Barst in mijn tv scherm 1 week na ophangen
Ik heb 5 sept dit jaar een tv van Sony gekocht dit is een 65inch tv. Afgelopen zaterdag heb ik hem laten ophangen en alle dagen heb ik fijn tv kunnen kijken. Vandaag kwam ik thuis uit mijn werk en doe de tv aan tot mijn schrik zie ik een soort van barst in het scherm. Aan de buitenkant zie je helemaal geen schade. Ook is er niemand in mijn huis geweest.
Weet iemand hoe dit kan? Kan het komen doordat hij opgehangen is dat die schroeven te diep zitten maar had dat dan niet gelijk zichtbaar moeten zijn. En of dit überhaupt onder je garantie valt....
Hallo samcel ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
En of dit überhaupt onder je garantie valt....
Terug naar de verkoper en dan kom je er gauw genoeg achter. ;-)
Wie heeft de tv opgehangen?
Als de juiste schroeven gebruikt zijn dan kunnen die nooit te diep ingeschroeft worden omdat die in het ijzeren frame van de tv geschroeft worden en het lcd scherm ook niet kunnen raken. Gezien de barst denk ik meer dat het scherm door ongelijkmatige spanning op de ophangpunten gebarsten is en dat verklaart ook dat het even goed ging. Ik lees dat u tv op heeft laten hangen en als dat door een bedrijf is gedaan kunt u hen aansprakelijk stellen want er zo te zien wel iets grandioos misgegaan. Onder de garantie valt het echter niet omdat het bevestigen aan een muur voor eigen rekening en risico valt.
@RON503, helaas niet als het apparaat hgeschikt is om op te hangen. De verkoper dient dan toch te bewijzen dat de koper bij/met het het ophangen een fout heeft gemaakt. Het kan zinnig zijn voor Ts. aan te dringen op een expertise.
Alle moderne toestellen kunnen worden opgehangen. Dat is een VESA standaard.
Het enige lichtpunt dat ik u in deze kan geven is dat de verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak aan het product ligt en niet aan u.
M.b.t. de al gegeven verwijzingen geef ik u verwijzing naar wetgeving die hier van toepassing is.
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en eventueel ook nog
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
De tv is op 5 september aangeschaft en pas medio november aan de muur bevestigd en dat zal m.i. niet door de verkoper gedaan zijn. Lcd schermen zijn kwetsbaar en dienen op de juiste manier aan de muur bevestigd te worden. In dit geval lijkt het mij dat er een montagefout is gemaakt waardoor het scherm is gebarsten. Er wetten bijhalen heeft geen enkele zin want de verkoper heeft een werkende tv geleverd en wat de koper er later mee doet is een eigen verantwoording en daarmee uitgesloten van garantie.
@ron503 , hoe weet dan de verkoper dat Ts de tv pas in november aan de muur heeft bevestigd ?
@RON503, u bent de vraagsteller niet! Hoe dan ook is en blijft het een absoluut wettelijk gegeven dat de verkoper dient te bewijzen dat er geen sprake is van non-conformiteit en als de TV geschikt is om op te hangen is het een geheel normale zaak dat de koper dat zelf doet en dient m.i de verkoper ook te bewijzen dat de koper een fout heeft gemaakt met het ophangen! (Niet op de juiste wijze).. Het valt mij op dat u reageert op mijn verwijzing en niet op de al eerder gegeven verwijzing naar de info van consuwijzer waarin duidelijk wordt gewezen op de wetgeving m.b.t. consumentenbescherming en ik gaf toelichtend een verwijzing naar de integrale wetteksten.
@ arita5
Dat schrijft de Ts toch. Afgelopen zaterdag. Hij zal wel een nota hebben van het bedrijf dat dat gedaan heeft.
@tijger1 , Wij gaan ervan uit dat Ts de Tv door een bedrijf heeft laten ophangen , maar dit haal ik er niet uit . Misschien heeft Ts de Tv door vrienden laten ophangen . Maar zoals altijd is het stil aan de overkant en reageert Ts niet . Misschien van kwaadheid en schrik uit zijn / of haar vel gebarsten ;-))
Al met al, ik snap geen "barst" meer van het verhaal. Zo ik een melding "geen signaal"op mijn TV krijg staat mijn ontvanger nog gewoon uit. Ook heb ik de gewoonte gebruikte spullen( zoals schroevenzakje) op te ruimen en het boor-gruis op te zuigen als ik klaar ben met een klus.
Heb je deze instructiefilm gezien en precies zo gehandeld?
Het lijkt er op dat de tv met het scherm niet op een zachte ondergrond heeft gelegen of dat je met het ophangen te stevig op het scherm hebt gedrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=Tn4-6ngxtlw
Wie heeft die ophangbeugel bevestigd en met hoeveel man is die tv opgehangen?
Zo'n loeibrede tv hang je niet alleen op.
Een nabrander n.a.v. diverse reacties: het bedrijf, de monteur die de TV heeft opgehangen kan aansprakelijk zijn indien de verkoper van de TV kan bewijzen dat de barst in het scherm is veroorzaakt door een foutieve wijze van ophanging. In dat geval sluit ik niet uit, indien het een monteur is namens een bedrijf, het bedrijf er voor verzekerd is of degene die de dienst heeft verricht zelf een aansprakelijkheidsverzekering heeft. De verzekeraar zal ook ongetwijfeld weten dat de verkoper dient te bewijzen dat ..... .
Degene die voor @SAMCEL de TV heeft opgehangen zal dat ook weten en dus is en blijft het zaak om de verkoper te benaderen en de verkoper (het lijkt mij dat dat niet Sony is) wijzen op de op hem/haar rustende bewijslast. Voor eventuele nadere hulp kan contact met www.juridischloket.nl zeer zinvol zijn.
Het maakt helemaal niet uit of dat bedrijf verzekerd is. Als zij de schade hebben veroorzaakt moeten ze het vergoeden. Ook als vrienden het hebben gedaan moeten ze het (formeel) vergoeden. Het is alleen de vraag of het het waard is om een vriendschap in gevaar te brengen voor een paar honderd euro.
@JORISW, nog maar eens herhaald, de verkoper van de TV heeft de bewijslast m.b.t. aantonen dat de oorzaak niet te relateren is aan de geleverde TV ligt of dan nog beter gezegd, de verkoper zal dan moeten bewijzen dat degene die de TV heeft opgehangen dat niet goed heeft gedaan. Dat geldt wettelijk zo tot 6 maanden na aankoop.
Op de foto afgaande is het m.i. geen kwestie van 'een paar honderd euro'maar eerder tegen de €1000,00 of mogelijk zelfs nog meer. Maar (ook) dat is gokken want Ts gaf het typenummer niet aan.
Per saldo is het ook eventueel en onverhoopt uiteindelijk aan een rechter om uit te maken wie wat moet.
@Hernemietkreeft.
Steeds weer die copy/paste teksten. Helaas nog nooit van een ts terugkoppeling gezien dat deze met uw tips en verwijzingen zijn gelijk heeft gehaald.
Helaas nog nooit van een ts terugkoppeling gezien dat deze met uw tips en verwijzingen zijn gelijk heeft gehaald.
Dat is met de meeste topic's zo, dus niet alleen met de reacties van @heremietkreeft. Men vindt het blijkbaar niet de moeite of kan het fatsoen niet opbrengen aan te geven of tips al dan niet geholpen hebben.
Verder is het niet zo moeilijk kommentaar te leveren op anderen zonder zelf met een zinnige tip of oplossing te komen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer