peedee
door peedee Feb 21, 2012 om 16:17
Computers & telefonie

Vies truukje van TELE2...maar waarom?

E-mail van Tele2, 27 januari 2012:
"Beste xxx,

Vanaf 1 maart 2012 gelden er nieuwe tarieven voor een aantal Tele2-diensten. Dit betekent voor u dat uw Tele2-abonnement wordt gewijzigd van € 18,95 per maand naar € 20,00 per maand. Deze wijziging is nodig omdat wij willen blijven investeren in productverbeteringen en kwaliteit.

Daarnaast blijven wij ook investeren in vaste klanten zoals u. Daarom kunt u nú profiteren van een speciale aanbieding. Want wanneer u uw huidige abonnement verlengt, betaalt u de eerste maand maar € 10,-. Het enige wat u hoeft te doen, is op de bestelknop te klikken.
"

Ik ben al vele jaren klant van Tele2 en heb daar een internetabonnement. Omdat ik tevreden ben over internet van Tele2 ben ik bereid om de prijsverhoging te accepteren. Omdat ik niet vies ben van korting, wil ik wel een maand lang korting hebben. Ik heb dus op de bestelknop geklikt.

Vandaag bezorgde de postbode een rare brief van Tele2. Een brief waarvan ik vermoed dat er een vies spelletje gespeeld wordt door Tele2. Ik ben er alleen nog niet uit wat er precies achter steekt. Wat het addertje onder het gras is.

De brief begint namelijk als volgt:
"Geachte xxx, U heeft gekozen voor een wijziging van uw huidige abonnement naar Internet.
en hij sluit af met
"Wij wensen u alvast veel plezier met uw nieuwe Tele2-abonnement.

Op de achterkant van de brief staat dan ook nog belangrijke informatie over het abonnement. Daarbij valt mij de volgende bepaling volgende op:
"Contractsduur 12 maanden"

HUH ?!?!?!?

Even resumeren: Tele2 gaat de prijs van mijn bestaande abonnement verhogen en als ik niet opzeg krijg ik eenmalig een tientje korting. Ik moet alleen even klikken dat ik daarmee akkoord ga.

Ik krijg vervolgens een brief dat ik een nieuw abonnement met een looptijd van 12 maanden heb afgesloten?

Ik vermoed dat de gemene angel hier zit in de contractsduur van 12 maanden voor het "nieuwe" abonnement.

Voor alle duidelijkheid: ik heb nog steeds geen reden om bij Tele2 weg te gaan, maar ik vermoed dat dit een smerig truukje is om klanten een jaar vast te binden.

Stél dat ik over een poosje niet langer tevreden ben over Tele2, dan ben ik dus gebonden aan de contractstermijn.

Alles bij elkaar genomen vermoed ik dat Tele2 hier een smerig spelletje speelt om onder de nieuwe wetgeving voor abonnementen uit te komen.

Graag jullie mening en eventuele soortgelijke ervaringen hiermee. Tips en adviezen hoe hier mee om te gaan zijn ook welkom.

Mocht Tele2 webcare meelezen: waarom doen jullie nou zoiets? Dit tast jullie geloofwaardigheid en betrouwbaarheid aan. Wees gewoon eerlijk naar je klanten toe. Ik wil geen nieuw abonnement. Ik wil gewoon mijn bestaande abonnement voortzetten!

7056 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niets nieuws, m.i. niets smerigs, en door meerdere providers / kranten / tijdschriften / etc. gebruikt. Het gaat er inderdaad om dat je nu (weer) een jaarcontract hebt, terwijl je eerst per maand kon opzeggen. Als je toch al niet van plan was op over te stappen is het een goede deal (want: korting terwijl je die anders niet gehad zou hebben). Als je nog niet zeker was of je wilde overstappen, dan is die keuze nu voor je gemaakt: je zit er nog een jaar aan vast.

Nogmaals: ik zie het vieze trucje niet zo, want de aanbiedingen zijn vaak duidelijk genoeg. Een korting is nooit gratis, in dit geval 'kost' het je een jaarabonnement.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat toch heel duidelijk dat u € 10,- betaalt de eerste maand, als u uw huidige abonnement verlengt? Dat lijkt mij heel duidelijk en ik zie het vieze trucje ook niet.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo peedee,

Toen Tele2 met die email met die tariefsverhoging kwam kon je 3 dingen doen:

1. Per direct opzeggen. Immers, een tariefsverhoging is in het nadeel van de klant en dan heb je het recht om per direct (lees: per ingangsdatum tariefswijziging) op te zeggen.

2. Niets doen. Je contract wordt dan omgezet naar het nieuwe tarief en je behoudt de mogelijkheid (als je die had) om per maand op te zeggen.

