da
door dakloos May 26, 2011 om 10:14
Elektronica & tv

Digitale TV en dat soort zaken

Ik krijg een aanbod van Ziggo om van analoog naar digitale TV te gaan, Je kan dan een ontvanger kopen voor 79 euro, een recorder voor 199 euro of een nieuwe TV aanschaffen met CI module - wat dat ook moge zijn.
Ik heb momenteel twee TV's in huis, een grote kast en een plasma kleintje in de keuken; twee videorecorders en een DVD recorder. Is het nu de moeite waard om voor een TV een ontvanger te kopen en kan ik recorden op mijn DVD recorder vanaf digitale TV.
Ziggo gaat ook al een van mijn favoriete kanalen - BBC 2, schrappen.
Wat voor advies geeft U mij gezien ik een digibeet ben en niets van dit alles begrijp.

7368 24 Rapporteer

freya
door freya - May 26, 2011 om 10:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dakloos,

Het grote verschil tussen analoog en digitaal (behalve de kwaliteit) is dat je voor elk toestel en recorder een aparte decoder nodig hebt. Een videorecorder heeft zijn eigen analoge tuner dus die kan een andere analoge zender opnemen, maar dat geldt niet voor digitaal. Kortom, ook voor elke videorecorder heb je een decoder nodig. (tenminste, als je digitaal zou willen opnemen) Analoog opnemen kan uiteraard nog steeds (voor zolang het duurt).

De CI+ module is alleen interessant als je een moderne TV hebt die daarvoor geschikt is. Het voordeel daarvan is dat je dan geen decoder nodig hebt voor die TV en dat je dus gewoon de afstandsbediening van de TV kunt blijven gebruiken en niet met een aparte afstandsbediening het decoderkastje moet bedienen.

m.vr.gr. Freya

zathros
door zathros - May 27, 2011 om 13:09
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb recentelijk zo'n CI module bij KPN digitenne besteld voor de slaapkamer en de TV had ik al bij een PC speciaal zaak gekocht met die CI mogelijkheid open te houden om de CI te kunnen gebruiken. zo hoefde ik geen kabels te trekken en geen extra ontvanger neer te zetten zodat ik de TV aan de muur kon hangen.

Ik moet zeggen dat het tot nu toe prima werkt, de installatie was een makkie.
Ik heb overigens niet de originele digitenne antenne er bij in gebruik genomen aangezien die een extra voeding nodig heeft(actieve antenne) zodat ik nu met 1 stroom snoertje klaar was.
i.p.v. die antenne heb ik een goede passieve antenne bij die zelfde speciaalzaak gekocht en op de draagbeugel voor de TV gemonteerd.

Logisch want ik heb het genomen om juist geen kabelsalade te hebben.

De CI module is een soort van PCI insteekkaartje voor een laptop(PCM/CIA) daar stop je de chipkaart in die je anders in de losse ontvanger of recorder zou doen.
Het geeft wel een hoop ruimte terug op deze manier.

ch
door chevyrolf - May 27, 2011 om 13:11
60 Antwoorden / 12 Vragen

uiteraard is digitaal beter, kasjes zijn vaak goedkoop aan te komen via bcc acties, 15 euro a 30 euro, of via marktplaats, heb je een hdmi aansluiting dan een duurdere kasje bij scart aansluiting is dit overbodig, die kasjes zijn vaak goedkoop aantekomen, de ci+ module , zitten vaak in de nieuwere tv de ouderren zijn vaak alleen geschikt voor kpn , digitenne ,DVB-T dvb-c is voor ziggo

ch
door chevyrolf - May 27, 2011 om 13:13
60 Antwoorden / 12 Vragen

dvb-c is ziggo ontvanger moet vermeld staan voor de ci slot

eu
door eukie - May 27, 2011 om 13:31
61 Antwoorden / 70 Vragen

Ik ben ook abonnee van Ziggo, en ik zit met dezelfde vragen als Dakloos. Ik moet zeggen: de antwoorden maken de zaak alleen maar ingewikkelder; Lees even mee: CI (+) module; CI slot; analoog; digitaal, decoder, KPN digitenne; PCI insteekkaart; PCM/CIA; DVB-T; dvb-c. Ik doe (even) niet meer mee.

pierre60
door pierre60 - May 27, 2011 om 14:23
132 Antwoorden / 14 Vragen

Het voordeel van digitaal kijken bij Ziggo is dat je al die verdwenen zenders wel door krijgt en ook nog een heleboel andere zenders. Daarbij kan je ook nog extra paketten aanvragen die je uiteraard wel moet betalen. Ik heb drie paketten voor 9,50 extra. Het nadeel is dat het niet eenvoudig is om het aan te sluiten. Als je het absoluut wilt hebben is het aan te raden om tegelijk naar een monteur moet vragen. Deze komt gratis alles aan sluiten. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

bb
door bbert - May 27, 2011 om 15:07
12 Antwoorden / 1 Vragen

Een jaar geleden had ik nog een analoge tv met en analoge DVD-recorder.

Omdat ik een Ziggo alles in 1 pakket nam kreeg kon ik er ook losse digitale ontvanger bij nemen. Ik nam toen de goedkoopste, (€49,--) met de bijbehorende smartcard. (Een soort creditcard.)
Meestal gebruikten wij het analoge pakket om live te kijken. Het opnemen deden en doen we nog steeds analoog.
Het nadeel van een losse ontvanger is dat je TV op een externe ingang (of AV 1 of of 2)moet zetten en dan de zenders kiest met de afstandbediening van de digitale ontvanger. (Dus eerst TV aan, dan Externe ingang (AV)1 of 2 kiezen en dan de zenders kiezen met de afstandbediening van de externe ontvanger).

Nu hebben wij een Led-TV met een een CI module.
We hebben nu alleen maar de afstandbediening van de TV nodig.

Een CI module is een houder met een smardcard die je achterin je TV kan steken.
Je TV met daarvoor wel goedgekeurd zijn door Ziggo. Kijk hier maar even op deze site.
https://www.ziggo.nl/#producten/televisie/installatiepakketten/digitale-televisie-module-ci/televisies/

Je kunt nog steeds analoog opnemen met je DVD- of videorecorder.
Als je met een van je recorders een digitale zender wilt opnemen dan moet je daar ook AV kiezen en dan je digitale ontvanger op het juiste kanaal zetten.

tenormin
door tenormin - May 27, 2011 om 16:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb 3 weken geleden van die aanbieding gebruik gemaakt (monteur was bij mij niet gratis). Vóór ik dat kastje had was mijn "platte t.v." wazig van kleur, wat ik ook probeerde, nu is het wat dat betreft prima. Ik heb nog oude video-recorder die hij zou aansluiten. Opnemen gaat wel, maar afspelen niet meer. Evenals Dakloos ben ik ook digibeet en wat ik inderdaad waardeloos vind is dat je de t.v. aanzet en dan verder moet met de afstandsbediening van het kastje. Overdreven te zeggen dat ik spijt van de aankoop heb want het is een prachtig beeld nu, maar dat ik mijn oude video niet meer kan bekijken (terwijl de monteur zei dat het wél kon) daar baal ik wel van. Dus wat is wijsheid voor U; ik vond de aanbieding op zich best redelijk al was het alleen maar dat het voor me geinstalleerd werd tegen een redelijke prijs (€ 35.00) als het binnen 3 kwartier geklaard zou zijn. En dat was het, gelukkig.

da
door danskepige - May 27, 2011 om 20:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als je analoog kunt kijken lekker niet veranderen. Als je digitaal gaat en er wordt geen analoog meer doorgegeven(zoals hier met caiway) kun je de videorecorder alleen nog maar gebruiken voor afspelen. Hetzelfde geldt voor je eventuele harddiskrecorder. niet meer te gebruiken alleen afspelen. Bij mij maakte voorheen het verschil in analoog en digitaal niet veel uit. Alleen moet je inderdaad wel extra kabels en ook een decoder hebben voor je 2e TV om digitaal te kunnen. Met analoog was dat aleen de kabel.

