donna53
door donna53 Jun 27, 2012 om 18:54
Computers & telefonie

Pas op voor virus/trojan Live Platinum

Het is niet zo zeer een vraag als wel een waarschuwing.
Bij het surfen op een Duitse website (ik zocht naar de verplichting van milieustickers voor de auto op de Duitse binnenlandse wegen) kreeg ik ineens een melding dat ik een trojan horse en spyware opgedaan had (in het engels) Ik heb windows defender aanstaan maar die was ineens buiten werking en het icoontje was weg. Ik kon het ook niet meer opstarten via de normale procedure. Er kwam ineens een scherm van '' Live Platinum'' (had zichzelf gedownload op mijn computer) met een icoon dat op microsoft lijkt met de vraag of ik de hele lijst aan trojans en spyware wilde verwijderen. Dat kost dan 49 tot 89 euro. Als je dan op Nee klikt, sluit het programma jouw internet af en je kunt het niet meer aan krijgen. Je moet dus eerst betalen voordat je weer verbinding kunt krijgen met internet. Daar had ik natuurlijk geen zin in.
Dit programma is dus een virus/ worm of hoe je het wilt noemen.
Ik heb direct mijn internetverbinding verbroken. Ook naar een ouder herstelpunt teruggaan ging niet.
Gelukkig had ik CCleaner op mijn computer staan. Die heb ik handmatig de door mij aangevinkte programma's laten verwijderen. Daarna windows defender weer kunnen activeren en een volledige scan uitgevoerd.
Er werden toch nog twee virussen gevonden.
Er zullen nog wel meer programma's zijn zoals CCleaner, maar het is dus zaak dat je zoiets op je computer hebt staan.
Is er nog een andere manier om zo'n virus weer uit je computer te halen als je niet meer op internet kunt?
Het is mij dus op deze manier gelukt, maar dat was ook wel met een beetje mazzel.

1251 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan was m.i. sprake van gijzeling.

Minimaal MBAM op uw computer zetten of een ander programma wat spyware detecteert.
info:Hier

Ik heb geen licentie gekocht.

Ik kan met Norton Safe web controleren of een site veilig is.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:30: Tja je moet ook zorgen dat je een goede Virusscanner op je computer hebt staan, dan krijg je dat soort dingen niet!
Ik gebruik al jaren de gratis Avast en heb nooit problemen gehad; avast! Free Antivirus.

Ik heb ook de gratis Avast, toch een trojan gehad.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo donna53,

Zou toch nog maar even scannen met Emsisoft Anti Malware. Dit is (één van de) beste!

Anti virus programma's houden niet altijd malware en spyware tegen.

Natuurlijk nooit gaan betalen als je zo iets overkomt.

Suc6

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Minimaal MBAM op uw computer zetten of een ander programma wat spyware detecteert......

Die heeft vragensteller op haar p.c. staan, n.l. Windows Defender. En de ergste trojans schakelen die programma's uit (ook Norton) en heb je er dus niks aan.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:30: Tja je moet ook zorgen dat je een goede Virusscanner op je computer hebt staan, dan krijg je dat soort dingen niet!
Ik gebruik al jaren de gratis Avast en heb nooit problemen gehad; avast! Free Antivirus.

Avast is een goed AV programma, maar je moet echt niet de illusie hebben dat die alle sh*t kan tegen houden. Er is geen enkel programma die 100% bescherming biedt.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

SuperAntiSpyware heeft een portable scanner, klik

The SUPERAntiSpyware Portable Scanner Personal Edition is a great Freeware alternative for those that want to scan and remove threats from their computer when malware may be blocking the installation of SUPERAntiSpyware Free Edition or other security software. The program installs easily and is available to scan your computer at anytime!

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mèt Avast!Free Antivirus kan je zoiets wel degelijk overkomen, zonder waarschuwing, heb ik zelf onlangs ervaren.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 27 jun 2012, 21:49:
zoekster schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:36: Ik heb ook de gratis Avast, toch een trojan gehad.

Tja dan heb je de waarschuwing genegeerd, anders kan het niet!

