mo
door moorees Feb 11, 2015 om 15:42
Computers & telefonie

Wifi beveiligen ?

Mijn buren verschillen van mening. ze hebben hun pc's beveiligd en vragen zich nu af of de wifi verbinding ook nog eens extra beveiligd moet worden en zo ja hoe ?

11770 30 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2015 om 16:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eens door.

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2015 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo moorees,

De pc's zijn beveiligd met een antivirusprogramma naar ik aanneem.
Dat heeft NIETS te maken met het beveiligen van je wifi verbinding.
Dat zul je toch apart moeten instellen op je router.

Lees bv. eens hier.

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2015 om 16:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Informatie over je wifi beveiligen is ook altijd te vinden op de site van de provider. En ja, natuurlijk moet de wifi verbinding goed beveiligd worden.

ph
door philip36 - Feb 11, 2015 om 16:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik neem aan dat het gaat over een draadloos netwerk.

Bij een bedraad netwerk is geen extra beveiliging nodig.

Als het draadloos netwerk niet beveiligd is kan iedereen via dat netwerk op internet en gebruikt daarbij het IP adres van het draadloos netwerk.

Als iemand films download van de illegale website Popcorn time gebeurt dat met het IP adres van het onbeveiligde netwerk.
De eigenaar van dat onbeveiligde netwerk kan dan aangesproken worden voor het illegaal downloaden want het gebeurt met zijn IP adres.

Voor het instellen van de beveiliging moet u via de computer inloggen bij de router.
Dat gebeurt met het Gateway IP adres, welke u kunt vinden bij de eigenschappen van het netwerk.
Bij de moderne routers gaat het eenvoudiger met een bijgeleverd programma.

http://www.wijthoefict.nl/index.php/waarom-is-het-belangrijk-om-mijn-draadloze-netwerk-goed-te-beveiligen

gompy2
door gompy2 - Feb 11, 2015 om 16:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=moorees schreef op woensdag 11 feb 2015, 15:42]Mijn buren verschillen van mening. ze hebben hun pc's beveiligd en vragen zich nu af of de wifi verbinding ook nog eens extra beveiligd moet worden en zo ja hoe ?
Ik weet niet wat er wordt gebruikt maar de routers van de laatste jaren zijn al standaard beveiligd in WPA2-personal mode en met een standaard User-name en password en vanuit je browser te benaderen.
Zaak is wel dat je dat gaat veranderen in een "eigen" login-naam en wachtwoord.
Meer beveiliging is niet nodig.
Verkeer van buiten, van het internet en wat niet tot het verkeer vanuit je computer behoord wordt geblocked door je router.
Verdere bescherming moet je verkrijgen van een goede virusscanner of een totale "Internet-Security Suite".
Zou graag willen weten wat jouw virusscanner is en die van je buren.

Lees hier maar even door.

Klik-> Draadloos netwerk beveiligen

holstein
door holstein - Feb 11, 2015 om 17:47
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je router heeft een inlog waarin je je eigen gegevens kunt veranderen, dus naam, inlogcode voor WiFi, maar er zit standaard een code in die je bij je router hebt gekregen.
Zit misschien sticker op de router of de doos waar je naam, inlogcode en http adres staan, maar die weet jij natuurlijk alleen, wel is de inlog van de router zelf vaak een standaard naam en ww, dus die zou ik wel even aanpassen.

pi
door pieterwolters - Feb 11, 2015 om 21:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een verbinding maakt via een VPN en een proxy hoef je in principe geen extra beveiliging op het WIFI netwerk te hebben (open hotspots werken immers hetzelfde). Maar dat is ook de enige situatie waarbij geen WIFI beveiliging nodig is.

Echter, een open netwerk maakt het mogelijk dat anderen meeliften op je internetverbinding. Hoeft niet erg te zijn, totdat je buren dingen doen die niet door de beugel kunnen. Dan mag jij (of eigenlijk je buren) aantonen dat zijn dat niet hebben gedaan.

holstein
door holstein - Feb 11, 2015 om 21:48
922 Antwoorden / 16 Vragen

Och, je kunt er iets aan doen of niet, maar ik verander de inlog gebr naam en ww van de router, want dat zal wel 2 keer admin zijn en verander inlogcode (WPA KEY) en zichtbare naam (SSID) voor de WiFi of het nodig is weet ik niet, maar heb het liever zo.....

holpen
door holpen - Feb 12, 2015 om 08:49
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Beveiliging van je computer is iets geheel anders dan beveiliging van je wifi.

Vrijwel alle wifi-routers die je tegenwoordig koopt (ook die van je provider) worden standaard geleverd met de beveiliging al ingeschakeld (meestal WPA2). Dat kun je zelf heel gemakkelijk controleren: als je op je pc of telefoon een code moet opgeven om te kunnen verbinden met je wifi, dan staat die beveiliging aan (alternatief: veel routers hebben ook een wps-functie; als je deze gebruikt om contact te maken met je wifi, dan staat de beveiliging ook aan).

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een router standaard een niet-beveiligd wifi-signaal uitzendt. Of wellicht heeft iemand het bewust uitgezet. In dat geval moet je, zoals hierboven ook vermeld, inloggen op je router en handmatig de beveiliging aanzetten. Hoe dat precies werkt, verschilt per router. Dat vind je terug in de handleiding van die router.

Er zijn een aantal methodes om de wifi-verbinding te beveiligen. Tegenwoordig staan routers standaard ingesteld op WPA en/of WPA2. De meeste routers kennen ook nog het sterk verouderde en hoogst onveilige WEP als beveiligingsmethode.

Het is wel te adviseren om de wifi-beveiliging altijd ingeschakeld te hebben. Zodra je die uitschakelt, kan iedereen die binnen een bepaalde straal van je router komt, meesurfen op jouw internetverbinding. Het wordt dan ook mogelijk om misbruik te maken van jouw verbinding, niet alleen door bijvoorbeeld illegale dingen op het internet te doen, maar ook kan jouw dataverkeer gemakkelijk afgeluisterd worden en kunnen bijvoorbeeld wachtwoorden e.d. worden achterhaald. Dat is bijvoorbeeld ook een van de risico's van het werken bij open hotspots, zoals al diverse tv-programma's hebben aangetoond.

Naast het beveiligen met WPA(2), kun je je wifi-netwerk vaak ook nog beveiligen door in de router in te stellen welke apparaten wel of geen toegang mogen krijgen. Hiervoor moet je inloggen op je router en dit handmatig instellen. Hiervoor gebruiken de meeste routers het zogenaamde MAC-adres van je apparaat (dit is een specifiek, uniek nummer dat elke netwerkkaart heeft). Voor de meeste thuisgebruikers is dit echter onnodig. Er zijn zelfs experts die betogen dat het je netwerk juist kwetsbaarder maakt (heel technisch verhaal, dat ik je zal besparen).

Het beveiligen van je pc is een geheel ander verhaal en staat compleet los van de wifi-beveiliging.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 12, 2015 om 12:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=holstein schreef op woensdag 11 feb 2015, 21:48](WPA KEY)
Als ik jou was zou ik dat wijzigen in WPA2. Indien dat niet kan beveel ik 'n nieuwe router aan.

holstein
door holstein - Feb 12, 2015 om 13:31
922 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 12 feb 2015, 12:20][quote=holstein schreef op woensdag 11 feb 2015, 21:48](WPA KEY)
Als ik jou was zou ik dat wijzigen in WPA2. Indien dat niet kan beveel ik 'n nieuwe router aan.

Had wel verwacht dat hier weer reactie op zou komen, want ieder woord wordt hier gewogen op een schaaltje, maar de WPA KEY is voor mij de inlogcode voor de WiFi, meer kan ik er niet van maken, volgende.....

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 12, 2015 om 13:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=holstein schreef op donderdag 12 feb 2015, 13:31]
Had wel verwacht dat hier weer reactie op zou komen, want ieder woord wordt hier gewogen op een schaaltje, maar de WPA KEY is voor mij de inlogcode voor de WiFi
Geef je enkel een goedbedoelde waarschuwing. Humiliëren zal wel het makkelijkste zijn.

be
door bertfe - Feb 13, 2015 om 13:26
43 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je jouw modem kunt beveiligen wordt uitgebreid beschreven in het volgende artikel op de website Windows Stap Voor Stap

https://sites.google.com/site/windowsstapvoorstap/inhoud-website/je-modem-of-router-beveiligen

mo
door moorees - Feb 13, 2015 om 15:20
48 Antwoorden / 61 Vragen

U allen bedankt, beveiliging is aangebracht en de buren zijn weer rustig ;)

edrick3
door edrick3 - Feb 13, 2015 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=moorees schreef op vrijdag 13 feb 2015, 15:20]U allen bedankt, beveiliging is aangebracht en de buren zijn weer rustig ;)

Mooi zo.
Bedankt voor het terugmelden.

