ma
door marudami Mar 27, 2014 om 09:43
Elektronica & tv

Electrisch koken

Hoi!

Ongeveer een maand geleden ben ik verhuisd. Ik woon nu in een oude brandweerkazerne. Nu is het geval dat de kosten van de elektriciteit al bij mijn huur in zit. Gas zou ik zelf moeten regelen. Elektrisch koken is voor mij dus erg aantrekkelijk.

Momenteel kook ik op een goedkoop elektrisch kookplaatje (2 pits), maar ik mis een oven en zodra ik het kan betalen heb ik het liefst een 4 pits fornuis.

De meeste keramische of inductie fornuizen hebben 3fasen stroom nodig (nu weet ik niet precies wat dat is en ik weet ook niet zo goed wat ik heb). Wat ik wel weet is dat ik van de woningbouw geen stopcontact voor een perilex stekker mag laten aanleggen. (zou niet brandveilig zijn?)

Kun je een elektrisch fornuis met een normale stekker op netstroom aansluiten?

15313 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 27, 2014 om 10:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een iets groter elektrisch kan niet met een normale 16 Amp stekker worden aangesloten. Trekt daarvoor teveel stroom. Vandaar dat u meerdere fasen nodig heeft om dit over meerdere groepen te verdelen. Hiervoor heeft u een Perilex stekker nodig. Mogelijk is een klein oventje (max 16 Amp) een uitkomst voor u. Deze mag dan niet tegelijk met de bakplaatjes worden gebruikt.

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2014 om 13:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dan gaat dit hem echt niet worden: én 4 pits elektrische kookplaat met oven. Maar mag u het ook niet (op eigen kosten) laten aanleggen door een erkend bedrijf? Ik heb, als enige in de hele flat, een keramisch fornuis met oven en mocht dit wel, op eigen kosten, laten aanleggen. Vergis u niet: kost ook een bom duiten, hoor. En gewoon een gasaansluiting laten aanleggen: is dat geen optie? Hoewel, als er helemaal geen gas punt aanwezig is in "de oude brandweerkazerne" zal ook dat niet goedkoop zijn. De fornuizen op gas zijn, naar ik dacht, ook wat voordeliger in prijs. Dat word dus wikken en wegen oftewel: eerst maar eens uitrekenen wat één en ander gaat kosten. Succes.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2014 om 14:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn fornuis heeft dus 2 normale voeding nodig. Hoe is hij dan aangesloten. ? Met een kabel die een dubbellestekker heeft 1 voor de oven de andere voor de kookplaten. Aan de wand zit een contactdoos die de dubbele stekker kan gebruiken. De aansluiting van de stekker doos is dus apart gevoed door twee zekeringen Ik kan dus beide gelijk gebruiken zonder overbelasting.

crewmember
door crewmember - Mar 27, 2014 om 14:24
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:07]Mijn fornuis heeft dus 2 normale voeding nodig. Hoe is hij dan aangesloten. ? Met een kabel die een dubbellestekker heeft 1 voor de oven de andere voor de kookplaten. Aan de wand zit een contactdoos die de dubbele stekker kan gebruiken. De aansluiting van de stekker doos is dus apart gevoed door twee zekeringen Ik kan dus beide gelijk gebruiken zonder overbelasting.

EN zon stekker mag de TS dus niet installeren.

pino123
door pino123 - Mar 27, 2014 om 14:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@crewmember,

Waar lees je dat dan? Ik lees dat TS geen Periplex stekker mag aanleggen.

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2014 om 14:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:07]Mijn fornuis heeft dus 2 normale voeding nodig. Hoe is hij dan aangesloten. ? Met een kabel die een dubbellestekker heeft 1 voor de oven de andere voor de kookplaten. Aan de wand zit een contactdoos die de dubbele stekker kan gebruiken. De aansluiting van de stekker doos is dus apart gevoed door twee zekeringen Ik kan dus beide gelijk gebruiken zonder overbelasting.

Dat mocht ik dus niet; moest een speciale kabel laten aanleggen, zwaarder. Vraag me niet hoe het heet, geen idee. Maar heb maar 1 contactdoos en 1 stekker, goedgekeurd door de Nederlandse Verenig van Huisvrouwen. (Grapje). De wel aanwezige gastoevoer is keurig weggewerkt en, uiteraard, afgesloten.

ph
door philip36 - Mar 27, 2014 om 16:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De brandweerkazerne heeft zeker 3 phasen.
Als de aansluiting volgens de bestaande installatievoorschriften wordt aangelegd is deze gewoon brandveilig, anders zijn alle bestaande aansluitingen ook niet veilig.
Het probleem zal zijn dat het verbruik bij de huur zit en de woningbouw straks het extra verbruik moet gaan betalen. U kunt misschien een kleine huurverhoging voorstellen om de aansluiting er door te krijgen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 27, 2014 om 17:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Is er wel gewoon een gasaansluiting aanwezig voor 'n fornuis?

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 27, 2014 om 17:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een kabel van een andere groep naar je keuken kan trekken is meer als 2 kookplaten wel mogelijk.
Dan sluit je het aan op 2 groepen maar mag je niet een wasmachine of zo op die groep gelijk laten draaien dus losse kabel en je krijgt dan geen Perilex maar eigenlijk wel hetzelfde....

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2014 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:24][quote=valerius-2 schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:07]Mijn fornuis heeft dus 2 normale voeding nodig. Hoe is hij dan aangesloten. ? Met een kabel die een dubbellestekker heeft 1 voor de oven de andere voor de kookplaten. Aan de wand zit een contactdoos die de dubbele stekker kan gebruiken. De aansluiting van de stekker doos is dus apart gevoed door twee zekeringen Ik kan dus beide gelijk gebruiken zonder overbelasting.

EN zon stekker mag de TS dus niet installeren.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2014 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:24][quote=valerius-2 schreef op donderdag 27 mrt 2014, 14:07]Mijn fornuis heeft dus 2 normale voeding nodig. Hoe is hij dan aangesloten. ? Met een kabel die een dubbellestekker heeft 1 voor de oven de andere voor de kookplaten. Aan de wand zit een contactdoos die de dubbele stekker kan gebruiken. De aansluiting van de stekker doos is dus apart gevoed door twee zekeringen Ik kan dus beide gelijk gebruiken zonder overbelasting.[/quot]
EN zo'n stekker mag de TS dus niet installeren.[/quot]

Klopt ik heb het dus door een erkent bedrijf laten doen,Met achteraf controle door het energie bedrijf.

wi
door willem=a - Dec 3, 2014 om 08:15
21 Antwoorden / 0 Vragen

Doorgaans werkt een oven gewoon op 230 volt, maar wel op een aparte groep en een aparte kookplaat wordt tegenwoordig doorgaans niet meer op een 3 fasen net aangesloten maar krijgt dubbel 230 volt. Dat zijn 2 groepen, maar deze worden in één keer in of uit geschakeld.

Gr. Willem.