Vies truukje van TELE2...maar waarom?
E-mail van Tele2, 27 januari 2012:
"Beste xxx,
Vanaf 1 maart 2012 gelden er nieuwe tarieven voor een aantal Tele2-diensten. Dit betekent voor u dat uw Tele2-abonnement wordt gewijzigd van € 18,95 per maand naar € 20,00 per maand. Deze wijziging is nodig omdat wij willen blijven investeren in productverbeteringen en kwaliteit.
Daarnaast blijven wij ook investeren in vaste klanten zoals u. Daarom kunt u nú profiteren van een speciale aanbieding. Want wanneer u uw huidige abonnement verlengt, betaalt u de eerste maand maar € 10,-. Het enige wat u hoeft te doen, is op de bestelknop te klikken."
Ik ben al vele jaren klant van Tele2 en heb daar een internetabonnement. Omdat ik tevreden ben over internet van Tele2 ben ik bereid om de prijsverhoging te accepteren. Omdat ik niet vies ben van korting, wil ik wel een maand lang korting hebben. Ik heb dus op de bestelknop geklikt.
Vandaag bezorgde de postbode een rare brief van Tele2. Een brief waarvan ik vermoed dat er een vies spelletje gespeeld wordt door Tele2. Ik ben er alleen nog niet uit wat er precies achter steekt. Wat het addertje onder het gras is.
De brief begint namelijk als volgt:
"Geachte xxx, U heeft gekozen voor een wijziging van uw huidige abonnement naar Internet.
en hij sluit af met
"Wij wensen u alvast veel plezier met uw nieuwe Tele2-abonnement.
Op de achterkant van de brief staat dan ook nog belangrijke informatie over het abonnement. Daarbij valt mij de volgende bepaling volgende op:
"Contractsduur 12 maanden"
HUH ?!?!?!?
Even resumeren: Tele2 gaat de prijs van mijn bestaande abonnement verhogen en als ik niet opzeg krijg ik eenmalig een tientje korting. Ik moet alleen even klikken dat ik daarmee akkoord ga.
Ik krijg vervolgens een brief dat ik een nieuw abonnement met een looptijd van 12 maanden heb afgesloten?
Ik vermoed dat de gemene angel hier zit in de contractsduur van 12 maanden voor het "nieuwe" abonnement.
Voor alle duidelijkheid: ik heb nog steeds geen reden om bij Tele2 weg te gaan, maar ik vermoed dat dit een smerig truukje is om klanten een jaar vast te binden.
Stél dat ik over een poosje niet langer tevreden ben over Tele2, dan ben ik dus gebonden aan de contractstermijn.
Alles bij elkaar genomen vermoed ik dat Tele2 hier een smerig spelletje speelt om onder de nieuwe wetgeving voor abonnementen uit te komen.
Graag jullie mening en eventuele soortgelijke ervaringen hiermee. Tips en adviezen hoe hier mee om te gaan zijn ook welkom.
Mocht Tele2 webcare meelezen: waarom doen jullie nou zoiets? Dit tast jullie geloofwaardigheid en betrouwbaarheid aan. Wees gewoon eerlijk naar je klanten toe. Ik wil geen nieuw abonnement. Ik wil gewoon mijn bestaande abonnement voortzetten!
Dit is niets nieuws, m.i. niets smerigs, en door meerdere providers / kranten / tijdschriften / etc. gebruikt. Het gaat er inderdaad om dat je nu (weer) een jaarcontract hebt, terwijl je eerst per maand kon opzeggen. Als je toch al niet van plan was op over te stappen is het een goede deal (want: korting terwijl je die anders niet gehad zou hebben). Als je nog niet zeker was of je wilde overstappen, dan is die keuze nu voor je gemaakt: je zit er nog een jaar aan vast.
Nogmaals: ik zie het vieze trucje niet zo, want de aanbiedingen zijn vaak duidelijk genoeg. Een korting is nooit gratis, in dit geval 'kost' het je een jaarabonnement.
Er staat toch heel duidelijk dat u € 10,- betaalt de eerste maand, als u uw huidige abonnement verlengt? Dat lijkt mij heel duidelijk en ik zie het vieze trucje ook niet.
