Je
door Jerry1978 Jun 19, 2022 om 14:46
Computers & telefonie

Tele2 beschuldigd klant van Wangiri

Mijn moeder van 78 jaar is al jaren met een telefoon. abonnement van 4 euro per maand lid van Tele2. 24 mei is ze gebeld door een nummer uit Equador. Het gesprek heeft ze niet aangenomen. Vorige week kreeg ze dus een rekening van dik 150 euro. Gelijk gebeld met Tele2. De medewerker vertelde dat er een gesprek van 120 minuten met het nummer uit Equador was geweest. Hoe dan? In de bel geschiedenis staat toch duidelijk dat het gesprek gemist is. De medewerker van Tele2 vertelde dat er meerdere meldingen waren geweest maar omdat ik in het weekend belde, niets kon doen. Als mijn moeder niet zelf naar het nummer had gebeld zouden de kosten hoogstwaarschijnlijk  kwijtgescholden worde. Moest die maandag terug bellen. Dit gedaan, de medewerker van Tele2 die ik aan de lijn kreeg begon gelijk met een uitleg over het fenomeen Bangiri maar beschuldigde mijn moeder er van zelf te hebben gebeld. Echt onmogelijk. Hier uiteraard boos over geworden. De uitkomst is natuurlijk dat mijn moeder gewoon 150 moet betalen (zelf betaling terug gestort). Wat ik nu zou jammer vind is dat er eerst gezegd wordt dat er hoogstwaarschijnlijk geld zou worden terug gestort en dat de klant daarna wordt beschuldigd het nummer zelf te hebben gebeld. Kan Tele2 dit zomaar doen zonder bewijs? Tis weer heel bijzonder in ieder geval.

2824 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2022 om 15:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan niets vinden van Tele2 klant van Bangiri, wel Wangiri. Maar verder kan, ik in ieder geval, niets te vinden. Dus borrelt de vraag bij me op of uw moeder toch even heeft getracht terug te bellen? Kan hé? Bijzonder is het zeker. Kon uw moeder gelijk zien dat het telefoontje vanuit Equdor kwam?

Je
door Jerry1978 Jun 19, 2022 om 15:34
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, Wangiri is het. Thx Als mijn moeder het gesprek zou hebben aangenomen of zou hebben terug gebeld dan zou het ook in de bel geschiedenis staan, toch? Zij weet helemaal  niet hoe je die lijst wist. Ze dacht eerst dat ze had opgenomen en had opgehangen maar blijkbaar niet. Maar dat ze heeft teruggebeld is echt een regelrechte leugen om de kosten niet te hoeven vergoeden. Dat het een nummer uit Equador was werd mij in het eerste gesprek met Tele2 verteld.

va
door vanlotjegetikt Jun 19, 2022 om 19:51
809 Antwoorden / Vragen

Als de haak niet goed op de hoorn is gelegd blijft de verbinding in stand, de meter loopt door.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2022 om 19:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft een mobiele telefoon een haak?

va
door vanlotjegetikt Jun 20, 2022 om 09:43
809 Antwoorden / Vragen

Niet te letterlijk he.
Als de verbinding door Ts dr moeder niet wordt verbroken blijft de verbinding in stand en gaan de kosten oplopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2022 om 15:45
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info van de collegae van Radar: Klagen over telecomdienstverlening in 7 stappen - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS en evt. ook https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/

 Doe melding bij  www.fraudehelpdek.nl Men moet bij Tele2 kunnen aantonen dat het gesprek niet (goed) is afgebroken en het telefdoonnummer van uw moeder 'gehackt' en misbruikt is. Hoe dan ook zal men het telefoonnumer dat door de fraudeurs is benut moeten kunnen aangeven.

sw
door swat1500 - Jun 19, 2022 om 15:45
3791 Antwoorden / 0 Vragen

U moet de bel geschiedenis op de factuur nakijken niet wat in de telefoon is opgeslagen.
Als u het factuurbedrag hebt gestorneerd dan loopt uw moeder het risico aanzienlijke incassokosten te gaan krijgen en dat het abonnement afgesloten gaat worden.

Uw moeder is geen lid van Tele2 maar klant.

Het bewijs van Tele2 zal zijn dat zij een gespreksregistratie zullen hebben tussen het 06 nummer van uw moeder en het buitenlandse nummer. Dat is voldoende bewijs.

panter22
door panter22 - Jun 19, 2022 om 17:11
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe komt je moeder aan een abonnement van €4 per maand? Mobiel alleen voor noodgevallen?
Op de site van de KPN las ik dit:
Bij wangiri fraude 2019 Je krijgt een ingesprektoon te horen en denkt dat er geen verbinding is, terwijl er in feite een bandje meeloopt. Als je niet zelf actief de verbinding verbreekt kan de telefoonrekening vele minuten lang blijven oplopen.
https://www.kpn.com/beleef/blog/wangiri-fraude-oppassen.htm
Staat er niets meer op de factuur dan bellen met een totaalbedrag van €150 .
Geen datalimiet ingesteld? Of belt ze met een vaste telefoon.
Je kunt je wel kwaad maken, maar eerst maar eens kijken wat er precies op de factuur staat.
Er moet dus een nummer op staan waar ze 120 minuten mee heeft gebeld.

