mi
door michelmc007 Feb 7, 2011 om 17:50
Computers & telefonie

Usb niet zichtbaar op scaleo P

Wie weet raad.
mijn usb stick kingston en ook mijn externe harde schijf werken wel op andere pc's.
maar werken niet op een fujitsu siemens scaleo P van ongeveer 5 jaar oud.
Heb de pc pentium 4 opnieuw geinstalleerd
schijf geformateerd en windows xp home is geinstalleerd.
toen de driver cd ook geinstalleerd.
toen windows sp2 update
toen windows sp3 update.

probleem hij laat ze niet zien.
hij geeft aan dat de pc ze heeft geinstalleerd
ook zijn ze zichtbaar in apparaatbeheer
alleen schrijfbeheer zegt onleesbaar.

hij laat bij de stick wel een letter zien op deze computer alleen ik kan hem niet openen, ook vraagt hij of hij hem moet formateren.

wie weet raad?

859 23 Rapporteer

freya
door freya - Feb 7, 2011 om 18:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mcvetten,

Tja, ik zou die USB-stick dan maar eens proberen te formatteren. (wel even de data veiligstellen op een andere computer als dat nodig is). Mocht dat lukken, dan controleren of de stick in de andere computer ook nog goed te lezen/beschrijven is.

Probleem kan ook zijn dat je op die oude computer nog oude USB1.1 poorten hebt en dat die niet zo goed willen werken met de modernere USB2.0 USB-stick en externe harde schijf. Oplossing kan dan zijn om voor een klein bedrag een insteekkaartje te kopen met daarop 4 of 5 USB2.0 poorten (van b.v. Sitecom). Heb ik in het verleden ook wel gebruikt om het aantal USB-poorten op een oude computer uit te breiden en dat werkt prima.

m.vr.gr. Freya

mi
door michelmc007 - Feb 7, 2011 om 19:38
34 Antwoorden / 17 Vragen

ik had bij configuratie de energie op thuis/kantoor gezet want die stond op minimaal energie verbruik, en toen ik de pc later weer aanzette herkende hij de kingston stick.
Maar nu weer eruit en later weer erin gedaan heb ik hetzelfde probleem hij herkend hem niet.
Dus hij heeft het even gedaan.
?

mi
door michelmc007 - Feb 7, 2011 om 19:44
34 Antwoorden / 17 Vragen

hij heeft volgens mij gewoon aansluiting USB2.0 .
hij heeft twee usb aan de voorkant en 4 aan de achterkant.
hij heeft ook aan de voorkant een multireader.
hij heeft geen floppy schijf meer.

kan het iets met andere drivers zijn?
gr
MC

gsm
door gsm - Feb 7, 2011 om 20:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een hardware reset is altijd nog het proberen waard:
Zet de PC uit en verwijder alle stroomaansluitingen.
Druk dan een aantal keren achtereen op de AAN-knop van de PC.
Sluit de stroom weer aan en schakel de PC in met de AAN-knop.

Probeer de USB poorten eens met een Live Linux CD van Knoppix of van Ubuntu.

Als dat ook niet werkt, dan is een geschikt USB-uitbreidingskaartje de beste optie om weer werkende USB poorten te krijgen.

Ik meen mij te herinneren, dat ik iets dergelijks al eens eerder bij een Fujitsu Scaleo ben tegen gekomen. In die PC was daarom een USB uitbreidingskaart in gebruik.

freya
door freya - Feb 7, 2011 om 20:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mcvetten schreef op maandag 7 feb 2011, 19:44]hij heeft volgens mij gewoon aansluiting USB2.0 .
hij heeft twee usb aan de voorkant en 4 aan de achterkant.
hij heeft ook aan de voorkant een multireader.
hij heeft geen floppy schijf meer.

kan het iets met andere drivers zijn?
gr
MC
De multireader werkt wel zonder problemen? En heb je de USB-poorten aan de achterzijde ook al eens geprobeerd?

En in principe heb je geen speciale drivers nodig. De standaard drivers van Windows volstaan om overweg te kunnen met een USB-stick of een externe harde schijf.

Freya

mi
door michelmc007 - Feb 7, 2011 om 22:40
34 Antwoorden / 17 Vragen

Druk dan een aantal keren achtereen op de AAN-knop van de PC.
Sluit de stroom weer aan en schakel de PC in met de AAN-knop.

dat heb ik gedaan en de usb werd herkend, alleen maar een keer, daarna na in en uit halen werkte hij weer niet.

een USB uitbreidingskaart in gebruik?
wat is dat, er zit al een een multireader kaart in en zo te zien werkt die ook niet goed.
op de pc zit usb 2.0 aansluiting, twee aan de voorzijde en vier aan de achterzijde.
ik heb de printer geinstalleerd en die print, en die heeft een een usb aansluiting die op de achterzijde zit van de pc.

kan het iets te maken hebben met updates van windows, dat die verwarring geven?
bij deze fujitsu siemens scaleo P die een apparte driver cd, die is ook geinstalleerd.

zodra ik de usb stick erin doe dan is hij wel in apparaatbeheer te zien en windows geeft hem een letter G maar hij geeft dan geen kingston aan en dan leest hij hem niet. alleen in die enkele gevallen dat hij het deed gaf hij aan bij letter G dat het een kingston was.

?

freya
door freya - Feb 7, 2011 om 22:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien de multireader ook niet goed werkt (deze zit intern waarschijnlijk ook op een USB-poort aangesloten), lijkt het er op dat er toch iets met de USB-poorten in het algemeen iets mis is. Wellicht is dit op te lossen door het installeren van drivers die specifiek voor jouw moederbord zijn. Je zult dus moeten nakijken welk merk/type moederbord je hebt. Dit zou je in de documentatie moeten kunnen vinden en anders is dit te vinden in een opdruk op het moederbord (meestal een witteopdruk in de buurt van de processor).
Op de website van de fabrikant van het moederbord kun je dan op zoek gaan naar updates van drivers voor dat type moederbord.

Of misschien heb je een CD die speciaal betrekking heeft op je moederbord?

Freya

mi
door michelmc007 - Feb 7, 2011 om 23:03
34 Antwoorden / 17 Vragen

ik heb vanmiddag gehoord dat ik een flash bios moest doen, van 2006, downloaden en als een soort iso bestand branden op een cd.
heb ik gedaan van de site van fujitsu siemens support, cd erin gedaan en opstarten, maar er gebeurde weinig, hij gaf aan bios update en de cursor bleef maar knipperen.

even een aansluitings vraag, bij deze compter zitten nomaal ronde aansluitingen voor de muis en toetsenboard, alleen heb ik de usb- muis met een groene verloopstekker op de ronde aangesloten en het usb toetsenboard gewoon aangesloten op een usb aansluiting, het werkt allemaal.
kan kwaad?

mi
door michelmc007 - Feb 7, 2011 om 23:08
34 Antwoorden / 17 Vragen

moederboard: Asus
P5SD1-FM2/S

freya
door freya - Feb 7, 2011 om 23:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wat het toetsenbord en de muis betreft met die ronde stekkertjes (PS/2 aansluiting), als het werkt, werkt het. Kwaaad kan dat in geen geval.

Wat zo'n BIOS update betreft, wees daar maar voorzichtig mee. Je zal niet de eerste zijn bij wie een 'BIOS-flash' niet helemaal goed gaat en je uiteindelijk met een dood moederbord zit waar je verder niets meer mee kunt....

Freya

gsm
door gsm - Feb 7, 2011 om 23:12
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Andere voeding geprobeerd?

erik008
door erik008 - Feb 8, 2011 om 01:56
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is een bekent probleem, de oude XP kent geen USB2
Updaten komt niet vanzelf bij de SP
Gooi in apparaatbeheer alle usb poorten weg.
Na reboot laad Windows de 2.0 drivers.

freya
door freya - Feb 8, 2011 om 09:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mcvetten:

Drivers voor je moederbord kun je via onderstaande 'link' downloaden:

[u]http://ts.fujitsu.com/support/downloads.html[/u]

Vul bij het identificatienummer in: YSSP497597

Controleer goed dat het inderdaad om jouw type computer/moederbord/chipset gaat. Download en installeer dan de chipsetdriver.

Freya

gsm
door gsm - Feb 8, 2011 om 11:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er bestaat ook nog een Fix It voor een soortgelijk probleem. Het lijkt veel op een USB Filter probleem. Sommige ASUS laptops hebben dat ook. De USB poort werkt bij deze laptops niet totdat er een nieuwe USB Filter driver geïnstalleerd wordt.

De oorzaak kan echter, gezien de leeftijd van power supply en van het moederbord ook in de voeding of in slechte condensatoren op het moederbord gezocht moeten worden.
In het laatste geval gaat het om de "capacitor plague".
Misschien heeft het moederbord condensatoren waarvan de platte bovenkant bol geworden is, of komt er rommel uit de condensatoren.

mi
door michelmc007 - Feb 8, 2011 om 12:26
34 Antwoorden / 17 Vragen

ik heb bij fujitsu ingevoerd yssp413534
en daar was maar 1 chipset, staat nu in de pc.
alleen wat moet ik daar doen, het staat in een map, moet ik een van de vier openen en als hij vraag met wat te openen?
regfix bestandsmap: dit is weer een map
sisagp beveiligingscatalogus
sisagp setup gegevens
sisagpx systeembestand

ik sisagpx systeembestand aangeklikt maar dan vraagt hij hoe te openen?

gr
MC

mi
door michelmc007 - Feb 8, 2011 om 12:35
34 Antwoorden / 17 Vragen

+bij usb controlers staan verschillende stukken:
sis 7001
sis pci etc.
usb apparaat voor massa opslag
usb hoofdhup

wat moet er eigenlijk worden weggegooid?
gr
MC

gsm
door gsm - Feb 8, 2011 om 12:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=mcvetten schreef op dinsdag 8 feb 2011, 12:26]ik heb bij fujitsu ingevoerd yssp413534
en daar was maar 1 chipset, staat nu in de pc.
alleen wat moet ik daar doen, het staat in een map, moet ik een van de vier openen en als hij vraag met wat te openen?
regfix bestandsmap: dit is weer een map
sisagp beveiligingscatalogus
sisagp setup gegevens
sisagpx systeembestand

ik sisagpx systeembestand aangeklikt maar dan vraagt hij hoe te openen?

gr
MC

Klik met rechts op sysagp.inf en klik dan op installeren.

freya
door freya - Feb 8, 2011 om 13:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mcvetten:

Als je in de Windows verkenner géén extensies van bestanden ziet, schakel het verbergen van die extensies dan eerst eens uit, zodat je de extensies van die bestanden kunt zien. Dus, start de Windows verkenner en ga naar Extra > Mapopties > tabblad: Weergave en haal het vinkje weg dat staat vóór de optie: Extensies voor bekende bestandstypen verbergen

Freya

mi
door michelmc007 - Feb 8, 2011 om 13:27
34 Antwoorden / 17 Vragen

Klik met rechts op sysagp.inf en klik dan op installeren.

heb verborgen bestanden uitgevinkt.
maar helaas met rechtermuisknop staat geen insalleren bij.
en dubbel klik met linker muisknkop openend zich het kladblok.

gr
MC

freya
door freya - Feb 8, 2011 om 13:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mcvetten schreef op dinsdag 8 feb 2011, 13:27]
Klik met rechts op sysagp.inf en klik dan op installeren.

heb verborgen bestanden uitgevinkt.
maar helaas met rechtermuisknop staat geen insalleren bij.
en dubbel klik met linker muisknkop openend zich het kladblok.

gr
MC
Dat is dan wel erg vreemd, want in Windows is het 'standaard' zo geregeld dat wanneer je met de rechter muisknop klikt op een .inf bestand, je dan de mogelijkheid hebt om 'installeren' te kiezen. Elk programma dat drivers installeert, doet dit aan de hand van .inf bestanden.

Freya

mi
door michelmc007 - Feb 8, 2011 om 13:52
34 Antwoorden / 17 Vragen

regfix bestandsmap: dit is weer een map
in deze map staat rsdrive.exe
geopend en uitvoeren
daarna zie ik dat het in de map waar ik hem op had geborgen dat er weer een map heeft gevormd, waarschijn uitgepakt.
toen stond er wel ineens bij .inf uitpakken.
gedaan allen er gebeurt niet veel

gr,
MC

erik008
door erik008 - Feb 9, 2011 om 13:56
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Info van Microsoft.

Ik gooi na installeren van SP2 alles weg, dat onder usb controllers staat.
Als je de juiste drivers hebt op dat moment, zal bij herstart de juiste zich installeren.

mi
door michelmc007 - Mar 3, 2011 om 16:36
34 Antwoorden / 17 Vragen

Ik sluit hier deze discussie, omdat de pc waarschijnlijk een defect had op het moederboard, de pc is retour gegaan naar de eigenaar.
Ik had geen zin in hoge reparaties van deze 2dehands pc.