jo
door jojo60 Mar 17, 2013 om 12:34
Computers & telefonie

Vastlopen laptop

Als ik mijn laptop opstart functioneert die voor 3 minuten goed daarna loopt ie vast en duurt het precies 15 minuten voordat ie weer wat doet.Is er iets wat ik kan doen om dit voorkomen?Dit gebeurt overigens ook als ik de laptop in slaapstand zet,als ik de laptop voor een bepaalde tijd niet gebruik.
met vr groet.

7418 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2013 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jojo60,

Is dat opeens gekomen?
Start eens op in Veilige Modus en pas systeemherstel toe met een datum toen alles nog wel goed werkte.
Wie weet ...

Suc6

ramonnetje
door ramonnetje - Mar 17, 2013 om 12:49
72 Antwoorden / 7 Vragen

Het allereerste waar ik aan denk als ik zoiets hoor is: Ventilator kapot of simpelweg de afvoer verstopt.

Mijn laptop spuit ik eens per 3 weken schoon met zo'n luchtbedblazer (6,99 bij de Action) Dat is simpelweg een schoepenradventilator die vrij hard kan blazen. Ik ga dan alle gaten even lang die aan de onderkant zitten. Er komt altijd wel stof in.

Laatst ma's PC eens schoongemaakt, de ventilator maakte toch wel erg veel lawaai vond ze, het bleek dat de hele zijkant (waar de ventilatiegaatjes zitten) één grote plak stof was geworden. Hij werkt nu weer geruisloos.

Een PC is in principe gewoon een stofzuiger in je huis... (In mijn persoonlijke PC heb ik daarom de ventilatoren allemaal omgedraaid zodat hij de warmte afzuigt, niet koele lucht naar binnen zuigt en de inlaatgaten met afzuigerkap-filter afgedekt).

ramonnetje
door ramonnetje - Mar 17, 2013 om 12:51
72 Antwoorden / 7 Vragen

Oh, vergeten erbij te vermelden: Hij loopt dan vast doordat de CPU te heet wordt en moet dan simpelweg weer afkoelen... Hetzelfde als de motor van een auto waar geen olie meer inzit eigenlijk. Die gaat ook vrij snel stuk als je het euvel niet verhelpt.

freya
door freya - Mar 17, 2013 om 13:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me inderdaad een temperatuurskwestie.

En nog een tip. Hoewel de naam 'laptop' suggereert, dat je die op je schoot kunt gebruiken, is dat meestal niet verstandig. Ook aan de onderzijde van de laptop zitten vaak openingen waar de frisse lucht door naar binnen kan. Met de laptop op schoot sluit je die openingen af, waardoor de koeling minder wordt. Gebruik een laptop dus altijd op een stevige ondergrond.

Freya

jo
door jojo60 - Mar 17, 2013 om 13:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

@ramonnetje,bedankt voor het antwoord,mijn laptop maakt inderdaad vaak veel lawaai.ik ga de ventilatie gaatjes schoonblazen.een luchtbedblazer heb ik wel.

gwbonline
door gwbonline - Mar 18, 2013 om 13:13
25 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hoeft niet per se een hitteprobleem te zijn. De vragen zegt immers dat hij na vijftien minuten weer functioneert. Ga ook eens na wat er allemaal op de achtergrond mee opstart. Dat doe je via 'msconfig' (opstarten via het zoekscherm in het startmenu). Alles wat op het tabblad Opstarten staat, wordt tijdens een herstart van het besturingssysteem ook opgestart. Veel is vaak niet nodig en misschien staat er net iets bij dat het systeem ontregelt. Verwijder ook ongebruikte programma's via Programma's en onderdelen (in het Configuratiescherm). Daarnaast kan een fysieke schoonmaak inderdaad geen kwaad.

labren
door labren - Mar 18, 2013 om 14:48
862 Antwoorden / 0 Vragen

dit lijkt mij gewoon een probleempje van opschonen die laptop even aaalllll het vuil eraf halen , start die ook weer wat sneller op een hitte probleem bij een laptop krijg je hem de 2de keer niet meer aan zonder fout meldingen , als je geen foutmeldingen krijg is het gewoon een kwestie van opschonen , haal alle programmaatjes die je niet gebruikt eraf, verwijdert die van je laptop

jo
door jorisw - Mar 18, 2013 om 14:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op zondag 17 mrt 2013, 13:13]
Lijkt me inderdaad een temperatuurskwestie.

En nog een tip. Hoewel de naam 'laptop' suggereert, dat je die op je schoot kunt gebruiken, is dat meestal niet verstandig. Ook aan de onderzijde van de laptop zitten vaak openingen waar de frisse lucht door naar binnen kan. Met de laptop op schoot sluit je die openingen af, waardoor de koeling minder wordt. Gebruik een laptop dus altijd op een stevige ondergrond.

Freya

Inderdaad goed om te melden. Het beste is eigenlijk nog om dit soort slecht ontworpen laptops niet te kopen. Bij aankoop altijd checken waar de ventilatie-openingen zitten, en alle laptops die dit onderop hebben zitten negeren. Wat ook nog een irritatiefactortje is zijn sommige HP EliteBooks (en wellicht ook anderen) die de ventilatieuitgang aan de rechterkant hebben, precies waar je je hand en muis hebt....

mi
door michelmc007 - Mar 18, 2013 om 17:47
34 Antwoorden / 17 Vragen

Een laptob moet eigenlijk 1 x per jaar worden schoongemaakt, Ik heb bv een Asus, bij deze is dit heel makkelijk te doen, laptop omdraaien en een aparte klep losdraaien en dan met een kwastje en met de stofzuiger op de laagste stand schoonmaken.
Bij een Samsung laptop was er in 2 jaar niet schoongemaakt, hij werd dagelijks gebruikt en de vin zat vol met stof en de laptop werd ook dus te warm.
Bij bv een Samsung, was dit veel moeilijker, geen aparte klep om los te maken.
Bij een desktop pc moet de voeding ook 1 x per jaar worden schoongemaakt.
Succes!

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 18, 2013 om 18:03
292 Antwoorden / 1 Vragen

voor een tientje koop je een laptopcooler, een plaat van zo'n drie centimer dik met vier pootjes die je onder je laptop plaatst en waar twee ventilatortjes inzitten, werkt geweldig, nooit geen hete laptop meer, zelfs niet als hij op je schoot ligt.!

bvdsteeg
door bvdsteeg - Mar 18, 2013 om 18:10
13 Antwoorden / 1 Vragen

Te weinig geheugen ? Draaien verschillende automatisch update programma's. Checken via ctrl-alt-delete, toetsen gelijk indrukken. Windows taakbeheer wordt zichtbaar. Kijk naar de tabblad welke processen het meest aktief zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 18, 2013 om 18:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En voor allen die denken dat hun computer te warm wordt door bv stof :
download gratis SPECCY.
Dit programma inspecteert uw computer, en meldt de temperatuur van alle componenten, en nog veel meer.
OJA, komt u nog wel even bedanken voor de tip ?