bassethound
door bassethound Oct 20, 2003 om 22:05
Computers & telefonie

PHP

Ik hoor steeds vaker dat men bij het bouwen van een website gebruik maakt van PHP. Wat is er voor nodig om met PHP aan de slag te gaan en waar kan je hier meer over te weten te komen?

6428 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou gewoon op sites zoals www.hotscripts.com of phpfreakz.nl scripts downloaden die je wilt gebruiken, die dan online zetten en die broncode goed bekijken en steeds kleine veranderingen aanbrengen, zo leer je de php het beste kennen en kan je steeds groetere veranderingen maken totdat je het ehlemaal alleen kan schrijven

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om met PHP aan de slag te gaan heb je in principe niet meer nodig dan een teksteditor. Dus met notepad kun je al beginnen!
Maar als je wat gemaakt hebt in PHP is het natuurlijk leuk om te kijken of dat ook werkt. Daarvoor heb je of een website nodig bij je provider die PHP ondersteunt, of je moet op je lokale systeem een website installeren met PHP ondersteuning.
Ik raad je aan dan Apache te installeren met PHP. Zie http://www.apache.org en http://www.php.net
Die laatste is ook een prima startpunt voor PHP-beginners.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dé website voor php is uiteraard www.php.net,
en als tip:
Een goede editor voor dit soort talen is context
(http://fixedsys.com/context/), deze editor kan legio programmeer talen aan en maakt door te kleuren de taal veel leesbaarder.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is PHP? PHP Hypertext Preprocessor is afgeleid van Personal Home Page Tools. Het is een scripttaal (programmeertaal) die in combinatie met HTML kan worden gebruikt om dynamisch gegenereerde pagina's te maken. PHP kan MySQL databases of e-mailaccounts aanspreken, eventueel op afstand. Hiermee kunt u bijvoorbeeld pagina's maken waarbij de vormgeving en de redactie zijn gescheiden. Of pagina's met gegevens uit een database die zijn afgestemd op de bezoeker. Door PHP tags te gebruiken, wisselt u tussen HTML en PHP. De syntax lijkt op die van Perl of C en de functionaliteit is vergelijkbaar met ASP. De verwerking van een PHP script vindt plaats op de server. PHP is open source software en op zo goed als alle platforms beschikbaar.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind nog altijd dat PHP het best valt te leren uit een boek. Dat vind ik overzichtelijker als een tutorial op een website. Een goede php-editor vind ik PHPEdit (http://www.phpedit.com). Deze kleurt de verschillende php-onderdelen, zodat het een overzichtelijk geheel wordt.
Om gewoon op je eigen pc je scripts te testen, kun je het best een simpel eigen servertje installeren. Deze zijn bv. in pakketjes verkrijgbaar, een goeie vind ik PHPDev (http://www.firepages.com.au).
Wil je je php-scripts op je website zetten, dan moet je zorgen dat je host PHP ondersteunt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik bij het programmeren van sites altijd coldfusion (van macromedia). Ik heb hier een aantal jaren voor gekozen, en het bevalt mij super goed. De coldfusion taal (.cfm) is erg makkelijk te begrijpen en te lezen. Daarnaast is er veel documentatie en code te vinden op internet. Je kunt beginnen met het downloaden van coldfusion server van macromedia.com en van coldfusion studio.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de eerste plaats heb je een provider nodig die PHP ondersteunt. Velen doen dat, maar controleer het even voor de zekerheid even bij je eigen provider.

Als je functionaliteiten wilt die (nog) niet via freeware of shareware te vinden is, dan zul je zelf aan de slag moeten: programmeren!
Voor sommigen is programmeren net zoiets als '1 en 1 bij elkaar optellen', voor anderen is het een zware kluif. In het laatste geval kan hulp welkom zijn.

Je zult in ieder geval -iets- moeten toevoegen aan je webpagina's om gebruik te kunnen maken van PHP, de codes die voor jou het gewenste resultaat genereren.

Wellicht is het 't best om even het internet te doorzoeken op 'PHP', om te vinden wat je wilt.
Er zijn namelijk duizenden gebruiksklare PHP 'scripts' gratis(freeware) of bijna gratis (shareware) te verkrijgen op internet.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om een goede php site op te zetten is een database onvermijdelijk. Een database waar php goed mee samenwerkt is mysql, te downloaden op http://www.mysql.org. Daarnaast heb je een goede webserver nodig zoals Apache, die te downloaden is op http://www.apache.org. Als laatste heb je iets nodig dat zorgt dat je webserver php ondersteunt, daarvoor moet je even op http://www.php.net kijken wat de nieuwste versie is en die downloaden.
Er is ook een pakket te vinden op internet die alle hierboven genoemde dingen al geïnstalleerd in 1 bestand. Dit is phpdev, te vinden op: http://cesnet.dl.sourceforge.net/sourceforge/phpdev5/phpdev423.exe als u vragen over dit programma heeft kunt u op het volgenden forum terecht: http://www.firepages.com.au/FUD/index.php
In dit programma zit tevens phpmyadmin waarmee u uw database kunt beheren.

