstand van, Freya, er is inderdaad geen computer meer overboord.

Ik laat t.z.t. nog wel horen hoe het is afgelopen met die boxen en eventueel die bios.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - May 1, 2012 om 15:39
77 Antwoorden / 37 Vragen

Helemaal vergeten even te laten weten hoe het is afgelopen! Ik vond het onderwerp opeens bij mijn bladwijzers.

Freya had het bij het rechte eind: er was een wit stekkertje dat niet goed in een wit gaatje zat, dat was alles.
Uitgevonden en in orde gebracht door een handige buurman.

Nogmaals allen die reageerden mijn dank!

freya
door freya - May 1, 2012 om 15:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dirkjeanna:

Ach, beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen... ;-)
Mooi dat het allemaal weer naar behoren werkt en bedankt dat je het toch nog even komt melden.

Freya