mariska_1
door mariska_1 Jan 2, 2006 om 12:58
Computers & telefonie

Wisselen van Prepay naar abonnement bij KPN

Enige weken geleden werd ik benaderd door KPN/Hi of ik mijn prepaid aansluiting niet wilde wijzigen in een abonnement. Ze boden een sim only abonnement aan, wat voor mij voordeliger zou zijn dan mijn huidige prepaid aansluiting (wat ook correct is).

De medewerker die me dit aanbood had echter weinig antwoorden op vragen als "hoe gaat bellen in het buitenland?" en beloofde de antwoorden na te zoeken en terug te bellen. Een paar dagen later werd ik terug gebeld door een andere medewerker, die niets wist van het eerdere gesprek, maar wel antwoorden kon geven. Al met al klonk het goed, en afgesproken werd dat Hi mij informatie plus een nieuwe sim kaart plus een contract en voorwaarden zou opsturen. Ik kon dan thuis rustig kijken of ik het inderdaad wilde hebben, en dan het contract ondertekenen danwel ongetekend (niet akkoord) terug sturen.

Anderhalve week later: nog geen post gehad van KPN. Wel ontvang ik ineens een sms "de migratie van prepay naar abo is succesvol verlopen". Verbaasd bel ik KPN: ik heb nooit een contract gehad, geen voorwaarden gezien, en nooit toestemming gegeven. Toch wordt ik zomaar omgezet, waarop weet ik niet eens.

Daarop volgen een paar dagen met veel telefoontjes naar KPN, veel kastje naar de muur, en uiteindelijk wordt ik teruggezet naar prepaid. KPN vond dat ik aan de telefoon toestemming had gegeven, en heeft mij daarom omgezet. Ook al heb ik nooit ergens voor getekend en nooit hun post ontvangen. De sim kaart arriveert enige dagen later, en na nog een week komt het contract. Alles is per aangetekende post aan KPN terug gestuurd: het abonnement hoef ik niet meer.

Mijn vriend is exact hetzelfde overgekomen, alleen moest hij nog langer wachten voor hij terug gezet is naar zijn oude prepaid. Ik vraag me af hoeveel mensen dit nog meer is overkomen. Het gaat om mensen die al een prepaid Hi aansluiting hadden, en ergens in december zijn gebeld met eenzelfde vraag. Het is moeilijk om met z'n tweeen (m'n vriend en ik) er een zaak van te maken gezien het geringe financiele belang. Wel gaf de rechtsbijstandverzekering toe dat deze agressieve manier van verkopen eigenlijk aangepakt zou moeten worden, dus misschien zijn er meerdere mensen met deze ervaring?

231 1 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 6, 2006 om 16:05
646 Antwoorden / 8 Vragen

Telefonische verkoop is vaak behoorlijk misleidend van aanpak. Soms wordt er nog door de verkoper gezegd: "dan hebben wij een overeenkomst" waarop direct ontkennend gereageerd moet worden als dat niet juist is.

Telefonische verkoop is aan regels gebonden en bij deze vorm van verkoop kunt u een beroep doen op de wet "kopen op afstand". Maak daar ook gebruik van als u denkt de dupe te zijn van misleiding. U heeft een bepaalde periode na de -ontvangst- van het produkt waarop de overeenkomst betrekking heeft, het recht de overeenkomst ongedaan te maken.

Feitelijk zou het een goede zaak zijn als deze vorm van handelen voorgelegd wordt aan de OPTA (www.opta.nl, de toezichthouder op de Telecom-markt) om het verstrekken van onjuiste informatie aan de kaak te stellen.