da
door danskepige - May 27, 2011 om 20:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Freya. Een videorecorder kan nooit digitaal opnemen. Ook niet met een recorder. Aleen analoog. Als je digitaal wilt opnemen moet je een digitale recorder of ivpr hebben. Voorheen kon ik 2 programma s opnemen met de humax en 1 kijken, maar de streaming is veranderd dus 1 opnemen en 1 kijken op hetzelfde toestel.. Of 2 opnemen en op een andere TV kijken

tenormin
door tenormin - May 27, 2011 om 20:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=danskepige schreef op vrijdag 27 mei 2011, 20:30]hallo Freya. Een videorecorder kan nooit digitaal opnemen. Ook niet met een recorder. Aleen analoog. Als je digitaal wilt opnemen moet je een digitale recorder of ivpr hebben. Voorheen kon ik 2 programma s opnemen met de humax en 1 kijken, maar de streaming is veranderd dus 1 opnemen en 1 kijken op hetzelfde toestel.. Of 2 opnemen en op een andere TV kijken

Dat zal dan bij mij het probleem zijn. Ik kijk digitaal en heb nog ouderwetse VHS video en zoals gezegd: opnemen doet hij wel alleen: terugzien kan niet, terwijl die knaap me vertelde (en ook zei aangesloten te hebben) dat het kon.

da
door danskepige - May 27, 2011 om 21:06
5 Antwoorden / 0 Vragen

hallo bridgen. Hij draait wel maar hij neemt dus gewoon niet op. Gelukkig kunnen we de banden wel afspelen. Anders zou het jammer voor mijn kleinkinderen zijn van al die Disney films.

ro
door ron530 - May 27, 2011 om 21:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zonder dollen geen van beide toestellen leveren beeldkwaliteitswinst op. De kleine plasma tv kan geen CI kaart aan en de grote beeldbuis tv zal met de aangesloten apparaten geen verdere mogelijkheden meer hebben om uberhaupt nog apparaten toe te voegen.

Conclusie blijf lekker analoog kijken en pas als je nieuwe apparatuur koopt een overweging maken.

tenormin
door tenormin - May 27, 2011 om 23:11
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 27 mei 2011, 21:37]Zonder dollen geen van beide toestellen leveren beeldkwaliteitswinst op. De kleine plasma tv kan geen CI kaart aan en de grote beeldbuis tv zal met de aangesloten apparaten geen verdere mogelijkheden meer hebben om uberhaupt nog apparaten toe te voegen.

Conclusie blijf lekker analoog kijken en pas als je nieuwe apparatuur koopt een overweging maken.

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar ben wel heel erg tevreden over kwaliteit van het beeldverschil analoog/digitaal. En als bijzaak (maar dat is vrouwenpraat) het scherm trekt geen stof aan!!

reacteur
door reacteur - May 28, 2011 om 10:46
39 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo dakloos.

Ziggo is wel heel erg duur en minder compleet, vind ik.
Zelf heb ik onlangs TV van xs4all genomen. Ik kreeg er gratis de decoder/recorder bij en deze werd gratis geïnstaleerd.Indien gewenst draadloos en ook gratis.
Ik kan nu films opnemen tot 200 uur.
Voor het tweede toestel op de slaapkamer heb ik gratis Digitenne gekregen.
Wil ik nog een derde tv aansluiten kost het € 4,95 per toestel voor digitenne.
De kosten van xs4all-tv is omgeveer €15,00 p.m. voor het basispakket.
Het enige wat verder nog belangrijk is, is de modem, deze moet voor deze snelheden geschikt zijn, maar met internet van deze provider krijg je die ook gratis.

richard83
door richard83 - May 28, 2011 om 10:59
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=reacteur schreef op zaterdag 28 mei 2011, 10:46]
Ziggo is wel heel erg duur en minder compleet, vind ik.