Nee, geen waarschuwing genegeerd, waarom zou ik een waarschuwing negeren. Geen reden toe.
Alleen omdat jij zo lyrisch bent over Avast, kan het niet mogelijk kan zijn dat deze virusscanner ook wel eens iets niet oppikt?

Die uitroeptekens die je plaatst achter bijna elke zin die je op het forum neerzet, vind ik overigens weinig imponerend.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door systeemherstel heb je ook oudere herstelpunten besmet.
Met CCleaner kan je het niet verwijderen.
Windows Defender vindt geen virussen, maar spyware en andere mogelijk ongewenste software.

Bottom line, je bent nog steeds besmet!!!!

Hier kan je lezen hoe je er echt van af kan komen.
Je kan eigenwijs zijn en denken dat het probleem opgelost is, maar dat is het dus niet!

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 04:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Donna,

Als ik het verhaal van jou lees kom ik tot de conclusie dat je windows defender gebruikt. Daar is niets mis mee maar je moet wel een virusscanner als basis installeren. Indien je die wel gebruikt dan dit advies als niet geschreven beschouwen. Anders toch zo snel mogelijk een virusscanner installeren met daarnaast b.v. windows defender.

M.v.g. Sepke

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 06:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

sepke schreef op vrijdag 29 jun 2012, 04:56:
Als ik het verhaal van jou lees kom ik tot de conclusie dat je windows defender gebruikt. Daar is niets mis mee maar je moet wel een virusscanner als basis installeren. Indien je die wel gebruikt dan dit advies als niet geschreven beschouwen. Anders toch zo snel mogelijk een virusscanner installeren met daarnaast b.v. windows defender.

Windows Defender (heet tegenwoordig MSE) is een Anti-virus/Anti-spyware programma KLIK

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

MSE is geen Win. Defender. Defender is geïntegreerd in MSE. Het zijn twee aparte programma's. Als je MSE installeert dan wordt Win.Defender in de meeste gevallen uitgeschakeld. Overigens doen meerdere anti-virusprogramma's dat.
m.vr.gr.

carola.83 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 06:55:
sepke schreef op vrijdag 29 jun 2012, 04:56:
Als ik het verhaal van jou lees kom ik tot de conclusie dat je windows defender gebruikt. Daar is niets mis mee maar je moet wel een virusscanner als basis installeren. Indien je die wel gebruikt dan dit advies als niet geschreven beschouwen. Anders toch zo snel mogelijk een virusscanner installeren met daarnaast b.v. windows defender.

Windows Defender (heet tegenwoordig MSE) is een Anti-virus/Anti-spyware programma KLIK

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

sepke schreef op vrijdag 29 jun 2012, 04:56:
Als ik het verhaal van jou lees kom ik tot de conclusie dat je windows defender gebruikt.

Hoe kwam je tot die conclusie?

Door dit?

Ik heb windows defender aanstaan maar die was ineens buiten werking en het icoontje was weg.

Iemand die geinfecteerd is vertellen dat ze een virusscanner nodig heeft is mosterd na de maaltijd. Ook is het vrij lastig om een virusscanner te installeren met daarnaast Windows Defender. Zoals f.weele ook al vermeldt schakelen de meeste virusscanners Windows Defender uit.

We zullen je advies dus maar als niet geschreven beschouwen.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 29 jun 2012, 10:35:
sepke schreef op vrijdag 29 jun 2012, 04:56:
Als ik het verhaal van jou lees kom ik tot de conclusie dat je windows defender gebruikt.

Hoe kwam je tot die conclusie?

Door dit?

Ik heb windows defender aanstaan maar die was ineens buiten werking en het icoontje was weg.

Iemand die geinfecteerd is vertellen dat ze een virusscanner nodig heeft is mosterd na de maaltijd. Ook is het vrij lastig om een virusscanner te installeren met daarnaast Windows Defender. Zoals f.weele ook al vermeldt schakelen de meeste virusscanners Windows Defender uit.

We zullen je advies dus maar als niet geschreven beschouwen.

