Puntensysteem
Dat waar ik eigenlijk al bang voor was, is blijkbaar gaande. Het nieuwe puntensysteem leid er toe dat er forummers zijn die op iedere vraag 1 of meerdere reacties geven zodat ze per stuk 2 punten halen, ongeacht de inhoud van hun reactie. Zo zie ik forummers in 1 dag bijna 200 punten halen. Het zij hun gegund, maar volgens mij niet haalbaar door goede en gerichte antwoorden te geven.
Mijn antwoorden zijn ook niet altijd goed, maar ik probeer tenminste nog een beetje bij de vraag te blijven.
Is er een reden voor het (achterhaalde) puntensysteem of zijn er mogelijkheden besproken met de redactie om deze bijdragen-om-punten-te-scoren punten te schrappen?
Dat hele puntensysteem hadden ze gewoon af moeten schaffen. Ronduit belachelijk. Maar ja, we worden hier blijkbaar niet serieus genomen door de redactie. Er zijn al veel verbeteringen c.q. aanvullingen doorgegeven, maar er wordt gewoon niets mee gedaan (een edit knop bijvoorbeeld).
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit op gelet wat een beantwoorder zo op een dag bij elkaar sprokkelt.
Hallo marcel75,
Het verleden heeft al eens bewezen dat er altijd wel een paar reactanten zijn die voor de kwantiteit gaan en niet voor de kwaliteit van de antwoorden. Het huidige puntensysteem maakt dit alleen maar erger. In mijn lijst(en) met verbeterpunten die ik naar de redactie heb gestuurd heb ik ook gepleit om die mogelijkheid om bij van alles en nog wat maar punten te verdienen, te schrappen. Duimen geven is oké, maar dan zonder punten verdienen. Dan worden die duimen tenminste gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Dat je ook voor het 'überhaupt' geven van een antwoord punten kunt verdienen vind ik ronduit een slechte zaak.
Het zal mij benieuwen wat de redactie met dat advies gaat doen.....
m.vr.gr. Freya
het doel van de punten is volstrekt onnodig, de duimen net zo, het komt nu voor dat een antwoord wordt gegeven die "goed" is maar als een negatieve duim wordt beoordeeld omdat de vraagsteller of een forum gebruiker het antwoordt niet zint
Beste Marcel75,
Ik ben het hier 100% mee eens. Afschaffen dat "domme" gedoe. Alleen al het feit dat ik dit nu opschijf geeft punten. Waardeloos. Misschien dat het gelijk afgeschaft wordt als men de edit knop gaat plaatsen. De duimen zijn daar een mooie plek voor. Dus duimen voor edit, zou ik zeggen.
Vr.gr. poltol
Nu ik ben ook iemand die in de nieuwe site veel meer punten krijg dan vroeger maar toen gaf ik ook veel antwoorden ondanks dat er niets voor werd gegeven. maar 200punten per dag toch niet bij mij in het geding.
Ik heb nu dus behoorlijk punten gekregen van door andere gegeven duimen en zelf geef ik ook wel duimen als ik vind dat het antwoord dus gebruikt kan worden maar als er geen punten worden gegeven zou ik precies het zelfd doen dus proberen om een antwoord te geven zozls IK DENK dat het juist is ik zal ook nooit iemand aanvallen als hij een verkeerd ant geeft al doende kan je echt van elke fout leren en dat is ook de bedoeling van het reageren op vragen, de ene zit er naast maar het kan dus ook raak zijn dat de vrager er zijn voordeel mee kan doen.
Maar ALLE punten worden afgeschaft blijf ik toch meedoen.
Met vriendelijk groet van Valerius
Ook op de "oude" site had ik al een hekel aan het puntensysteem.
Maar bij invoering van het nieuwe systeem is het verzamelen van puntjes voor de ontwerpers van de site kennelijk het hoofddoel geworden. Er is ontzettend veel aandacht aan besteed en over nagedacht waar je allemaal punten voor kunt krijgen. Ik heb het vermoeden dat de bedenkers van deze site zich kennelijk sterk aangetrokken voelen tot het competitie-element in dit soort rubrieken. En dat is jammer, want het haalt de focus weg bij waar het zou moeten liggen: het elkaar ondersteunen bij consumentenzaken. De site is verworden tot een ordinaire "kijk mij eens scoren"-rubriek.
