ir
door iris mateboer Oct 15, 2017 om 21:56
Elektronica & tv

Geheugenkaart in onvindbaar op computer en in fototoestel "beschadigd", wat nu?

In mijn camera (nikon d5300) gebruik in een sd-kaart van 32gb. Van de een op andere dag zegt de camera dat de sd kaart onbruikbaar is doordat hij beschadigd is en ook op de computer kan hij geen connectie maken.
Wat kan ik doen om mijn foto's toch terug te krijgen?

Alvast bedankt!

3139 12 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Oct 15, 2017 om 22:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bidden.
Een geheugenkaart bevat van binnen een superkleine chip. Die kan kapot gaan en dan is dat het enige wat m.i. resteert.

zw
door zwaardvis - Oct 15, 2017 om 22:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen
sw
door swat1500 - Oct 15, 2017 om 22:48
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Je zal naar een gespecialiseerd bedrijf moeten gaan die de data op soort kaarten kan veiligstellen. Gaat je wel wat geld kosten en 100% recovery is niet altijd mogelijk. Wellicht kan je het zelf nog proberen met Recuva. Maar dan moet de kaart wel zichtbaar zijn voor de computer.

tdmduc
door tdmduc - Oct 15, 2017 om 22:52
704 Antwoorden / 2 Vragen

Er is  software wat je kan helpen nog wat te recoveren, maar vaak is het een 'wal en schip"-situatie.

Nooit te lang de zelfde kaartjes gebruiken. SOms moet je een keer een nieuwe kopen/gebruiken.

Ook  niet te lang op de kaart laten staan. Thuisgekomen direct uploaden naar pc of cloud.

Formatteren kan je proberen maar dat helpt je de kaart  weer bruikbaar te maken maar de inhoud is dan verdwenen.

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 15, 2017 om 22:52
509 Antwoorden / Vragen

Een mogelijk is proberen de card te formateren in je fototoestel.Als dat lukt  en card dan weer zichtbaar is op je PC kun de foto's terughalen met een recovey programma , Maar de kans dat het lukt is klein hoor.

ir
door iris mateboer - Oct 15, 2017 om 22:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

@v1126 Zonder formatteren werken deze recovery programma's niet neem ik aan? Want formatteren zorgt natuurlijk er wel voor dat het écht verwijderd wordt (maarja dat is opzich nu natuurlijk ook wel zo) Ik heb de sd kaart nu wel zichtbaar kunnen krijgen op een microsoft computer.

tdmduc
door tdmduc Oct 15, 2017 om 22:58
704 Antwoorden / 2 Vragen

wat ik zeg....alles is dan weg. Dat is formatteren. Probeer op mijn link te klikken naar Wondershare.

ir
door iris mateboer Oct 15, 2017 om 23:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja precies dat dacht ik al! ik heb Wonderhare geprobeerd maar die ziet geen bestanden... Bedankt in iedergeval voor je antwoord!!

Grunnen.
door Grunnen. Oct 15, 2017 om 23:10
509 Antwoorden / Vragen

-

ir
door iris mateboer Oct 15, 2017 om 23:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! Heb dit inderdaad geprobeerd, op mijn macbook vindt hij de kaart totaal niet, maar op een windowscomputer nu wel. Ik heb hem daar op geprobeerd te formatteren, maar de computer geeft aan dat windows niet in instaat is om hem te formatteren...

Grunnen.
door Grunnen. Oct 15, 2017 om 23:28
509 Antwoorden / Vragen

Als de kaart zichtbaar is kan je met een recory tool proberen de foto's te redden

aurora1
door aurora1 Oct 16, 2017 om 00:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kan de windows pc de kaart wel zien maar niet lezen, dus openen?

tdmduc
door tdmduc Oct 16, 2017 om 07:44
704 Antwoorden / 2 Vragen

@aurora1 "maar de computer geeft aan dat windows niet in instaat is om hem te formatteren..."

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Oct 15, 2017 om 23:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het ligt er maar net even aan hoe belangrijk de foto's zijn. Je kan het zelf proberen met specifieke software of, als het hele belangrijke foto's zijn, een gespecialiseerd bedrijf inschakelen. Dat na formateren alles weg is is overigens onzin. Nu de kaart kennelijk zichtbaar is op een computer valt een datarecovery programma te overwegen.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2017 om 00:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer eens of je foutcontrole met repair erop los kunt laten (kaartje misschien ook voorzichtig vetvrij maken?)  en kijk of dat dan iets oplevert.
Probeer dat als het niet lukt ook nog eens in veilige modus.

newmikey
door newmikey - Oct 16, 2017 om 08:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker niet formatteren. Als je op een Mac werkt kan je ook eens het gratis TestDisk gebruiken - dat graaft heel diep en weet zelfs in hel slechte situaties nog wel bestanden van een beschadigde kaart te halen.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 16, 2017 om 09:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom bewaart u in hemelsnaam alleen de foto's op een kaartje en maakt u niet bijvoorbeeld maandelijks even een back-up naar de pc?
Mij is zelfs geleerd 1 back-up is geen back-up.
Ik kan u helpen aan de naam van een bedrijf wat zeker 90% van de foto's terug kan halen maar zit je wel rond de € 1500, sorry mag trouwens geen reclame maken maar als u bij professionele recovery zoekt vindt u vast wel iemand.

wilcovv
door wilcovv - Oct 16, 2017 om 17:06
40 Antwoorden / 2 Vragen

Ten eerste... géén backup gemaakt van die foto's op dat SDkaartje?!?! Zo ja, dan is herformatteren in de camera geen probleem.
Het merk Transcend heeft die recovery software die wellicht iets kan uitrichten op een SDkaart, maar hopelijk wel als je echt die paar foto's/data wil terug krijgen.

Dat een kaart niet gelezen kan worden wil nog ook nog wel eens te maken hebben met de 'card-reader' zelf.

Overigens is het beter als fotograaf om 2x een 16GB te kopen dan alleen maar afhankelijk te zijn van 1x 32GB, alhoewel ze opzich niet meer zo duur zijn. >>> koop goede U1 kaarten.