bo
door boheem Jan 23, 2005 om 20:07
Computers & telefonie

Videokaart

Waar moet ik opletten bij de aanschaf van een video kaart.

en wat zijn goede kaarten?

855 8 Rapporteer

tigertje
door tigertje - Jan 23, 2005 om 21:22
402 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal zaken zijn belangrijk bij zo'n keuze:

  1. uw budget?

  2. wat gaat u ermee doen?

  3. wat voor PC heeft u?

Videokaarten zijn te krijgen in de prijsklasse tussen de € 50 en € 600. De wetmatigheid is simpel: hoe duurder hoe sneller/beter. Maar die duurde kaarten zijn alleen zinvol als u zware applicaties (lees nieuwe spelletjes) gaat gebruiken. Gebruikt u uw computer enkel voor internet/word/mailen dan kunt u een goedkopere kaart aanschaffen, zo tussen de € 50 en € 100.

Realiseert u zich wel dat als u besluit een duurdere kaart te kopen (6800LE/GT chipset) uw computer wel daarop afgestemd moet zijn. Een oudere computer met een snelle videokaart levert weinig winst op daar de computer zelf dan de bottleneck wordt.

freya
door freya - Jan 24, 2005 om 10:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo boheem,

De twee meest verkochte soorten videokaarten zijn die met een chipset van ATI en die van NVidia. Welke beter is? U mag het zeggen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de ATI chipset een iets mooier beeld levert, maar dat de NVidia chipset een betere ondersteuning biedt voor de moderne spelletjes. Als je, zoals tigertje al aangeeft, laat weten wat je budget is, wat je er mee wil gaan doen en wat de specs van je PC zijn, dan kunnen we een gericht advies geven.

m.vr.gr. Freya

a2i
door a2i - Jan 28, 2005 om 04:56
407 Antwoorden / 14 Vragen

Waar je op moet letten bij de aanschaf van een video kaart is het genrè aan spellen dat u zelf speelt.

Ook is de snelheid van je huidige systeem een punt van overwegen.

Als u kunt vertellen welk huidige systeem specificaties u bezit, en welke spellen u speelt kan ik wel een range aan kaarten opnoemen waar u wat aan heeft.

suc6.

ch
door chrisz - Jan 30, 2005 om 02:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Nividia chipset aangezien de meeste moderne spellen daar op getest en geschreven zijn. Verder leert de ervaring dat de ATI-kaarten elke 2 weken een driver-update nodig hebben. ATI heeft idd een goede slag geslagen met de 9800XT maar daar is het ook bij gebleven. In de high-end range gaat Nvidia ATI op alle fronten voorbij !

a2i
door a2i - Feb 1, 2005 om 00:55
407 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi chrisz,

X800(of 850)XT Platinum is van Ati.

Technisch gezien ondersteund Nvidia meer advanced features.

Maar dat wil niet zeggen dat de een of andere kaart t.o.v. Ati of Nvidia beter is het verschil is nog steeds smaak.

En snelheid is moelijk in vergelijk dat de kaarten niet dezelfde kloksnelheden hebben intern.

groeten.

sm
door smr - Feb 4, 2005 om 09:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik wou even melden dat ook als je een goeie computer hebt, je wel
een sterke voeding nodig hebt voor de zwaardere kaarten (geforce 6800
ultra bijvoorbeeld) en ook als je een SLI opstelling wil gebruiken (2
videokaarten op een computer).

ch
door chrisz - Feb 12, 2005 om 02:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt a2i de X800(of 850)XT Platinum is van Ati is inderdaad van ATI en ook een high-end kaart, echter op alle benchmarks gaat NVIDIA deze kaart voorbij met hun 6800 ULTRA. Ik heb zelf voor de 6800 ULTRA gekozen van XFX aangezien ASUS deze lange tijd niet kon leveren. Qua voeding valt het reuze mee, hoewel er extra molex connectors op de kaart zelf dienen aangesloten te worden kan de 450 Watt voeding het bij mij prima aan!

st
door stropie - Apr 7, 2005 om 10:55
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het is tog nog voornamelijk stuivertje wisselen in videokaartland. Vandaag nvidia de snellere kaart, over een aantal weken ati misschien weer. Kijk bij het aanschaffen ook vooral naar wat er bij de videokaart zit. Ik heb een 9800pro en daar zat een hoop software en kabeltjes bij e.d. Bij sommige videokaarten zit alleen een driver cd en een enkel kabeltje.