Nicko_01
door Nicko_01 Jul 21, 2021 om 23:31
Computers & telefonie

Youfone

Afgelopen maand heeft Youfone 100 euro extra afgeschreven van mijn rekening omdat ik iets buiten mijn bundel was gegaan. Ze hebben mij hiervoor niet gewaarschuwd, ik heb ook nooit een berichtje gehad dat ik de 100% datalimiet had bereikt. Tevens geen automatische beveiliging. Mag een provider dit zomaar doen en de onwetende consument op deze manier met woekerprijzen voor data 'oplichten'?

11498 20 Rapporteer

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Jul 21, 2021 om 23:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

Met alle respect maar onwetendheid is nooit een excuus. Iedere provider, zo ook Youfone heeft een app waarin je je tegoed kunt inzien. Vaak bieden de apps ook nog extra notificaties. Maar Youfone zal u vast een gefundeerde onderbouwing van uw verbruik kunnen geven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij waarschuwen alle providers bij 80% van het verbruik maar misschien is dat alleen bij roaming.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2021 om 23:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar een onwetende consument moet natuurlijk wel wetend zijn. Niet mogelijk om zelf je data bundel te controleren? Zal niet beweren dat een telefoon compagny nooit een fout maakt maar: iets buiten je bundel zal dus wel iets meer zijn, vandaar de €100,00 extra. En met het woord oplichten? Ik zou er iets voorzichtiger mee omspringen.

Nicko_01
door Nicko_01 - Jul 21, 2021 om 23:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt dat ik wel een melding kreeg bij 80%, maar dat impliceert dus al dat ik nog tegoed had. Daarna heeft Youfone geen waarschuwing meer gegeven na bereik tot max. data. Afijn, nu heb ik dat datalimiet wel ingesteld op hun website, waarmee ik iets dergelijks in de toekomst hoop te voorkomen. De kosten zijn overigens compleet uit verhouding. Ik heb er echt geen moeite mee hoor, om bij overschrijding wat extra te moeten betalen. Maar deze woekerprijzen die Youfone hanteert zijn buiten propotioneel.

rj
door rjw Jul 23, 2021 om 09:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Die waarschuwing wordt bij 80% gegeven zodat je maatregelen kunt nemen. Een waarschuwing bij 100% is per definitie te laat omdat youfone de gebruiksgegevens niet in real time krijgt. Het is een MVNO die de gebruiksinformatie van hun MNO en roaming partners moet krijgen (en dan moet het nog verwerkt worden).

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2021 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat een abonnement aan bij een budget provider. U krijgt een waarschuwing dat u  80% op gebruikt hebt en dan kijkt u niet verder?
Nooit de voorwaarden van uw abonnement bestudeerd?

[Edit redactie: Graag op je toon letten]

Nicko_01
door Nicko_01 - Jul 22, 2021 om 00:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

Nee, ik ben geen kleuter en mij werd niet duidelijk gemaakt door Youfone dat er geen slot op het data limiet zat. Zodoende ik later dus voor een verrassing kwam te staan. Ik heb dit nu wetende na een gesprek met de klantenservice aangepast.

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2021 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou Youfone u dat duidelijk moeten maken? U sluit toch een abonnement af, maar leest blijkbaar de voorwaarden niet.

U gaat naar een budgetprovider, dus de bundel is een koopje. Stap over naar een duurdere, waarbij je als je over de bundel heen gaat het internet alleen maar langzamer wordt.

Donuts
door Donuts - Jul 22, 2021 om 00:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De onwetende consument had een wetende consument kunnen zijn als hij voor het afsluiten van zijn abo even gekeken had naar de op hun site vermelde buiten de bundel tarieven.

Je hebt ook een melding van Youfone ontvangen bij 80% verbruik, daarna is het toch aan jou om je verbruik goed in de gaten te houden.

