sh
door shad0wz Dec 6, 2009 om 18:52
Computers & telefonie

Wettelijke garantiebepaling

"De Consumentenbond stelt dat Apple zich niet aan de wettelijke regels voor garantietermijnen houdt, omdat het bedrijf weigert om na de garantieperiode van één jaar nog kosteloos reparaties uit te voeren of vervangende hardware te leveren."

Ik heb een soort gelijk probleem met het Compaq/HP.
In augustus 2008 heb ik een laptop aangeschaft die vorige maand kapot is gegaan.

Ik heb hiervoor contact opgenomen met het bedrijf.
Een medewerker daar vertelt mij dat ik zelf de reparatiekosten moet betalen, omdat ik geen extra garantie genomen had op het produkt.

Ik heb daarbij wel aangegeven dat bij een laptop de verwachte levensduur gemiddeld 3 jaar zou zijn.

Hier kreeg ik de volgende reactie op terug.

"Standaard bieden wij één jaar garantie op onze systemen en drie jaar als u een garantie uitbreiding heeft. Heeft u geen garantie uitbreiding kan ik u alleen een buiten garantie reparatie aanbieden.

Waarom zijn er grenzen aan HP fabrieksgarantie?

HP fabrieksgarantie wordt u door HP uit serviceoverwegingen aangeboden als aanvulling op het wettelijk garantierecht. Fabrieksgarantie is niet gebaseerd op enige wettelijke garantieplicht. Daar fabrieksgarantie een extra garantie is, die HP u uit eigen beweging biedt, geldt deze enkel binnen de door HP aan deze garantie gestelde voorwaarden. HP is in geen geval verplicht een aankoopbedrag te retourneren of een product te vervangen.

HP zal schade aan uwproduct gedurende de looptijd van de fabrieksgarantie kostenloos repareren, conform HP garantievoorwaarden. Buiten de fabrieksgarantieperiode kan HP uw product enkel tegen betaling repareren. Zolang uw toestel nog binnen de looptijd van de standaard fabrieksgarantie valt (afhankelijk van uw product 1 of 2 jaar) bestaat de mogelijkheid om de duur van deze garantie te verlengen door een garantieuitbreiding te kopen bij HP. Informeert u hiernaar bij onze klantenservice."

Kan ik alsnog een gratis reparatie of vervangend product verwachten? Aangezien het product de verwachte levensduur niet gehaald heeft.

3738 6 Rapporteer

qu
door queennr1 - Dec 7, 2009 om 14:08
63 Antwoorden / 4 Vragen

De regfel 2 jaar garantie geldt hier in Nederland net, deze wet is niet door Nederland overgenomen dus heb je daar ook geen recht op.

Je hebt recht op een deugelijk apparaat en als deze kapot gaat kan je met de verkopende partij waar jij je computer gekocht hebt aankloppen en kijken hoe dit opgelost kan worden.

Het recht van 2 jaar is er niet en na een jaar kosteloos alleen als de verkopende partij hiermee instemd.

Een deel betalen is wel iets wat je kan afdwingen, en een vervangend product nee zet dat maar uit je hoofd.

ikbenik
door ikbenik - Dec 7, 2009 om 23:55
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote]Kan ik alsnog een gratis reparatie of vervangend product verwachten? Aangezien het product de verwachte levensduur niet gehaald heeft.
Hoe kom je hierbij?
Er is geen enkele fabrikant en winkelier die je de keiharde garantie geeft dat een product binnen een bepaalde periode niet kapot zal gaan of dat een product binnen een bepaalde periode zonder problemen mee zal gaan.

Dit is trouwens wettelijk ook helemaal niet vastgelegd.
Kan ook niet.

Dit soort onzin wordt verkondigd door de diverse consumentenorganisaties en "consumentenrechten experts".
Waardoor het een eigen leven gaat leiden en dat dit zonder meer voor waar wordt aangenomen.
Men noemt dit tegenwoordig al het "consumentenrecht". Een recht die wettelijk nergens op gebaseerd is.

kiran
door kiran - Dec 8, 2009 om 01:35
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@shad0wz

Info: garantie/uitgelicht
Toch maar even lezen .......

U moet voor overleg terug naar de verkopende partij.
Winkel waar de laptop is aangeschaft, met Die heeft u tenslotte verleden jaar een koopovereenkomst gesloten. Met Compaq/HP (fabrikant) heeft u niets te maken.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2009 om 01:59
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kiran schreef op dinsdag 8 dec 2009, 01:35]@shad0wz

Info: garantie/uitgelicht
Toch maar even lezen .......