Goed weekend.

gompy2
door gompy2 - Feb 13, 2015 om 16:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=moorees schreef op vrijdag 13 feb 2015, 15:20]U allen bedankt, beveiliging is aangebracht en de buren zijn weer rustig ;)
Da's mooi.
Kun je ook aangeven hoe de beveiliging was, en wat er veranderd is bij de buren?

viejo
door viejo - Feb 16, 2015 om 12:35
63 Antwoorden / 4 Vragen

Wanneer U en Uw buren op eenzelfde wifi-router zitten dan kan het gebeuren dat jullie in elkaars emailprogramma terecht komen wanneer U bij dezelfde email provider wilt inloggen (hotmail o.i.d.) terwijl een ander reeds is ingelogd.

zi
door zijderveld - Feb 19, 2015 om 07:39
50 Antwoorden / 20 Vragen

absoluut ook router beveiligen, want daar hadden wij ooit niet aan gedacht en ineens stond er regelmatig een auto bij ons voor de deur, nog niet direct opgelet, maar toen we een keer met ons 4 (maximum aantal op onze oude router) ging dat niet, meneer in de auto zat al op onze wifi! Gelijk beveiliging op router en geen problemen meer.

agent327
door agent327 - Feb 19, 2015 om 12:29
24 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 11 feb 2015, 16:56]
Zaak is wel dat je dat gaat veranderen in een "eigen" login-naam en wachtwoord.

Waarom?????

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 19, 2015 om 13:31
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=viejo schreef op maandag 16 feb 2015, 12:35]Wanneer U en Uw buren op eenzelfde wifi-router zitten dan kan het gebeuren dat jullie in elkaars emailprogramma terecht komen wanneer U bij dezelfde email provider wilt inloggen (hotmail o.i.d.) terwijl een ander reeds is ingelogd.
Nee hoor en maar goed ook, i.v.m. misbruik. Het inloggen wordt opgeslagen in een cookie, lokaal op jouw eigen computer.

(Wanneer je deze cookie zou kopiëren en gebruiken vanaf de computer vanaf de buren, dan zou je wel in kunnen loggen.)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 19, 2015 om 13:33
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 12:29][quote=gompy2 schreef op woensdag 11 feb 2015, 16:56]
Zaak is wel dat je dat gaat veranderen in een "eigen" login-naam en wachtwoord.

Waarom?
Uit veiligheidsoverwegingen om misbruik te voorkomen.

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 13:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 12:29][quote=gompy2 schreef op woensdag 11 feb 2015, 16:56]
Zaak is wel dat je dat gaat veranderen in een "eigen" login-naam en wachtwoord.

Waarom?????
Omdat de standaard inlognamen van een bepaald merk en type bijna altijd gelijk zijn.
admin, user, enz enz

De wachtwoorden kunnen verschillen maar zijn voor iemand met een beetje kennis niet moeilijk te kraken.

Het is daarom ook raadzaam om de naam van het netwerk (ssid) ook gelijk te veranderen.
De naam/fabrikant van een router zit vaak in een netwerknaam (ssid) verwerkt.
Laat men die staan dan kan dat al een aanwijzing zijn voor een booswicht hoe die kan handelen, wat er verwacht kan worden bij het specifieke merk van de router.

Dus "sitecom" "linksys", "Thomson", of in mijn geval SKP_XXXXXXX (naam van de provider) niet gebruiken.

Waarom geen naam van mijn provider?
Mijn provider geeft een bepaald merk en type router in bruikleen aan zijn klanten, de Cisco EPC3925.
Die hebben allemaal dezelfde login-naam, alleen het wachtwoord is wat verschillend.
Als een booswicht met nare plannen dat weet, is het al minder moeilijk om in mijn router te komen en vanuit daar enge praktijken uit te gaan voeren.

Klik-> Router gehacked

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 19, 2015 om 14:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 19 feb 2015, 13:53]Als een booswicht met nare plannen dat weet, is het al minder moeilijk om in mijn router te komen en vanuit daar enge praktijken uit te gaan voeren.
Zit lekker hè zo'n alu-hoedje, welkom bij de club ;-).

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 14:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 19 feb 2015, 14:01]
Zit lekker hè zo'n alu-hoedje, welkom bij de club ;-).
Ssstt..,ik ben hier ook inkoch..
Nee, incoch...
Ook niet..
Incogdinges...
Óók niet...
Incognito?
Juist...
Ik ben hier incognito...