Kortom leg de verantwoordelijkheid niet bij Youfone. [Edit redactie: Graag op je toon letten]

Nicko_01
door Nicko_01 - Jul 22, 2021 om 00:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Sprietje,

Ik zal de laatste zijn die het niet bij zichzelf zoekt, echter laat dat onverlet dat Youfone enorm profiteert met hun woekerprijzen. Als die nou marktconform waren, was er überhaupt geen discussie. Ik had me ook beter vooraf in moeten lezen. Maar achteraf is het leven altijd makkelijker.

marita5
door marita5 - Jul 22, 2021 om 01:05
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nicko_01 ,

Lees hier de tarieven , als u buiten uw bundel gaat .

Mocht je buiten de bundel bellen, sms'en of internetten dan worden hier andere tarieven voor in rekening gebracht. De tarieven kun je hier bekijken.

https://support.youfone.nl/support/solutions/articles/14000102751-wat-zijn-de-kosten-voor-bellen-sms-en-internet-buiten-de-bundel-

Nicko_01
door Nicko_01 Jul 22, 2021 om 10:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Maritas,

Deze had ik gisteren reeds doorgelezen, maar bedankt.

marita5
door marita5 Jul 22, 2021 om 11:44
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan . fijn dat u dit al had doorgelezen , dit overkomt u geen tweede keer meer .

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2021 om 01:07
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Alle gebruikte data na uw budget is altijd duur. U heeft een bericht gehad bij 80%, ergo u wist dat u "op reserve" reed, als het ware een bijna lege tank. Gaat u dan door met data verbruik, tja, dan gaat de meterv lopen. Anderzijds is € 100 extra gebruik niet een beetje over de grens. En ja, ze mogen die prijzen rekenen, staat in uw contract.

Wist u dat er gevangenisstraf staat op smaad, de tegenhanger van oplichting?

Advies bekijk uw budget en verander dat als het niet (meer) toereikend is.

Nicko_01
door Nicko_01 Jul 22, 2021 om 10:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mahadma,

Ik had mijn reactie duidelijk tussen haakjes staan, maar bedankt voor de tip.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2021 om 02:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u niet beter als zgn onwetende consument u maar beter niet op het gladde pad van providers e.d. begeven?
[edit - redactie]
Zet een datalimiet op uw telefoon, niet dat dat echt zal helpen want u trekt u niets aan van waarschuwingen. En als u het allemaal woekerprijzen vindt: doe die telefoon dan maar weg, of gebruik die alleen voor noodsituaties. Niets woekerprijzerigs aan.
Voortaan svp niet meer onwaarheden schrijven zoals dat u niet gewaarschuwd was.
[edit - redactie, houd het s.v.p. vriendelijk en inhoudelijk]

Nicko_01
door Nicko_01 Jul 22, 2021 om 10:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurorai,

Zoals in mijn eerdere comment heb ik nu een data limiet ingesteld. Dus nee, ik doe de telefoon niet weg. En spreek niet op zo'n dreigende toon alsof jij hier de alwetende bent.

aurora1
door aurora1 Jul 23, 2021 om 02:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? Jij? U heeft als jongeling dus echt nog heel veel te leren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2021 om 09:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@NICK_01: als u regeert op een gegeven antwoord is het handerger om dat dan te doen door rechtonder 'reacties' aan te klikken. Uw reacties komen nu over als een nieuw antwoord en niet als reactie van u op een geven antwoord. 'Ook een 'weetje'.

Nicko_01
door Nicko_01 Jul 22, 2021 om 10:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Dank voor je reactie inclusief 'sneer' op het eind.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 22, 2021 om 16:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Handiger en rechtsonder maar u had dat al begrepen. En het was niet als 'sneer' bedoeld maar als :-).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 22, 2021 om 09:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vele  Android telefoons is een DATA limiet zelf in te stellen,
 kom je nooit overheen,  valt verbinding gewoon uit.

Zelf gekozen voor Ziggo met Gastgebruik,   in heel veel delen  in NL bereikbaar zonder kosten!

Maar in Zeeland waar 0 Ziggo is  even een prepaid,  op=op en nooit meer dan ik betaalde.

