El
door Elmida Sep 1, 2016 om 21:14
Computers & telefonie

Opzegtermijn Fiber Nederland

L.S.,

Mijn ouders zoeken vanuit financieel oogpunt een nieuwe provider. Hun huidige provider is Fiber Nederland. Naast dat zij vrij prijzig zijn, hebben zij ook al enige keren een slechte ervaring gehad wat betreft de facturen, het leveren van de diensten en voornamelijk het contact met de klantenservice. Affijn, In overleg met mijn ouders heb ik voor hen een nieuw abonnement aangevraagd bij Telfort, ingangsdatum 30 september aanstaande, er van in de onderstelling zijnde dat het contract van mijn ouders op 18 augustus eindigde + een maand opzegtermijn. Helaas bleek na contact met Fiber Nederland (het duurde maar liefst 36 minuten voordat ik uberhaupt iemand te spreken kreeg) dat het contract van mijn ouders niet loopt tot 18 augustus, maar tot 18 september. De opzegdatum zou dan dus 18 oktober zijn. Echter blijken zij in hun algemene voorwaarden dan te zeggen dat zij niet een maand opzegtermijn hebben, maar dat hun contracten alleen eindigen op de laatste dag van de maand waarin officieel wordt opgezegd. In dit geval dus 31 oktober. Mag dit, ondanks dat het in hun algemene voorwaarden staat, uberhaupt wettelijk gezien? Wettelijk gezien is het namelijk toch gewoon een MAAND en niet anderhalve maand?

Daar Telfort twee weken bedenktijd heeft belde ik hen op om hen te vragen de nieuwe aanvraag uit te stellen tot 1 november. Zij waren daar geschokt te horen dat Fiber Nederland dus blijkbaar niet de maand opzegtermijn hanteert en vroegen zich ook ernstig af of dit wettelijk wel oké was. Hun voorstel: zij laten alsnog op 30 september het abonnement van Telfort ingaan en vergoeden mijn ouders een maand abonnementskosten. Wat er dan dus gebeurt is dat Telfort de lijn van Fiber Nederland 'overruled'. Mijn ouders zijn zich er terdege van bewust dat zij dan waarschijnlijk dubbele abonnements kosten betalen, omdat hun lijn 31 oktober bij Fiber Nederland wordt gesloopt en hun Telfortcontract 30 september ingaat.  Achteraf vraag ik mij af of Fiber Nederland mijn ouders nu een boete in de maag kunnen splitsen. Zij zullen namelijk gewoon hun abonnement tot 31 oktober betalen, echter maken ze al vanaf 30 september geen gebruik meer van de lijn. Wie kan mij helpen?




3594 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen
11

Lees dit eens door.


https://www.consuwijzer.nl/thema/abonnement-contract-opzeggen-en-stilzwijgende-verlenging

Een opzegtermijn van meer dan één maand mag niet. Als er betaald wordt aan Fiber, kan er uiteraard geen boete in rekening gebracht worden.

Neem even contact op met Consuwijzer, zij maken u direct wijzer.

El
door Elmida - Sep 1, 2016 om 21:38
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Oké, als ik Consuwijzer dus goed begrijp, mag Fiber Nederland niet in hun Algemene Voorwaarden opnemen dat hun opzegtermijn 1 maand is + de dagen tot het einde van de maand. Hoe kan ik hier dan tegenin gaan? Moet ik officieel schriftelijk een klacht indienen bij Fiber Nederland zelf of moet ik even bellen met het Juridisch Loket?

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Stuur Fiber een klacht, verwijs naar de regels, stuur desnoods de link mee naar Consuwijzer. Ze weten duvels goed dat ze fout zitten. 

Niet meer bellen, maar per mail. Schrijf ook dat u een klacht over hun voorwaarden zal indienen bij consuwijzer. 

Als het contract van uw ouders werkelijk loopt tot 18 september, dan kunt u morgen in ieder geval per 18 oktober opzeggen. Wellicht zelfs per 2 oktober, want de opzegging is maximaal een maand. 

Maar dat weet u zo na een telefoontje naar Consuwijzer.

marita5
door marita5 - Sep 1, 2016 om 22:42
11569 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hallo Elmida , 

Abonnement bij je provider opzeggen , wat zijn je rechten : 

Er geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand voor contracten zonder afgesproken einddatum (onbepaalde duur). Contracten met een afgesproken einddatum (bepaalde duur) die stilzwijgend verlengd zijn kun je ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Zit je nog binnen de eerste afgesproken contractperiode of heb je uitdrukkelijk ingestemd om een contract na de contractsduur te vernieuwen of te verlengen? Dan ben je gebonden aan de afspraken met de aanbieder en dan kan het zijn dat je vastzit aan een opzegtermijn die langer is dan 1 maand.

bron : consumentenbond.nl 

lees ook hier , en rechtsbovenaan voorbeeldbrief opzeggen abonnement .

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/contracten-voorwaarden/opzegtermijn-telefoon-internet-televisieabonnement

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

M
M Bourgondien - Jun 21, 2024 om 11:57
Auto & vervoer

Scootmobiel ellende

21-06-2024   Goede morgen   Wij mijn man en ik rijden beide een scootmobiel vanuit de gemeente Heiloo WMO op zich zijn wij er blij mee dat die mogelijkheid bestaat .   Ik rijd al 26 jaar en mijn man 11 jaar   in het verleden bij Hulpmiddelencentrum ook het een en ander meegemaakt 3x een wiel verloren onder het rijden (3 wieler) en dat de scootmobiel of bij het sturen naar links of naa ... Lees meer

Da
Dave007 - Jun 22, 2024 om 11:53
Geldzaken & recht

Aegon woeker polis

ik had een woeker polis van Aegon en heb me aangesloten bij woekerpolis.nl
Aegon is met een zak geld over de brug gekomen.

wanneer hoor je wat van de stichting woekerpolis.nl of je aan de eisen voldoet en wat het bedrag is?
of wanneer hoor je zo ie zo iets?
op tv hadden ze er over een paar maanden, maar we zijn nu ruim een half jaar verder ... Lees meer

mgroen
mgroen - Jun 23, 2024 om 19:11
Huishouden & energie

bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ik zit met het volgende:

ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En is geen douche WTW (DWTW) installatie voorzien. Deze wordt ook niet als optie aangeboden in een meerkeuze/meerwerk lijst. ... Lees meer