fl
door flien18 May 23, 2005 om 17:55
Computers & telefonie

Tapes naar cd

ik wil graag muziekcasettetapes op m´n pc installeren en vandaaruit op cd, is daar een programma voor, hoe werkt dat?

473 4 Rapporteer

xandor020
door xandor020 - May 23, 2005 om 18:12
180 Antwoorden / 8 Vragen

Eigenlijk een hoop vragen tegelijk,

Eerst moet je natuurlijk een kabeltje hebben uit je cassettedek/walkman/stereo toren naar je ingang van je geluidskaart, dan met een programma een opname maken van je tape en deze opname dan naar mp3 overzetten, daarna kun je met bijv. Windows mediaplayer dit op een cd branden.

Hiervoor zijn allerhande programmaatjes voor te vindeno p Internet, zowel freeware als betaalde software. Sommige prg's kunnen het in 1 keer maar die suites zijn vrij kostbaar en zelf heb ik geen positieve ervaring met die software en doe het dus het liefst in kleinere stappen.

beileveld
door beileveld - May 23, 2005 om 18:21
122 Antwoorden / 16 Vragen

is de muziek een beetje bekend? als dat zo is kan je de muziek via een zogeheten peer to peer programma downloaden. de voordelen zijn dat de kwaliteit beter is, en het is simpeler. een voorbeeld van een peer to peer programma (ja en nu gaat iedereen weer zijn eigen favoriet noemen) is kazaa lite (dat lite staat voor geen spyware).

Download via de link kazaa lite. Als die geïnstalleerd is, klik op de bovenste balk, dan op opties en dan op kazaa lite k++ optie. Ga naar het tabblad verkeer en vink aan het delen van bestanden uitzetten. Dit is om te zorgen dat je de muziek niet illegaal verspreid.

aenigma
door aenigma - May 24, 2005 om 00:30
260 Antwoorden / 0 Vragen

Beste flien18,

Aanvullend:

Inderdaad zijn er mooie programma's die het in één keer kunnen.
Hieronder een gratis methode. U kunt uw analoge geluid (dus geluid
vanaf bijvoorbeeld een cassettedeck) het beste opnemen met een
wav-extensie. Geluidsrecorder is daarvoor ongeschikt, die kan slechts
een korte tijd opnemen. Probeert u Audacity (gratis):

http://audacity.sourceforge.net/

Het is even rommelen met de juiste volumeinstellingen, maar als u die
heeft gevonden gaat het in één rits door. U kunt via Audacity ook het
geluid van de opname wat bijstellen. Helaas zijn wav-bestanden nogal
groot (vooral als u de beste geluidskwaliteit selecteert, wat zeker
wenselijk is voor muziek), mp3 is populairder. Als u de fragmenten op
uw systeem wilt laten staan, zou ik de bestanden converteren naar mp3.
Een makkelijk programma hiervoor is dBPowerAmp (gratis):

http://www.dbpoweramp.com/

In Windows Verkenner rechtsklikken op de wav-bestanden, dan kiezen voor
'Convert' en mp3 selecteren (Lame). Selecteer ook hier weer de hoogste
geluidskwaliteit.

Als u enkel een CD wilt branden, en de fragmenten na het branden niet
op uw pc hoeft te bewaren, volstaat wav. Vrijwel alle brandprogramma's
kunnen mp3- en wav-formaten aan. Ze worden automatisch geconverteerd
als u 'Audio-CD' selecteert en geschikt gemaakt voor een audio-cd.

Succes

ge
door gerdyn - Jun 24, 2005 om 19:55
9 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een erg handig freeware programma voor wat ook nog eens prima werkt. Audiograbber.

Het werkt heel simpel kabel aansluiten op je line-in (bij mij zelf heb ik hem op de microfoon ingang aangesloten, maar het werkt uitstekend. Waar je wel even op moet letten is dat volumeregeling van opnemen op line-in staat.

Veel succes

Gerdy