Tele2 ADSL slimme verkopers en scherpe helpdesk
Mijn moeder vraagt me of ik haar nieuwe ADSL abo voor haar kan aansluiten. Ze is digibeet, maar een aardige meneer van de Tele2 heeft haar gebeld met een goed aanbod. Omdat ze al eens eerder (toen nog zonnet) een adsl met tikken heeft gehad waarvan de brakke usb modem het af liet weten is ze deze keer wel voorbereid geweest: ze stelt de man allerlei vragen en deze garandeerd haar dat de aansluiting nu echt probleemloos is. Bovendien, zegt hij, is het "aansluitbaar op elke PC", ook "als die al wat ouder is", zoals die van haar. Ze doet het!
Je raad het al - ze krijgt een ethernet/wlan modem toegestuurd terwijl ze geen ethernet of wlan aansluiting heeft... USB kan de modem niet, er zit wel een aansluiting op maar die was in de fabriek al kapot... De helpdesk zegt nu dat het inderdaad niet netjes was van de verkoper maar dat het wel in de voorwaarden stond. De laatste zijn op het internet te vinden - zodra de ADSL het doet - voegt hij eraan toe. Het abo kan niet worden gecancelled, want ook daarvan staat in de voorwaarden dat het niet kan... "Dan moet mevrouw een nieuwe PC kopen", is het geniale idee van de helpdesk (Best duur: ADSL bij Tele2)! En daar houd de help van de desk op.
Natuurlijk is het al wel ingegaan en moet er betaald worden, ondanks dat er niets werkt.
Ik vind het echt schokkend dat dit soort dingen gedaan worden, aan oudere niet deskundige mensen telefonisch dergelijke leugens verkopen, en ze er dan keihard aan houden.
Mijn vraag is nu: in hoeverre is deze ronduit schandalige manier van verkopen nu eigenlijk legaal? Waar staat men met z'n rechten als consument in dit alles
Dag mdewit,
quote,
Mijn vraag is nu: in hoeverre is deze ronduit schandalige manier van verkopen nu eigenlijk legaal? Waar staat men met z'n rechten als consument in dit alles?
unquote.
Natuurlijk is dit schandalig en niet legaal, maar rechten ontleen je aan feiten die je kunt bewijzen. En dat is hier nou net het probleem. Je moeder heeft het gesprek niet opgenomen en er heeft ook geen tweede persoon aan haar kant meegeluisterd. Het is dus haar woord tegen dat van de aardige verkoper die natuurlijk alles anders heeft gezegd. Rechten hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken en daar wordt in deze branche op grote schaal misbruik van gemaakt. Sorry, maar een beter antwoord heb ik niet.
Vriendelijke groet, Read.
Ik snap het probleem niet helemaal.
Voor 5 euro koop je een ethernetkaartje, die stop je in een vrij PCI-slot en internetten maar.
Alhoewel dit alles behalve netjes is geweest van deze telemarketeer (of, andere optie, hij had gewoon de kennis niet) wordt het inderdaad lastig om te bewijzen dat de verkoper de boel belazerd heeft. Daarnaast kan Tele2 natuurlijk ook hard gaan roepen dat eea op een bevestigingsbrief stond die verzonden moet zijn. Daar staat op dat er een ethernet/ multi-pc / wlan modem wordt verzonden. Of het redelijk is om te verwachten dat een digibeet snapt dat daarvoor een netwerkkaart aanwezig moet zijn in de pc is natuurlijk een tweede.
Door de computer te voorzien van een netwerkkaartje (10 a 15 euro, maximaal) is de pc echter eenvoudig en goedkoop geschikt te maken voor ADSL. Sowieso is een verbinding via een netwerkkaart beter dan een verbinding via USB. Het is nl veel stabieler.
Vervolgens is het een optie om Tele2 een brief te sturen en daarin een vergoeding te vragen voor deze netwerkkaart. Als ze een beetje redelijk zijn gaan ze daar ongetwijfeld mee accoord en is het probleem daarmee opgelost.
Een poging doen om het contract te ontbinden is ook een optie, maar daar gaan ze geen medewerking aan verlenen. Dat wordt dan dus een lastig verhaal. Is dat de moeite waard?
Het blijft in het geheel wel koop op afstand, dus na ontvangst van de modem zit zij in de afkoelingsperiode... nu terugsturen (liefst met ontvangstbevestiging) maakt het contract ongedaan, daar heeft de wetgever in voorzien.
Als iemand overigens telefonisch iets garandeert vraag ik altijd even de volledige naam nogmaals op te noemen, bij enig moment van twijfel houd het gesprek helemaal op, maar dat is dan een tip voor de volgende keer.
Voor de beeldvorming overigens, het is mischien wel een aardige meneer maar hij belt -namens- Tele2, het is gewoon een ingehuurd call-centrum die volgens een script werken.
De supportmedewerkeer kan zich dan beroepen op voorwaarden, de wet staat boven deze voorwaarden... dus nogmaals; als het modem net binnen is (dus binnen 7 dagen) de koop ontbinden.
Buiten de 7 dagen wordt mischien wat lastiger op het oog, maar is een overeenkomst gemaakt waarin het internet werkend wordt opgeleverd, en hierbij hoeft niet te worden geacht dat iemand een nieuwe PC koopt, ondeskundigheid ten top dus.
En als er wel een aansluiting op de modem zit die past, en deze was in de fabriek al kapot dan is het alsnog aan Tele2 om dit op te lossen; als dit al bekend was hadden ze de modem niet eens mogen leveren!
Vooral op het laatste zinnetje; het niet leveren van de gevraagde dienst(en) mag Tele2 in gebreke worden gesteld (schriftelijk/aangetekend) en om ontbinding van het contract worden geëist aangezien dit vanaf het moment van oplevering al niet werkte en de apparatuur, met wetenschap leverancier, al niet in orde was.
Geachte heer/mevrouw mdewit Ik ben een medewerker van de Tele2 klantenservice. Ik betreur, na het lezen van uw e-mail, de situatie. Ik zou u heel graag een passende oplossing willen bieden. Hiervoor dien ik echter uw klantgegevens in onze systemen op te kunnen zoeken. Wilt u mij, om deze reden, uw Tele2 klantnummer doorgeven? Ik dank u vriendelijk, en hoop zo spoedig mogelijk contact met u op te kunnen nemen.
Ze kunnen er bij Tele2 niks aan doen dat de computer van je moeder te oud is. Alle providers geven tegenwoordig dit soort modems en ze zijn alleen verantwoordelijk voor een goede verbinding en niet voor je computer die moet je nou eenmaal om de zoveel tijd vervangen als ze te ouderwets worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer