lo
door louise1949 Jul 4, 2007 om 04:27
Computers & telefonie

Van lp naar cd

Ik heb nog een goed werkende platenspeler, die via 2 (tulp)plugjes naar de versterker werkt. Nu wil ik de lp's overzetten op cd. Hoe doe ik dit? Wat heb ik hiervoor nodig? Ik heb een cd-brander in de computer.

1033 10 Rapporteer

ja
door jacbigboss - Jul 4, 2007 om 07:28
44 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mijn weten is dit niet zomaar te realieseren  het betreft namelijk analoog geluid die u als digitaal geluid op en cd wenst te plaatsen het enigste wat ik kan bedenken wat simpel te realieseren is !  via een geluidsdrager afspelen opnemen me de pc via microfoon en dan branden  lijkt mij niet erg goed voor  de kwaliteit

tiberivs
door tiberivs - Jul 4, 2007 om 08:18
36 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je nog nodig hebt is een versterker die je aan je computer aan kan sluiten (de cass uitgang van de versterker bv) en dan met een muziek programma (ff op internet googelen) via je computer opnemen.
Het enige is dat je het waarschijnlijk eerst moet bewerken krassen er uit halen ed

Ik heb het al een tijdje geleden gedaan en het werkt prima.

Een andere oplossing is om een nieuwe platen speler te kopen die een usb aansluiting heeft dan kan je hem gelijk op je computer zetten en de software is bijgeleverd.

Groeten Gerard

edwardus
door edwardus - Jul 4, 2007 om 20:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gerard heeft het juist, je hebt een aparte (voor)versterker nodig omdat het signaal aan de uitgang van de platenspeler niet overeenkomt met de line-in ingang op de geluidskaart.

Als je hifi-set geen line-out heeft zijn er ook speciale kastjes te koop met zo'n voorversterkertje ingebouwd.

lo
door louise1949 - Jul 5, 2007 om 03:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de tips. Ik heb zo'n kabel aangeschaft en aangesloten, maar vooralsnog hoor ik niets. Ik heb Windows Media Player en Nero op mijn computer, maar daar kon ik niets mee. Ik heb op internet gezocht naar geluidsprogramma's maar daar snap ik echt helemaal niets van. Al die termen zeggen me niets (mijn Engels is ook niet al te best, dat helpt niet echt). Het is mijn bedoeling om lp's over te zetten op 'gewone' cd's. Kan je me verder helpen? Want de volgende tips die je me gaf (over multimedia-instellingen en 'preferred recording device) klinken voor mij momenteel nog als een taal van een andere planeet. Ik voel mij superdom, terwijl ik weet dat veel mensen in mijn omgeving mij al een 'kenner' vinden...

hp
door hpb - Jul 5, 2007 om 03:04
19 Antwoorden / 4 Vragen

wat heb je nodig naast de platenspeler: audio-versterker, pc v.v. geluidskaart met 'line-in' ingang, programma op pc om geluid op te nemen en snoertje tulpstekkers (rood-wit) ene einde, jack-plug (3,5 mm) andere einde. En neem de tijd!

Sluit platenspeler op normale manier aan op de versterker. Verbindt versterker via TAPE-REC uitgang met de line-in van de pc met tulp-jack snoertje.

Zoek op internet naar een geluidsprogramma. Lees ook op andere forums op internet over geschikte programma's.

Instellingen geluidsprogramma. Vraag eerst af: wat wil je? MP3-bestanden op een cd of een audio-cd (zeg maar een ' gewone' cd)?? Igv mp3 juiste opties kiezen en opnamekwaliteit van 128kbps is goed genoeg. Igv audio-cd kies  pcm- of wav-formaat (stereo, 16 bits,
44,1 khz).

Zorg dat bij multimedia-instellingen op de pc de line-in vd geluidskaart het 'preferred recording' device is. Dwz dat programma op pc geen geluid opneemt van bv de webcam of de microfoon van de headset.

Start het opnameprogramma en start de platenspeler. Pas op met 'te hard opnemen', dan vervormd de opname. Maak dus enkele testopnamen.

Vaak met hetzelfde programma kun je de lege kraakpassages aan het begin, eind en tussen de nummers wegknippen. Je kunt ook voor ieder nummer een vinkje aangeven ivm het kunnen skippen van nummers.

Om een cd te maken gebruik je vaak het brandprogramma van de brander, maar er zijn er veel meer. Kies de nummers die je op de cd wil hebben en zorg dat igv een audio-cd de cd 'gefinaliserd' wordt. Aldus in een notendop hoe je lp's op cd's krijgt.

En zoek vooral op internet verder over dit onderwerp, want hier is heel veel info over.

edwardus
door edwardus - Jul 5, 2007 om 08:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals ik gisteren al zei kom je er met alleen een kabeltje niet. Je hebt echt een voorversterker nodig.

Lees je maar verder in op http://www.polderbits.nl/index.html en vooral http://www.polderbits.nl/Aansluiten.htm. In het Nederlands.

hp
door hpb - Jul 5, 2007 om 13:59
19 Antwoorden / 4 Vragen

een gewone audioversterker waarop je een cassettedeck kunt aansluiten is voldoende. Gebruik de tape-rec uitgang om aan te sluiten op de geluidskaart (met tulp-jack-kabeltje). Via de versterker (koptelefoon) kun je evt naar de lp's luisteren. Op deze uitgang zou je anders de cassettedeck op aansluiten om opnames te maken.

Ik gebruik de windows mediaplayer niet voor opnamen van de geluidskaart, dus kan hier niet zoveel over zeggen.

Over preferred recording device: als je klikt op de opnameknop van een geluidsprogramma, moet het geluid van de line-ingang worden opgenomen en omgezet naar een wav-bestand. Dwz niet geluiden die via je webcam of microfoon binnenkomen. Suc6

hp
door hpb - Jul 5, 2007 om 14:02
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik had 2 zinnen omgedraaid en dat kan wellicht verwarrend overkomen. Stukje had moeten  zijn:

een gewone audioversterker waarop je een cassettedeck kunt aansluiten is voldoende. Gebruik de tape-rec uitgang om aan te sluiten op de geluidskaart (met tulp-jack-kabeltje). Op deze uitgang zou je anders de cassettedeck op aansluiten om opnames te maken.

Via de versterker (koptelefoonuitgang) kun je evt naar de lp's luisteren.

Ik gebruik de windows mediaplayer niet voor opnamen van de geluidskaart, dus kan hier niet zoveel over zeggen.

Over preferred recording device: als je klikt op de opnameknop van een geluidsprogramma, moet het geluid van de line-ingang worden opgenomen en omgezet naar een wav-bestand. Dwz niet geluiden die via je webcam of microfoon binnenkomen. Dit soort instellingen vindt je bij multimedia-instellingen. Suc6

ge
door gerdyn - Jul 7, 2007 om 17:05
9 Antwoorden / 4 Vragen

Voor het opnemen van bandjes ok is geen lp, het prgramma audio grabeer. Is gratis en werk erg simpel. http://www.audiograbber.nl

Als het programma geinstalleerd is, klik je op linin sampeling. En de opname kan beginnen. Wel zorgen dat je liningang als recorder staat aangevinkt.

Het aansluiten van de platenspelen gaat via de line in van de computer.

Succes.

lo
door louise1949 - Jul 9, 2007 om 04:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals bedankt, ook de andere mensen die gereageerd hebben. Het is allemaal gelukt, ik ben nu druk bezig met ongeveer 100 lp's over te schrijven. Daarna van video naar DVD........