fr
door frank1970 Nov 30, 2015 om 22:07
Computers & telefonie

TELE2 schrijft € 98,99 af voor ongevraagd dataverbruik

Afgelopen weekend schrokken wij van een rekening van TELE2. Op het abonnement van mijn 13 jarige dochter is een bedrag afgeschreven van €98,99. Wij hebben Tele2 gebeld en men gaf aan dat dit een instelling was in haar 'nieuwe 2e hands Iphone 4'. Ik heb later teruggebeld en gezegd dat dat raar is. Zij heeft een abonnement : SImonly Bel/Sms 100 - 2 jaar. Tevens kwam nog het bericht dat er nog een factuur klaarstaat van tot nog toe € 102,00 ongeveer.
Ik heb niet gevraagd om internet op de telefoon. Tele2 duwt mij dit door de strot en geeft eigenlijk aan dat dit mijn schuld is. Ik ben zaterdag ca 1 1/2 uur met Tele2 klantenservice in de weer geweest. Die konden en wilden niks. ( op een jongen na die wel de goede intentie had). Ik heb heb verzoek tot vergoeding ingediend en men geeft aan dat ze mij € 30,00 wil geven. Aansluitend daarop heb ik gebeld met een dame van de klantenservice die niks kon/wou. Later heb ik hoofdkantoor Tele2 gebeld en werd teruggebeld door 'een ervaren medewerker' . Na e.e.a uitgelegd te hebben begon hij een technisch en belerend verhaal over hoe een smartphone werkt Ik gaf hem aan dat ik niet geïnteresseerd ben in die beschrijving maar dat ik een BEL/SMS abonnement heb besteld, bewust geen internetabonnement en dan voor 'maar liefst 94.886 Mb zegge en schrijve € 78,50 moet betalen(ex BTW) voor iets wat ik helemaal niet wil/besteld heb.( en dan komt er nog een maand...).
Met deze man was niet te praten. Het was volgens hem mijn schuld dat er internet gebruikt werd.. Op mijn vraag of dit een normale manier van geld verdienen is voor een bedrijf als Tele2 kreeg ik een ontwijkend antwoord. Op het eind werd hij wel erg bot (logischerwijs was ik ook niet meer de meest rustige klant. Het was een gesprek met een man die totaal geen medewerking of gevoel had). Het was mijn eigen schuld en eigenlijk moest ik mijn handen dichtknijpen met € 30,00 vergoeding.
Het vreemde van de enórm hoge kosten die ik nu moet betalen voor 'maar liefst 94.886 Mb is dat ik dezelfde zaterdag 3 enveloppen in de bus krijg met een aanbieding: 1 Gb gratis voor alle gebruikers, omdat ze ons zo waarderen......

Wat kan ik hiermee doen?
Uiteraard ga ik dit aan de grote klok hangen en zsm alle abonnementen opzeggen bij Tele2. De totale desinteresse en apathische houding van Tele2 stoort mij enorm. Geen wil om dit fatsoenlijk op te lossen. "U heeft toch gebruik gemaakt van onze diensten?" is wat ik steeds hoor( zal zo wel in de boekje "Wat antwoord ik op welke vraag van een boze klant?" staan die men blijkbaar standaard krijgt bij indiensttreding bij TELE2).
Waar het mij om gaat: Ik vraag niet om een internet abonnement voor mijn dochter, dan had ik dat wel besteld.
Waar kan ik terecht? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Kan ik dit voorleggen bij een arbitragecommissie of desnoods op TV?
Het is schandalig dat men mij iets door de strot duwt waar ik niet om gevraagd heb.

1257 21 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2015 om 22:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook als je geen internet abonnement hebt, kun je met een smartphone het internet op. Alleen zijn zonder abo de gebruikskosten veel duurder. Als je niet wil dat er internet gebruikt wordt, zul je dat moeten blokkeren op de phone.

Ik ben het met tele2 eens dat dit jou verantwoordelijkheid is.

diumenge
door diumenge - Nov 30, 2015 om 22:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie bij de tarieven toch duidelijk staan dat internet 1 euro per MB kost indien er geen databundel is aangeschaft. Asociaal duur inderdaad, maar zo verdienen ze hun geld.