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 14:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:

De rechtbank Midden-Nederland veroordeelt een 20-jarige verdachte uit Amsterdam-Zuidoost tot een gevangenisstraf van veertien maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk, en een taakstraf van 160 uur. Volgens de rechtbank heeft de verdachte computers gehackt en vervolgens (klanten van) verschillende webwinkels en klanten van een bank opgelicht.

Daarbij heeft de rechtbank onder meer acht geslagen op de volgende omstandigheden:

De phishing e-mail van 24 december 2012 is verzonden via IP adres [nummer] en met gebruikmaking van een kopie van de reclameboodschap die door Bol.com op 19 december 2012 naar het mailadres [e-mailadres] is verzonden.

Verdachte heeft erkend van dit e-mailadres gebruik te hebben gemaakt en hij kon via de router van zijn buren met genoemd IP-adres toegang verkrijgen tot het netwerk van zijn buren

Klik-> ECLI:NL:RBMNE:2015:922

agent327
door agent327 - Feb 19, 2015 om 17:16
24 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 19 feb 2015, 13:53][quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 12:29][quote=gompy2 schreef op woensdag 11 feb 2015, 16:56]
Zaak is wel dat je dat gaat veranderen in een "eigen" login-naam en wachtwoord.

Waarom?????
Omdat de standaard inlognamen van een bepaald merk en type bijna altijd gelijk zijn.
admin, user, enz enz

De wachtwoorden kunnen verschillen maar zijn voor iemand met een beetje kennis niet moeilijk te kraken.

Het is daarom ook raadzaam om de naam van het netwerk (ssid) ook gelijk te veranderen.
De naam/fabrikant van een router zit vaak in een netwerknaam (ssid) verwerkt.
Laat men die staan dan kan dat al een aanwijzing zijn voor een booswicht hoe die kan handelen, wat er verwacht kan worden bij het specifieke merk van de router.

Dus "sitecom" "linksys", "Thomson", of in mijn geval SKP_XXXXXXX (naam van de provider) niet gebruiken.

Waarom geen naam van mijn provider?
Mijn provider geeft een bepaald merk en type router in bruikleen aan zijn klanten, de Cisco EPC3925.
Die hebben allemaal dezelfde login-naam, alleen het wachtwoord is wat verschillend.
Als een booswicht met nare plannen dat weet, is het al minder moeilijk om in mijn router te komen en vanuit daar enge praktijken uit te gaan voeren.

Klik-> Router gehacked

Echt je reinste onzin. Om die standaard login te kunnen gebruiken moet je wel eerst verbinding met die router maken. Dan kan jij heel stoer die standaard login wijzigen, maar als die booswicht de stroom er even af haalt staat hij gewoon weer terug in zijn fabrieksinstelling. Daarnaast is het ook nog eens vrij dom om er van uit te gaan dat iemand die in staat is om verbinding met jouw router te maken door het wachtwoord te kraken niet in staat is dat ook te doen met de door jou veranderde login.

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 18:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:16]
Echt je reinste onzin. Om die standaard login te kunnen gebruiken moet je wel eerst verbinding met die router maken. Dan kan jij heel stoer die standaard login wijzigen, maar als die booswicht de stroom er even af haalt staat hij gewoon weer terug in zijn fabrieksinstelling. Daarnaast is het ook nog eens vrij dom om er van uit te gaan dat iemand die in staat is om verbinding met jouw router te maken door het wachtwoord te kraken niet in staat is dat ook te doen met de door jou veranderde login.
Kul...
Alleen met een complete reset, uitgevoerd op de router zelf, worden de fabrieksinstellingen weer uitgevoerd, niet door even de stroom er af te halen.
En voor de rest, jij hebt ook internet, zoek er naar.

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2015 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:16]
... als die booswicht de stroom er even af haalt staat hij gewoon weer terug in zijn fabrieksinstelling. ...
Dat is pas kul. Maar ja, Hendrik IJzerbroot was volgens mij ook niet de slimste...

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 19:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen
agent327
door agent327 - Feb 20, 2015 om 01:34
24 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 19 feb 2015, 18:43][quote=agent327 schreef op donderdag 19 feb 2015, 17:16]
... als die booswicht de stroom er even af haalt staat hij gewoon weer terug in zijn fabrieksinstelling. ...
Dat is pas kul. Maar ja, Hendrik IJzerbroot was volgens mij ook niet de slimste...

Beetje kleuterreactie zondag.