empee
door empee Jul 8, 2023 om 20:50
Elektronica & tv

Dab+ radio

Op mijn nieuwe microset Philips m4505 krijg ik maar vijf zenders via dab aan het spelen. Ook via fm gaan er maar een paar. Als een zender is gevonden, komt er geen geluid en de display meldt "off air"
wat kan ik doen om meer dan vijf zenders te krijgen via dab?

4605 11 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Jul 8, 2023 om 20:57
519 Antwoorden / Vragen

Hallo @EMPEE, het kan bij DAB ontvangst even duren voordat een zender gevonden is. Ik weet niet of u voldoende tijd heeft genomen?
Ook lees ik hier om even een nieuwe scan uit te voeren of de stekker een seconde of 5 uit het stopcontact te trekken. Hopelijk helpt het!

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2023 om 21:00
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer eens op een hogere etage en ook buiten. Anderzijds kan het liggen aan de verbeterde isolatie met o.a. uw ruiten die de radio ontvangst zouden kunen verslechteren. Het kan ook liggen aan het simpele feit dat er weinig zenders zijn in de buurt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 8, 2023 om 22:13
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Empee,

Ik lees online slechte recensies ,klik op de volgende link:

https://www.kieskeurig.nl/miniset/product/12817984-philips-tam450512/reviews

pe
door pebk Jul 10, 2023 om 12:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Op die site staan nog helemaal geen reviews van dit apparaat. Bovendien geven de sites die wel reviews tonen dit apparaat gemiddeld 4 uit 5 sterren

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 10, 2023 om 12:28
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pebk,

Kijk even onderaan voor mijn reactie .

rj
door rjw Jul 10, 2023 om 20:01
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom plaats je de link dan hier? En wat voegt dat plaatje hieronder dan toe?

paul van tongeren
door paul van tongeren - Jul 10, 2023 om 11:17
5 Antwoorden / Vragen

Jouw probleem is geen pobleem op zich met dab. Dit geldt voor veel plekken in Nederland en heeft wellicht niets met jouw installatie te maken. Ergens anders zou die het misschien beter doen. Ik adviseer je als het nog mogelijk is de installatie om te ruilen met 1 die ook Internetradio kan uitzenden. Als je in ieder geval wifi thuis hebt. Je kunt dan altijd duizenden zenders ontvangen.

pe
door pebk - Jul 10, 2023 om 12:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Een DAB+ antenne, het liefst met kabel naar buiten (of dicht bij een raam) kan wonderen doen. De ingebouwde antennes zijn over het algemeen vrij matig.

he
door henkie.penkie - Jul 10, 2023 om 12:24
149 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft jou DAB+radio een antenne aansluiting.,Dan adviseer ik jou om een goede DAB antenne je aan te schaffen en deze aan te sluiten Hiermee moet je probleem opgelost zijn.

Roli56
door Roli56 - Jul 10, 2023 om 12:26
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het is puur een kwestie van je (antenne-) ontvangst. Ik gebruik al sinds het prille begin van DAB+ enkele ontvangers in huis en in de auto, met veel plezier. Als je een sprietantenne aan de achterzijde van je radio hebt, is het makkelijk. In dat geval de radio laten scannen naar de zenders waarbij je de sprietantenne eventueel iets kan draaien in een hoek, maar meestal is recht omhoog het beste.

Heb je een ontvanger waarbij een externe aantenne moet worden aangesloten (zoals een draadantenne), en het werkt niet goed, dan heb je een probleem en zou je bij een speciaalzaak kunnen informeren naar een buitenantenne.

Nog een tip: Als er ook internetradio op zit, dan deze gewoon gebruiken. Werkt altijd mits je een goede wifi- of LAN verbinding hebt. Qua geluid hoor je geen verschil.
Succes!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 10, 2023 om 12:28
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Empee,

Gaat het om bijgevoegd apparaat?(foto)

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jul 10, 2023 om 18:07
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ook mijn idee slechte ontvangst van zowel fm zenders en DAB+. Als de meegeleverde antenne een draadantenne is dan is het voor een goede ontvangst noodzakelijk om de gehele draad te gebruiken en niet in de krulvorm zoals die gelevert wordt te plaatsen. De draadantenne dient met het uiteinde boven de set uit te komen en hoe lelijk ook aan de muur vastgezet te worden. De plaats van de set speelt ook mee die dient zo dicht als mogelijk aan de raamkant te zijn omdat radiogolven dan makkelijker opgepikt kunnen worden. Het ligt m.i. niet aan de set zelf omdat de fm ontvangst ook slecht is en dient de oorzaak bij de plaatsing van de set en de draadantenne gezocht te worden.

empee
door empee - Jul 10, 2023 om 21:17
179 Antwoorden / 140 Vragen

Bedankt allemaal. Ik ga morgen eens achter een antenne aan.
Groetjes

1paul
door 1paul - Jul 11, 2023 om 07:58
3153 Antwoorden / 0 Vragen

het kan verschil maken als u de radio ergens meer bij het raam neerzet!