sjouk_1
door sjouk_1 Feb 7, 2005 om 11:35
Computers & telefonie

Partities maken.

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn harde schijf in verschillende schijven kan verdelen zonder aanschaf software. Ik heb een Packerd Bell en daar staat volgens mij de windows al appart. Ik heb het mat Partitie Genie van Data Becker geprobeerd maar ook daar kom ik niet uit.

Wie weet er een oplossing voor.

Alvast bedankt,

Mvg S.de Vries

635 8 Rapporteer

freya
door freya - Feb 7, 2005 om 12:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sjouk,

Wil je de schijf helemaal opnieuw indelen? Wil je bestaande partities wijzigen? Bijvoorbeeld kleiner maken en de dan beschikbaar komende ruimte gebruiken om een nieuwe partitie toe te voegen? Wat voor Windows versie staat er nu op of wil je  straks gaan gebruiken? Van de antwoorden op deze vragen zal afhangen wat de makkelijkste manier is.

m.vr.gr. Freya

sjouk_1
door sjouk_1 - Feb 7, 2005 om 16:17
11 Antwoorden / 7 Vragen

Bete Freya,

Dank voor reactie.Ik wil op mijn schijf één of twéé nieuwe partitie aanbrengen zonder verlies van de huidige data en zonder nieuwe instalatie van Windows is dat mogelijk.

Mvg.Sjouk

aenigma
door aenigma - Feb 7, 2005 om 17:09
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat is de reden dat u uw harde schijf in partities wilt verdelen?

freya
door freya - Feb 7, 2005 om 17:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als je met bestaande partities wilt gaan stoeien zonder dataverlies, zul je toch de hulp van een programma als Partitie Genie nodig hebben. Volgens wat testen her en der zou het een niet al te moeilijk programma moeten zijn. Zelf gebruik ik Partitionmagic van symantec, maar dat is ook niet gratis. In Windows XP kun je nog wel wat stoeien met partities via Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer. Zorg wel eerst voor een backup van alle belangrijke data voordat je daarmee aan de gang gaat. Een foutje is zo gemaakt en dan kun je veel kwijtraken.

suc6, Freya

sjouk_1
door sjouk_1 - Feb 7, 2005 om 17:27
11 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

Dan kan ik de verschillende schijven gebruiken mocht hij crashen dan ben ik niet alles kwijt.

mvg.Sjouk

a2i
door a2i - Feb 7, 2005 om 18:55
407 Antwoorden / 14 Vragen

Sjouk als je harde schijf crashed ben je altijd alles kwijt.

Als je Operating System crashed niet.

De beste backup is altijd buiten je main harde schijf.

Op een cd of dvd. backup neem ik aan safe?

Of een andere schijf erbij. bv. Raid.

Of gewoon als slave.

Als je dus 1schijf hebt met partities, en je schijf crashed ben je alsnog alles kwijt.

En je partities aanmaken op jou manier daar heb je inderdaad een programma voor nodig, als er al gegevens op staan.

http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/partitioning.html?ad=A03010307

http://www.paragon.ag/

suc6.

aenigma
door aenigma - Feb 7, 2005 om 19:07
260 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mevrouw de Vries,

Ik sluit me volledig aan bij a21.

Ook ik zou u aanraden om een tweede harde schijf in uw computer te
(laten) installeren, of met regelmaat backups van uw belangrijke
bestanden te maken met een CD-writer/DVD-writer.

Een tweede harde schijf (slave) hoeft niet duur te zijn, u zou zelf een
wat minder snelle (en dus goedkope) kunnen aanschaffen omdat u alleen
data hoeft op te slaan. Ook is een externe harde schijf een optie,
alleen wel wat duurder dan een ingebouwde. Het voordeel hiervan is dat
u deze harde schijf ook kunt meenemen en aan kunt sluiten op andere
computers. Vergelijkt u eens de prijzen op www.kelkoo.nl zodat u een
idee heeft waar u aan begint.

Mocht u besluiten toch partities te willen maken, dan is er ook gratis
software beschikbaar die wellicht iets eenvoudiger in bediening is dan
Partitie Genie. Laat u het maar even weten zodat ik een link kan posten.

sjouk_1
door sjouk_1 - Feb 8, 2005 om 08:28
11 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo allen,

Ik wil iedereen hartelijk danken voor hun reactie.

Mvg.S.de Vries