zoekster
door zoekster Jan 26, 2014 om 16:02
Computers & telefonie

Vista herinstalleren

Bovenstebeste forumleden,

Omdat ik het idee heb dat het systeem wat instabiel is geworden overweeg ik om Vista te herinstalleren op mijn laptop. Ik krijg er wel wat hulp bij van een half nerd (hij weet er behoorlijk veel van, maar kan niet al mijn twijfels wegnemen).

Nu ik zo wat rondgoogle zinkt de moed me in de schoenen. Is dit nog wel een verstandig idee? En duurt zo'n herinstallatie echt 5 uur?

Over het instabiele systeem.Ik vind alles al moeizamer gaan sinds ik een trojanhorse heb verwijderd van mijn pc zo'n anderhalf jaar geleden. HDD smart. Ik heb hem er toen wel afgekregen met MBAM, CCcleaner, Avast en systeemherstel, maar ik geloof dat ik toen zelf ook iets rigoureus heb gedaan wat ik achteraf beter niet had kunnen doen. Vraag me niet wat...
En laatst kreeg ik een melding dat er iets niet goed zat met het systeem, moest toen een 'reparatie' doen via microsoft, is wel gelukt, maar toch...

Mijn laptop is een ouwetje (vijf jaar) maar ik wil hem graag nog even mee laten gaan. Heb hoop bij windows 8.2 aan te haken en wil 8.0 en 8.1 overslaan.

Misschien moet ik er ook nog bij vertellen dat ik komende week van het superoude abo (1 mb) met een slakkegang overschakel naar een raketstand van 120 Mb. Zoef zoef!

Wat is wijs in deze?

Dankbaar met elk antwoord ;-)

1722 32 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2014 om 16:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

Vwb het door diumenge genoemde slipstreamen: lees hier.
Lees/kijk ook hier.

Met vr.gr/

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2014 om 16:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Allen bedankt voor het meedenken. Die hardware reset van GSM is nog een idee, maar als je de stroom eraf haalt en de batterij uit de laptop, hoe kun je dan nog iets met de laptop doen?

Laatst heb ik een repair heb uitgevoerd via windows. Dat was een software repair. Weet niet of je dat bedoelt, aurora1?

Het herinstalleren heeft ook te maken met de overgang naar de snelle verbinding, met deze verbinding zou ik wel een weekje bezig zijn ;-)

Twijfel twijfel....
Heb ook wel zin in een nieuwe laptop, ook al leidt ik dan ook weer hevig aan keuzestress, maar op zich vind ik dit een prima ding met een fijn toetsenbord.

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2014 om 16:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 26 jan 2014, 16:22]@zoekster,

Vwb het door diumenge genoemde slipstreamen: lees hier.
Lees/kijk ook hier.

Met vr.gr/

O help!

Dat laat ik aan de semi-nerd over ;-)

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2014 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met die foutcontrole bedoelde ik klik hier en w.b. de tip van @gsm (in groen bij die vraag) gewoon alles volgen zoals hij uitlegt en dan weer accu erin doen, stroom etc. aansluiten, laptop weer aanzetten.
Overigens kan met die foutcontrole met repair laten lopen het zijn dat je nadat je dat aangegeven hebt, de laptop eerst gewoon moet afsluiten en dan weer opnieuw opstarten voordat hij die controle gaat uitvoeren.
W7 is nog steeds te koop volgens de berichten over MS en W9 schijnt ook al haast onderweg te zijn.

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2014 om 17:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die foutcontrole met repair heb ik al gedaan, toen heeft hij inderdaad wat gevonden en gerepareerd.
Ik begrijp het al van die hardware, alles eruit en uit en dan weer opstarten.

Ik zie nu ook dat (rumour has it) er misschien in oktober een nieuwe windows uitkomt. Hoe eerder hoe beter.
Nieuwe Windows 7 laptops kan ik eigenlijk niet meer vinden, maar ik hou me aanbevolen voor tips.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2014 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hewlett-Packard is in de VS weer begonnen met de verkoop van computers met Windows 7, wellicht volgt Nederland ook.

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2014 om 18:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 26 jan 2014, 17:56]Hewlett-Packard is in de VS weer begonnen met de verkoop van computers met Windows 7, wellicht volgt Nederland ook.
Ja, dat had ik ook gelezen, heb al gezocht naar een contactformulier om HP 'aan te zetten' om dit beleid ook snel in Nederland door te voeren, maar het blijkt nogal een karweitje om bij het juiste contactformulier voor de juiste vraag te komen. Vraag me alleen af of ze het ook bij laptops gaan doen. Zou lopen als een trein als je het mij vraagt.
Ik heb nu ook een HP, dus wel vertrouwen in het merk.