Hier antwoord op uw tweede vraag.
Op de volgende site kunt u informatie vinden over php zelf: http://www.web-con.nl/site/tutorials.php?region=15
hierstaan allerlei tutorials over hoe met php dingen te maken. Als u geïnteesseerd bent in een andere programmeer taal staan die hier ook.

Ik wens u verder veel succes met php en hoop dat u wat aan deze informatie heeft.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een vraag waar moeilijk antwoord op gegeven kan worden. We weten immers niet wat je wel en niet op je systeem hebt draaien, en op welk niveau je wilt werken.
Misschien is het 't beste als je je eerst ging oriënteren hierop. http://php.pagina.nl/ is hier een goede optie voor.
Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je echt zelf PHP code wil schrijven heb je nodig: Goede kennis van HTML (PHP code genereerd HTML code), programmeer ervaring met een willekeurige taal zou ongetwijveld helpen.
Info over PHP kan je vinden op www.php.net helaas wel allemaal engelstalig volgens mij

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt natuurlijk ook gebruik gaan maken van ASP, dit is de microsoft variant van PHP. Het is in eerste instantie makkelijker om te leren omdat het veel lijkt op de VB taal en PHP heeft meer weg van C.
Het is overigens ook makkelijker in het installeren als je namelijk windows 2000 of windows xp hebt dan heb je IIS op de cd staan, dit is een webserver van microsoft die ASP ondersteund.
Het grote voordeel van ASP is dat je makkelijk elke database kunt aansturen die je wilt, dus als je een makkelijke oplossing zoekt kies je voor ASP met Microsoft ACCESS om je databases te maken.

Hosting op het internet is wel iets duurder als PHP dit omdat je met licenties te maken hebt.

Een voorbeeldje van een ASP pagina die ik samen met een paar collega's heb gemaakt is: http://www.xsiv.nl

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ASP is helemaal niet gemakkelijker dan PHP.
ASP is kortgezegd een ramp.
Functiebenamingen zijn belachelijk lang, modules ondoorzichtig, geheugenbeheer slecht en handleidingen zijn op alle manieren fout.

ASP loopt normaal gesproken op Windows-servers die duur zijn in aanschaf en onderhoud en vrijwel niet veilig/snel te krijgen zijn zonder bijkomende hoge kosten. ASP is ook wel mogelijk op een Linux-server, maar waarom zou je als er talen als PHP en Perl zijn?

PHP is een geweldige server-side include taal die gemakkelijk te leren is en tevens op alle platformen gratis beschikbaar is. Daarbij werkt PHP standaard geweldig samen met MySQL en Apache die ook op alle platformen gratis beschikbaar zijn. Hierbij moet ik wel opmerken dat het niet aan te raden is deze combinaties op een Windows-platform commercieel te maken. De Windows-versies zijn niet veilig genoeg (Is Windows veilig?)

ve
door verwijderd - Jan 11, 2005 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

met PHP kun je websites bouwen. Het verschil tussen PHP en HTML is dat PHP op de server wordt uitgevoerd. Zoals je misschien wel weet, stuurt een server (ookwel: hosting) een reeks met HTML/JavaScript-codes naar een bezoeker. Met PHP kun je zo'n code laten genereren. Deze code:

<?PHP
echo "hello world!";
?>

geeft bijvoorbeeld hetzelfde als deze:

<HTML>
<BODY>
hello world!
</BODY>
</HTML>

Nu zul je misschien denken dat dat niet echt boeiend is, maar PHP heeft nog meer voordelen. Omdat het op de server gegenereerd wordt, kun je ook gegevens bij elkaar rapen van de server. Wat dacht je van een database? PHP wordt dan ook veel in combinatie met MySQL (een database-type) gebruikt. Hiermee kun je gastenboeken of zelfs een forum bouwen! Oftewel: met PHP zijn de grensen eindeloos.

Let wel op dat PHP op een server moet worden uitgevoerd. Een goede hosting voor beginners die een beetje willen testen en proberen is: Lycos Tripod. Er bestaat ook Lycos Webcenter, maar dat is betaald en biedt niet veel meer service dan tripod. Je kunt ook zelf een server opzetten met apache, maar dat wordt al erg ingewikkeld. Voor meer infomatie verwijs ik je naar www.phpfreakz.nl.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2007 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om een website te maken hoef je niet per se PHP te gebruiken, maar het is inderdaad een leuke scripttaal om mee te beginnen. Dat maakt het later ook makkelijker om de overstap naar bijvoorbeeld ASP.NET te maken als je je site nóg interactiever wilt maken. Om PHP scripts te kunnen gebruiken heb je een host nodig die PHP ondersteund. Hierna kun je meer leren over PHP op verschillende sites zoals www.php.net, www.tutorialtastic.co.uk en www.phphulp.nl. Wat je ook kunt doen is er een boek over kopen en zelf gaan experimenteren.