"Waar kan ik terecht? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?"

Zoek maar eens op dit forum, het zal je verbazen hoeveel mensen deze ervaring hebben.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dan wel niet geinteresseerd zijn in het technische en belerende verhasl hoe een smartphone werkt van die medewerker, maar u zou dat juist wel moeten zijn.

Blijkbaar bent u niet op de hoogte van de ins en outs van een smartphone en geeft u die aan een kind, en die gaat gezellig internet op met de bijbehorende kosten.

Dus u toch maar eens verdiepen in de materie, anders blijven de rekeningen komen.

Er wordt u helemaal niets door de strot geduwd, uw dochter heeft het gebruikt. Dus of een klein tegoed met ern prepaid kasrtje voor haar aanschaffen, of een internetbundel.

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2015 om 23:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, prepaid is helemaal niet nodig. Zijn diverse providers o.a. telfort en simyo waar je in je account internet kunt uitschakelen.

jo
door jorisw - Nov 30, 2015 om 23:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gauw een internetbundel aanschaffen als ze zoveel internet gebruikt. Scheelt een slok op een borrel...

mahadma
door mahadma - Nov 30, 2015 om 23:47
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Op het toestel ALLE data gebruikers uitschakelen. Anderzijds, heeft uw dochter niet (al of niet per ongeluk of bewust) het internet "gevraagd" en dan krijg je het ook, maar ze heeft er niets van gezegd en of laten merken bij u thuis. Is er een datagebruik app geïnstaleerd?

U kunt roeptoeteren zoveel als u wilt, maar dit is echt de fout van de gebruiker van de telefoon.
Waar kan ik terecht? Nergens, proberen een coulance regeling te vragen, maar dan zou ik maar niet gaan roeptoetern. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Bosjes, Kan ik dit voorleggen bij een arbitragecommissie of desnoods op TV? Beiden heeft geen effect.
Het is schandalig dat men mij iets door de strot duwt waar ik niet om gevraagd heb. Nogmaals, de gebruiker of het toestel heeft het gevraagd.

Laat een deskundige die wel naar het belerende verhaal geluisterd heeft de tel uitschakelen op internet.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 nov 2015, 23:12]Tijger1, prepaid is helemaal niet nodig. Zijn diverse providers o.a. telfort en simyo waar je in je account internet kunt uitschakelen.

Dat weet ik, maar dan moet pa zich verdiepen in de technische details van die smartphone. En dat wil hij niet.:-))

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 00:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar u terecht kunt? Bij uzelf. Als u een kind een smartphone geeft en een abonnement hoort u te weten hoe het werkt met internet en een smartphone en dient u zich daarin te verdiepen.
Om u een stukje op weg te helpen, lees eens klik hier.
U mag blij zijn dat de provider u tegemoet wil komen met 30 euro, want ik vind niet dat u dat verdient vanwege uw eigen fout.
Als uw wilt dat dochter gratis kan internetten zet dan alle internet uit en gebruik alleen wifi. U moet daarvoor dan wel weten hoe die iPhone werkt....

fr
door frans56 - Dec 1, 2015 om 07:40
230 Antwoorden / 9 Vragen

Het klopt wat ook de andere be-antwoorders van uw vraag zeggen. Er zit geen DATA in uw bundel, maar dat wil niet zeggen dat er geen data verbruikt kan worden. Bij iedere provider is dit het geval.
Kennelijk hebt U de uitleg bij het abonnement verkeerd begrepen. Zonder MB's wil alleen zeggen
dat er geen MB's in uw bundel inbegrepen zitten. dit betekend NIET dat dit is uitgeschakeld.
Wilt u echt geen data verbruiken, doe net als ik en schaf een GSM aan zonder internet mogelijkheid. Die kosten tegenwoordig maar rond de E 20.- Internet uitschakelen in de instellingen helpt vaak niet omdat onder het motto van "nieuwe instellingen voor uw telefoon" de provider dit weer aan zet.
Om te internetten adviseer ik dan ook een (kleine) tablet zonder simkaart of abonnement.