Hoe bedoel je met minder compleet?

reacteur
door reacteur - May 28, 2011 om 11:20
39 Antwoorden / 5 Vragen

Bij Ziggo moeten diverse onderdelen worden betaald, zoals de recorder en ontvanger.
Ziggo houdt geen rekening met een tweede toestel zoals op de slaapkamer.

richard83
door richard83 - May 28, 2011 om 11:50
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=reacteur schreef op zaterdag 28 mei 2011, 11:20]Bij Ziggo moeten diverse onderdelen worden betaald, zoals de recorder en ontvanger.
Ziggo houdt geen rekening met een tweede toestel zoals op de slaapkamer.
Ja, dat kan wel hoor. We hebben er 2. Eentje staat onder en de 2e staat boven. Er mogen er max 3 zijn dus.

te
door terpstra - May 30, 2011 om 01:33
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dakloos, ga eens rekenen. Voor minder dan tweehonderd euro heeft u een schotel met duokop. Plus twee digitale ontvangers.
De kosten van canal digital komen daar boven op.
Mijn advies, zoek het eens uit. Het kan een leuk etentje opleveren.
Groet, H.

P.s. Neem wel coax kabel die geschikt is voor digitale ontvangst. Er Zijn installateurs die het verschil niet kennen.

reacteur
door reacteur - May 30, 2011 om 08:27
39 Antwoorden / 5 Vragen

@ terpstra,
Zelf heb ik geen schotel, maar ik heb sterk de indruk dat deze manier van tv kijken heel sterk afhankelijk is van het weer, zoals sneeuwval, onweer etc.
En... als ik zo om mij heen kijk is er al genoeg schotelvervuiling aan de gebouwen. 't is al een hele wirwar aan scheve en rechte of hangende schotels, ouwe verroeste, vierkante en ronde, noem maar op,, diverse maten en soorten.
Dit kan dus nooit een goed alternatief zijn.
Canal Digital is trouwens ook zeker niet niet de goedkoopste.

@ dakloos,
We leven tegenwoordig willens en wetens in een wereld vol keuzes, surf zelf eens rond en zoek de meest geschikte provider. In een forum als dit ga je enkel uit van wat anderen zeggen en dat is ook lang niet altijd de beste keuze. Ieder komt op voor zijn eigen provider, maar weten niet wat andere providers hebben te bieden. Sommige zijn goedkoop, maar zijn als helpdesk onbereikbaar, of zijn de facturen onbegrijpelijk. Er is altijd wel wat te overwegen.
Neem hierin zelf het initiatief.

ph
door philip36 - May 30, 2011 om 09:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Brigden
Opnemen gaat wel, maar afspelen niet meer.

Ik denk dat je voor het afspelen, de TV op het signaal van de recorder moet zetten.
Kijk even in de gebruiksaanwijzing van de TV.
Of vraag een bekende voor hulp.

te
door teo - May 30, 2011 om 13:03
82 Antwoorden / 30 Vragen

Het is verbazingwekkend dat klanten van ziggo de chantage van deze provider pikken. De "anologe" klanten, waaronder ik, worden maar liefst 5 zenders ontnomen, ZONDER PRIJSVERLAGING!!! als zij niet overschakelen op digitaal.
Gezien dit soort manieren vertrouw ik de van kruiperigheid druipende aanbiedingen voor geen cent. Uiteindelijk zal het hele analoge pakket wel verdwijnen en de digitale pakketten vervolgens in prijs verhoogt.
De "Geachte" klanten worden als simpele klootzakken beschouwd en van, onder andere, de banken heeft ziggo wel begrepen dat je dat straffeloos kan doen.
Ik raad een ieder aan met de buurman de praten om zodoende het signaal op een of andere manier te delen. Voor technische suggesties daar omtrent houd ik me zeer aanbevolen. Ziggo kan mn rug op.

tenormin
door tenormin - May 30, 2011 om 13:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=theodorusgcm schreef op maandag 30 mei 2011, 13:03]Het is verbazingwekkend dat klanten van ziggo de chantage van deze provider pikken. De "anologe" klanten, waaronder ik, worden maar liefst 5 zenders ontnomen, ZONDER PRIJSVERLAGING!!! als zij niet overschakelen op digitaal.
Gezien dit soort manieren vertrouw ik de van kruiperigheid druipende aanbiedingen voor geen cent. Uiteindelijk zal het hele analoge pakket wel verdwijnen en de digitale pakketten vervolgens in prijs verhoogt.
De "Geachte" klanten worden als simpele klootzakken beschouwd en van, onder andere, de banken heeft ziggo wel begrepen dat je dat straffeloos kan doen.
Ik raad een ieder aan met de buurman de praten om zodoende het signaal op een of andere manier te delen. Voor technische suggesties daar omtrent houd ik me zeer aanbevolen. Ziggo kan mn rug op.

