ag
door agnesnico Sep 13, 2007 om 10:48
Computers & telefonie

Plaatsen van geheugen en videokaart in laptop

heb een nieuwe laptop. zit alleen tekort geheugen in en een videokaart on board.Wil dit nu verhogen en videokaart erin doen. Is dit makkelijk? In gewone pc doe ik het wel allemaal zelf.

1267 8 Rapporteer

nouds
door nouds - Sep 13, 2007 om 11:18
98 Antwoorden / 11 Vragen

Het plaatsen van meer geheugen zal vrij eenvoudig zijn. Dit staat als het goed is in de handleiding bij de laptop.
Het opwaarderen van de videokaart zal niet gaan, omdat hiervoor waarschijnlijk geen sleuf voor op het moederbord van je laptop zit. Misschien kun je wel meer geheugen toewijzen aan de videokaart, maar zoals je schrijft heb je daar al een gebrek aan.
Je had beter in de winkel  wat meer laptops met elkaar kunnen vergelijken voordat je er een kocht.

freya
door freya - Sep 13, 2007 om 11:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo agnesnico,

Of je in je laptop een aparte videokaart kunt plaatsen is helemaal nog maar de vraag. Bij laptops gaat dat niet zo makkelijk als bij gewone PC's. Het hangt uiteraard af van merk/type laptop. Maar de handleiding zou daar toch duidelijkheid in moeten verschaffen.

Geheugen uitbreiden zou geen probleem moeten zijn. Het is alleen de vraag of je het gewoon kunt bijplaatsen of dat je het huidige geheugen moet verwijderen en vervangen door nieuwe met een grotere capaciteit.
Als er twee 'plaatsen' in de laptop zijn, waarvan er één bezet is met b.v. 512MB geheugen, dan kun je dus zonder problemen er 512MB bijplaatsen.
Als beide 'plaatsen' bezet zijn met 256MB modules (totaal dus 512MB) en je wilt uitbreiden naar 1024MB, dan zul je de twee 256MB modules moeten verwijderen en vervangen door óf twee 512MB modules óf door één 1024MB module.

Mijn advies is, loop met je laptop even een lokale computerzaak binnen en laat je even voorlichten.

m.vr.gr. Freya

ma
door martin1 - Sep 13, 2007 om 22:35
346 Antwoorden / 4 Vragen

Het plaatsen van een videokaart kan in een laptop eigenlijk per definitie niet. Heel, heel, zelden kun je een grafische kaart vervangen voor een identieke grafische kaart als deze defect is, maar upgraden kan vrijwel nooit (vanwege fysieke grootte, aansluiting, uitlijning van de heatpipes, koeling, voeding etc).

vr1944
door vr1944 - Sep 14, 2007 om 12:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het bijplaatsen van een videokaart is niet mogelijk.Een goede oplossing is het bijplaatsen van RAM geheugen.Er vanuit gaande dat je Vista home premium op de laptop hebt staan is 2 gig ram geheugen geen overbodige luxe.de videokaart zal dan in de meeste gevallen sneller werken.Je blijft wel altijd afhankelijk van de rekencapiciteit van je processer.

jvdorst
door jvdorst - Sep 14, 2007 om 19:12
186 Antwoorden / 5 Vragen

Meer geheugen is geen probleem. U moet wel vertellen welke merk en type laptop je hebt en hoeveel geheugen er nu in zit.

Videokaart is wel een probleem. Als je een laptop gaat kopen let je toch op wat voor videokaart er in zit. Het is niet zo als bij een PC dat je een goedkope aan kunt schaffen en later er luxere dingen in kunt zetten.

vr1944
door vr1944 - Sep 15, 2007 om 11:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@martin 1

De vragensteller heeft een on board videokaart.Deze kan je niet vervangen.

@jvdvorst

Misschien is het handig dat alle antwoorden eerst leest,dat voorkomt dat je hetzelfde antwoord geeft als je voorgangers

jvdorst
door jvdorst - Sep 15, 2007 om 11:37
186 Antwoorden / 5 Vragen

vr1944

Misschien kunnen antwoorden elkaar wel eens passeren. Laten we bij het onderwerp blijven.

ve
door verano - Sep 15, 2007 om 20:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou in ieder geval niet zelf gaan sleutelen aan de laptop

eenvoudig meenemen naar de verkoper van de het geheugen

geloof dat die het  zonder bijkomende kosten plaats

voor hem fluitje van een cent en voor u een probleem minder

waarom moeilijk als het ook makkelijk kan

groetjes rudi