Cookies
door Cookies - Dec 1, 2015 om 09:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 nov 2015, 23:48][quote=carola.83 schreef op maandag 30 nov 2015, 23:12]Tijger1, prepaid is helemaal niet nodig. Zijn diverse providers o.a. telfort en simyo waar je in je account internet kunt uitschakelen.

Dat weet ik, maar dan moet pa zich verdiepen in de technische details van die smartphone. En dat wil hij niet.:-))

Nee, pa hoeft zich juist NIET te verdiepen in de werking van de smartphone, want je schakelt internet uit in je (web)account van de provider, dus niet op je toestel.
Data uitschakelen op de smartphone is met 1 klik ongedaan te maken, dat is niet het geval als je internet uitschakelt in je webaccount (tenzij je dochter de inloggegevens geeft natuurlijk).

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Sorry voor mijn verkeerde opmerking. Heb geen smartphone en gebruik ook geen data op mijn mobiel.

Maar mocht ik tot zo'n aanschaf overgaan, dan zal ik uw advies in mijn oren knopen.:-))

fr
door frank1970 - Dec 1, 2015 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Waar het om mij om gaat:
- de prijs van € 1,00/mB is sowieso buiten proportie.
- de 'tegemoetkoming' van € 30,00 is laag in mijn ogen.
- nu wel ineens op alle ( in mijn geval 3) tele 2 nummers 1 gB gratis data omdat ze mij zo waarderen....
- de instelling van Tele2. "Dit zijn de regels en zo doen we het.". Een beetje menselijke gedachte en gevoel bij Tel2 is ver te zoeken. Bij een abonnement van € 3,00 lijkt het mij niet reeël om ineens ca € 100 per maand te gaan berekenen. ( en dan komt er nog 1......). A
- en erg vreemd de reacties hier....vooral de reactie van Mahadma over 'roeptoeteren'.... Voor mij is dit enorm veel geld, zeker aan het eind van het jaar. Ik denk dat mijn reactie terecht is,Tele2 wil gewoon niks. Dan lijkt mij dit Forum een goede start om te kijken waar evt oplossingen liggen en begint Mahadma over 'roeptoeteren'?? Bijzonder....
Uiteraard hoop ik dat ik er gewoon uitkom met Tele2.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2015 om 12:56
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik lees van de Topic Starter: Wat kan ik hiermee doen? Uiteraard ga ik dit aan de grote klok hangen, en dan later: vooral de reactie van Mahadma over 'roeptoeteren'. Wie wilde er wat aan de grote klok gaan hangen? ..........

- de prijs van € 1,00/mB is sowieso buiten proportie. Dit is geen geheim en staat open op de site.
- de 'tegemoetkoming' van € 30,00 is laag in mijn ogen. Ze zijn u niets verplicht.
- nu wel ineens op alle ( in mijn geval 3) tele 2 nummers 1 gB gratis data omdat ze mij zo waarderen.... Akties en contracten zijn soms tegelijk in beeld.
- de instelling van Tele2. "Dit zijn de regels en zo doen we het.". U wilt zelf ook zeggen: zo doen we het en dit zijn mijn regels.
Een beetje menselijke gedachte en gevoel bij Tele2 is ver te zoeken. Sorry, maar u wilt geen advies horen en ze moeten wel vergoeden wat u (als verantwoordelijke over het abo) niet goed gedaan heeft, uw dochter heeft ook niets gezegd over internet .....
Bij een abonnement van € 3,00 lijkt het mij niet reeël om ineens ca € 100 per maand te gaan berekenen. ( en dan komt er nog 1......). De kosten van internet zijn voor kleine en grote contracten gelijk.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frank1970

Als u een probleem met ern bedrijf hebt, kunt u dat hier plastsen en als dat bedrijf iets fout doet, zal hier getracht worden aan te geven wat er tegen te doen is.

