orgelmuts
door orgelmuts Jan 11, 2015 om 13:55
Computers & telefonie

Programmaboekje samenstellen

Ik behoor bij een kerkgemeenschap en een aantal gemeenteleden krijgen altijd een liturgie in grootletterdruk.
Degene die dat verzorgde, kan dat niet meer doen en nu hebben ze gevraagd of ik dat voortaan wil verzorgen.
Dat wil ik graag doen, maar ik zit een beetje met de opmaak in de knoei, want hoe doe je zoiets?
Ik weet dat je aan de rechterkant van je blad moet beginnen met blz. 1 en dat aan de linkerkant dan blz. 12 zit en aan de andere kant dan blad 2 links en blad 11 rechts.
Dat is volgens mij wel in te stellen, maar hoe doe ik dat?
Want ik kan nu geen lap tekst in zijn geheel selecteren en plakken als er rechts op het blad al het een en ander staat genoteerd. Iemand enig idee? Degene die het eerst deed kan het mij niet uitleggen.

988 16 Rapporteer

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 13:56
632 Antwoorden / 58 Vragen

Oh, wat ik nog vergeet te melden; Ik gebruik Open Office.

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2015 om 14:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sommige printers hebben de optie om een boekje af te drukken, dus dan hoef je daar bij de maken van het document niet over na te denken. Wellicht zit in open office ook zo'n optie, dus zoek eens bij afdrukken naar afdrukken als boekje.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wil degene die dat eerst deed u wel wegwijs maken?

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2015 om 14:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 14:12]Misschien wil degene die dat eerst deed u wel wegwijs maken?

Degene die het eerst deed kan het mij niet uitleggen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 14:16
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 14:12]Misschien wil degene die dat eerst deed u wel wegwijs maken?

Ik had onderaan mijn vraag al gezegd dat degene die het eerst deed, het mij niet uit kan leggen. ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 14:16
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 11 jan 2015, 14:15][quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 14:12]Misschien wil degene die dat eerst deed u wel wegwijs maken?

Degene die het eerst deed kan het mij niet uitleggen.

haha, je was me net voor ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 14:17
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 11 jan 2015, 14:05]Sommige printers hebben de optie om een boekje af te drukken, dus dan hoef je daar bij de maken van het document niet over na te denken. Wellicht zit in open office ook zo'n optie, dus zoek eens bij afdrukken naar afdrukken als boekje.

ik ga er eens even mee stoeien, bedankt

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, overheen gelezen.;-))

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 14:23
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ik heb wel wat gevonden inderdaad.
Bij printerinstellingen kun je aangeven of je het staand of liggend wil afgedrukt hebben en afdrukken als boekje.
Wat ik me dan afvraag; Kun je dan gewoon de hele mikmak gewoon in Open Office maken (gewoon staand dus) en als je het af wil drukken dan pas aangeven hoe je het afgedrukt wil hebben?
Gaat dat dan automatisch?
Sorry hoor voor al mijn vragen, maar ik heb t nog nooit gedaan ;-)

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2015 om 14:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, in principe wel. Maar ik ben niet bekend met OO. Dus gewoon een normaal document maken, wel met extra grote letters, nog groter dan gewenst want door het afdrukken als boekje worden de letters op ongeveer 66% van de oorspronkelijke grootte afgedrukt, en dan als boekje afdrukken. Gewoon een beetje mee experimenteren desnoods.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2015 om 15:08
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 11 jan 2015, 14:41]Ja, in principe wel. Maar ik ben niet bekend met OO. Dus gewoon een normaal document maken, wel met extra grote letters, nog groter dan gewenst want door het afdrukken als boekje worden de letters op ongeveer 66% van de oorspronkelijke grootte afgedrukt, en dan als boekje afdrukken. Gewoon een beetje mee experimenteren desnoods.

Ik heb nu het hele bestand gewoon normaal gemaakt, maar als ik dan naar printerinstellingen ga en in wil stellen dat het om een tekstdocument gaat, ik het liggend wil afdrukken, dubbelzijdig printen en boekvorm en dan vervolgens op printen druk, dan doet hij het niet.........

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2015 om 15:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, daar houdt het voor mij op omdat ik geen OO gebruik.

Misschien helpt dit (klik) je verder.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2015 om 22:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo orgelmuts,

Misschien heb je hier iets aan; blz.20/21 bv.

Suc6

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 12, 2015 om 22:17
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 11 jan 2015, 15:16]Hallo orgelmuts,

Misschien heb je hier iets aan; blz.20/21 bv.

Suc6

Nou, toppie Edrick. Ik drukte op brochure maken en hop......t ging als vanzelf.
Vandaar de nominatie topantwoord.
Maar alle reageerders ook hartelijk bedankt. ;-)
Overigens was het achteraf niet nodig, want ik hoef de liturgieën niet af te drukken, alleen maar uit te werken, dus degene die ze afdrukt maakt er een boekje van.
Maar goed, als ik zelf eens wat wil maken is het toch wel handig dat ik nu weet hoe dat moet.

Groetjes, Wilma.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 12, 2015 om 22:21
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 11 jan 2015, 14:41]Ja, in principe wel. Maar ik ben niet bekend met OO. Dus gewoon een normaal document maken, wel met extra grote letters, nog groter dan gewenst want door het afdrukken als boekje worden de letters op ongeveer 66% van de oorspronkelijke grootte afgedrukt, en dan als boekje afdrukken. Gewoon een beetje mee experimenteren desnoods.

Ik heb even een proefexemplaar afgedrukt en idd zijn de letters wat aan de kleine kant, maar dat komt wel goed. Ik maak ze gewoon wat groter.
Want ik had nu ook het eerste stukje van de liturgie op het voorblad staan, dat is ook niet zo heel fraai.
Maar wat op A-4 formaat wordt weergegeven, zo komt het op A-5 formaat ook, dus kan ik die marges gewoon aanhouden.

Gr. Wilma.

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2015 om 09:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@orgelmuts,

Fijn dat het gelukt is (ook al hoef je zelf niet af te drukken).
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.