jv
door jvcvhs Jan 2, 2008 om 10:11
Computers & telefonie

Pc valt uit

Gaarne het volgende mijn pc valt zomaar uit,ik heb de kast nagekeken of er een koeler niet werk of smerig is dat is oke.
Ik heb een virus scanner er door gehaald zit geen virus in.

Het enige wat ik heb gevonden is dat de stroom kabel naar de pc toe daar is een pootje iets zwart en hij ruikt naar brandlucht niet erger maar je ruikt iets,bij de voeding in de pc ruikt je niks maar een van de koelers maak lawaai er zitten er 2 in.

ALs de pc uitgaat dan kan ik hem niet meer aanzetten ik moet eerst de schakelaar op het stopcontact uitzetten en daarna aanzetten dan kan ik pas de knop op de pc aanzetten dan doet hij het pas.

Tijdens net met opstarten gaf hij het volgende aan.
PRIMARY IDE CHANNEL NO 80 CONDUCTION CABLE INSTALLED.

CPU IS UNWORKABLE OR HAS BEEN CHANGED.PLEASE RECHECK CPU SOFT MENU.

Ik weet niet of dit altijd erop staat maar denk het niet.
Wie kan me helpen

222 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

de processor wordt te warm, maak deze stofvrij, en verwijder de ventilator om het element goed schoon te maken.
Bij terugplaatsen van de koeler wel een warmte geleidende pasta gebruiken.
Of vraag iemand met een beetje verstan van pc's om hulp.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een andere voedingskabel, waarschijnlijk is de huidige kabel niet meer orde vanwege de brandlucht, dus de huidige kabel niet meer gebruiken. Anders de kans groot dat je 'Apeldoorn' na de brandweer (1.1.2.) kunt gaan bellen (bij de buren).

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb de voeding kabel al vervangen ik denk zelf de voeding die niet goed is hij is van april 2003

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bios terugzetten naar de standaard instellingen kan ook nog een optie zijn.
Had bij vorige reactie niet de foutmelding gelezen, maar ik vermoed dat de cpu is opgeblazen dus kapot.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. een ratelende koeler kan een versleten lager hebben, of er kan iets tegen de vinnen aanlopen. Dat laatste is het makkelijkst op te lossen, het eerste alleen door de koeler te vervangen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2008 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Contactpunten die zwartgeblakerd zijn moet je vervangen. Het is ook mogelijk dat de wandcontactdoos (of andere contactdoos) waar deze is ingeplugd net zo zwart is, dat kan ik uit het verhaal niet opmaken.

In ieder geval kan zo'n slecht contact meer kapot maken dan je met drank weer goed kunt maken.

Het is ook heel goed mogelijk dat je voeding het niet meer trekt (is er wat hardware bijgeplaatst sinds je 'm kocht?).

ve
door verwijderd - Jan 3, 2008 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK heb de voeding vervangen het lawaai is weg nu afwachten of hij goed blijf.