U moet voor overleg terug naar de verkopende partij.
Winkel waar de laptop is aangeschaft, met Die heeft u tenslotte verleden jaar een koopovereenkomst gesloten. Met Compaq/HP (fabrikant) heeft u niets te maken.

Echter zal dat voor shad0wz geen verschil maken, omdat alle kosten voor rekening van shad0wz komen, behalve als shad0wz kan aantonen dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was.

sh
door shad0wz - Dec 8, 2009 om 03:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 7 dec 2009, 23:55][quote]Kan ik alsnog een gratis reparatie of vervangend product verwachten? Aangezien het product de verwachte levensduur niet gehaald heeft.
Hoe kom je hierbij?
Er is geen enkele fabrikant en winkelier die je de keiharde garantie geeft dat een product binnen een bepaalde periode niet kapot zal gaan of dat een product binnen een bepaalde periode zonder problemen mee zal gaan.

Van deze beste meneer.

"Van Beusekom stelde dat Apple met deze houding zich niet aan de wet houdt, omdat consumenten recht hebben op een functioneel product gedurende de verwachte levensduur. Voor een desktopcomputer zou deze periode op vijf jaar liggen, terwijl een iPod drie jaar moet meegaan. Indien een apparaat in deze periode defect raakt, dan heeft de consument volgens Van Beusekom recht op kosteloze reparatie of een vervangend exemplaar."

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/het-tweezijdige-beleid-van-apple/speel/1/

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2009 om 09:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]

"Van Beusekom stelde dat Apple met deze houding zich niet aan de wet houdt, omdat consumenten recht hebben op een functioneel product gedurende de verwachte levensduur.

De grote fout die hij maakt is dat als de consument gelijk naar Apple gaat dat Apple dan inderdaad niet aan de consumenten recht houdt, maar dat hoeft Apple ook niet.

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]
Voor een desktopcomputer zou deze periode op vijf jaar liggen, terwijl een iPod drie jaar moet meegaan.

Onzin. Dit zijn trouwens termijnen die de consument zelf heeft opgesteld.
Regel nummer één: als men wilt weten hoelang dat een product meegaat dient men zich te wenden tot de fabrikant.

De economische levensduur voor computers is drie jaar. De consumentenbond is het daar niet mee eens en hun mening is dat het voor de consument vijf jaar behoort te zijn.

Komt ook nog bij dat de wet helemaal niet omschrijft hoelang dat een product mee moet gaan. Dat verzint de consumentenbond zelf.

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]
Indien een apparaat in deze periode defect raakt, dan heeft de consument volgens Van Beusekom recht op kosteloze reparatie of een vervangend exemplaar."

Volgens van Beusekom wel. Alleen heb ik maling aan wat hij zegt.
De wet zegt dit niet, en van Beusekom kan zeggen wat hij wilt: het is gewoon niet waar.

Hij beroept zich op de volgende regel:

[quote]Artikel 17 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2
2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Ik schreef:
[quote]Er is geen enkele fabrikant en winkelier die je de keiharde garantie geeft dat een product binnen een bepaalde periode niet kapot zal gaan of dat een product binnen een bepaalde periode zonder problemen mee zal gaan.

Als in de koopovereenkomst is vastgelegd of als in de media op welke manier dan ook de fabrikant of winkelier uitingen hebben gedaan dat zij beloven dat een product binnen een x tijd niet kapot zal gaan, dan alleen in die periode heeft men recht op kosteloze reparatie of vervanging.

Apple geeft helemaal niet aan dat een computer zonder problemen 5 jaar mee behoort te gaan. Dat doet de consumentenbond.
Is hun mening, maar aan hun mening kan geen rechten worden ontleent.
De reden dat 3 jaar economische levensduur wordt gerekend door de fabrikanten en winkelieren heeft puur te maken met de technische ontwikkelingen. Veel onderdelen zijn na 3 jaar niet meer leverbaar. Processoren en moederborden vaak maar 2 jaar.

Het gaat over wat in de koopovereenkomst is vastgelegd.
Is in de koopovereenkomst niets vastgelegt, dus ook geen garantieperiode, dan alleen mag je van die gemiddelde levensduur uitgaan.
Dit is zo ook trouwens in de Europese richtlijn vastgelegd.

En als je aangeeft dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie, dan verplicht je daarmee de winkelier dat hij gedurende die periode garant staat voor de goede werking.
En dat kan hij niet.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar zo is het nu eenmaal wettelijk vastgelegd.