ho
door hoornenborg Dec 8, 2005 om 14:18
Computers & telefonie

Premiumbell

Anderhalfjaar geleden ben ik bij Premiumbell een contract aangegaan voor een mobie telefoon abonnement. Voor dit abonnement betaalde ik 0 euro per maand en verder alleen de gemaakte bel minuten. Nu voert Premiumbell op basis van het hieronder vermelde artikel een prijswijziging door. Ik moet vanaf 1 januari 5 euro per maand gaan betalen. Ik ben het hier niet mee eens en wil per direct mijn abonnement opzeggen. Volgens premiumbell kan dit alleen als ik de resterende 25 euro abonnementskosten voor het komende half jaar betaal en de telefoon die ik in de tijd bij het abonnement heb gekregen terug stuur. Ik heb overigens proberen te bellen met Premiumbell via een 0900 nummer van 40 euro cent per minuut. Na 25 minuten nog niemand aan de lijn te hebben gekregen heb ik het opgegeven.

Is het Premiumbell toegestaan op basis van het hieronder vermelde artikel prijs wijzigingen door te voeren zonder dat ik hiermee akoord ga?

Vriendelijke groeten,  Daniel Hoornenborg

Artikel 29 - Wijziging van tarieven
De door PB gehanteerde tarieven kunnen te allen tijde door PB worden gewijzigd. De wijzigingen treden in werking 14 dagen na de bekendmaking aan de Deelnemer. Deze wijzigingen gelden eveneens ten aanzien van de bestaande Overeenkomst.

442 2 Rapporteer

ni
door nicoba - Dec 9, 2005 om 11:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft niets te doen. Je abo. eindigd automatisch na 2 jaar. (ik neem aan dat hetzelfde abo. hebt als ik). Zorg er wel voor dat je bank/giro is geblokkeerd voro automatische incasso's van Premiumbell. Krijg je nog meer "dreigbrieven" van hun ? Stuur alles terug naar hun antwoordnummer samen met wat bakstenen. (ongefrankeerd uiteraard)

jpm
door jpm - Dec 10, 2005 om 14:39
822 Antwoorden / 28 Vragen

Het geciteerde artikel 29 geeft eigenlijk al het enig juiste antwoord: De wijzigingen treden in werking 14 dagen na de bekendmaking aan de deelnemer. Hierin zit opgesloten dat een eenzijdig gewijzigd contract opzegbaar is. Blijkbaar heb je daar 14 dagen voor. Indien je dit niet wenst, moet je niet de 14 dagen afwachten maar aangetekend, met ontvangstbevestiging, opzeggen. Je kunt de betaling stopzetten met ingang van de 14e dag die je gegeven is, dus de (post-)bank even laten weten dat de betaling moet stoppen per die datum.

Als eenzijdig wijzigen zou moeten worden toegestaan dan zouden veel meer aanbieders met gratis abonnementen op de markt komen, echter de verhogingen na enige tijd zouden gigantisch kunnen zijn, vandaar de wettelijke verplichting om eenzijdige veranderingen te laten volgen door een wettelijke ontsnappingsclausule.