sjouk_1
door sjouk_1 Mar 9, 2005 om 08:25
Computers & telefonie

Partitie's (HELP)

Hallo,

k heb een Packerd Bell 5031. Ik wil de schijf in verschillende partitie hebben waarvan één alleen windows op staat zodat mochten er problemen ontstaan ik niet windows opnieuw hoeft te instaleren en dat je er dus in principe niet bij kunt. Heb met XP cd de hele schijf geformateerd en daarna met Partition Magic 8 gepartitioneerd. Wat blijkt nu hij maakt ondanks elke keer een partitie aan waarop de gegevensstaant van de master cd en dat wil ik niet. ik dacht als je schijf formateerd alles weg is.Er staat dan het volgende :Local Disk NTFS 7.8 MB 2.5 used MB 5.4 unused MB none primary wat betekent dat en wat zou hier op staan en het is niet te verwijderen.. Ik gebruik dusniet de master cd maar orginele XP Prof cd.Dus samen gevat wil ik een stukje op de schijf met alleen xp die jekunt beveiligen zodat je er niet aan kunt komen.

Mvg.Sjouk

538 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat dit een partitie is van PB waar een soort van Rescue
omgeving op staat? (IBM reserveert een deel voor hun diagostic &
rescue programma). Wat ook kan is dat PM deze ruimte niet kan
gebruiken, omdat het een overblijfsel is van alle partities die gemaakt
zijn. Als je meerdere partities gebruikt, blijft vaak een restant deel
over.

Je kunt de WinXP partitie NTFS maken, zodat je met DOS er niet op kunt
komen. Maar zodra Windows XP gestart is, is de partitie wel
toegankelijk en schrijfbaar. Je kunt dit niet hidden maken ofzo. Ook
als je de harddisk in een ander W2k/WinXP systeem zou hangen zijn de
partities gewoon toegankelijk. Tenzij je gebruik maakt van encryptie.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Sjouk,

Je bedoeld waarschijnlijk GB en geen MB.

Kies er voor dat je zelf alle keuzes kunt maken bij het begin van de installatie van XP. Start de PC door te booten van de CD.

Eventueel in de BIOS instellen dat je wilt kunnen booten van een CD.

De CD of DVD schijf moet dan in de BIOS volgorde voor de harde schijf staan.

Bij het installeren van XP (opstarten vanaf de CD) kun je dan bijna
meteen al met XP alle partities verwijderen (lees goed met welke
toetsen dat moet, zoals op het installatiescherm wordt aangegeven)

Kies er voor dat je zelf alle keuzes kunt maken bij het begin van de installatie van XP

Daarna maak je een nieuwe partitie met een beperkte omvang aan en kiest
er voor om die met NTFS te formatteren en de rest van de schijf
ongebruikt laten.

Daarna verder gaan met de installatie van XP.

Als XP geinstalleerd is kun je de andere partities maken:

Klik met de rechtermuisknop op Deze Computer en kies Beheren.

Klik op Schijfbeheer en maak daarmee de andere partities.

Groeten,

GSM

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Allebei hartelijkedank voor uw reactie. dus als ik het goed begrijp kan ik geen stukje schijf reseveren waardoor je in principe xp nooit meer hoeft te instaleren.

Mvg.SJOUK

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan WEL zoals ik het beschreven heb.

Je moet XP vanaf de XP-CD installeren.

Opstarten van de CD.

Dan alle partities verwijderen. *)

Eén kleine partitie (minstens 1,5 GB) maken en daar Windows XP op installeren.

Vervolgens de andere nog lege partitie(s) maken met Schijfbeheer.

Alle software die je daarna installeert moet niet op de C: schijf, maar op D: geinstalleerd worden.

Dat XP daarna nooit meer geinstalleerd zou moeten worden is hiermee
echter niet gegarandeerd. De eerste partitie wordt namelijk altijd
betrokken bij het installeren van software. Voorbeeld hiervan is de
c:\windows\system32 directory, die steeds uitgebreider zal worden.

Het voordeel is wel dat je de XP partitie makkelijk regelmatig kunt
backuppen naar een betsand op een andere partitie, met Ghost, PQ Drive
Image, of Acronis TrueImage (om er maar een paar te noemen).

*) Ik weet niet zeker of de verborgen master partitie op die manier te
verwijderen is en of dat wel verstandig is. Packard & Bell moet
daar zeker een programma voor hebben. Verder kun je nog proberen met
DELPART dat je kunt downloaden van het internet.