Dit forum is niet bedoeld om met consumenten, die zelf een fout gemaakt hebben, mee te huilen in het bos.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 1, 2015 om 13:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je natuurlijk gewoon kunt doen is het voorleggen aan de rechter, gewoon niet betalen dan volgt een rechtszaak vanzelf. Advocaat is niet nodig, verdediging kun je prima zelf.
Vergeet na het afsluiten Tele2 niet in gebreken te stellen en daarna het abonnement te beëindigen.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2015 om 14:36
11548 Antwoorden / 51 Vragen

@Akkerdistel, tegen de tijd van de rechtszaak heef de vraagsteller alleen nog prepaid, dan staat hij inmiddels op de preventellijst, of te wel nergens meer een abo.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 15:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet bij alle providers valt internet uit te schakelen via het account, naar mijn indruk valt Tele2 ook daaronder: klik hier. Je moet dan dus weten hoe je dat in de gsm kunt doen.

pino123
door pino123 - Dec 1, 2015 om 15:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=frank1970 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 12:43]Waar het om mij om gaat:
- de prijs van € 1,00/mB is sowieso buiten proportie.

Staat in de voorwaarde

- de 'tegemoetkoming' van € 30,00 is laag in mijn ogen.

Wees blij dat je een tegemoetkoming krijgt, jij kent de werking van een telefoon niet, jij hebt je er niet in verdiept.

- nu wel ineens op alle ( in mijn geval 3) tele 2 nummers 1 gB gratis data omdat ze mij zo waarderen....

Die actie gold voor iedereen

- de instelling van Tele2. "Dit zijn de regels en zo doen we het.". Een beetje menselijke gedachte en gevoel bij Tel2 is ver te zoeken. Bij een abonnement van € 3,00 lijkt het mij niet reeël om ineens ca € 100 per maand te gaan berekenen. ( en dan komt er nog 1......). A

Nogmaals, had je verdiept in de materie, dat had je een hoop geld gescheeld.

- en erg vreemd de reacties hier....vooral de reactie van Mahadma over 'roeptoeteren'.... Voor mij is dit enorm veel geld, zeker aan het eind van het jaar. Ik denk dat mijn reactie terecht is,Tele2 wil gewoon niks. Dan lijkt mij dit Forum een goede start om te kijken waar evt oplossingen liggen en begint Mahadma over 'roeptoeteren'?? Bijzonder....
Uiteraard hoop ik dat ik er gewoon uitkom met Tele2.

Dat gaat niet lukken, je zal moeten betalen en die €30,-- maar moeten accepteren.

ho
door hopetobehelping - Dec 1, 2015 om 21:05
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste frank1970,

er zijn op dit forum al vaker klachten voorbij gekomen over extreem hoge bedragen die Tele2 in rekening brengt voor datagebruik buiten/zonder bundel.
U bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de telefoon (van uw dochter). De manier wanneer waarop Tele2 hier mee omgaat geeft wel te denken, men kan toch op hun vingers natellen dat u geen klant meer gaat blijven.
Het bedrag van € 1,- per MB is natuurlijk absurd.
Zie de volgende link voor de maximum tarieven die gelden in Europa (in het buitenland), klik hier.
Als ik u was zou ik Tele2 daar op wijzen, het is van de gekke dat het tarief binnen Nederland ruim 4 keer zo hoog is.
Aangezien de data gebruikt is geef ik u weinig kans, maar u zou nog naar de geschillencommissie kunnen stappen. Meer over wat u kunt doen bij een klacht over uw telecomaanbieder leest u hier.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Dochter was volgens mij niet in het buitenland.

Tarieven staan duidelijk op de site. Tele 2 mag rekenen wat ze willen. Niemand is verplicht daar ern abonnement af te sluiten.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2015 om 21:23
11548 Antwoorden / 51 Vragen

@hopetobehelping, de situatie van deze ts heeft niets te maken met roaming in het buitenland. Ik ga ervan uit dat de 13 jarige dochter in NL op school gaat. Dus er zit maar één ding op, betalen en de telefoon blokkeren op internet of naa een simyo gaan oid, daar kan je op de site blokkeren wat wel en wat niet, dit probleem is ontstaan door de iphone 4 te geven met de datagebruik/internet optie.