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2014 om 18:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit overzicht kwam ik tegen klik hier en klik hier.

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2014 om 18:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@aurora1, als ik er dan op klik blijkt er toch weer windows 8 op geinstalleerd.

Ik geef jullie allemaal 1 topantwoord. Vind het nogal maf om de een boven de ander te plaatsen. Iedereen draagt ten slotte zijn steentje bij.

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2014 om 18:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo zoekster,

Als je wilt wachten op W 8.2 voordat je een andere laptop aanschaft zou ik die herinstallatie van Vista gewoon doen.
Zorg er natuurlijk wel voor dat je de bestanden die je wilt bewaren veilig stelt (maar dat zul je wel weten!).
Als je deskundige hulp hebt zal het best wel lukken!
De meeste tijd koste het om alle drivers etc van de randapparatuur ook weer opnieuw te installeren.

Suc6

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2014 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Had je al eens foutcontrole met repair laten lopen en/of een hardware reset gedaan klik hier, de tip van @gsm.
Anders zou ik Vista opnieuw installeren. De ms updates zullen veel tijd in beslag nemen.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2014 om 18:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Toevallig zit ik met een oude laptop met diezelfde overweging. Het scherm van deze laptop is stuk, maar via een monitor doet de laptop het nog wel. Draait ook op Vista. Inmiddels heb ik een andere laptop, maar van de oude kan ik toch nog niet helemaal afscheid nemen omdat er nog wat software op draait die lastig over te zetten is. Systeem is momenteel alles behalve snel te noemen. Ik ben nu bezig met alle overbodige software er af te halen (dat gaat al heel langzaam), in de hoop wat meer snelheid te krijgen.

Een volledige herinstallatie zie ik ook niet zo zitten, want je moet dan inderdaad jaren van update's binnenhalen (en ben ik alsnog de moeilijk over te zetten software kwijt). In combinatie met meerder keren herstarten kan dat zeker uren duren. Ga je het doen, dan zou ik sowieso even wachten op de snellere internetverbinding, haal je de updates in ieder geval sneller binnen. Een ander mogelijkheid is de Vista installatie te 'slipstreamen' met alle updates, ik heb wel eens gelezen dat dat mogelijk is, maar weet er het fijne niet van. Vereist wel wat specifieke kennis.

Windows 8.1 i.c.m. Classic Shell om het startmenu terug te krijgen is overigens een prima besturingssysteem en véél sneller dan Vista. Dus wellicht is het het toch waard om ook een nieuwe laptop te kopen, zou mij niets verbazen als 8.2 ook als gratis update door MS wordt aangeboden t.z.t.

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2014 om 20:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 26 jan 2014, 16:53][quote=edrick3 schreef op zondag 26 jan 2014, 16:22]@zoekster,

Vwb het door diumenge genoemde slipstreamen: lees hier.
Lees/kijk ook hier.

Met vr.gr/

O help!

Dat laat ik aan de semi-nerd over ;-)

Verstandig! Hopelijk is het een beetje een echte nerd. ;-)

.....Ik geef jullie allemaal 1 topantwoord. .....
Bedankt!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 27, 2014 om 10:44
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou geen Vista installeren maar Windows 7. Maximaal 40 minuutjes en het is klaar, iedereen die 'n schijfje in de pc kan steken en de muis kan bedienen kan dit. Het voordeel is je kunt toch helemaal niets stuk maken..

Vergeet niet de stekker van het internet uit de PC te trekken en de c schijf tijdens installatie te formatteren (niet snel), dat is alles.

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 10:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 27 jan 2014, 10:44]Ik zou geen Vista installeren maar Windows 7. Maximaal 40 minuutjes en het is klaar, iedereen die 'n schijfje in de pc kan steken en de muis kan bedienen kan dit. Het voordeel is je kunt toch helemaal niets stuk maken..

Vergeet niet de stekker van het internet uit de PC te trekken en de c schijf tijdens installatie te formatteren (niet snel), dat is alles.
Maar hoe kom je aan aan Windows 7?

Overigens gaat 'het' morgen al gebeuren.

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2014 om 11:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

.....Maar hoe kom je aan aan Windows 7? .....
Krijg je gratis van lekkerisdat. ;-)

.....Overigens gaat 'het' morgen al gebeuren. .....
Suc6. We horen nog wel of alles naar wens gelukt is.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 27 jan 2014, 11:10]
.....Overigens gaat 'het' morgen al gebeuren. .....
Suc6. We horen nog wel of alles naar wens gelukt is.