Uiteindelijk gaat niet alleen Ziggo digitaal maar iedere aanbieder en heb je toch aanpassingen nodig. En ja, ik ben inderdaad (verdorrie) BBC kwijt. Maar ik kan toch niet winnen van die groot Mogols, dus heb ik inderdaad dat kastje maar alvast aangeschaft. Blijkt volgend jaar wel of ik ben beduvelt qua prijs of er juist goed aan heb gedaan; dat is afwachten.

dobby
door dobby - May 30, 2011 om 15:01
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=theodorusgcm schreef op maandag 30 mei 2011, 13:03]Het is verbazingwekkend dat klanten van ziggo de chantage van deze provider pikken. De "anologe" klanten, waaronder ik, worden maar liefst 5 zenders ontnomen, ZONDER PRIJSVERLAGING!!! als zij niet overschakelen op digitaal.
Gezien dit soort manieren vertrouw ik de van kruiperigheid druipende aanbiedingen voor geen cent. Uiteindelijk zal het hele analoge pakket wel verdwijnen en de digitale pakketten vervolgens in prijs verhoogt.
De "Geachte" klanten worden als simpele klootzakken beschouwd en van, onder andere, de banken heeft ziggo wel begrepen dat je dat straffeloos kan doen.
Ik raad een ieder aan met de buurman de praten om zodoende het signaal op een of andere manier te delen. Voor technische suggesties daar omtrent houd ik me zeer aanbevolen. Ziggo kan mn rug op.

Note: dit bericht geeft niet noodzakelijkerwijze mijn mening weer, het dient alleen voor wat tegengas.

Of - om e.e.a. even wat te nuanceren, Het is toch te gek voor woorden dat een *minderheid* van de klanten die technisch gezien nog in de middeleeuwen leven de *meerderheid* van de klanten (die wel in de 21 eeuw leven) *veel* kanalen wil ontzeggen doordat ze 5 volledige analoge kanalen willen claimen dan wel niet vrijgeven??

(whoops.. even een rots vinden om me onder te verstoppen)

Sorry - maar de techniek gaat door.. je gaat toch ook niet klagen dat lang niet alle muziek die uitgebracht is niet op schellak 78 toeren platen meer te krijgen is? Of misschien iets dichter bij huis dat niet alles ( . . . ) meer op MC te kopen is?) (of dat VCC cassettes niet gebruikt werden hoewel men toch over de gehele linie overtuigd was van de betere kwaliteit (en het enduser gemak) vergeleken met VHS?) of . . .

Nou ja- you get the point.. Ziggo staat per klantnummer 3 smartcards toe.. dus 1 keer film1 (14.95 per maand) kan je op 3 decoders kijken/opnemen.. apparaten met meerdere decoders ingebouwd (PVRs) doen dat met 1 smartcard..

Qua analoge zenders: ze houden zich aan de geldende regels (en bijna altijd ook aan de adviesraad).. grofweg: als je analoog doorgeeft iets van minimaal 15 ofzo...

Let wel: *ALS* je analoog doorgeeft.. ik gooi maar eens een willekeurige kreet als CAIW (CAI Westland) in de discussie. (g,d&r)

Dat allemaal gezegd zijnde.. ik heb hier idd 3 decoders in huis (2 SD decoders en 1 interactieve HD decoder met disk) voor de TVs.. de oude analoge harddisk/dvd recorder hangt er nog aan (en de enige reden dat die nog af en toe in gebruik is, is dat hij opnames kan editten, en leuke video-DVDs met foto slideshows kan maken vanaf direct vanaf een flashkaart...) - maar dat zou ik toch niet echt missen..

het gebruik van op de PC via de ingebouwde analoge tuner af en toe tijdens het werk wat bekijken en/of met Windows MediaCenter opnemen - tsja.. dat zal op den duur helemaal uitgefaseerd raken... jammer, maar zeker geen onoverkomelijk probleem..