Ik heb het in een eerder topic al eens geformuleerd als een wedstrijdje vèrplassen voor kleuters. De bedenkers van al dit fraais hebben kennelijk in het geheel niet door met wat voor motivatie hun publiek naar deze site komen: enerzijds mensen met vragen, die hopen hier een goed advies te krijgen; anderzijds een groot aantal min of meer vaste respondenten die het leuk vinden om mensen te ondersteunen op allerlei gebied. De beloning voor deze respondenten is meestal vooral dat de vraagsteller een goede oplossing krijgt, of dat nou het zelf gegeven antwoord is of dat een collega de juiste oplossing heeft aangedragen. En dat je daar dan puntjes voor krijgt... ach... vooruit...
Maar wat er hier nu gebeurt tart werkelijk elke beschrijving. Elk lullig activiteitje wordt hier meteen beloond met puntjes. Alsof je een kind bent! "Heb jij een duimpje gegeven? Goed gedaan!!!! Daar krijg je een puntje voor, hoor!" Gatverdarrie! Alsof dat het doel van deze website moet zijn.
En wat is nu dus het resultaat: inderdaad zijn er hier ook deelnemers die wel zo kinderachtig zijn dat ze volop in de slag gaan om maar zoveel mogelijk puntjes te verzamelen. We hebben op de oude site al regelmatig dit soort nogal zielige pogingen ondernomen zien worden, maar de huidige site nodigt er ronduit toe uit. De sprokkelaars worden hier aan alle kanten beloond voor het spuien van reacties - ook al is het volslagen onzin, voor het te pas en te onpas uitdelen van duimen - gewoon her en der op de groene knoppen drukken levert je al snel tientallen punten op. Wat je dus straks zult zien, is dat niet degenen die serieus proberen anderen bij te staan in de top-zoveel staan, maar juist diegenen die volkomen lukraak overal de meeste onzinnige neerkalken om maar te verzamelen.
Eerlijk gezegd denk ik dat de ontwerpers van deze site werkelijk een compleet vertekend beeld hebben van het doel van deze site. Of wij hebben het met zijn allen goed mis gehad, natuurlijk....
Liever had ik gezien dat men net zo goed had nagedacht over bijvoorbeeld het zoeksysteem, de mogelijkheden om te kijken welke vragen je hebt beantwoord; je kunt nu wel zien welke antwoorden je gegeven hebt, maar je hebt geen idee welke vraag daar ook alweer bij hoorde - dat heeft dus nul komma nul zin!
Ik heb vaker dit soort projecten meegemaakt. Ergens op een kantoortje zitten een aantal administratief aardig onderlegde figuren die echter van het daadwerkelijke gebruik van een programma (of website) eigenlijk weinig tot geen idee hebben. Zij bedenken vanuit hun eigen beperkte visie een omschrijving van het nieuwe, gewenste programma (website) en geven dit aan het ontwerpbureau. Dit ontwerpbureau gaat vervolgens aan de slag en probeert zoveel mogelijk te voldoen aan de gestelde eisen. Wanneer het eindproduct zo ongeveer klaar is, komt een al even incapabele manager nog een keer kijken. Die heeft er inhoudelijk verder ook niet al te veel verstand van, dus deze laat zich allerlei zaken aanpraten door de ontwerpers. De "administratieven" kijken wel uit om kritiek te leveren, want zij hadden het zelf immers zo bedacht? Gevolg: iedereen loopt hosanna te roepen en gaat volkomen kritiekloos voorbij aan de tekortkomingen.
Zelf heb ik ooit tijdens zo'n soort bijeenkomst ooit eens de knuppel in het hoenderhok gegooid door op nogal botte wijze te verklaren dat ik het nieuw ontwikkelde programma "prut" vond, terwijl iedereen zo ongeveer omviel van bewondering. Reden: ik was de enige die iets dergelijks ooit in de praktijk had gebruikt (de rest waren pure IT-ers; aardige mensen, maar geen idee waar en hoe het programma daadwerkelijk zou worden gebruikt). Ondergetekende had echter binnen een half uurtje zo ongeveer alle tekortkomingen (en dat waren nogal wat) in kaart gebracht. En laten dat nou net de punten zijn die later binnen twee weken na invoering door iedere gebruiker als klacht werd ingediend! Had men eerst maar eens geluisterd naar deze gebruikers, dan had het er heel anders uitgezien. Overigens werd mijn commentaar mij hogelijk kwalijk genomen in eerste instantie. Later kwam mijn manager er op terug....