GSM

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gsm,

Heel hartelijke dank voor uw hulp. Ik ga kijken of het lukt en laat dat even weten.

Mvg.Sjouk

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sjouk,

Als het goed is staat de 'master-CD' informatie aan het begin van de
C-schijf op een door Packard Bell beschermd/beveiligd gedeelte.

Je kunt dit gedeelte 'master-CD' simpelweg verwijderen met Partition Magic door erop te rechtsklikken en te kiezen voor Delete (verwijderen).

Dit gedeelte wordt nu Unallocated (niet toegewezen, dus beschikbare ruimte) en kan vervolgens bij de overige schijfruimte betrokken worden d.m.v. Resize/Move.

Vergeet niet dat je hierna dus niet meer de mogelijkheid hebt om met de
master-CD (recovery-pack) van Packard Bell het systeem terug te zetten
naar de 'fabrieksinstellingen' en je PC zal gaan werken met de nieuwe
XP-installatie.

Groet en veel succes toegewenst, ik hoop dat je precies weet wat je
doet, zoniet heb je kans dat je straks met een onwerkbare PC zit.

Enterprise.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enterprise bedankt voor uw reactie. ik heb nog een vraag naar aanleiding van de optie van GSM. Dit in zijn geheel uitgevoerd zoals beschreven. Nu zit ik in schijfbeheer maar nu kan ik niet partitioneren. Heb met de xp cd-rom een partitie gemaakt van 3 GB de c-schijf waar xp opstaat. De andere schijf J is 183 GB welke ik wil verdelen in tweeën maar dat lukt niet.Als ik met de rechtermuisknop in schijfbeheer op de grote schijf klik krijg ik niet de mogelijkheid om hem te verdelen.Of moet ik dit toch doen met PARTITIE MAGIC. Wat ook vreemd is dat zowel op de calsdej schijf windows staat klopt dat.

Mvg.SJOUK

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

  1. Open  Computerbeheer
  2. Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer.

  3. Klik met de rechtermuisknop op een niet-toegewezen gebied van een
    standaardschijf en klik vervolgens op Nieuwe partitie of klik met de
    rechtermuisknop op vrije ruimte in een
    uitgebreide partitie en klik op Nieuw logisch station.
  4. Klik in de wizard Nieuwe partitie op Volgende, vervolgens op
    Primaire partitie, Uitgebreide partitie of Logisch station
    en volg de aanwijzingen op het scherm.

Maak steeds één voor één partities aan met een zodanige grootte dat de schijf verdeeld wordt naar uw eigen wens.

Voor elke partitie: steeds formatteren als NTFS of FAT32 en een drive letter toekennen. (Zie ook de help van Schijfbeheer).

Ik zou als laatste een wat kleinere FAT32 geformatteerde partitie maken, waarop u backup-images van de C: schijf kunt opslaan.

GSM

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even:

In principe wilt u één Uitgebreide partitie

Op de uitgebreide partitie maakt u dan de Logisch stations

Eigenlijk is een uitgebreide partitie GEEN echte partitie, maar slechts
een reservering van schijfruimte. De logische stations zijn de echte
partities.

GSM

ve
door verwijderd - Mar 9, 2005 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sjouk,

3 adviezen:

1. Een C:schijf van 3 GB waar
XP op moet draaien is te klein, maak deze minimaal  5 of 6 GB. i.v.m.
voldoende ruimte voor het goed functioneren van het wisselbestand
(virtueel geheugen) en defragmentatie.

2. Als XP nu zowel op C: als op J: staat is dit niet goed natuurlijk, je hebt niks aan twee dezelfde besturingssystemen op één PC.

Je kunt het beste de J:schijf weer formatteren zodat alleen WinXP op de C:schijf het actieve systeem wordt.

Zorg er ook voor dat je een normale schijf/partitievolgorde krijgt want tussen C: en J: zitten nog 6 letters.

3. Haal er iemand bij met voldoende verstand van zaken want ik merk aan je reacties dat je niet precies weet wat je doet... ;-)

Succes,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2005 om 08:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Enterpris,

Dank voor uw reactie. Dat tussen C en J nog andere lettres zitten doet xp zelf en noemt deze verwisselbare schijven dus ik vermoed dat dat de usb poorten zijn. Ik zal kijken of ik uw advies kan uitvoeren anders stop ik er wel mee alvorens ik een onbruikbare pc heb. In elk geval een ieder die mij heeft geholpen hartelijke dank

Mvg.Sjouk