ag
door agnesnico Apr 20, 2006 om 12:00
Computers & telefonie

Stotterend geluid

het geluid uit mijn computer is stotterend/haperend. Ik had eerst een onboard kaart maar heb nu een nieuwe gekocht en erin gezet maar het geluid hapert nog steeds. Weet iemand hoe dit kan en wat ik eraan kan doen? alvast bedankt. Hij stotterd met afspelen dvd en gedownloade muziek

1576 13 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Apr 20, 2006 om 12:11
646 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vermoed dat er een conflict is tussen de on-board soundcard en de nieuw geinstalleerde card.

Verwijder alle drivers van alle soudcards en installeer alleen de drivers van uw NIEUWE soundcard opnieuw. Dat lost meest waarschijnlijk uw probleem op.

Dam

edwardus
door edwardus - Apr 20, 2006 om 12:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vergeet niet de onboard geluidskaart uit te schakelen. Dit kan soms m.b.v. een jumber op het moederbord, soms kan het in de BIOS, anders in Apparaatbeheer uitschakelen.

bo
door bodosan - Apr 20, 2006 om 14:33
25 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel de adviezen van mijn voorgangers op zich niet onjuist zijn, begrijp ik uit je verhaal dat je al voor de aanschaf van een nieuwe geluidskaart stotterend geluid had. Er zijn verschillende oorzaken:
1. slechte verbindingen; interferentie van kaarten. Maw zorg dat alle kabels (ook intern) goed zitten en zet een videokaart niet te dicht bij de geluids-chip of kaart.
2. Drivers (zie eerdere antwoorden).
3. Computer trekt het niet. Kan, maar dan is het wel een oud beestje.
4. Hoe staat het eea in het Bios?
5. Hoe wordt het geluid versterkt. Zijn van deze apparatuur de verbindingen goed? Niet al te lange kabels?
6. Je zou je geluidskaart eens moeten testen op een andere computer (als dat lukt). Je hebt dan de zekerheid dat het daar niet aan ligt.
7. Er zijn nog verstorende software mogelijkheden (wat gebruik je voor prog. voor geluidsweergave/dvd).
Bodosan

edwardus
door edwardus - Apr 20, 2006 om 14:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als het stotterende geluid al bestond voor de aanschaf van de extra geluidskaart, dan is het hoogstwaarschijnlijk toch een conflict tussen de onboard geluidskaart en een ander apparaat (vaak netwerkkaart).

Sowieso maar één geluidskaart tegelijk actief maken, anders heb je geheid problemen.

Via Start -> Programs -> Accessories -> System Tools -> System Information (in NL waarschijnlijk Start -> Bureau Accessoires -> Systeemwerkset -> Systeeminformatie) kun je bij Hardware Resources (Systeembronnen?) kijken bij IRQs of er nog andere apparaten zijn die dezelfde IRQ gebruiken als de geluidskaart.
Als er zo'n apparaat is, probeer die dan een andere IRQ toe te kennen, of door het apparaat op het moederbord in een andere insteekslot te steken, soms kent Windows dan n.l. een andere IRQ toe aan het betreffende apparaat.

gsm
door gsm - Apr 20, 2006 om 15:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo AgnesNico,
Het stotterende geluid wordt bijna altijd veroorzaakt door een foute instelling van de IDE controller (Windows XP) of anders door een verkeerde driver voor de geluidkaart.
Dat laatste is onwaarschijnlijk gezien de nieuwe kaart die in gebruik genomen is.

Controleer dus eerst even dit (en het geluid van de DVD is daarna  hoogstwaarschijnlijk weer perfect):

Klik met derechtermuisknop op Deze computer.
Klik op Eigenschappen en kies dan de Hardwaretab.
Klik op Apparaatbeheer.
Klik op het +teken voor IDE ATA/ATAPI-controllers.
Dubbelklik Secundair IDE-kanaal.
Kies het tabblad Geavanceerde instellingen.
Stel de Overdrachtsmodus voor Apparaat 0 en 1 beide in op
           DMA, indien beschikbaar.
Klik OK.
Herhaal dit indien nodig ook voor het Primaire IDE-kanaal.
Sluit alle vensters door op OK te klikken en herstart het systeem.

