be
door bertie_1 Aug 25, 2008 om 13:00
Elektronica & tv

Digitenne?Canal Digitaal

Hallo,

Is het mogelijk om met 1 ontvanger zowel Digitenne als Canal Digitaal te ontvangen?Bij voorbaat dank.

Bert

1330 23 Rapporteer

ph
door phinder - Aug 25, 2008 om 13:07
433 Antwoorden / 4 Vragen

Nee,

dat kan niet !
Het zijn 2 verschillende technieken.

Digitenne:  DVB-T
Schotel:     DVB-C

Tenzij er dus een ontvanger is, die toevallig beiden in zich heeft ( maar die is er voor zover ik weet niet ), kan dit niet.
Misschien een enkele TV met decoders voor beiden ?

Phinder

freya
door freya - Aug 25, 2008 om 13:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@phinder:

Kleine correctie, satelliet = DVB-S, De DVB-C is voor kabeltelevisie.

Freya

ph
door phinder - Aug 25, 2008 om 13:21
433 Antwoorden / 4 Vragen

oeps, je hebt helemaal gelijk :$

Ik zie dat ik de letters verwisseld heb.

DVB-S dus !

le
door leergraag - Aug 25, 2008 om 17:54
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hou zou je dat kunnen zien, wij hebben momenteel nog digitaal via de schotel via een twin-tuner maar eind van de maand hebben we digitenne van KPN

dirck
door dirck - Aug 25, 2008 om 18:17
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor, dit is mogelijk.
Er zijn ontvangers te koop die een DVB-S en een DVB-T tuner hebben.

Maxdigital 225 Combo Hdtv ontvanger

Hyro 9000 HDTV PVR DVB-T/DVB-S

le
door leergraag - Aug 28, 2008 om 22:41
12 Antwoorden / 2 Vragen

Heb een Puma pace twintuner op de achterkant zie ik alleen DVB staan geen S of T

Xcom multimediation Communications T D S R

le
door leergraag - Aug 28, 2008 om 22:59
12 Antwoorden / 2 Vragen

Toch ook nog even vermelden: vandaag digitenne aangesloten op hun ontvanger(kpn) en perfect beeld en gelukkig snel aangesloten zelfs door mij hahahaha

De puma ontvanger zei: Geen kaart dus ben toch bang dat ik een nieuwe twin erbij zal moeten gaan aanschaffen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 28, 2008 om 23:00
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@leergraag: TDSR staat voor Twin Digital Satellite Receiver.

Jouw satellietontvanger heeft dus DVB-S

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 01:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ leergraag:

Nou leergraag, als je digitenne (=DVB-T) een perfect beeld vind, dan ben je niet erg kritisch en gauw tevreden.

Als je ook naar DVB-S zou kijken, dan is het verschil duidelijk te zien. DVB-S is perfect. Daar is digitenne maar een grof beeld bij.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 01:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Bert,

Het bestaat, een combinatie van DVB-T (digitenne) en DVB-S(atelliet).
Zelfs eentje met 230 Volt en 12 Volt gelijkstroom voeding. Technisat. Nog een goed merk ook. € 145,--. Zie hier:

http://www.satellitecity.nl/technisat-combinatie-satelliet-digitenne-p-178.html.

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 29, 2008 om 02:57
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Klopt niet helemaal wat hrdwerrorman schrijft. Helaas is het in 2008 officieel nog steeds niet mogelijk om de nederlandse programma's in het buitenland te bekijken dankzij middeleeuwse wetgeving en debie....   neem me niet kwalijk....   trouwe ambtenaren....

Voor 145 Euro krijg je dit, ik citeer: Voor satelliet heeft u ontvangst van alle FTA zenders. Uit te
breiden met Canal Digitaal kaart, voor ontvangst van alle Nederlandse
zenders.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 10:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert off topic:

Wat klopt er niet helemaal in wat ik schreef?

Waar zit je? Heb ik iets geschreven over ontvangst in het buitenland?

Maar om je uit de droom te helpen: de footprint van de transponder met de Nederlandse zenders reikt o.a. tot iets voorbij Barcelona. Is dat ver genoeg buitenland voor o.a. de Nederlandse FTA stations?

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 10:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert:

Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Maar ik schreef dat de combi-tuner €145,-- kost. Uiteraard heb je nog een kaart nodig om via DVB-S de Nederlandse FTA stations te ontvangen. Dat geldt voor iedere DVB-S tuner welke je koopt.
Maar dat was de vraag niet. Deze was: (lees).

Bij DVB-T ontvangst van de Nederlandse FTA stations heb je geen kaart nodig. En Bert schrijft ook niet wát hij wil ontvangen.
H.

le
door leergraag - Aug 29, 2008 om 12:13
12 Antwoorden / 2 Vragen

De link werkt niet

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 29, 2008 om 12:44
1163 Antwoorden / 60 Vragen

De link werkt wel. Let op dat achter html geen punt komt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 13:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ leergraag:

Haal de punt weg achter de link. Dan werkt het. Heb ik geprobeerd.
Ben gewend om achter iedere zin een punt te zetten. Bij een link zou ik dat niet meer moeten doen. Sorry. ;-)

H.

le
door leergraag - Aug 29, 2008 om 16:33
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ben denk ik niet duidelijk geweest met m,n vraag dus nog een poging.  Tot gister had ik canal-digitaal via een Puma-space TWIN-Tuner, nu digitenne met de bijgeleverde tuner(single) dus kan ik alleen de zender die ik kijk opnemen en daar zit het probleem ik denk dat ik nu de twin-tuner via KPN moet kopen omdat wat ik kijk (zelfde zender) niet nogmaals hoef te zien.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 19:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ leergraag:

Klopt. Daarom kocht ik twee jaar geleden een DVB-T twin-tuner. Met ook nog een UHF-modulator erin, omdat we op de strijkkamer nog een TV hebben zonder scart.

