op6wieltjes
door op6wieltjes Sep 23, 2015 om 19:59
Computers & telefonie

Veiliger update android

Ik vraag DE VRAAGBAAK van Nederland maar weer om raad, bij de maker van mijn telefoon en tablet, Samsung moest ik meer dan een half uur wachten; nog geen verbinding met de chat. Ik ben boos omdat Samsung na 1,5 jaar geen updates meer stuurt naar mijn galaxy tab 3 ( precies 2 jaar oud) en smartphone gt18200n. Android 4.4.2 is onveilig en 5.0 of hoger wel. Hoe kan ik die installeren, via google playstore zou dat moet kunnen. Ik vind het niet :(.

1836 18 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 23, 2015 om 20:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een algeheel probleem in smartphone-land, wil je updates blijven ontvangen zul je voor iOs moeten gaan.

Om te checken of er heel misschien wel 'n update is ga via 'instellingen' naar 'over deze telefoon'.

laaglander
door laaglander - Sep 23, 2015 om 20:14
473 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo op6wieltjes,

je zou het hier kunnen proberen:

http://www.cyanogenmod.org/

op6wieltjes
door op6wieltjes - Sep 23, 2015 om 20:19
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=laaglander schreef op woensdag 23 sep 2015, 20:14]Hallo op6wieltjes,

je zou het hier kunnen proberen:

http://www.cyanogenmod.org/

op6wieltjes
door op6wieltjes - Sep 23, 2015 om 20:22
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=laaglander schreef op woensdag 23 sep 2015, 20:14]Hallo op6wieltjes,

je zou het hier kunnen proberen:

http://www.cyanogenmod.org/
Helaas laaglander, deze kan en durf ik niet aan te klikken, het is geen beveiligd httpS adres en u vergat de naam zo te noteren dat deze in een andere kleur of onderstreept is. Dank u beiden wel voor uw moeite. Ook akkerdistel, apple valt buiten mijn begroting helaas.

laaglander
door laaglander - Sep 23, 2015 om 20:54
473 Antwoorden / 1 Vragen
laaglander
door laaglander - Sep 23, 2015 om 20:56
473 Antwoorden / 1 Vragen
akkerdistel
door akkerdistel - Sep 23, 2015 om 21:54
1790 Antwoorden / 3 Vragen

http (sites zonder encryptie) zijn gewoon veilig om te bezoeken, je moet er alleen rekening mee houden dat andere met je meekijken, bij enkel het bezoeken is dat uiteraard niet zo'n groot probleem.

Uit privacy oogpunt is het natuurlijk verstandiger -opdat ook jij een hoop te verbergen hebt- om https te gebruiken, met bijvoorbeeld 'HTTPS Everywhere' (aanrader) dwing je dit in jouw browser af.

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2015 om 22:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw apparaten zie ik niet in het overzicht voor Lollipop staan, klik hier, maar wat niet is kan misschien nog komen?
Heeft u het al geprobeerd via het programme Kies of via Instellingen - toestelinfo op de gsm?
Lees anders ook nog even klik hier. Daar staat vermeld tot welke updates een aantal toestellen gaat.
Onderaan staat nog een tip over browsers voor android 4.3 en lager.

pi
door pieterwolters - Sep 24, 2015 om 09:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook nog maar de vraag of een nieuwer OS lekker draait op oudere apparaten. Apple ondersteunt nieuwe OS versies op oudere hardware weliswaar langer dan de meeste Android leveranciers, maar na 2 of 3 updates ga je het toch merken in de performance. Aangezien het verschil tussen Android 4.4 en 5.0 groot is moet je geen wonderen verwachten met oudere hardware.

f.weele
door f.weele - Sep 24, 2015 om 09:04
1085 Antwoorden / 27 Vragen

klik hier

Als je al een update zou krijgen naar versie 5.0 of 5.1, dan is deze na verloop van tijd ook al weer achterhaald en zo blijf je natuurlijk maar doorgaan. Cyanogenmod is dan de enige oplossing voor Android met als voordeel dat je toestel gelijk geroot is. Anders zal je toch echt over moeten stappen naar iOS van Apple. Je kunt ook eens naar de beveiliging op je toestel kijken, waarbij er apps zijn in de playstore die de veronderstelde onveiligheid compenseren.

m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Sep 24, 2015 om 09:10
1085 Antwoorden / 27 Vragen

klik hier voor meer info van XDA developers.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Sep 24, 2015 om 09:43
40 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u allen voor uw hulp, ik heb toestelinfo van mijn tablet gebruik. De zoek software updateknop aangeklikt. Maar nu heb ik een mededeling van Samsung dat ik een soptware-update heb, als die ik installeer, kan ik mijn apparaat niet gebruiken, ook kan ik apps kwijtraken. Ik kan niet vinden hoe ik het moet terugdraaien, want nu is het onderbroken.

