bl
door bloemberg_1 May 31, 2007 om 18:43
Computers & telefonie

Waar kan ik mijn emails vinden?

Mijn computer heeft kuren en ik overweeg een herinstallatie ervan. Probleempje is alleen dat ik dan mijn emails kwijt ben. Deze staan ergens verborgen dan ik noch het Sonic backup programma ze kan vinden. Windows (XP) verhuist naar een voor mij onvindbare plaats na comprimeren van de inhoud van Outlook Express... En als ik de emails op kan slaan, hoe kan ik ze dan weer in 'originele staat' op mijn computer in OE terug zetten?

Alvast bedankt voor uw reacties!

1534 12 Rapporteer

freya
door freya - Jun 1, 2007 om 08:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bloemberg,

Outlook Express slaat de e-mails op in .dbx bestanden. De standaard lokatie waar deze bestanden staan is:

C:\Documents and
settings\<gebruikersnaam>\Local Settings\Application
Data\Identities\{serie cijfers en letters}\Microsoft\Outlook Express

In deze map vind je voor elk 'postvak' een .dbx bestand. Dus, Postvak IN.dbx, Postvak UIT.dbx, Verzonden items.dbx enz. Maak gewoon een backup van alle bestanden in die map. Ná de herinstallatie kun je dan de 'nieuwe' .dbx bestanden verwijderen en je backup bestanden ervoor in de plaats zetten. (zorg er wel voor dat Outlook Express niet is opgestart als je die bestanden probeert te verwijderen, anders krijg je een foutmelding en worden ze niet verwijderd)

m.vr.gr. Freya

bl
door bloemberg_1 - Jun 1, 2007 om 08:54
2 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,

Bedankt voor het antwoord. Die betreffende map had ik al gevonden, maar die is dus helemaal leeg. Ook via OE extra-> opties -> onderhoud -> archiefmap krijg ik dezelfde locatie opgegeven waar de emails zouden zijn, maar wat dus niet het geval is.

Groetjes

Mw. Bloemberg

freya
door freya - Jun 1, 2007 om 09:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Maar kun je dan vanuit Outlook Express nog wèl bij de mailtjes komen? En staan die dan soms in een ander postvak? Heb je soms extra postvakken aangemaakt en de mailtjes daar naartoe verplaatst?

Freya

bl
door bloemberg_1 - Jun 1, 2007 om 14:21
2 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik kan ze niet vinden. Als je in Outlook Express gaat naar Extra, Opties, Onderhoud, Archiefmap kan je zien waar Outlook zégt de mails te bewaren. Dat is dezelfde lokatie als die jij op gaf, maar die map is dus leeg.

Mijn backup programma (Sonic) kan de mails ook niet vinden sinds Outlook de mails comprimeert. (Alleen de eerste keer backuppen na aanschaf van pc met Windows XP is het Sonic wel gelukt, maar toen waren de mails nog niet (automatisch) gecomprimeerd....

Mw. Bloemberg

freya
door freya - Jun 1, 2007 om 14:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vrees dat de mailtjes dan toch echt zijn verdwenen. Kennelijk heeft er toch een 'verwijderen' aktie plaats gevonden. Misschien toch een tip voor de volgende keer, zet via de 'archiefmap' optie de .dbx bestanden op een makkelijk bereikbare plaats (b.v. in c:\mail) en maak gewoon af en toe met de Windows verkenner een backup van die map naar een andere plaats (of andere schijf). Het voordeel wanneer je het op deze manier doet is dat je precies ziet wat je doet. Met al die backup/comprimeer programmaatjes is het misschien wel 'handig' werken, maar je moet altijd maar weer afwachten of het ook goed gebeurt.

Freya

th
door thvk - Jun 1, 2007 om 18:13
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het is op zich erg simpel om er een backup van te maken......

Ga als volgt te werk:

Maak eerst een backup van uw account gegevens, door in Outlook Express naa EXTRA en dan naar ACCOUNTS te gaan. Klik daar op de accoun(s) en kies EXPORTEN. Zet ze bijvoorbeeld zolang op het buroblad of op een memorystick of zo.