3. Het aanbod van €10 korting accepteren. Je krijgt dan een nieuw contract wat je eerst weer minimaal 1 jaar moet uitzitten.

En ja, dat soort 'trucjes' doen alle bedrijven om klanten aan zich te binden. Je krijgt natuurlijk niet 'zomaar' €10 kado.....

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien wordt het tijd om na deze 12 maanden om te zien naar een andere provider als u het gevoel heeft dat u er in geluisd bent.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat was de uitspraak van Johan ook alweer?

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tele2 geeft de korting voor de eerste maand duidelijk alleen als je het abonnement verlengt. Verlengen betekent langer maken. Dus in dit geval is het zonneklaar en zeker geen vies truucje.

Overigens zijn alle providers druk in de weer met allerlei leuke abonnementen die net even afwijken van wat je hebt en die allemaal een jaarcontract inhouden.
Ziggo is volgens mij een van de gunstige uitzonderingen, want bij Ziggo en HetNet (NetNet bestaat overigens niet meer) heb je nooit een jaarcontract, maar altijd een maandcontract. Nadeel is dan misschien weer kosten voor apparatuur, zoals draadloze router, die je anders misschien gratis hebt. Ik weet niet of er noch meer providers zijn die dat ook zo doen.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2012 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf ben ik met een soortgelijk aanbod door Tele2 gebeld. Als je, zoals ik, redelijk tevreden bent over Tele2 is het een leuke verrassing dat je opeens onverwacht korting krijgt, vrij snel na verwerking van het slechte nieuws dat de abonnementsprijs omhoog gaat. Aan de telefoon was men direct duidelijk over het feit dat het een deal betreft: als je verlengt voor een jaar krijg je korting. Ik geef toe dat het duwen op een bestelknop meer in de richting gaat van een spelletje (ik zou dat zelf dus ook nooit doen), maar een "vies" spelletje, dat lijkt mij niet.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik merk aan de antwoorden dat ik in mijn vraag niet duidelijk genoeg ben geweest. GSM zit in elk geval op de juiste gedachtenlijn. Een nieuwe poging.

Ik heb geen bezwaar tegen het verlengen van het abo; daar kies ik zelf voor. De prijsverhoging is niet leuk maar de korting maakt dit weer een beetje goed.

Mijn punt zit erin dat Tele2 mij een brief stuurt waarin ze het hebben over een nieuw abonnement, maar ik heb een bestaand abo verlengd.

Door te doen alsof het om een nieuw abo gaat, beperkt Tele2 mijn rechten om op elk moment op te kunnen zeggen. Dat lijkt mij een spelletje.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte peedee, het woord "nieuw abonnement" was mij inderdaad ook opgevallen, maar tot nu toe had ik niet het idee dat dat wat uit maakt. Kunt u ons uitleggen welke rechten nu beperkt zijn, behalve het voor de hand liggende recht om (een jaar lang) maandelijks te kunnen opzeggen?

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

peedee schreef op woensdag 22 feb 2012, 11:55: Mijn punt zit erin dat Tele2 mij een brief stuurt waarin ze het hebben over een nieuw abonnement, maar ik heb een bestaand abo verlengd.

Door te doen alsof het om een nieuw abo gaat, beperkt Tele2 mijn rechten om op elk moment op te kunnen zeggen. Dat lijkt mij een spelletje.

Nee, dat zie je verkeerd. Door te verlengen geef je zelf je rechten al op om elk moment te kunnen opzeggen. Die korting krijg je immers door de zekerheid te geven dat je nog minstens een jaar klant blijft. Dat zij het hebben over een nieuw abonnement terwijl je gewoon een bestaand abonnement verlengd hebt is gewoon een taaltechnische formaliteit: je bent OF bestaande klant en kunt elk moment opzeggen, OF je bent een klant die nog een bepaalde tijd aan z'n contract vast zit. Dit laatste groep noemt Tele2 "nieuwe klanten" (big deal :S).

ve
door verwijderd - Feb 22, 2012 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Besta allemaal, bedankt voor jullie reacties. Mijn eindconclusie, mede gebaseerd op jullie reacties, is dat Tele2 inderdaad mij weer voor een jaar aan zich gebonden heeft.

Let wel: dat vindt ik niet erg, want ik ben tevreden over de dienstverlening.

Wellicht is het inderdaad een taaltechnische formaliteit, maar gevoelsmatig ervaar ik (nog steeds) een verschil tussen een nieuw abo of verlengen van een lopend abo.

Nogmaals allemaal bedankt.