Of neem een duurdere onbeperkte  in plaats van  limiet die je nu hebt.

Wel is dit over de limiet gaan voor elke Provider een  leuke manier om veel geld te verdienen.
Mijn gratis Ziggo Gastgebruik of Prepaid zijn zij niet echt blij mee!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 22, 2021 om 14:23
2055 Antwoorden / Vragen

Dus je wist dat je bundel bijna op was, je wist dat data buiten de bundel duur is, je had geen limiet op je data gezet, zowel niet op je telefoon en niet bij je provider en dan word je boos als mensen je wijzen op je eigen verantwoordelijkheid. Data buiten bundel is schrikbarend duur omdat dat een van de verdieners is voor el cheapo providers die keihard concurreren op de prijs van het maandelijkse abo.
Nog een les; "Verwacht geen premium service van een budget provider"

ro
door ronny530 - Jul 22, 2021 om 16:37
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Youfone doet eigenlijk dat wat alle andere providers ook doen de klant waarschuwen dat de datalimiet bijna bereikt is en meer kunnen providers ook niet doen. Bij 100% datagebruik internet uitschakelen zonder toestemming van de klant levert veel boze telefoontjes op want de klant gaat vragen waarom internet het niet meer doet. Youfone geeft de mogelijkheid om dataplafonds in te stellen en zeker als datagebruik buiten de bundel prijzig is een goede optie. Het is echter niet zo dat Youfone er standaard van uit gaat de klanten onwetend zijn en het de verantwoordelijkheid van Youfone is omklanten tegen zichzelf te beschermen want er wordt wel van u verwacht dat u verstandig met uw databundel om gaat. Dat u 100 euro extra moet gaan betalen is een boel geld maar zie het als leergeld en mijn advies zou zijn stel online een dataplafond in, gebruik de databundel enkel en alleen als een wifi verbinding niet mogelijk is en stel de smartphone zo in dat updates enkel plaats mogen vinden als er een wifiverbinding tot stand gekomen is. Ik heb mijn smartphone zo ingericht dat mobiele data standaard uit staat en wifi standaard aan want op steeds meer plekken wordt wifi standaard aangeboden en na de eerste keer gebruiken zoals in het OV onthoudt de smartphone de wifi instellingen en schakelt automatisch de verbinding in.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2021 om 16:42
3147 Antwoorden / 0 Vragen

ja, dat mag en nee, u bent niet onwetend, u weet, althans had kunnen weten dat als u de bundel overschrijd u mag bijbetalen....

dat u zichzelf als onwetend neerzet pleit niet voor u, dat betekent dat u de voorwaarden niet heeft gelezen die u heeft gehad!!!!

pe
door pebk - Jul 23, 2021 om 13:52
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ook Youfone heeft een 80% bericht. https://www.simonlyonbeperktinternet.com/sim-only/youfone-2/buiten-bundel/
De meeste telefoons houden zelf bij hoeveel data er gebruikt is.
De tarieven staan ook gewoon op hun site en er is een app waarin te zien is wat het huidige verbruik is.

Handige link om de instelling voor uw toestel te vinden. Na het kiezen van uw toestel klik op "mobiele data managen" bij het onderdeel Internet.

Voor mijn zoon heb ik een abonnement afgesloten bij een andere provider, waarbij je niet buiten je bundel kan, juist om deze reden.

Ge
door Gerrit Jakobsz - Sep 25, 2021 om 10:04
1 Antwoorden / Vragen

Door een lang telefoontje met de provider van mijn vaste telefonie ben ik over mijn belbundel heengegaan en ook over het belplafond van 10 euro dat ik had ingesteld. Hierdoor is (terecht) mijn telefoonnummer geblokkeerd voor bellen.

Ik heb vervolgens mijn belplafond via i-deal betaald, maar de (bel)blokkade wordt niet verwijderd. Na uren bellen met Youfone zeggen ze ijskoud dat ik opnieuw het belplafond heb bereikt en opnieuw het belplafond moet betalen. En dat terwijl ik niet kon bellen...