Ga daarna naar START, PROGRAMMA'S, BUROACCESOIRES, SYSTEEMWERKSET en kies daar de WIZZARD BESTANDEN EN INSTELLINGEN OVER ZETTEN.

In deze wizzard kies voor een backup te maken van de OUDE COMUTER en kies je dat je ZELF de INSTELLINGEN en SOFTWARE wil kiezen.

In de lijst die nu komt, haal je ALLES weg, behalve OUTLOOK.

Hierna zal de pc een backup maken van de inhoud van OUTLOOK, op een plaats die je in dat programma had opgegeven. Had je bijvoorbeeld de D-schijf opgegeven, dan zal dit programma daar een map aanmaken met de naam USMT2. In deze map wordt de backup geplaatst.

Na de herinstallatie van de pc, kies dan opnieuw het programma WIZZARD BESTANDEN EN INSTELLINGEN OVERZETTEN, zeg dan dat dit de NIEUW PC is en selecteer de schijf waar de backup staat. Het programma zoekt daar zelf naar de map USMT2 en begint de backup terug te zetten.

Hierna open je Outlook en zie je dat alles weer zo staat zoals het was, inclusief het adressenboek.

Het enige dat je dan nog moet doen is in Outlook de account(s) verwijderen en daarna importeren vanaf de lokatie waar je ze had opgeslagen.

jvdorst
door jvdorst - Jun 1, 2007 om 19:55
186 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn complimenten voor Freya, nu weet ik waar hij zijn sterren aan te danken heeft. Prima antwoorden. Wat misschien nog over het hoofd gezien is, het volgende. Er is nu wel naar directorys gekeken, maar is er al daadwerkelijk naar .dbx bestanden gezocht ? Als er dan bestanden gevonden worden is de directory ook direct duidelijk te zien. Wordt er niets gevonden dan zal alles toch verwijderd zijn helaas.

freya
door freya - Jun 1, 2007 om 20:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen
gsm
door gsm - Jun 1, 2007 om 20:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Let op bij het terugzetten van backup dbx bestanden!

Het probleem met het terugzetten van de dbx bestanden in de outlook express map is dat outlook express EERST geïnitialiseerd moet worden, voordat de dbx bestanden teruggeplaatst mogen worden.
Pas als er minstens één bericht in elke map van de nieuw geïnstalleerde outlook express is geplaatst zijn de dbx bestanden geïnitialiseerd en mogen deze nieuwe dbx bestanden vervangen worden door de exemplaren uit de backup. Outlook Express zou ze anders overschreven hebben met de nieuwe lege dbx bestanden!

Groet,
GSM

va
door vandia - Jun 2, 2007 om 23:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een vraag aan freya.

Ik heb last van een soort gelijk probleem als de vraagsteller:

De dbx bestanden vind ik in diverse versies op mijn computers. ik heb ze op een aparte schijf gekopierd. Ik heb gegoogeld maar vind eigenlijk geen oplossing om op een of andere manier deze bestanden te openen. Ik heb geprobeerd om ze te importeren in outlook express. Soms lukte dat wel soms niet, wanneer wel was niet te repliceren. Momenteel begint de computer waar mijn oudere dbx bestanden op staan weer te haperen. Heb jij misschien ervaring hoe je dit het beste kunt doen. Bijvoorbeeld door ze te zetten op een aparte pc???

freya
door freya - Jun 3, 2007 om 12:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@vandia,

Normaal gesproken kijkt Outlook Express alleen maar naar de .dbx bestanden die in de ingestelde map staan. (die map met die hele lange naam die ik in een eerder antwoord opgaf) Hoe jij dus aan .dbx bestanden komt die ergens anders staan is me niet erg duidelijk. Hebben die bestanden dezelfde namen als de 'standaard' .dbx bestanden. Dus, zijn dat óók Postvak IN.dbx, Postvak UIT.dbx enz.?

Freya

tamohammed
door tamohammed - Jun 24, 2007 om 11:50
6 Antwoorden / 4 Vragen

Het beste is om de archiefmap op een andere partitie te zetten dan C. Dat moet dan opnieuw bij iedere nieuwe installatie. Als je dan je OS opnieuw moet installeren, ben je je mail niet kwijt.