so
door sophie1988 Jan 24, 2014 om 10:00
Computers & telefonie

Wat te doen aan onverklaarbaar hoog dataverbruik bij Vodafone

Iemand tips hoe ik Vodafone duidelijk kan maken dat ik dus echt niet voor 100 euro aan data heb verbruikt in 4 dagen?
Ik heb altijd Wifi aanstaan, dataroaming staat uit, softwareupdates gebeuren alleen via Wifi en ik gebruik mijn 3g hooguit een keer als ik wat moet opzoeken buitenshuis.

Ik heb de klantenservice gebeld en het ligt toch echt aan mijn telefoon volgens hun. ik krijg dus geen gehoor en heb de neiging om alles meteen stop te zetten. Maar daar heb ik dus alleen mezelf mee aangezien ik een contract heb getekend.

Ik zie dat ik niet de enige ben. Maar voel me gewoon niet gehoord door Vodafone zelf. Ja het is hun woord tegen de mijne.

5330 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2014 om 10:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het webcare team zal zich wel weer melden hier, het zijn zo langzaam aan vaste klanten hier.

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:06
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:04]Het webcare team zal zich wel weer melden hier, het zijn zo langzaam aan vaste klanten hier.

Laat ze zich maar melden inderdaad. Las dat het zoveel voorkomt.. belachelijk.

getty
door getty - Jan 24, 2014 om 10:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag een specificatie van het verbruik op. Kijk goed naar het waar, wanneer en wat er verbruikt is en kom dan met een gefundeerde klachtbrief waar u het verbruik ontkent met argumenten.

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:06]Vraag een specificatie van het verbruik op. Kijk goed naar het waar, wanneer en wat er verbruikt is en kom dan met een gefundeerde klachtbrief waar u het verbruik ontkent met argumenten.

Ik heb een specificatie van de telefoonrekening. Waarbij ik bijvoorbeeld gedurende een hele nacht 350 mb zou hebben verbruikt. Dat ik toen in bed lag en dat mijn telefoon altijd thuis verbonden is met Wifi kan ik helaas niet bewijzen.

sw
door swat1500 - Jan 24, 2014 om 10:09
3781 Antwoorden / 0 Vragen

U houdt uw data verbruik niet zelf bij op uw telefoon? Zo nee, dan is het nagenoeg onmogelijk, als Vodafone erbij blijft geen fout te hebben gemaakt, om het tegendeel aan te tonen.

Er zijn de nodige (gratis) apps die uw dataverbruik meten, gespecificeerd naar wifi en mobiel.

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=swat1500 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:09]U houdt uw data verbruik niet zelf bij op uw telefoon? Zo nee, dan is het nagenoeg onmogelijk, als Vodafone erbij blijft geen fout te hebben gemaakt, om het tegendeel aan te tonen.

Er zijn de nodige (gratis) apps die uw dataverbruik meten, gespecificeerd naar wifi en mobiel.

Ik heb meteen een mb meter geinstalleerd. Die had ik hiervoor helaas niet omdat ik nooit boven mijn mb bundel zat.

so
door sonja77 - Jan 24, 2014 om 10:18
53 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het toevallig om een iPhone4S?

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:19
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:18]Gaat het toevallig om een iPhone4S?

Nee wel een Iphone 5

so
door sonja77 - Jan 24, 2014 om 10:23
53 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sophie1988 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:19][quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:18]Gaat het toevallig om een iPhone4S?

Nee wel een Iphone 5

Ah oké. Dan is mijn reactie niet meer van toepassing. Ik heb zelf namelijk een iPhone4S en volgens de Vodafonewinkel (en diverse berichten op internet) staat de 4S er om bekend om data te verbruiken terwijl instellingen/synchroniseren etc. op WiFi staan.
Ik blijf dit topic volgen en hoop dat er een oplossing voor uw probleem komt!

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:29
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:23][quote=sophie1988 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:19][quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:18]Gaat het toevallig om een iPhone4S?

Nee wel een Iphone 5

Ah oké. Dan is mijn reactie niet meer van toepassing. Ik heb zelf namelijk een iPhone4S en volgens de Vodafonewinkel (en diverse berichten op internet) staat de 4S er om bekend om data te verbruiken terwijl instellingen/synchroniseren etc. op WiFi staan.
Ik blijf dit topic volgen en hoop dat er een oplossing voor uw probleem komt!

Raar dat de iphone 4S dat doet! Hoop dat er voor u ook een oplossing komt. Al vrees ik dat we als klanten van Vodafone niks te zeggen hebben.

so
door sonja77 - Jan 24, 2014 om 10:35
53 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt! Ik zet mobiele data nu geheel uit (niet alleen dataroaming).
Onhandig en m.i. niet waar een smartphone voor bedoeld is, aangezien je dus ook niet online bent op de plekken waar geen WiFi is, maar wel de enige manier om te zorgen dat ik niet mijn hele abonnement (500 mb) er binnen een paar dagen doorheen heb of een hoge rekening krijg.

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:35]Bedankt! Ik zet mobiele data nu geheel uit (niet alleen dataroaming).
Onhandig en m.i. niet waar een smartphone voor bedoeld is, aangezien je dus ook niet online bent op de plekken waar geen WiFi is, maar wel de enige manier om te zorgen dat ik niet mijn hele abonnement (500 mb) er binnen een paar dagen doorheen heb of een hoge rekening krijg.

Inderdaad onhandig. Ik heb de 3G nu ook meteen uitgezet. Heeft u ook een hoge rekening gehad?

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2014 om 10:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het toestel op wifi staat is geen absolute garantie. Mijn telefoon staat soms ook zomaar op 3G omdat het wifi signaal niet goed is, of beter: omdat het toestel denkt dat het wifi signaal niet goed is (terwijl alle andere wifi apparaten het gewoon doen).

so
door sonja77 - Jan 24, 2014 om 10:45
53 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig nog geen hoge rekening, maar de angst daarvoor en het steeds moeten checken van verbruik en het in- en uitschakelen van mobiele data ontneemt me wel de lol van mijn iPhone.
Ik heb dit abonnement al anderhalf jaar en van begin af aan was ik aan het begin van de maand snel door mijn 500 MB's heen, terwijl ik 's nachts en grootste gedeelte van de dag gewoon op WiFi zit (en zelfs daarvoor een nieuw modem gevraagd heb van mijn internetprovider, om uit te sluiten dat het daardoor komt). Moet nog een half jaar met dit abonnement en dan maar eens verder oriënteren. Overigens had ik voorheen een 3GS bij Vodafone en had daar geen enkel probleem mee; altijd mobiele data, zelfde apps en instellingen en maximaal 200 MB verbruik per maand. Vreemd!

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 10:49
10 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas dat verbinding met wifi dus geen garantie is. Wilde naar UPC bellen om te vragen of ze kunnen aantonen dat ik met mijn telefoon wifiverbinding heb gemaakt met onze modem/router. Maar volgens mijn vriend kan dat niet.

Sonja77, gelukkig maar. Vind het alleen raar dat dit bijna alleen bij Vodafone voorkomt. En dat de Iphone 4S zoveel verbuikt lijkt me eigenlijk gewoon een smoes van Vodafone.. Dat moet toch niet kunnen?

so
door sonja77 - Jan 24, 2014 om 10:55
53 Antwoorden / 5 Vragen

Ik hoor het ook alleen van mensen met een abonnement bij Vodafone. Ben verder wel tevreden over hun, maar ga mij met contractverlenging wel goed oriënteren. Dat Wifi geen garantie is, dan snap ik en weet ook dat de telefoon altijd eerst even verbinding maakt met 3G. Maar vind het niet kunnen dat als alle instellingen zo staan dat er alleen gesynchroniseerd (iCloud o.a.) en gedownload kan worden met WiFi + alle apps op de achtergrond niet vanzelf verversen en afgesloten zijn dat je dan 's ochtends toch wakker kunt worden en een 100 mb verbruikt hebt aan data. Vandaar mijn mobiele data altijd uit om erger te voorkomen. Ik vrees voor u dat aantonen dan ook moeilijk gaat zijn en hoop in elk geval dat erger voorkomen wordt!

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 11:06
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonja77 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:55]Ik hoor het ook alleen van mensen met een abonnement bij Vodafone. Ben verder wel tevreden over hun, maar ga mij met contractverlenging wel goed oriënteren. Dat Wifi geen garantie is, dan snap ik en weet ook dat de telefoon altijd eerst even verbinding maakt met 3G. Maar vind het niet kunnen dat als alle instellingen zo staan dat er alleen gesynchroniseerd (iCloud o.a.) en gedownload kan worden met WiFi + alle apps op de achtergrond niet vanzelf verversen en afgesloten zijn dat je dan 's ochtends toch wakker kunt worden en een 100 mb verbruikt hebt aan data. Vandaar mijn mobiele data altijd uit om erger te voorkomen. Ik vrees voor u dat aantonen dan ook moeilijk gaat zijn en hoop in elk geval dat erger voorkomen wordt!

Ik heb verder ook geen klachten. Maar dit is wel heel rot inderdaad en dat moet niet kunnen. Bedankt!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 24, 2014 om 11:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sophie1988 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 10:49]Helaas dat verbinding met wifi dus geen garantie is. Wilde naar UPC bellen om te vragen of ze kunnen aantonen dat ik met mijn telefoon wifi verbinding heb gemaakt met onze modem/router. Maar volgens mijn vriend kan dat niet.
Dit kan gewoon, echter ze doen het niet uit privacy overwegingen. Dat komt ze niet zo gek uit daar bij UPC, zou een beetje duur gaan worden al die verzoeken.

Iedere keer dat jij verbinding maakt wordt dit opgeslagen, ook met welk apparaat je dit doet en waar je verbinding mee maakt. Dit alles wordt keurig netjes bewaart voor de duur van 1 jaar. Dat laatste zeggen ze, waarschijnlijk verwarren ze 1 jaar met eeuwig..

Heeft ios niet iets standaards aan boord, die data meet? Aangezien Android dit wel heeft, kun je de apps en hun data verbruik over 'n bepaalde periode zien.
(best eng overigens om 'apps' die je niet gebruikt, data te zien slurpen..)

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 11:24
10 Antwoorden / 1 Vragen

IOS heeft wel iets dat heet: gebruik mobiel dataverkeer huidige periode. Hier staat 1,9gb bij. Maar ik kan het niet aanklikken om te zien wat nou de huidige periode is. Mijn vriend heeft hier ook meer dan 1 gig staan en geen rekening van Tmobile gehad dat hij teveel heeft gebruikt ofzo.

so
door sophie1988 - Jan 24, 2014 om 11:25
10 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik laat mijn vriend vanavond nog wel een keer bellen naar Vodafone, die laat zich minder snel afschepen dan mij.

wildrat
door wildrat - Jan 24, 2014 om 14:44
15 Antwoorden / 6 Vragen

Vodafone heeft een eigen data app en er zijn dataapps die alles stoppen boven een vooraf ingestelde limiet. Tenminste bij Android kan dat. Of dat anders werkt bij iPhone weet ik niet. Klantenservice bellen en afspraken maken bij gebruik boven 0,5GB 1GB een smsje krijgen. Dat deed ik in 't begin met mijn Xperia en werkte goed. Abb bij Vodafone met 1GB en bij 0,75GB kreeg ik waarschuwingssms. Veel succes

an
door anton79 - Sep 27, 2014 om 10:31
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb afgelopen maand hetzelfde probleem gehad. Ik heb een samsung s3 en s4muni beide 4g mobiel data verkeer uit wifi verbinding. Met de s3 meer als 1,5g gebruikt en de s4 met dan 3g gebruikt. Kan niet ik kom iedere naan d net de s4 op 500mb. En met de s3 tot 800mb. Beide vodafone red. S3 red b s4mini red. A