zw
door zwavelmeisje Jan 21, 2012 om 16:37
Computers & telefonie

Tariefverhoging als gevolg van inflatie

T-Mobile heeft met ingang van 1 januari 2012 de tarieven voor een mobiel abonnement aangepast. Dit is niet vantevoren aangekondigd en conform contract.
Er staat in de factuur de volgende reden: "T-Mobile past ieder jaar in januari inflatiecorrectie toe op uw abonnement. De inflatie wordt bepaald door het CBS en is 2,3%".
Mag dit zo maar?

8015 15 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 21, 2012 om 16:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dat mag, dat doet elk bedrijf........
Zal ook in de voorwaarden staan.

stacey
door stacey - Jan 21, 2012 om 17:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Wat is inflatiecorrectie en waarom moet ik dit betalen? --T-mobile info

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 21, 2012 om 18:45
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig hebben we Youp nog!

Ik zit zelf bij Medion Mobiel dus prepaid en daar is geen inflatie.

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2012 om 18:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 21 jan 2012, 18:45]Gelukkig hebben we Youp nog!

Ik zit zelf bij Medion Mobiel dus prepaid en daar is geen inflatie.Ja, Youp zorgt er vast wel even voor dat T-Mobile geen inflatiecorrectie meer toepast. Wat zouden we toch moeten zonder Youp.

merryweather
door merryweather - Jan 23, 2012 om 12:34
50 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even online op de TMobile site mijn faktuur van 6 januari bekeken maar geen inflatiecorrectie te zien.Bedrag is exact hetzelfde als van de faktuur van december?!

gerard1947
door gerard1947 - Jan 23, 2012 om 12:41
16 Antwoorden / 0 Vragen

KPN doet het ook, zij waarschuweden mij wel via een sms.
Sinds een paar jaar is het wettelijk toegestaan schreven zij mij.
Heb daarom mijn abonnement verandert in pre-pay.
Heb mijn werkgever gevraagt om op mijn loon ook inflatiecorrectie
toe te passen, u raad het al, hij gaf niet thuis.

rj
door rjw - Jan 23, 2012 om 12:47
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gerard1947 schreef op maandag 23 jan 2012, 12:41]KPN doet het ook, zij waarschuweden mij wel via een sms.
Sinds een paar jaar is het wettelijk toegestaan schreven zij mij.
Heb daarom mijn abonnement verandert in pre-pay.
Heb mijn werkgever gevraagt om op mijn loon ook inflatiecorrectie
toe te passen, u raad het al, hij gaf niet thuis.

Beter onderhandelen met je werkgever dan? In de meeste CAO's wordt wel een eind tegemoet gekomen aan de inflatie.

op
door oplossing - Jan 23, 2012 om 13:32
119 Antwoorden / 1 Vragen

Onderstaand een antwoord op uw vraag.

Het tarief van uw abonnement of bundel wordt jaarlijks op 1 juli verhoogd volgens de CBS Consumentenprijsindex over het voorgaande kalenderjaar. De aanpassing geldt uitsluitend als op die datum meer dan 3 maanden van uw contractstermijn verstreken zijn. Meer informatie?
Wat is inflatiecorrectie?

Als in het vorige jaar de prijzen in Nederland zijn gestegen (inflatie), berekent Telfort deze prijsstijging door in de abonnementskosten vanaf 1 juli. Als de prijzen niet zijn gestegen, past Telfort ook geen inflatiecorrectie toe. De ontwikkeling van de prijzen wordt ieder jaar berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Past Telfort inflatiecorrectie toe op alle kosten?

De inflatiecorrectie wordt wel toegepast op:

particuliere abonnemente
Telfort belbundel ZZP
Zakelijk OpMaat
het mobiel internet abonnement
sms-bundels
mobiel internetbundels zoals de surf&mail bundel
De inflatiecorrectie wordt niet toegepast op:

kosten voor de papieren factuur
gesprekskosten buiten de bundel
prepaid

Voor wie geldt inflatiecorrectie?
Inflatiecorrectie geldt alléén voor:

Particuliere abonnementen die op of na 1 april 2009 zijn ingegaan Belbundel ZZP abonnementen die op of na 1 april 2009 zijn ingegaan Zakelijk OpMaat abonnementen Contractsverlengingen die op of na 1 april 2009 zijn ingegaan (geldt voor particulier, belbundel ZZP en Zakelijk OpMaat) Als Telfort inflatiecorrectie toepast op uw abonnement staat dit op uw contract. U heeft dus getekend voor inflatiecorrectie. Telfort vermeldt ieder jaar op de factuur van juli of er wel of geen inflatiecorrectie wordt uitgevoerd. De inflatiecorrectie valt altijd samen met de startdatum van uw factuurperiode. U kunt deze startdatum op uw factuur terugvinden.