Beps
door Beps Jun 20, 2022 om 08:04
75 Antwoorden / Vragen

Met een goedkoop abonnement kun je alles doen wat je met een dure ook kan. Ik ben zelfs al vanaf 2016 nog goedkoper uit. Ik log bij iedereen waar ik kom in en bel via een whatsapp. Ik gebruik Maps en doe aan Geocaching en dat allemaal voor maar € 2.50 per maand en ik red me goed, dus geen gebruik voor alleen noodgevallen. Ook kan ik nog voor € 1.50 onbeperkt bellen afsluiten dan zou ik ook op de € 4,00 van mevrouw uitkomen. M.a.w. zij is juist goed bezig en de prijs heeft niets met het probleem te maken.

panter22
door panter22 Jun 20, 2022 om 17:08
6599 Antwoorden / Vragen

Ts begint al met mijn moeder van 78. Ik heb dat opgevat als moeder belt nooit met die telefoon. Dan is de kans groot dat het mis gaat.
Die €4 zag ik niet op de prijslijst van Tele2 staan, vandaar.
Hoe kom je aan zo'n goedkoop abonnement? Waar heb je dat afgesloten? Een kennis van mij belt niet veel, maar prepaid. Dit is handiger.

gr
door gravin2 Jun 20, 2022 om 19:24
24 Antwoorden / Vragen

@panther, je link adviseert "een vreemd nummer uit het buitenland niet op te nemen",

dus opnemen is al riskant?
ik zit mobiel bij simpel, 4,00 euro voor onbeperkt bellen en aantal sms en beetje internet,

veel beter dan prepaid vind ik, ben al nummers kwijtgeraakt door te weinig/niet te bellen.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 08:18
6599 Antwoorden / Vragen

@gravin2, bedankt voor de tip.
Ik heb even gekeken, het abonnement is nu €1 duurder, maar nog zeker de moeite waard.

gr
door gravin2 Jun 21, 2022 om 10:44
24 Antwoorden / Vragen

panter, kan zijn dat het bij mj goedkoper is omdat ik al een tijd bij hen zit.
want we hebben nog zo'n abbo(later afgesloten),
en dat is idd 5,00 euro. wel met iets meer internet, geloof ik.

sira
door sira - Jun 19, 2022 om 17:37
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Er kan nimmer een rekening komen als uw moeder gebeld wordt. Ze had zelfs de telefoon gewoon op kunnen nemen.

Ik weet haast wel zeker dat uw moeder het nummer heeft teruggebeld en een nep bezettoon of nep dode lijn heeft gekregen, anders kan er geen rekening van € 150,- zijn. Nieuwsgierigheid is niemand vreemd en al helemaal niet als je niet op de hoogte bent van deze oplichterspraktijken.

Aanvulling: Bellen naar Ecuador kost 2,25 per minuut + een starttarief van € 0,06. Aangenomen kan worden dat uw moeder zag dat ze een gesprek had gemist en het nummer is gaan terugbellen. Vermoedelijk kreeg ze een nep bezettoon en heeft toen de verbinding niet verbroken, want bij een echte bezettoon wordt de verbinding automatisch verbroken, zo ook als je met iemand belt en de ander de verbinding verbreekt. U moet toch echt bij uw moeder zijn en niet bij Tele2.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2022 om 18:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, dat idee kreeg ik ook, maar de TS schrijft dat het niet in de belgeschiedenis van zijn moeder staat. Ik ben ook wel een andere mening toegedaan (dus wel geprobeerd terug te bellen) niets te hebben gehoord, waarvan juist dat bekend is, althans via wat Telfort op de site heeft voor waarschuwingen. En waarvan zijn moeder kennelijk niet op de hoogte was. M.a.w. tuut, tuut, tuus, dus geen tuut, tuut, tuut was maar wel degelijk een verbinding. Nu nog Telfort met het belrapport.

sira
door sira Jun 19, 2022 om 19:06
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Hij bedoelt, denk ik, de belgeschiedenis in de telefoon van de moeder, maar hij moet de belgeschiedenis op de factuur bekijken.

mahadma
door mahadma Jun 19, 2022 om 21:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Er is 1 uitzondering, als uw moeder een collect call heeft toegestaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 20, 2022 om 11:38
2071 Antwoorden / Vragen

Volgens mij bestaat collect call in Nederland al niet meer sinds 2013.

sira
door sira Jun 20, 2022 om 12:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Henkdezevende
Klopt inderdaad.
Al had het nog bestaan, dergelijke oplichters zouden daar geen gebruik van maken

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 20, 2022 om 12:33
2071 Antwoorden / Vragen

Nee, dat zou niet succesvol zijn.

Operator: Ik heb hier Pedro Ladrón uit Equador voor u, accepteert u de kosten?

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2022 om 17:49
11547 Antwoorden / 51 Vragen

ALS op de nota staat dàt er gebeld is vanaf het nummer van uw moeder, met belmoment, tijdsduur en het gebelde nummer, dan IS ER GEBELD vanaf het nummer. En zal uw moeder ook de nota moeten betalen, storneren maakt de nota alleen maar hoger.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 20, 2022 om 11:35
2071 Antwoorden / Vragen

Uw moeder wordt niet "beschuldigd" van Wangiri, ze is waarschijnlijk het slachtoffer van Wangiri. Dat ze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelf dat nummer teruggebeld heeft is precies de truc waar mensen instinken. Als bewijs geldt het register bij de telefoonmaatschappij dat in principe ook geen kosten in rekening kan brengen als je gebeld wordt, wel als je belt natuurlijk.

rj
door rjw Jun 20, 2022 om 14:17
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat vaak gebeurt is dat mensen per abuis een verkeerd nummer uit de.lijst van gemiste nummers terugbelt. Per ongeluk de 2e ipv de 3e in de lijst aanklikken is zo gebeurt.

gr
door gravin2 Jun 20, 2022 om 18:05
24 Antwoorden / Vragen

rjw, maar dat zou dan toch zichtbaar moeten zijn op de foon, achteraf?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 21, 2022 om 10:23
2071 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk, heeft u gekeken?