M.a.w.: wat men hier eerst had moeten doen, was een soort schaduwsite inrichten, daar de min of meer vaste respondenten eerst een mee laten spelen en hun bevindingen meenemen in het verdere ontwerp.
Het huidige resultaat staat - gezien de commentaren op deze site - mijlenver af van wat de regelmatige bezoeker eigenlijk verwacht en zou willen.
Echt, heel jammer....
Dag Marcel,
Nou, niet zo jezelf zo wegcijferen! Je geeft prima antwoorden, voor zover ik dat kan beoordelen. Waren ze allemaal maar zo. Die enkele keer dat je je op glad ijs begeeft en het dan een keer mis hebt, vergeef ik je;-)
De materie waar jij in thuis bent kun je meestal niet met een kort antwoord af en dan neem ik m'n petje af voor je geduld om het zo goed mogelijk en duidelijk te beantwoorden.
Die punten maak ik me niet druk om. Direct in het begin van het bestaan van deze site maar ook met de vorige, heb ik aan de redactie laten weten dat ik het puntensysteem niet aanhang en dan druk ik me nu voorzichtig uit. Ik heb ook geen idee hoe die vlag van mij er bij hangt. Op de oude site maakte ik graag gebruik van de mogelijkheid te reageren op de reactie van een ander i.p.v. zelf de beantwoorden knop te drukken. Daarmee ontnam ik veelal de vraagsteller de mogelijkheid om mij aan te wijzen voor het beste antwoord, al realiseer ik me wel dat dit vaak (meestal) ook niet zo was;-)
Ik ga er altijd van uit dat men een goed antwoord kan geven, doch dat er altijd iemand rondloopt die op hetzelfde onderwerp een beter antwoord kan geven.
Maar dat je door een al dan niet terzake doend antwoord, zelfs "katten", je puntentotaal op kan krikken is m.i. ronduit verfoeilijk.
Van de duimen mag van mij de groene blijven bestaan, doch alleen te bedienen door de topic starter. En er geen punten aan verbinden. De complimenten telling of hoe dat heten mag kan dan meteen afgeschaft worden. Wanneer iemand dat belangrijk vindt, moet ie dat zelf maar bijhouden.
Hardware ERror MAN.
Ben het met de meesten eens. Ik zou zeggen ga gewoon door met goede antwoorden geven, en niet teveel naar de puntjes kijken.Als er mensen zijn die dat wel doen laat ze maar,die zijn er altijd bij.Groeten mhofman.
@@@
Het probleem is naar mijn mening dat de KassaRedactieOnline mogelijk onvoldoende slagkracht en deskundigheid in huis heeft om relatief eenvoudige "problemen" op te lossen en het zou natuurlijk ook kunnen dat het gewoon onwil is. In mijn "verbeteringsvoorstellen 1.2 en 3. heb ik al uitvoerig aangegeven wat er verbeterd kan worden. Ik schat dat mijn huidige lijstje (verbeteringsvoorstellen4) niet meer dan pakweg 1 dagdeel kost om de voorstellen. In alle lijstjes stel ik in punt 11. en 11.1. aangegeven dat het achterlijke puntensysteen zo snel mogelijk moet worden afgeschaft en blijkbaar ben ik niet de enige die dat vind!!!. Het is dan ook een reële vraag van birdies, die stelt: worden de respondenten wel serieus genoemen???
Voor de volledigheid voeg ik hier mijn meest recente lijstje verbeteringsvoorstellen4 toe:
VERBETERINGSVOORSTELLEN4:
Dag KassaRedactieOnline:
Het is alweer een week geleden dat ik jullie een aantal verbeteringsvoorstellen heb gestuurd. Ongetwijfeld hebben jullie veel en prima werk verzet, maar................aan veel van mijn voorstellen is nog niets gedaan. Vandaar deze gedeeltelijke lijst nogmaals en aangevuld met enige motivatie (soms):
1. Probleem: Op het blad "mijn pagina" werkt in het menublok links de knop "antwoorden" niet.
1.1. Verbeteringsvoorstel: Zorg ervoor dat die knop wél gaat werken.
4. Je opent de kassa site en de V&B rubriek en moet vervolgens inloggen
4.4 Verbeteringsvoorstel: Zorg ervoor dat je automatisch ingelogd bent én blijft. Voorbeeld: bij de Radarsite en de Consumentensite hoef je maar eenmalig in te loggen en ben je bij het openen van hun site altijd automatisch ingelogd.
