ro
door robbin_1 Nov 11, 2003 om 19:33
Computers & telefonie

Startpagina

Met regelmaat moet ik mijn startpagina opnieuw instellen.Bijna na elk internet gebruik wordt deze veranderd,terwijl ik mijn (huidige startpagina)standaard heb ingevoerd.
Hoe los ik dit op?

729 8 Rapporteer

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 11:57
21 Antwoorden / 2 Vragen

Dan heb je Spyware op je computer staan! Je kan Spyware laten verwijden met behulp van het programmatje Ad-Aware. http://www.lavasoft.nu/dutch/support/download/
Zie trouwens onderste topic daarin wordt het onderwerp Spyware ook behandeld.

l1
door l1 - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

is een goede, maar vangt helaas niet altijd alles. Kijk ook naar spybot, search and destroy
(http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button) en naar pestpatrol (http://www.pestpatrol.com/)

ml
door mladvies - Apr 16, 2004 om 11:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt inderdaad, dan heb je ooit een keer spyware geactiveerd. Meestal krijg je dat als je op een ongure pagina klikt meestal per ongeluk of per popup, en je krijgt de melding, van Certificaat, wilt u (naam van onguur bedrijf, of een lijkende naam van groot bedrijf) op het moment je op Yes drukt of ja, geef je het ongure bedrijf software op je pc te installeren, die dan wijziginen doen in je systeem, van host tabellen aanpassen, extra dialers installeren, of nieuwe favorieten toevoegen, of je extra hotbars in beeld krijgt bij je explorer. Meestal heel snel gekregen door een maal ja te klikken maar niet zo makkelijk er van af. Helaas,

cr
door crazydave - Apr 16, 2004 om 11:57
18 Antwoorden / 7 Vragen

http://www.safer-networking.org/index.php?lang=nl&page=news spybot downloaden daar heb je de optie bij immuniseer om je startpagina vast te zetten zodat de kapers geen kans meer krijgen om dat te wijzigen ook gelijk spybot even updaten en alles controleren en dan alles repareren
succes

mn
door mnms - Apr 16, 2004 om 11:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Robbin,

Dit is een bekend verschijnsel en het kan op verschillende manieren gebeuren. Om te beginnen kan dit door een virus worden gedaan, dus goed checken of dit het geval is (bij voorkeur met verschillende scanners). Een goede online scanner is: http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Een andere oozaak is het zogenoemde hijacking, waarbij je instellingen als het ware worden gekaapt door een ander. Dat kan gebeurd zijn doordat je een keer (per ongeluk) 'ja' hebt geantwoord op een popup venster. Er zijn enkele organisaties die zich van dit soort methoden voor 'klantenwerving' bedienen.

Dat je homepage iedere keer weer wordt gekaapt, komt doordat de boosdoener nog steeds actief is op je PC. Een voorbeeld van dit verschijnsel is beschreven door Microsoft in dit artikel: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q302459

Eventueel kun je in de Windows registry op zoek gaan naar lokaties waar dit soort programma's zich op richten. Een bekende lokatie is: SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main, waar je (o.m.) de ingangen Search Page, Search Bar en Start Page moet checken. Een andere belangrijke lokatie waar vervelende programma's zich ook graag nestelen is: SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current Version\Run, omdat alles wat hier staat, automatisch gestart wordt bij het starten van Windows. (Mail me als je hier nog vragen over hebt.)

Als je geluk hebt, kun je bij de ongewenste startpagina een uninstaller downloaden. Zoek naar de heeeeele kleine lettertjes, meestal onderaan de pagina.

Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen':
- Zorg dat je een recente versie van IE gebruikt;
- Installeer sservice packs en -vooral- de security updates die Microsoft regelmatig uitbrengt!

Een aaridge (maar wat rommelige) pagina over (o.m.) dit verschijnsel is: http://www.mvps.org/inetexplorer/Darnit.htm

ba
door basvdijk - Apr 16, 2004 om 11:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zijn er pagina's die met een soort script je startpagina kunnen veranderen zonder dat je er erg in hebt. De oplossing die dit tegenhoud is om javascript uit te zetten. Dit heeft wel tot gevolg dat sommige menu's het niet meer doen...

te
door tenordrummer - Apr 16, 2004 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

misschien een simpele tip lees eerst alles voordat je op ja / nee / anuleren klikt.
daarmee laat je veel ellende buitenshuis.

rv
door rverschuur - Apr 16, 2004 om 11:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie van mnsms is de reactie die ik zou geven. Zo los je het op:

Klik start -> Run
Tik "regedit"
Open de folder: HKEY_LOCAL_MACHINE
Open de folder: SOFTWARE
Open de folder: Microsoft
Open de folder: Windows
Open de folder: CurrentVersion
Open de folder: Run

Het enige wat daar in hoort te staan is "loadqm.exe"

De rest van de entries zijn softwareprogramma's. Elke naam die u niet herkent is een mogelijkheid om te verwijderen. echter als u de verkeerde entry verwijderd kan enige software op uw systeem niet goed meer werken. U systeem op zich, office, en andere microsoft programma's bijven goed werken!

Mijn advies: verwijder alles wat u niet herkent. Herstart uw systeem, en her-installeer alle software die door deze actie niet goed meer werkt.