Sa
door Samcel Nov 22, 2019 om 17:34
Elektronica & tv
Barst in mijn tv scherm 1 week na ophangen

Ik heb 5 sept dit jaar een tv van Sony gekocht dit is een 65inch tv. Afgelopen zaterdag heb ik hem laten ophangen en alle dagen heb ik fijn tv kunnen kijken. Vandaag kwam ik thuis uit mijn werk en doe de tv aan tot mijn schrik zie ik een soort van barst in het scherm. Aan de buitenkant zie je helemaal geen schade. Ook is er niemand in mijn huis geweest.
Weet iemand hoe dit kan? Kan het komen doordat hij opgehangen is dat die schroeven te diep zitten maar had dat dan niet gelijk zichtbaar moeten zijn. En of dit überhaupt onder je garantie valt....

6406 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2019 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar hopen dat u een all-risk inboedelverzekering hebt.

Was die drager wel berekend op zo'n grote tv?

ke
door kees1908 - Nov 22, 2019 om 17:52
6 Antwoorden / Vragen

Heb je al contact opgenomen met de winkel? Lijkt me stap 1.

edrick3
door edrick3 - Nov 22, 2019 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En of dit überhaupt onder je garantie valt....
Terug naar de verkoper en dan kom je er gauw genoeg achter. ;-)

Wie heeft de tv opgehangen?

ro
door ron503 - Nov 22, 2019 om 18:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de juiste schroeven gebruikt zijn dan kunnen die nooit te diep ingeschroeft worden omdat die in het ijzeren frame van de tv geschroeft worden en het lcd scherm ook niet kunnen raken. Gezien de barst denk ik meer dat het scherm door ongelijkmatige spanning op de ophangpunten gebarsten is en dat verklaart ook dat het even goed ging. Ik lees dat u tv op heeft laten hangen en als dat door een bedrijf is gedaan kunt u hen aansprakelijk stellen want er zo te zien wel iets grandioos misgegaan. Onder de garantie valt het echter niet omdat het bevestigen aan een muur voor eigen rekening en risico valt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2019 om 17:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RON503, helaas niet als het apparaat hgeschikt is om op te hangen. De verkoper dient dan toch te bewijzen dat de koper bij/met het het ophangen een fout heeft gemaakt.  Het kan zinnig zijn voor Ts. aan te dringen op een expertise.

justmeagain
door justmeagain Nov 24, 2019 om 01:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Alle moderne toestellen kunnen worden opgehangen. Dat is een VESA standaard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2019 om 11:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige lichtpunt dat ik u in deze kan geven is dat de verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak aan het product ligt en niet aan u.

M.b.t. de al gegeven verwijzingen geef ik u verwijzing naar wetgeving die hier van toepassing is.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html  en eventueel ook nog

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

ro
door ron503 Nov 23, 2019 om 11:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De tv is op 5 september aangeschaft en pas medio november aan de muur bevestigd en dat zal m.i. niet door de verkoper gedaan zijn. Lcd schermen zijn kwetsbaar en dienen op de juiste manier aan de muur bevestigd te worden. In dit geval lijkt het mij dat er een montagefout is gemaakt waardoor het scherm is gebarsten. Er wetten bijhalen heeft geen enkele zin want de verkoper heeft een werkende tv geleverd en wat de koper er later mee doet is een eigen verantwoording en daarmee uitgesloten van garantie.

marita5
door marita5 Nov 23, 2019 om 11:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 , hoe weet dan de verkoper dat Ts de tv pas in november aan de muur heeft bevestigd ?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2019 om 17:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RON503, u bent de vraagsteller niet! Hoe dan ook is en blijft het een absoluut wettelijk gegeven dat de verkoper dient te bewijzen dat er geen sprake is van non-conformiteit en als de TV geschikt is om op te hangen is het een geheel normale zaak dat de koper dat zelf doet en dient m.i de verkoper ook te bewijzen dat de koper een fout heeft gemaakt met het ophangen!  (Niet op de juiste wijze).. Het valt mij op dat u reageert op mijn verwijzing en niet op de al eerder gegeven verwijzing naar de info van consuwijzer waarin duidelijk wordt gewezen op de wetgeving m.b.t. consumentenbescherming en ik gaf toelichtend een verwijzing naar de integrale wetteksten.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2019 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ arita5

Dat schrijft de Ts toch. Afgelopen zaterdag. Hij zal wel een nota hebben van het bedrijf dat dat gedaan heeft.

marita5
door marita5 Nov 24, 2019 om 01:34
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , Wij gaan ervan uit dat Ts de Tv door een bedrijf heeft laten ophangen , maar dit haal ik er niet uit . Misschien heeft Ts de Tv door vrienden laten ophangen . Maar zoals altijd is het stil aan de overkant en reageert Ts niet . Misschien van kwaadheid en schrik uit zijn / of haar vel gebarsten ;-))

gerbera
door gerbera Nov 24, 2019 om 11:01
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Al met al, ik snap geen "barst" meer van het verhaal. Zo ik een melding "geen signaal"op mijn TV krijg staat mijn ontvanger nog gewoon uit. Ook heb ik de gewoonte gebruikte spullen( zoals schroevenzakje) op te ruimen en het boor-gruis op te zuigen als ik klaar ben met een klus.

panter22
door panter22 - Nov 23, 2019 om 11:20
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je deze instructiefilm gezien en precies zo gehandeld?
Het lijkt er op dat de tv met het scherm niet op een zachte ondergrond heeft gelegen of dat je met het ophangen te stevig op het scherm hebt gedrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=Tn4-6ngxtlw

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2019 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie heeft die ophangbeugel bevestigd en met hoeveel man is die tv opgehangen?

Zo'n loeibrede tv hang je niet alleen op.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2019 om 19:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een nabrander n.a.v. diverse reacties: het bedrijf, de monteur die de TV heeft opgehangen kan aansprakelijk zijn indien de verkoper van de TV kan bewijzen dat de barst in het scherm is veroorzaakt door een foutieve wijze van ophanging. In dat geval sluit ik niet uit, indien het een monteur is namens een bedrijf, het bedrijf er voor verzekerd is of degene die de dienst heeft verricht zelf een aansprakelijkheidsverzekering heeft. De verzekeraar zal ook ongetwijfeld weten dat de verkoper dient te bewijzen dat ..... .

Degene die  voor @SAMCEL de TV heeft opgehangen zal dat ook weten en dus is en blijft het zaak om de verkoper te benaderen en de verkoper (het lijkt mij dat dat niet Sony is) wijzen op de op hem/haar rustende bewijslast. Voor eventuele nadere hulp kan contact met www.juridischloket.nl zeer zinvol zijn.

jo
door jorisw Nov 24, 2019 om 11:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het maakt helemaal niet uit of dat bedrijf verzekerd is. Als zij de schade hebben veroorzaakt moeten ze het vergoeden. Ook als vrienden het hebben gedaan moeten ze het (formeel) vergoeden. Het is alleen de vraag of het het waard is om een vriendschap in gevaar te brengen voor een paar honderd euro.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 24, 2019 om 11:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, nog maar eens herhaald, de verkoper van de TV heeft de bewijslast m.b.t. aantonen dat de oorzaak niet te relateren is aan de geleverde TV ligt  of dan nog beter gezegd, de verkoper zal dan moeten bewijzen dat degene die de TV heeft opgehangen dat niet goed heeft gedaan. Dat geldt wettelijk zo tot 6 maanden na aankoop.
Op de foto afgaande is het m.i. geen kwestie van 'een paar honderd euro'maar eerder tegen de €1000,00 of mogelijk zelfs nog meer. Maar (ook) dat is gokken want Ts gaf het typenummer niet aan.

Per saldo is het ook eventueel en onverhoopt uiteindelijk aan een rechter om uit te  maken wie wat moet.

justmeagain
door justmeagain - Nov 24, 2019 om 01:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

@Hernemietkreeft.
Steeds weer die copy/paste teksten. Helaas nog nooit van een ts terugkoppeling gezien dat deze met uw tips en verwijzingen zijn gelijk heeft gehaald.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2019 om 10:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas nog nooit van een ts terugkoppeling gezien dat deze met uw tips en verwijzingen zijn gelijk heeft gehaald.

Dat is met de meeste topic's zo, dus niet alleen met de reacties van @heremietkreeft. Men vindt het blijkbaar niet de moeite of kan het fatsoen niet opbrengen aan te geven of tips al dan niet geholpen hebben.
Verder is het niet zo moeilijk kommentaar te leveren op anderen zonder zelf met een zinnige tip of oplossing te komen.

ma
door malty - Nov 24, 2019 om 09:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ik de foto bekijk lijkt het alsof deze direct na het ophangen is gemaakt.
Losse snoeren, plastic zakje met schroef?, stoffige plint.
Ook de melding 'geen signaal' verwacht je niet te zien als je na een week de TV inschakeld.
Niet echt een foto waar je van denkt dat de TV al een week in gebruik is.
Geen idee wat die witte vlek op het scherm is, wanneer melding Geen signaal, blijft bij mijn TV het scherm zwart.
Als u garantie wilt claimen zou ik deze foto maar niet laten zien.

ro
door ron503 - Nov 24, 2019 om 09:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er van uit dat vraagsteller geen onwaarheden schrijft maar ik heb wel mijn twijfels over degene die de tv aan de muur bevestigd heeft en of voor het juiste ophangsysteem is gekozen. De barst in het scherm is aan de achterzijde ontstaan en dat maakt dat een deel van het scherm licht doorlatend is geworden die door de aanwezige backlight zichtbaar wordt. Op de foto is te zien dat enkel het netsnoer en een HDMI kabel aangesloten zijn dus wordt er van een externe bron gebruik gemaakt die op dat moment nog niet ingeschakeld was. Jammer genoeg koppelt vraagsteller niets terug en dat is vreemd omdat het een relatief dure tv betreft die enkel tegen hoge kosten hersteld kan worden.