Groeten van peedee

ve
door verwijderd - Feb 23, 2012 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele slechte aanbieding, die korting de eerste maand van het nieuwe abonnement Ook zou de snelheid hetzelfde blijven (bij mij 4Mbit). Op de tele2 site heb ik een nieuw abonnement uitgezocht (http://www.tele2.nl/internet-bellen/samenstellen.html) en met de nieuwe voorwaarden ga je er een stuk op vooruit: 20 Mbit en telefonie onbeperkt voor 44,50 per maand (dat is hetzelfde bedrag als na de prijsverhoging van het oude abonnement).

Ik heb dat toen besteld en je wordt gevraagd of je al tele2 klant bent, en of je je abonnement wilt wijzigen. Doorklikken, gegevens invoeren en je krijgt een bevestiging van het nieuwe contract. Dat heeft 12 maanden looptijd MAAR

mét de eerste 6 maanden 20 euro korting! En 5x sneller internet!
Dus een korting van 120 euro/jaar en sneller internet. Dan is die aanbieding van die paar euro korting als je je abonnement verlengt helemaal NIETS.
Ik heb alles goed gedocumenteerd, mocht tele2 moeilijk gaan doen, maar ik vind het een belachelijke aanbieding die je als vaste klant krijgt, een paar euro korting, als je als je zelf verder gaat kijken meer dan 100 euro korting en sneller internet kan krijgen! Ik houd jullie op de hoogte of het ook daadwerkelijk allemaal geleverd wordt.

Maar doe hetzelfde, kijk op de tele2 site en kijk of als je je abonnement zelf online wijzigt je er ook zo op vooruit gaat!

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer men ingaat op een actie van korting, door opnieuw je contract te verlengen, gaat dit meestal gepaard met een jaar contract. Sterker nog, bij elke wijziging die je doet start een nieuwe contractperiode. Maar wanneer je tevreden bent met je product en je wenst de korting, moet een extra jaar toch geen probleem zijn.

Wanneer je een email krijgt met een actie, maar je twijfelt nog, kan je ook gewoon de helpdesk bellen en informatie inwinnen. Eventueel kan je dan het Abbo telefonisch verlengen.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker belangrijk, je info na 4 maanden.....

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 02:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

ghsdeboer schreef op dinsdag 26 jun 2012, 21:51: Wanneer men ingaat op een actie van korting, door opnieuw je contract te verlengen, gaat dit meestal gepaard met een jaar contract. Sterker nog, bij elke wijziging die je doet start een nieuwe contractperiode. Maar wanneer je tevreden bent met je product en je wenst de korting, moet een extra jaar toch geen probleem zijn.

Wanneer je een email krijgt met een actie, maar je twijfelt nog, kan je ook gewoon de helpdesk bellen en informatie inwinnen. Eventueel kan je dan het Abbo telefonisch verlengen.

Mosterd na de maaltijd en/of is het de put dempen als het kalf is verdronken!

Het is weer komkommertijd!!

ve
door verwijderd - Jul 7, 2012 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verlengen is géén nieuw abonnement, maar zoals het woord al zegd het verlengen van het bestaande abonnement!!!

gsm schreef op dinsdag 21 feb 2012, 18:51: Tele2 geeft de korting voor de eerste maand duidelijk alleen als je het abonnement verlengt. Verlengen betekent langer maken. Dus in dit geval is het zonneklaar en zeker geen vies truucje.

Overigens zijn alle providers druk in de weer met allerlei leuke abonnementen die net even afwijken van wat je hebt en die allemaal een jaarcontract inhouden.
Ziggo is volgens mij een van de gunstige uitzonderingen, want bij Ziggo en HetNet (NetNet bestaat overigens niet meer) heb je nooit een jaarcontract, maar altijd een maandcontract. Nadeel is dan misschien weer kosten voor apparatuur, zoals draadloze router, die je anders misschien gratis hebt. Ik weet niet of er noch meer providers zijn die dat ook zo doen.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2012 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen 'vies' trucje van Tele2 hoor, alle providers proberen dat!
Ik ben al jaren tevreden klant bij Tele2 en ieder jaar bellen ze mij op om mijn abonnement te vernieuwen. Alles blijft dat hetzelfde alleen krijg ik de eerste 3 maanden 50% korting, daarvoor moet ik dan wel een jaar lid blijven.
Prima toch, als ik niet tevreden zou zijn dan kun je gelijk opzeggen en nu krijg ik als trouwe klant toch 3 maanden 50% korting, ik zie het 'probleem' dus niet. ;-)

ve
door verwijderd - Jul 7, 2012 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat gebeurd als u zomaar besluit om te wijzigen zonder dat u eerst is goed de boel bekikt wat de gevolgen zijn.En dan de provider er de schuld in de schoenen schuiven omdat u zonder verder te kijken alleen naar de korting.