Gr
door Grunn1 - Sep 24, 2015 om 10:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voor de tab3 is geen officiële updat naar lollipop. Deze kn voor jou misschien nog maar anderhalf jaar oud zijn maar volgens mij is ie al zo'n 4 jaar op de markt. Voor veel oudere toestellen (tablets en telefoons) is geen update beschikbaar naar lollipop. De beveiliging van de tab3 is nog steeds goed met android 4. Grootste probleem met deze versie van de software zat hem in mms en dit zal je waarschijnlijk niet met je tab3 doen.

aurora1
door aurora1 - Sep 24, 2015 om 15:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het dan niet zo dat na het updates zoeken u vervolgens opdracht zou moeten geven om de update te installeren? Dat er dus nog niets aan de hand is zolang nog niets geïnstalleerd is?
Had u vooraf met Kies wel eerst een volledige back-up (bijv. op de pc) gemaakt?
Misschien kunt u via Kies de update (dus wat gevonden is met zoeken) annuleren?
Heeft u w.b. veiligheid nog e.e.a. over browsers gelezen?
Verder heeft u een anti-virus beveiliging op beide apparaten staan voor zover ik me herinner.

aurora1
door aurora1 - Sep 24, 2015 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inmiddels heb ik ook hier en daar gelezen over problemen met Lollipop en dat voor toestellen die er geschikt voor zijn. Er zijn daar zelfs al fixes voor uitgebracht. Het betreft ook een vrij grote update en daarvoor moet ook voldoende opslagruimte zijn.
U kunt anders eventueel voor extra veiligheid ook nog Mbam op de apparaten installeren, via Google Play, en eventueel Realtime Protection inschakelen.

op6wieltjes
door op6wieltjes - Sep 24, 2015 om 19:45
40 Antwoorden / 15 Vragen

Mag ik u allen, "beterweters" althans als ik, oudere "bekenden" en nieuwe meerweters, van ganser harte bedanken voor al uw tips, adviezen, meedenken & links naar sites en de extra's van mijn Firefox en nog veel meer. Ik krijg door de laatste 2 bijdragen van auroa1 het gevoel al een oude bekende te zijn. Fijn is dat! Overigens heeft auroa 1 gelijk. Uw geheugen is perfect. ik ben heel blij dat ik uit frustratie over het uitblijven van contact met de chat diensten van Samsung, uw hulp heb ingeroepen. Ik kan andere aanbevelen in het geval van prangende vragen, over wat dan ook eens op vrrag en antwoord te kijken. Omdat mijn vraag nog niet was gesteld, heb ik het aan u voorgelegd. DANK U.

dobby
door dobby - Sep 24, 2015 om 21:17
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op woensdag 23 sep 2015, 21:54]Uit privacy oogpunt is het natuurlijk verstandiger -opdat ook jij een hoop te verbergen hebt- om https te gebruiken, met bijvoorbeeld 'HTTPS Everywhere' (aanrader) dwing je dit in jouw browser af.
Kleine kanttekening - https verkeerd kost op een phone of tab soms aardig wat meer rekenpower (dus meer battery drain) en ook (iets) meer data, (voor als je op een metered connection / bundel zit).. niet echt schokkend, maar wel even ter informatie..

op6wieltjes
door op6wieltjes - Sep 25, 2015 om 09:28
40 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=dobby schreef op donderdag 24 sep 2015, 21:17][quote=akkerdistel schreef op woensdag 23 sep 2015, 21:54]Uit privacy oogpunt is het natuurlijk verstandiger -opdat ook jij een hoop te verbergen hebt- om https te gebruiken, met bijvoorbeeld 'HTTPS Everywhere' (aanrader) dwing je dit in jouw browser af.
Kleine kanttekening - https verkeerd kost op een phone of tab soms aardig wat meer rekenpower (dus meer battery drain) en ook (iets) meer data, (voor als je op een metered connection / bundel zit).. niet echt schokkend, maar wel even ter informatie..

Ook dank aan Dobby, ook u probeerde mij voor onverwachte kosten te behoeden. Gelukkig heb ik geen databundel op mijn wifi verbinding, wel op mijn smartphone en buiten het bereik van deze wifi. Uw tip kan anderen ook helpen, ook daarom is dit mijn favoriete vragenrubriek.