Voorbeeld:
Uw factuurperiode begint altijd op de 22e van de maand. De inflatiecorrectie wordt dan pas uitgevoerd vanaf 22 juli.

Telfort past geen inflatiecorrectie toe als op 1 juli minder dan 3 maanden van uw contractstermijn verstreken is. Het gaat dan om de startdatum van het hoofdcontract, niet om de startdatum van een aanvullende bundel zoals een sms-bundel. Heeft u gekozen voor een latere startdatum van uw abonnementskosten? Dan geldt de activatiedatum van uw simkaart, dus niet de startdatum van de abonnementskosten.

pino123
door pino123 - Jan 23, 2012 om 13:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@oplossing,

je weet dat het gaat om een t-mobile abbo?

discovery
door discovery - Jan 23, 2012 om 14:17
91 Antwoorden / 23 Vragen

@ oplossing

Telfort doet dit al een paar jaar in Juli.
Ik heb er toendertijd over gebeld dat ik er niet van op de hoogte was gesteld, maar er werd niets mee gedaan.

Groet,
Discovery

angelbinky
door angelbinky - Jan 23, 2012 om 14:59
10 Antwoorden / 0 Vragen

Telfort heeft dit verleden jaar ook voor het eerst toegepast op mijn rekening en het stond idd in het contract dat ze dit tijdens inflatie mogen innen.

Ik vind het een oneerlijke zaak, zij mogen dat wel toepassen, het is immers ingedekt in het contract, maar, zoals gerard1947 al aangaf, van wie krijgen wij inflatiecorrectie?

astra29
door astra29 - Jan 23, 2012 om 18:59
19 Antwoorden / 3 Vragen

Zo onstaat dus inflatie, iedereen verhoogt de tarieven omdat er inflatie is. Het is dus een vicieuse cirkel waar de Nederlandse staat voorop loopt. Zij verhogen de tax en vangen over deze verhoging ook nog eens extra btw.

ap
door apjk - May 1, 2012 om 10:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Krijg nou ook te zien, dat ze deze verhoging toepassen. Ik ben wel verrast en vind dit niet leuk.
Ze hebben ook de klantenservice ( tel.nr 1200), die voorheen gratis was ook zonder iets te zeggen ten koste van je beltegoed gezet. Heeft me een hoop geld gekost, toen ze problemen met mijn internet hadden.
Ze hebben toen ook per ongeluk mijn sim geblokkeerd. Je raad het al eer dat je er achter komt dat dat dan de oorzaak is dat je helemaal niks meer kunt ben je al heel veel in de wachtstand geweest bij t-mobile en tikt al je beltegoed weg. Om dan tegen een hoog tarief buiten je bundel verder te gaan. Wie wil nu nog de klantenservice bellen, die je van de regen in de drup helpen. Er zijn bij T-mobil wel heel veel veranderingen in negatieve zin bijgekomen. Voorheen liep het beltegoed dat niet opgemaakt was ook over naar de volgende maand. Dat hebben ze ook al om zeep geholpen. Straks gauw andere mobile-provider zoeken !!!!!!!!!
Aad

se
door seadogrene66 - Jun 7, 2012 om 19:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ook wat een gezeik met inflatie heeft iemand er zicht of dit wettelijk is toe gestaan???

edrick3
door edrick3 - Jun 7, 2012 om 20:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Ja, dat mag.

Staat ook in de Voorwaarden:

Wat is inflatiecorrectie en waarom moet ik dit betalen?

De prijzen van producten en diensten stijgen ieder jaar als gevolg van inflatie. Ook de prijzen waar T-Mobile mee te maken heeft stijgen. T-Mobile voert daarom inflatiecorrectie door, door de vaste maandelijkse kosten van abonnementen één keer per jaar (in januari) te verhogen met het inflatiepercentage van het laatste half jaar.

In 2011 was de inflatie 2.3% wat betekent dat de inflatiecorrectie ook 2.3% is. Dit wordt via de factuur aan u gecommuniceerd.
Voor het bepalen van de inflatiecorrectie volgt T-Mobile de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende inflatie; het CBS Consumentenprijsindexcijfer.

De inflatiecorrectie geldt voor alle T-Mobile klanten die na 5 december 2010 (en langer dan drie maanden geleden) een Relax, Smart, i-Abonnement, Bel & Sms, Mobiel Internet of Voordeelsim-abonnement hebben afgesloten of vernieuwd. De inflatiecorrectie geldt níet voor aanvullende bundels en diensten. Ook worden de tarieven voor bellen naar en in/vanuit het buitenland hier niet op aangepast.
Als u gebruikmaakt van één van de bovengenoemde abonnementen, staat in de voor u geldende prijslijst het volgende: "T-Mobile zal ieder jaar in januari de tarieven aanpassen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het Consumentenprijsindexcijfer van het CBS over het voorafgaande jaar van 1 juli tot en met 30 juni."

Met vr.gr.