ma
door maxi_013 Jan 14, 2004 om 17:37
Computers & telefonie

Q-motion PC Fysieke geheugen dump

Voor meer info, zie mijn vorige vraag van Q-motion. Inmiddels heeft de klantenservice van Q-motion bij mij de chipset vervangen maar het probleem is nog steeds niet verholpen.
Hij geeft nu een blauw scherm met de mededeling FYSIEKE GEHEUGEN DUMP. Wat hou d dit in en wat kan ik er aan doen. Alvast bedankt !

1029 5 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:28
207 Antwoorden / 4 Vragen

Klinkt nog steeds als een timingfout! Het antwoord blijft dan ook gelijk: Weet je wel zeker dat de applicatie foutloos is? Je hebt de PC bij Expert gekocht! Niet via Expert! Expert is aansprakelijk voor de garantie en de service van de geleverde PC. Ze kunnen dat verhalen op Q-Motion wanneer die iets te verwijten is. Maar de Expert-winkelier is en blijft voor jou de aansprakelijke partij. Uit je beschrijcing maak ik op dat er een timingfout optreedt in het geheugen. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Dat kan lopen van verkeerde Bios-instelling, tot een slechte accestime van het geheugen/cq een foute externe cache of een slecht gemonteerde chipset of een andere fout op het moederbord. In het algemeen is de aanpak als volgt: 1. Ga nar het BIOS en stel daar de waarden tijdelijk anders in, kijk of het probleem dan weg is (Externe cache uit, Raid uit, Processorfrequentie naar een lagere waarde). Schrijf de waarden eerst goed op voordat je iets verandert. Doe dit alleen als je weet wat je doet! 2. Gebruil een programma als Ontrack-Fixit of Norton om de hardware te testen en het geheugen eventueel aan een duurstest te onderwerpen. Die programma's leveren vaak een gedetaileerd verslag van het probleem dat optreedt. 3. Ga met de PC naar de Expert-winkelier en biedt de PC ter reparatie aan. Dat kan ook nu al zonder de stappen 1 en 2. Het risico is wel dat je dan alles over enkele dagen terugkrijgt met alleen een geformateerde harddisk. Beschrijf dus precies het probleem en zorg dat de fout reproduceerbaar is. Dan kun je controleren als je de PC weer ophaalt of het probleem inderdaad is verholpen. Overigens zijn er bij bijna alle PC's bepaalde problemen met Bios, Chipset, Raiddrivers, Ide setup, drivers van hard- en software. DE verantwoordelijkheid voor die fouten ligt dan via ketenaansprakelijkheid bij SIS, VIA, Gigabyte, Intel of Microsoft. enz. De allernieuwste Biosversies en software hardware drivers zijn te vinden op: http://www.tweakers.net/meuktracker maar ook daar geldt weet wat je doet! Succes

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 12:28
15 Antwoorden / 7 Vragen

Dat heb je wel eens eerder gezegt. Is er toevallig iemand anders met een antwoord?
Ik kan nix instellen in de BIOS.

pa4wdh
door pa4wdh - Apr 16, 2004 om 12:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

Een geheugendump word vaak gedaan alshet systeem in de problemen komt, en ze niet meer kan oplossen.
Het idee is dat je die dump kan opsturen, en technici kunnen zien wat de geheugendump (en de fout) veroorzaakt heeft.
Vaak is een geheugendump het resultaat van een geheugenfout. Het is een goed idee om je geheugen te testen.
Zoek even op internet naar het gratis programma memtest86, een klasse apart als het op geheugentests aankomt. Laat het programma minimaal 1 hele pass doen, als je de tijd hebt, zo veel mogelijk (bijvoorbeeld hele dag of avond aanlaten)

itdree
door itdree - Apr 16, 2004 om 12:28
10 Antwoorden / 0 Vragen

Over een andere boeg: uitleg van het blauwe scherm heb je al gehad, er is dus iets vreselijk mis op softwarematig gebied.
Tip: om geheugenproblemen uit te schakelen, kun je eens wat geheugen verwijderen. Begin dus met 1 geheugenbank, en ga testen. Blijft alles lopen, 2de bankje erbij enzovoort. Als er een geheugenbank defect is, merk je het snel genoeg nadat je het erin hebt gestopt en de test loopt vast.

Gebeurt het alleen met een specifiek software pakket? of spontaan, wat en wanneer je ook maar iets doet??
Als het met een specifiek stuk software gebeurd is het zaak na te gaan of er patches of updates zijn die bepaalde problemen oplossen.
Anders met een kaal systeem beginnen, langzamerhand steeds nieuwe software toevoegen, en vroeg of laat zul je het foutieve stuk software tegenkomen, want hij zal vastlopen.

itdree

bi
door bits - Apr 17, 2004 om 01:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Doet je harde schijf het nog of is die inmiddels gecrashed zoals bij mij? Bij mij heeft zich hetzelfde probleem voor gedaan. Eerst alles gecontroleerd, opnieuw geïnstalleerd, 3 weken later is deze er volledig mee opgehouden.

Groet.