Met vr.gr.
Als jullie niets meer horen, dan weten jullie waar het aan ligt ;-)

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 11:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch even serieus, is dat mogelijk, op een oude laptop windows 7 te installeren, of op een nieuwe laptop met windows 8 windows 7 installeren?

Waarom doen de mensen, die liever geen windows 8 hebben, dat dan niet? De kosten even buiten beschouwing gelaten...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 27, 2014 om 11:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 27 jan 2014, 11:10]@zoekster,

.....Maar hoe kom je aan aan Windows 7? .....
Krijg je gratis van lekkerisdat. ;-)
Dat is geen enkel probleem, kom het ook nog aan huis 'gratis' installeren voor 'n kop koffie (geen senseo) en 'n koekje (met zo'n roze toplaag).

Of vraag even aan de mezzo-nerd, die tovert binnen 10 minuten W7 voor de dag.

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 11:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk ga ik nu meteen (nog meer!) twijfelen, maar het is te kort dag om nu nog met een plan voor Windows 7 aan te komen zetten. Ik zal eens overleggen met mijn hulp in bange dagen.

In ieder geval bedankt voor je antwoorden en je optimistische kijk op de onwetende mens ;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 27, 2014 om 11:55
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 27 jan 2014, 11:21]Toch even serieus, is dat mogelijk, op een oude laptop windows 7 te installeren, of op een nieuwe laptop met windows 8 windows 7 installeren?

Waarom doen de mensen, die liever geen windows 8 hebben, dat dan niet? De kosten even buiten beschouwing gelaten...
1*. Dit gaat bijna altijd, als XP goed draait kan W7 vaak ook (wanneer het kan ga voor de 64-bit versie).
2*. Ook van W8 naar W7 kan heel vaak zonder problemen (echter beschik je over 'n ssd zou ik het weer niet doen).

*onder voorbehoud, uitzonderingen zijn er altijd.

Mensen willen de rompslomp niet, denken niet te weten hoe het werkt. Echt iedereen kan Windows installeren, stelt werkelijk helemaal niets voor.
Voordeel van W7 is, die herkent vrijwel alle drivers, na installatie gelijk klaar voor gebruik..

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2014 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

LOL
Krijgt-ie er van mij de koffie bij.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Jan 27, 2014 om 15:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook nog over Vista upgraden naar W7 hier voor informatie (zie ook de pdf rechts op de pagina).
Heb je al voor de zekerheid een back-up gemaakt?

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 15:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 27 jan 2014, 15:03]Lees anders ook nog over Vista upgraden naar W7 hier voor informatie (zie ook de pdf rechts op de pagina).
Heb je al voor de zekerheid een back-up gemaakt?
Ik heb een backup van alles wat ik belangrijk vind. Verder zal ik alles bespreken met de persoon die mij komt helpen.
Ben nu een beetje de weg kwijt in wat ik nu precies wil en ga doen.

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2014 om 15:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

.....Ben nu een beetje de weg kwijt in wat ik nu precies wil en ga doen......
Nachtje rustig over slapen. ;-)

aurora1
door aurora1 - Jan 27, 2014 om 17:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor je aardige berichtje @zoekster.
Als je niet zonder kosten W7 kunt (laten) installeren dan maar Vista opnieuw installeren zou mijn gedachte zijn. Immers de laptop is verder in orde en je bent er tevreden over. Je hebt een "nerd" die het allemaal gaat doen en/of erbij helpt, en bij de updates hoef je niet te zitten te wachten en kun je desnoods af en toe het verloop van controleren. Even door de zure appel heen bijten zou ik zeggen. Een herinstallatie is eigenlijk een fluitje van een cent, en, zoals al is gezegd het meeste werk is om de gewenste andere programma's er weer opzetten, wat je ook zou moeten doen met een nieuwe laptop.Een nieuwe laptop kopen kan altijd nog als de huidige het begeeft. Overigens begrijp ik de stress over dergelijk opties goed.

zoekster
door zoekster - Jan 29, 2014 om 11:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En hoe het afliep ;-)

Zoals jullie zien ben ik nog online. Het is niet helemaal gegaan zoals ik had verwacht. We waren eerst al veel tijd kwijt aan het installeren van het hele all in one pakket. En toen moesten we nog met die hersteldiscs aan de gang. Mijn hulp kon niet achterhalen of dit wel echt het vista systeem was, of dat dit slechts een terugzetten naar fabrieksinstellingen was. We hebben er nog wel wat mee zitten morrelen, maar ik begon te twijfelen over de goede afloop, daarom laat ik het nog even zoals het is. Ik ga nu degene inschakelen die de hersteldiscs heeft gemaakt. Een echte nerd. Maar die heeft het altijd druk, dus die moet ik nog even 'boeken'.