Groet,
GSM

peter
door peter - Apr 21, 2006 om 13:34
33 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag welk operating systeem .als het Xp is heb je wel 512 mb nodig en
bovendien moet er dan niet teveeel op de achtergrond meedraaien .ik
geloof niks van drivers want dan zou er helemaal geen geluid zijn ..is
er een trojan aan het werk of spyware ,uit alles blijkt dat de pc het
audiosignaal niet kan verwerken door  of te weinig geheugen of
door een trage processor in combinatie met iets wat op acchtergrond
meedraaid

vi
door virgo1947 - Apr 21, 2006 om 14:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draai met creative 16 card en een externe usb creative unit, maar heb in mijn bios wel de interne/ingebouwde geluidschip uitgeschakeld.

edwardus
door edwardus - Apr 21, 2006 om 14:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

En? Heb je apparaten die dezelfde interrupt delen? En zo ja, heb je die al geprobeerd te wijzigen?

th
door thvk - Apr 21, 2006 om 15:15
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me bij PETER aan, het lijkt mij dat jouw processor het niet trekt, vermoedelijk omdat er andere programma's de processor te zwaar belasten. Klik eens 1x op CTRL-ALT-DELETE en kijk eens bij de PRESTATIES wat de CPU-bleasting is (er van uit gaande dat je XP gebruikt). Staat die belasting op 100%, dan weet je dat er iets meedraait die het systeem te zwaar belast.

Laat ook even de systeemspecificaties weten in dit forum, zoals welke processor, merk en type videokaart, moederbord, aantal geheugen, welke virusscanner, welke antivirus programma etc., misschien kunnen we dan een duidelijker antwoord geven.

la
door laptop - Apr 21, 2006 om 16:54
92 Antwoorden / 14 Vragen

ik heb dat ook !  op een laptop acer 1703sm_2.6
dus processor kracht is oke!

hij wordt nu weer opgestuurt ,maar acer kan het niet vinden(2e keer nl)
ze hebben een nw dvd er in gezet ,maar dat helpt niet.

wat kan het zijn?

stingray46
door stingray46 - Apr 21, 2006 om 21:27
30 Antwoorden / 1 Vragen

jij gebruikt natuurlijk Windhoos XP of zo
gebruik Linux Fedora core 5 en je bent van alle elende verlost ook van de virussen want dat Windhoos slipt elke maand wel 1 x helemaal dicht .
ik gebruik al vanaf 1997 linux en heb nog nooit ook maar 1 probleem gehad en zlfs ook nooit opnieuw hoeven te installeren alleen 1 x per jaar upgraden .
dus eerst downloaden en dan installeren
ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/5/i386/iso
http://www.fedora-linux.nl/
dus nooit meer haperen die pc en dus mooi fedroa erop .
suc6 MvG stingray

peter
door peter - Apr 21, 2006 om 21:36
33 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke reactie van Stingray ,maar eigenlijk geen oplossing voor degene
die nu zijn probleem naar voren brengt Duidelijk is dat hij niet zo
ervaren is met zijn Windows als anderen .Omdat dan gelijk even te
vertellen dat hij maar Inux moet gebruiken draagt niks bij aan de
oplossing want dan is hij over een jaar misschien zover dat hij als
leek begrijpt wat hij misschien allemaal met linux kan doen en wat hij
dus voorlopig nog kan vergeten met zijn Linux of ben je zelf al zover
dat je al je USB hardware al draaiend hebt  Groetjes van een oude
lul van 73

stingray46
door stingray46 - Apr 22, 2006 om 14:56
30 Antwoorden / 1 Vragen

ja ik heb alles draaien op mijn fedora maschine
zelfs de heb met 3 usb apparaten erop de webcam de digitale camera en de scanner en alles werkt perfect.
,t enige wat je bijna niet klaarspeeld in linux is die rot windhoos spelletjes maar in Fedora staan standaard genoeg spelletjes.
MvG stingray