Jullie schreven: daar zijn ook nadelen aan verbonden. Bij de genoemde andere sites heb ik nooit enig nadeel ervaren. Dat is dus géén argument.
8.De editknop ontbreekt!!!!!!!
8.1. Voeg die alsnog toe!!!!!!
(en wel met een minimale tijdsduur van 24 uur). Op zich is deze optie een must.........................maar wees dan niet knieperig (zoals een echte Tukker zegt) en zet die optie op 24 uur. Op zich blijf ik het onverstandig vinden om niet een volwaardige editoptie op te nemen.
9. Inlog button (rechtsbovenaan) is te klein.
9.1. Maak die qua lettertype 2x zo groot.
10. De reactievelden/
vensters van de rubriek V&B en Discussies zijn veel te klein.
10.1. Verbeteringsvoorstel:
Maak alle (en zeker die van V@B en Discussies) reactievensters minstens 2 á 3 keer zo groot.
Toelichting: te kleine vensters zijn zéér lastig als je daar een bericht in moet tikken als beantwoorder of vragensteller. Je verliest het overzicht en je scrolt je een ongeluk. Voor een indicatie van hoe groot?, kun je even kijken naar het venster van jullie collega RADAR
11. Het huidige puntensysteem is buitengewoon fraudegevoelig en kinderachtig.
11.1. Verbeteringsvoorstel:
Meteen afschaffen. In de prullebak ermee!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wel ben ik een voorstander van het handhaven van de toekenning "topantwoord". De mogelijkheid van het ontvangen van een "bedankje" vind ik een prima verbetering.
13. De site is vaak nog te langzaam.
13.1. Verhoog zo snel mogelijk de servercapaciteit met een factor 3.
15. De "waarschuw redactie" knop werkt niet. Klik je bij "reden waarschuwing" op verzenden, dan gebeurt er niets.
15.1. Zorg dat deze knop wél gaat werken.
16. Onderaan het reactievenster bij de rubriek Vraag&Beantwoord ontbreek de knop "preview".
16.1. Zorg ervoor dat die optie (zoals die bij de rubriek Discussies" wél staat) alsnog wordt opgenomen.
17. Probleem: als er gereageerd wordt binnen een draadje waarin ik ook een bericht heb geplaatst, dan ontvang ik bij de eerste reactie de volgende tekst:
Bij de volgende reactie (enkelvoud) ontvang ik 2 keer dezelfde notificatie. Bij de volgende reactie (enkelvoud) ontvang ik 3 keer dezelfde notificatieregel.
17.1. Oplossing: zorg ervoor dat er bij 1 (nieuwe) reactie ook maar 1 notificatieregel wordt verzonden.
19. Als je vanuit de e-mailnotificatie een antwoord wil geven op het laatste antwoord van een andere respondent of de vragensteller, dan moet je via een lange omweg te werk gaan. Dat is behoorlijk onpraktisch.
19.1 Verbeteringsvoorstel: zorg ervoor dat op het homeblad van de rubriek V&B ook de 6 laatst beantwoorde items gepresenteerd worden.
20. Als je op V&B ingelogd bent, dan staat er op dat eerste blad in de linkermenukolom de knop “mijn antwoorden”. Als je daarop klikt, dan krijg je “Kan deze pagina niet weergeven” (HTTP-fout 50).
20.1 Zorg ervoor dat deze knop wél gaat werken.
Note: dit verbeteringspunt lijkt op: punt 1 en 1.1, maar daar gaat het over het blad “mijn pagina”. (het is overigens wel dezelfde foutmelding HTTP-fout 50).
Note: Het gaat allemaal best lukken, maar dan moet er natuurlijk wél hard gewerkt worden aan deze en andere verbetingsvoorstellen.
Met vriendelijke groet, ReadAC/Ton
Nou zou ik toch wel eens willen weten welke reden iemand had om op de verbeteringsvoorstellen een negatieve duim te geven.
Zelf zou ik het zeer op prijs stellen als de redactie ons eens laat weten of er überhaupt nog gewerkt wordt aan het verbeteren van de site en zo ja, wat men van de verbeteringsvoorstellen vindt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tarieven domeinnaam
Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer