qu
door quixote Oct 16, 2006 om 22:48
Computers & telefonie

PC2700 bij een PC2100 geheugen steken?

ik heb nu een ddr 256Mb PC2100 266 cl 2,5 in mijn pc,

kan ik daar een 256of 512Mb PC2700 cl 2,5 bij steken?

Asus barebone P4 terminator 533A

661 13 Rapporteer

freya
door freya - Oct 16, 2006 om 22:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo quixote,

Dat is geen probleem. Het 'snellere' PC2700 geheugen werkt dan gewoon op dezelfde snelheid als het PC2100 geheugen.

Geheugen van hetzelfde type komen in principe van dezelfde 'lopende band' af. Als het geheugen van de band rolt wordt het getest en vervolgens in een bepaalde 'snelheids-klasse' ingedeeld. Vervolgens komt er dan de juiste sticker op.

Als het dus van hetzelfde type is kun je het altijd gebruiken. Het typenummer bepaald alleen tot welke maximale snelheid het geheugen gegarandeerd is om goed te functioneren.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2006 om 23:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Toch kan zoiets geweldige problemen opleveren. Ooit had ik een Pentium3 met PC100 geheugen. Op een goeie dag besloot ik mijn pc en mij te verwennen met een extra plakje RAM. Wat jammer, uitverkocht, maar we hebben nog wel PC133, is geen probleem meneer. Inderdaad, het werkte. Meestal. Soms wilde de pc totaal niet opstarten. Dit is te wijten aan timing problemen tussen de verschillende componenten.

Beter is het om er RAM in te doen dat voldoet aan de specificaties en het beste is om ze van gelijk type te kiezen.

freya
door freya - Oct 16, 2006 om 23:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht waren ze dan toch niet van hetzelfde type? ECC en NON-ECC type door elkaar gebruikt? Heb al vaker met verschillende 'snelheden' door elkaar gewerkt en heb er, tot nu toe, nooit problemen mee gehad. Freya

qu
door quixote - Oct 16, 2006 om 23:23
7 Antwoorden / 12 Vragen

ja, ik lees in de manual dat ik non-ecc moet kiezen

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2006 om 23:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De mijne waren beide non-ecc. Degenen dit al met succes hebben gedaan, gefeliciteerd, niks meer aan veranderen. Ik meld alleen maar even wat mijn ervaring is. Het ging dus overwegend goed, maar soms niet.

qu
door quixote - Oct 16, 2006 om 23:40
7 Antwoorden / 12 Vragen

maar begrijp ik het goed, dat als het draait, het op de snelheid van de langzaamste geheugen chip draait?

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2006 om 23:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat sowieso ja.

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2006 om 23:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oeps. Dit is in reactie op "werkt het dan op snelheid van de langzaamste chip?"

edwardus
door edwardus - Oct 16, 2006 om 23:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dus.

Zeg, kennen jullie die al van die Edit knop die op de Kassa site zou komen?
Die kwam niet.

birdies
door birdies - Oct 16, 2006 om 23:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ja, dat begrijp je goed, dus je kan er net zo goed PC2100 bij doen. Trouwens, ook bij een familielid gaf verschil in snelheid problemen.

qu
door quixote - Oct 16, 2006 om 23:47
7 Antwoorden / 12 Vragen

ik ga het gewoon proberen, kan het geheugen gewoon terug brengen als het niet werkt!

ik begrijp dat ik ook nog kan proberen de snelheid wat op te schroeven.. op welke snelheid werken deze chips eigenlijk? er staat well 266mhz, maar is dat ook zo?

qu
door quixote - Oct 16, 2006 om 23:48
7 Antwoorden / 12 Vragen

ik ga het gewoon proberen, kan het geheugen gewoon terug brengen als het niet werkt!

ik begrijp dat ik ook nog kan proberen de snelheid wat op te schroeven.. op welke snelheid werken deze chips eigenlijk? er staat well 266mhz, maar is dat ook zo?

qu
door quixote - Oct 16, 2006 om 23:49
7 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb er nu een 256 met een CL van 2,0 bij gestoken, dat draait toch langzamen? de andere is CL 2,5