Hallo peedee,
Toen Tele2 met die email met die tariefsverhoging kwam kon je 3 dingen doen:
1. Per direct opzeggen. Immers, een tariefsverhoging is in het nadeel van de klant en dan heb je het recht om per direct (lees: per ingangsdatum tariefswijziging) op te zeggen.
2. Niets doen. Je contract wordt dan omgezet naar het nieuwe tarief en je behoudt de mogelijkheid (als je die had) om per maand op te zeggen.
3. Het aanbod van €10 korting accepteren. Je krijgt dan een nieuw contract wat je eerst weer minimaal 1 jaar moet uitzitten.
En ja, dat soort 'trucjes' doen alle bedrijven om klanten aan zich te binden. Je krijgt natuurlijk niet 'zomaar' €10 kado.....
m.vr.gr. Freya
Misschien wordt het tijd om na deze 12 maanden om te zien naar een andere provider als u het gevoel heeft dat u er in geluisd bent.
Tele2 geeft de korting voor de eerste maand duidelijk alleen als je het abonnement verlengt. Verlengen betekent langer maken. Dus in dit geval is het zonneklaar en zeker geen vies truucje.
Overigens zijn alle providers druk in de weer met allerlei leuke abonnementen die net even afwijken van wat je hebt en die allemaal een jaarcontract inhouden.
Ziggo is volgens mij een van de gunstige uitzonderingen, want bij Ziggo en HetNet (NetNet bestaat overigens niet meer) heb je nooit een jaarcontract, maar altijd een maandcontract. Nadeel is dan misschien weer kosten voor apparatuur, zoals draadloze router, die je anders misschien gratis hebt. Ik weet niet of er noch meer providers zijn die dat ook zo doen.
Zelf ben ik met een soortgelijk aanbod door Tele2 gebeld. Als je, zoals ik, redelijk tevreden bent over Tele2 is het een leuke verrassing dat je opeens onverwacht korting krijgt, vrij snel na verwerking van het slechte nieuws dat de abonnementsprijs omhoog gaat. Aan de telefoon was men direct duidelijk over het feit dat het een deal betreft: als je verlengt voor een jaar krijg je korting. Ik geef toe dat het duwen op een bestelknop meer in de richting gaat van een spelletje (ik zou dat zelf dus ook nooit doen), maar een "vies" spelletje, dat lijkt mij niet.
Ik merk aan de antwoorden dat ik in mijn vraag niet duidelijk genoeg ben geweest. GSM zit in elk geval op de juiste gedachtenlijn. Een nieuwe poging.
Ik heb geen bezwaar tegen het verlengen van het abo; daar kies ik zelf voor. De prijsverhoging is niet leuk maar de korting maakt dit weer een beetje goed.
Mijn punt zit erin dat Tele2 mij een brief stuurt waarin ze het hebben over een nieuw abonnement, maar ik heb een bestaand abo verlengd.
Door te doen alsof het om een nieuw abo gaat, beperkt Tele2 mijn rechten om op elk moment op te kunnen zeggen. Dat lijkt mij een spelletje.
Geachte peedee, het woord "nieuw abonnement" was mij inderdaad ook opgevallen, maar tot nu toe had ik niet het idee dat dat wat uit maakt. Kunt u ons uitleggen welke rechten nu beperkt zijn, behalve het voor de hand liggende recht om (een jaar lang) maandelijks te kunnen opzeggen?
peedee schreef op woensdag 22 feb 2012, 11:55: Mijn punt zit erin dat Tele2 mij een brief stuurt waarin ze het hebben over een nieuw abonnement, maar ik heb een bestaand abo verlengd.
Door te doen alsof het om een nieuw abo gaat, beperkt Tele2 mijn rechten om op elk moment op te kunnen zeggen. Dat lijkt mij een spelletje.
Nee, dat zie je verkeerd. Door te verlengen geef je zelf je rechten al op om elk moment te kunnen opzeggen. Die korting krijg je immers door de zekerheid te geven dat je nog minstens een jaar klant blijft. Dat zij het hebben over een nieuw abonnement terwijl je gewoon een bestaand abonnement verlengd hebt is gewoon een taaltechnische formaliteit: je bent OF bestaande klant en kunt elk moment opzeggen, OF je bent een klant die nog een bepaalde tijd aan z'n contract vast zit. Dit laatste groep noemt Tele2 "nieuwe klanten" (big deal :S).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer