di
door dirk23 May 27, 2013 om 09:48
Elektronica & tv

Betekenis symbolen op zwarte power adapters

Ik zoek al enkele weken naar de betekenis van de verschillende pictogrammen die gedrukt staan op de adapter. Ik wil weten of ik een gereguleerde en geschakelde in huis heb van een oude adsl modem of telefoon. Ik zoek al weken naar een link maar tevergeefs. Maar k begrijp nu wel het verschil tussen de twee soorten adapters, dat is weer een grote plus.

7539 7 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - May 27, 2013 om 11:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Met zo'n vraag kan niemand wat mee.

Dat is net zoiets als dat men vraagt "Wat betekenen de symbooltjes op het dashboard van mijn auto" als men niet aangeeft wat voor auto men heeft

Merk/type adapter?

di
door dirk23 - May 27, 2013 om 11:27
249 Antwoorden / 137 Vragen

Op elke adapter staan symbolen, ik neem aan om aan te geven wat hij aan kan en hoe de schakeling eruit ziet. Maar niet alle adapters hebben hetzelfde aantal symbolen ik heb er eentje van een modem die is helemaal volgedrukt en eentje waar maar 3 pictos opstaan.
De symbolen zijn standaard maar ik heb geen woordenboek om ze te begrijpen. Ik wil vooral weten welke pictos aangeven dat de adapter schakelend en gestabiliseerd is.
Ik zie vaak bv een symbool GS, Eigenlijk wil ik gewoon van alle pictos weten wat ze betekenen.

tonjakassa
door tonjakassa - May 27, 2013 om 14:02
165 Antwoorden / 0 Vragen

wat u verstaat onder "gereguleerde" is mij niet duidelijk
geschakelde begrijp ik wel.

Teneinde vast te stellen of u een z.g. geschakelde voeding of adapter in handen hebt hoeft u hem alleen maar te wegen...kan ook in de hand
een z.g. geschakelde voeding(adapter mag ook) is over het algemeen licht, in gewicht wel te verstaan.
In een geschakelde voeding/adapter zit n.l. alleen electronica, die bijn "niets" weegt, terwijl er in de "ouderwetse" voedingen/adapters een transformator (trafo) zit. Die dingen zijn voornamelijk ijzer(platen) met een beetje koperdraad. Heeft men geen symbooltjes voor nodig.

Een indicatie dat het een geschakelde voeding is, wordt ook aangegeven d.m.v. de ingansspanning te vermelden b.v. input 100-240 50/60Hz staat dat er op...dan is het een "geschakelde"

di
door dirk23 - May 27, 2013 om 18:43
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik word alweer wat wijzer van dit antwoord. Ik had al zoiets gelezen over het ontbreken van de zware transformator bij een schakelende adapter. Is dit een 100 procent aanwijzing of geldt dit niet altijd?
Ik herken ook het ingangsspanning verhaal. Als beide zich voordoen kan ik denk ik zeker zijn van een schakelende voeding. De adapters van mobieltjes zijn dus schakelend?

Met gereguleerd bedoel ik gestabiliseerd. In het engels gebruiken ze ook vaak regulated, vandaar.

Weet je ook welke pictogrammen op de adapter deze kenmerken aangeven?

tonjakassa
door tonjakassa - May 28, 2013 om 15:04
165 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit een 100 procent aanwijzing of geldt dit niet altijd?

Tegenwoordig zijn de adapters van mobieltjes over het algemeen schakelend, uitzonderingen zullen er blijven. Dus zonder de metaal/koper trafo's

Uw vragen worden op de adapters niet met symbolen aangegeven. Het enige nuttige symbool is twee vierkantjes in elkaar, hetgeen wil zeggen: dubbele isolatie...althans in mijn tijd toen geluk nog heel gewoon was.

Een schakelende voeding levert volledige gelijkspanning met als symbool ==== aaneengesloten
dus bijvoorbeeld: 5V ==== terwijl bij trafo voedingen er achter de de spanning een ongeveer gelijk symbool staat met dien verstande dat het bovenste streepje puntjes zijn...hetgeen wil zeggen dat er een pulserende gelijkspanning uitkomt wat weer wil zeggen dat de 50Hz wisslespanning die uit de trafo komt aléén maar afgevlakt is door een brugcel de van de 50Hz 100Hz maakt in sommigge gevallen wil er nog wel eens een ELCO(electrolitische condensator) opgenomen zijn. De stabilistaie moet dan echter in het aangesloten apparaat gebeuren.

Google maar eens op bv trafo voedingen of trafoloze voedingen
wegwijs in electronica geeft ook wel aardige resultaten...denk ik...ik verzin de tekst hier en nu...

Zo probeer dit eerst maar eens te verwerken...

Bonne chance...

di
door dirk23 - May 29, 2013 om 17:01
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ok, goed om te weten dat ik uit die pictos niks wijzer wordt.

- - - - - - - , ben ik op geen enkele adapter tegengekomen, wel

- - - - - - - - , deze staat op alle zware trafos die ik in huis heb.

Het is wel raar dat de specificaties van de adapter er niet duidelijk op staat.

Ik studeer verder........

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 29, 2013 om 17:07
937 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb hier een pdf voor je, misschien dat je daar alles in kunt vinden:

PDF

veel plezier, komt van:
http://www.livios.be/nl/_build/_tech/_elec/_inst/8909.asp?content=Wegwijs%20in%20elektrische%20symbolen