Het lijkt mij een goed advies om een virusscanner te installeren als Donna dit nu niet heeft om verdere problemen in de toekomst te beperken.

En windows defender is zeker niet alleen onderdeel van Microsoft Security Essentials, defender zit in vista en windows7 als zelfstandig programma voorgeinstalleerd.

Uit het verhaal van Donna kan ik niet concluderen dat ze ook een virusscanner gebruikt.

M.v.g. Sepke

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

het verschil tussen MSE of b.v. AVG is dat je Windows Defender niet meer in kan schakelen als je MSE als virsuscanner hebt. Als je b.v. zoals ik AVG hebt en deze schakelt Win. Defender uit, dan kan je alsnog Win. Defender wederom inschakelen en laten scannen. Bij MSE lukt dat niet.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

p.s. er is ook nog Microsoft Security Scanner die je kunt downloaden en laten scannen. En als je in menu start mrt.exe intypt dan krijg je een Windows hulpprogramma om schadelijke software te verwijderen dat veel lijkt op het hierboven genoemde MSS.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allemaal,
Bedankt voor al jullie antwoorden!
@tdehond en winterman: ik heb onmiddelijk MBAM geïnstalleerd en laten draaien. Er kwamen idd. nog twee items bovendrijven die ik daarmee kon verwijderen. Bedankt!
@hereistom: ik had dus een virusscanner aanstaan (Windows Defender - Micrososft Security Essentials die claimt dat tegen te houden) + een firewall + schadelijke software tegenhouden + verdere veiligheidsmaatregelen aangeklikt, maar evengoed komt Live Platinum daar dus doorheen!
@Edrick3: dat programma ga ik ook nog even bekijken. Bedankt!

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op vrijdag 29 jun 2012, 19:27:
Zoals al eerder vermeld hier zijn beide niet echt volwaardige virusscanners en kun je beter Avast Free Antivirus installeren.

Wat verrassend dat je daar mee komt. Had ik echt niet verwacht. misschien kan je ook nog even een HP printer afviseren. Prima fdat jij een voorkeur voor een bepaalde virusscanner, maar proberen die er door te drukken door te stellen dat MSE geen volwaardige virusscanner is, is eigenlijk gewoon een vorm van oplichting.

@donna53

Het is al eerder gesteld dat MSE Windows Defender uitschakeld. Dat verklaart al waarom het icoontje weg was en jij hem niet meer kon opstarten.
Verder noem je nu zo veel veiligheidsmiddelen dat dat wel eens de reden kan zijn dat Live Platinum niet werd tegengehouden. Te veel veiligheidsmaatregelen is ook niet goed. Dat leidt tot conflicten en uiteindelijk werkt niets meer zoals het hoort.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige wat meneer Winterman kan is commentaar leveren op anderen, maar met werkelijke oplossingen komt hij niet!
Schijnbaar heeft hij niks beters te doen dan anderen aan te vallen en zwart te maken!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja je moet ook zorgen dat je een goede Virusscanner op je computer hebt staan, dan krijg je dat soort dingen niet!
Ik gebruik al jaren de gratis Avast en heb nooit problemen gehad; avast! Free Antivirus.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:36: Ik heb ook de gratis Avast, toch een trojan gehad.

Tja dan heb je de waarschuwing genegeerd, anders kan het niet!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op woensdag 27 jun 2012, 22:55: Ook mèt Avast!Free Antivirus kan je zoiets wel degelijk overkomen, zonder waarschuwing, heb ik zelf onlangs ervaren.

Tuurlijk, te snel de waarschuwing weggeklikt zul je bedoelen!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

donna53 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 18:27: @hereistom: ik had dus een virusscanner aanstaan (Windows Defender - Micrososft Security Essentials die claimt dat tegen te houden) + een firewall + schadelijke software tegenhouden + verdere veiligheidsmaatregelen aangeklikt, maar evengoed komt Live Platinum daar dus doorheen!

Zoals al eerder vermeld hier zijn beide niet echt volwaardige virusscanners en kun je beter Avast Free Antivirus installeren.