Maar soms zijn er wel 5 of meer programma's tegelijk die je wilt zien.
Wat moet je dan? Soms moet je keuzes maken in het leven. Als ze moeilijker niet worden.....

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 30, 2008 om 18:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@leergraag: als ik je vraag goed begrijp wil je dus met je satellietontvanger digitenne kijken. Dit is absoluut onmogelijk. Dat heeft te maken met je demodulator (zegmaar je ontvangstgedeelte (radio) in je kastje). Voor de satelliet wordt meestal QPSK gebruikt, voor Digitenne (beter gezegd: DVB-T) wordt COFDM-modulatie toegepast. En aangezien je demodulator het lastigste stukje electronica is in je ontvanger, laat zich dat niet betaalbaar uitwissellen (kosten zouden dan net zo hoog zijn als een nieuw apparaat)

Hetzelfde geldt vvor digitale kabelontvangers (DVB-C). Deze gebruiken namelijk QAM-modulatie.

Ik denk dat een uitleg over deze modulatievormen te ver gaat en een veel te lang en ingewikkeld verhaal wordt. Vandaar dat ik die info nu maar even achterwege laat. Neem maar van mij aan dat dit niet uitwisselbaar is met elkaar. Met een AM-radio kun je immers ook geen FM-station ontvangen, vergelijk het maar daarmee.

pavoordf
door pavoordf - Aug 30, 2008 om 19:59
519 Antwoorden / 73 Vragen

@deinert

van mij mag je best uitleggen hoe het zit hoor. Overigens is DVB-T ook nog eens QPSK, QAM16 of QAM64, maar dan per carrier.

Er wordt hier alleen ingegaan op de Hardware verschillen tussen de standaarden. Ook mbt de SW zijn er behoorlijk wat verschillen. Alle systemen verzenden een zg MPEG2 TS (Transport Stream). In een TS zitten meerdere services (Ned1, Ned2, enz). Om die Services uit elkaar te houde wordt PSI (program Specific Information) en SI (Service Information). De laatste is gedefinieerd in de EN 300 468. Voor C, S en T worden wel dezelfde tabellen gebruikt maar veel van de descriptoren binnen de verschillende standaarden zijn verschillend. In het geval van C kunnen ze ook per kabelaar zelfs verschillen en in het geval van T per land of groepen van landen. Wanneer je dus een C-front-end (het stuk HW dat de radiosignalen ontvangt) zou vervangen door een S of T-Front-end, waarbij ze alledrie een TS afgeven, dan ben je er nog niet. De SW van je ontvanger zal de nodige problemen hebben om de zaak goed weer te geven

le
door leergraag - Aug 31, 2008 om 16:05
12 Antwoorden / 2 Vragen

@Deinert dank je wel voor je duidelijk uitleg zal naar KPN gaan om een twin-tuner aan te schaffen en deze maar op marktplaats zetten

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 31, 2008 om 20:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ leergraag:

Als je naar KPN gaat om een Twin-Tuner aan te schaffen, dan kom je van een koude kermis thuis.
Zie hier:
http://kpn-customer.custhelp.com/cgi-bin/kpn_customer.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2397&p_created=1134565977&p_sid=6oLUxIcj&p_lva=2449&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jb
nQ9Mjg4JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wYWdlPTEm
cF9zZWFyY2hfdGV4dD1vcG5lbWVu&p_li=&p_topview=1
en kijk wat daar staat:
Vraag
 Twin Tuner met video een programma opnemen, opname stoppen
Antwoord

Let op!
De Twin Tuner wordt niet meer geleverd.

Met een Twin Tuner kunt u tegelijk TV kijken en een ander programma op uw video opnemen.

Maat er zal wel meer aanbod van Twin-Tuners zijn, die veel goedkoper zijn dan die niet meer leverbare van KPN. Neem er wél eentje met een kaartlezer, als je tenminste naar bagger van commerciëlen wilt kijken.
Kan je die bagger gestolen worden dan is er veel meer keuze in DVB-T Twin-Tuners die nóg veel goedkoper zijn dan die met kaartlezer.
Misschien ten overvloede: Voor Ned. 1, 2 en 3 plus de regionale én zeer vele Duitse stations heb je geen kaart nodig.

Nog 1 vraag: zijn Bertie en leergraag (beiden Bert) één en dezelfde persoon? Wegens min of meer hetzelfde onderwerp.

H.

le
door leergraag - Aug 31, 2008 om 20:53
12 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ik ben geen bertje.  Maar ben wel geholpen door de antwoorden