Via mail heb ik ook contact opgenomen en krijg ik plotseling het bericht: de blokkade is verwijderd. Niet dus... tegenstrijdige berichten.

Ik heb hun gevraagd naar de nummers waar ik naar gebeld zou hebben waardoor ik opnieuw het belplafond bereikt zou hebben, maar die kunnen ze mijn niet geven omdat dat via het KPN netwerk verloopt. Het welles – nietes verhaal wordt pas duidelijk als de factuur is opgemaakt. Daarvoor moet ik wachten tot de 16e van de volgende maand. Op dit moment nog 3 weken. Ze kunnen de blokkade niet verwijderen...

Ik heb zelfs aangeboden om achteraf alsnog dubbele kosten te betalen, mocht blijken dat ik tweemaal over het belplafond ben gegaan. Ze gaan hier niet op in… onbegrijpelijk.

Flippertje711
door Flippertje711 - May 2, 2022 om 18:48
1 Antwoorden / Vragen

Pas op met deze oplichters van youfone . Als je geen kaart ontvangt voor in de telefoon te stoppen . Zelfs niet eens een bevestiging doet.  activeren ze het gewoon en wordt er gewoon geld van je rekening gehaald . Hier doen ze dan ook verder niks aan . Het zijn gewoon oplichters eerste klas .

S.J. Houweling
door S.J. Houweling - May 8, 2022 om 22:28
1 Antwoorden / Vragen

Ik las de berichten over Youfone. Zij handelen niet volgens de wet en er is sprake van oneerlijke handelspraktijken. Er zou een aangescherpte Europese richtlijn zijn die aangeeft dat er geen kosten mogen worden gevraagd om consumenten te beschermen tegen dataoverschrijding. Youfone rekent 50 cent. Youfone waarschuwt bij 80%, maar zou ook moeten waarschuwen bij 100% en dat 1 mb heel veel extra kost. Waarom zou je voor veel geld data verbruiken wanneer je voor weinig extra kan bijkopen? Youfone is de enige provider die deze foute praktijken heeft. Zelf snappen ze ook wel dat dit niet werkt, maar gaan toch door met dit foute businessmodel. Ze geven op hun site aan, dat ze bij overschrijding bij 60,50 eur het internet blokkeren. Bij mij was dit 88,90 eur. Het is dus willekeur en het wordt tijd dat dit stopt. Graag verzoek ik meer mensen die dit hebben ervaren, dit te melden en aan kassa hier een item over te maken.

ne
door neodutchio May 9, 2022 om 07:01
5152 Antwoorden / 12 Vragen

En wat is dan precies die wet waar u het over hebt? En geen extra kosten bij data overschrijving? Hoe ziet u dat voor u? Wel gewoon blijven internetten zonder te betalen? Of het internet blokkeren?
Dat u extra heeft moeten betalen is ook niet gek. Youfone heeft geen realtime inzicht. U wel trouwens. Zodra Youfone het bericht krijgt dat u er een x bedrag overheen zit sluiten ze u af. Maar in de tijd dat u op dat bedrag zat en zij de melding krijgen zit ook tijd.

Als u wilt dat Kassa dit gaat oppakken zou u met de redactie contact op moeten nemen. Maar iets zegt mij dat ze hier geen zendtijd aan gaan verpesten. Er is een overeenkomst en Youfone houd zich er aan. Dat de consument in deze laks is staat daar los van.

panter22
door panter22 May 9, 2022 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Net alleen bij Youfone, maar ook bij Simpel kun je voor €0,50 een dataplafond instellen.  Dat is vrijwillig.
Je kunt op je eigen telefoon een datalimiet instellen.
Ik ben ook benieuwd naar de wet en de EU richtlijn die dit zouden verbieden.
Als je in 1 maand bijna €90 teveel gebruikt hebt, dan kun je beter je abonnement bijstellen.
Want dit kost je omgerekend €7,50 per maand extra.

kijk eens hier: https://www.prijsvergelijken.nl/telefoon-abonnement/tarieven-buiten-de-bundel/