Ik ben er voor nu wel op vooruitgegaan, zit nu op snelheid van plus min 20 Mb/s, maar die zou veel hoger moeten zijn (volgens Johnnie) en de laptop pakt de wifi niet, terwijl mijn smartphone en tablet hem wel oppikken.
Dus zit nu nog even aan de draad.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede raad. (helemaal niet duur ;-))

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2014 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zoekster,

In ieder geval nog/weer online!
De rest zal ook nog wel in orde komen.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Jan 30, 2014 om 01:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met de vlam in de pijp (en aan een draad) over het internet.... en the plot thickens. Wij wachten rustig (maar in spanning) op de dingen die gaan komen.

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2014 om 19:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

En hoe het afliep (deel 2)

Dit weekend is daadwerkelijk vista helemaal opnieuw geinstalleerd.
Inmiddels was ik er achter gekomen dat er iets vreemds met die snelheden aan de hand is als je dat controleert via de speedtest van UPC. Google Chrome geeft een snelheid van 20, Firefox een snelheid van 60 en IE een snelheid van 80. Ook na de herinstallatie bleef dat zo.

De installatie duurde verschrikkelijk lang. Meer dan 5 uur. En helaas bleek de laptop nog steeds geen wifi aansluiting te hebben. Mijn nerd ging weer weg en eigenlijk was ik nog niet zoveel opgeschoten, behalve dan dat ik een brandschone laptop had.

Dus zelf maar aan de google. Daar vond ik een aanwijzing dat het aan de netwerkadapter zou kunnen liggen. Dus naar de netwerkadapter en die geupdate, en.... jawel daar kwam de wifi verbinding tot stand. Jippie!
Alleen de snelheid is bedroevend laag 0,6 dat schijnt het gevolg te zijn van buren die ook hun graantje meepikken. Dat had mijn nerd ook al opgemerkt. Dus blijf voorlopig maar aan de draad.

Vervolgens kwam ik erachter dat ik wel een erg oude IE op mijn laptop had staan en dat een update niet wilde lukken. Na eens bij systeemeigenschappen te hebben gekeken, bleek dat alleen service pack 1 was geïnstalleerd, dus moest ik SP 2 installeren via Microsoft, de gewone beveiligingsupdates pikten dat niet op. Eenmaal geïnstalleerd, zo'n drie kwartier, stond er een paar uur later een update pakket voor me klaar van nog eens 2,5 uur. Kom je alleen achter als je bij de updates kijkt, daar staat het aangekondigd, uit zichzelf installeert hij die updates niet. Na die procedure kon ik de laatst mogelijke IE voor Vista installeren.

Moraal van dit verhaal. Doe alleen een stokoude herinstallatie als het echt absoluut noodzakelijk is. Want het kost veel tijd en je moet heel goed in de gaten houden of alles daadwerkelijk is geïnstalleerd.

Maar ben er toch wel blij mee, heb er zomaar een screensaver bij. En ik ben niet meer bang dat er toch nog een fliebertje van die trojan is blijven plakken.

En al die ervaring en wijsheid die ik de laatste tijd heb opgedaan is natuurlijk van onschatbare waarde ;-)

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2014 om 20:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De laatste aline van Deel 2 is natuurlijk het belangrijkst.... En is het een bewegende screensaver zoals "van vroeger"?
Oké even serieus. Wat betreft de zwakke wifi, lees eens klik hier het e.e.a. en met doorklikken van de link van @gsm, bij die tip wat verderop in de tekst een reactie van hem ook lezen.
Wat betreft mogelijk een kanaal veranderen kijk eens klik hier voor de wifi analyzer om op de gsm te zetten en waarmee je kunt zien hoe druk het op jouw kanaal is en welk ander kanaal je misschien beter kunt instellen. Dat kan overigens niet met die app.
Verder is het natuurlijk h.s. fijn dat de pc weer naar wens werkt en er ook geen trojans o.i.d. meer op staan, ondanks de zware en lange operatie.
Dank ook voor het melden en de manier waarop.

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2014 om 20:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uhm.... aline = alinea