co
door coranto Nov 15, 2016 om 20:50
Elektronica & tv

Heb ik recht op teruggave van een deel van abonnementskosten?

Wij hebben nu ruim een jaar KPN alles in 1 standaard. Recent werden wij erop gewezen dat wij helemaal geen HD zenders ontvangen. KPN belooft 70 zenders en 45 HD zenders. Ik vond het beeld altijd al een beetje wazig maar was de jaren ervoor ook ziggo gewend wat haarscherp was. 
Ik heb dit aangegeven tijdens mijn opzegging en stelde KPN voor dat ik een tegemoetkoming zou ontvangen van 14 euro per maand voor elke maand dat ik geen HD signaal ontvangen heb. Dat zijn circa 12 maanden. 

KPN geeft aan dat ze alles in 1 standaard werkend hebben geleverd en dat ik geen recht heb op teruggave. 

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid om te controleren of alle diensten de klant bereiken? En sta ik als consument voldoende in mijn recht om een tegemoetkoming te vragen voor diensten die niet of niet volledig geleverd zijn?

8089 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen
11

Vragen staat vrij, maar u had natuurlijk in die 12 maanden ook weleens kunnen klagen over het beeld als dat volgens u niet goed was. En hoe weet u dat u geen HD ontvangen hebt, wie heeft u daarop gewezen?

co
door coranto - Nov 15, 2016 om 21:05
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

@Tijger1 Ik ben gewezen door een andere KPN klant op de zenders met kanaalnummer 700 en hoger die ik niet heb (hij vond mijn beeld er niet uitzien). Uiteraard had ik wel eens kunnen bellen over de kwaliteit. Bellen met KPN is wat mij betreft nuttig, maar nooit snel achter de rug. Ik denk dat ik in dit jaar als klant niet overdreven al zeker 2 werkdagen telefonisch en personlijk contact heb onderhouden met de KPN klantenservice en winkelmedewerkers. Onder andere over: Ik zou in een risicogebied wonen, Er was geen 2e ontvanger geleverd en die moest er wel komen, per post waren foutieve codes verzonden waardoor de ontvangers weer vervangen moesten worden, na een verhuizing een verkeerde patch waardoor er helemaal geen signaal was.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Risico gebied? Foute codes per post? Het gaat toch gewoon over tv? Ik heb het zelfde pakket, ik neem aan dat U ook een experiabox hebt. 

Bij mij is ook kanaal 1 en verder prima, maar zet hem altijd op 701.

Maar als u dan werkelijk twee dagen aan de lijn gehangen hebt, voor van alles en nog wat, had ik maar eens er tussendoor geroepen: " en het beeld is ook niet om aan te zien".

Johkwe
door Johkwe Nov 16, 2016 om 13:20
44 Antwoorden / Vragen

Aanvulling op mijn reactie
Als u glasvezel hebt dan zijn de HD kanalen vanaf de 600 nummers!

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2016 om 01:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

U kunt over klachten of problemen via de live chat contact opnemen tijdens kantooruren, dus u hoeft helemaal niet te bellen.
Mijn ervaring is dat de chatmogelijkheid snel en efficiënt werkt met vriendelijke mensen https://www.kpn.com/service.htm
U had eerder contact moeten opnemen. Zij kunnen niet weten of u het beeld niet zo goed vindt. Wist u zelf eigenlijk ook niet tot een andere KPN klant u dat zei.

Johkwe
door Johkwe - Nov 16, 2016 om 11:53
44 Antwoorden / Vragen
0

is uw ontvanger wel ingesteld op het ontvangen van HD uitzendingen?
In menu / beeldscherm instellingen en/of systeem instellingen hier HD functie op ja zetten. Ook moet op de ontvanger een rood lampje branden bij een HD uitzending. Niet alle uitzendingen zijn in HD.
Overigens is de klantvriendelijkheid van de KPN prima en het telefoneren kost u niets. Beter om te bellen in de wat stillere uren.
Per mail gaat ook goed, binnen 2 dagen bericht zonder afgescheept te worden.

vr1944
door vr1944 - Nov 16, 2016 om 11:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen
0

Vaak kun je dit soort problemen oplossen door de installatie te herhalen .Dit advies had je waarschijnlijk ook gehad als gelijk met KPN hierover benaderd had .Klagen na 12 maanden is onzin en een vergoeding is niet op zijn plaats ,omdat KPN geen gelegenheid gegeven hebt om het op te lossen.

wa
door wallia - Nov 16, 2016 om 12:19
21 Antwoorden / 14 Vragen
0

Eerst even kijken of je TV wel geschikt is voor HD, want je zegt zelf dat je de kanalen vanaf 700 niet kan ontvangen en dat zijn de kanalen waar je alles in HD kan ontvangen!

gerbera
door gerbera Nov 16, 2016 om 13:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft niets met de TV te maken, de kanalen vanaf 700 worden door de ontvanger weergegeven. Alleen moet je dat, zoals eerder is aangegeven, wel even op de ontvanger inschakelen.

Johkwe
door Johkwe - Nov 16, 2016 om 13:46
44 Antwoorden / Vragen
0

Aanvulling op mijn reactie.     

Bij een glasvezel abb. zijn de HD zenders vanaf de 661 kanalen.
De 700 kanalen werken ook.

costnix
door costnix Nov 19, 2016 om 12:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Niet (meer) bij de KPN,

Johkwe
door Johkwe Nov 19, 2016 om 12:50
44 Antwoorden / Vragen

Nou bij mij wel!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2016 om 15:03
16878 Antwoorden / 202 Vragen
1

Ook bij mij rijst de vraag: is uw TV geschikt voor de ontvangst van HD?

Ma
door Mat Matheij Nov 16, 2016 om 18:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad juist dat oudere flatscreens niet zijn voorzien van een HDMI aansluiting of true HD zijn ipv. HD ready.

vr1944
door vr1944 - Nov 16, 2016 om 17:19
1210 Antwoorden / 5 Vragen
0

@gerritaltena 
Daar hoef je niet aan te twijfelen .De decoders van KPN sluit je aan met een HDMI kabel..

Ma
door Mat Matheij Nov 16, 2016 om 18:41
986 Antwoorden / 3 Vragen

Oudere tv's kunnen nog steeds zijn uitgerust met SCART. Daarnaast behoeft de tv niet full HD te zijn maar afhankelijk van de leeftijd HD ready hetgeen een lagere definitie betreft.

vr1944
door vr1944 Nov 21, 2016 om 16:23
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ Mat M. De nieuwste Philips en Sony TV's hebben nog steeds een scart aansluiting.Handig als je Digitenne met een decoder wil kijken. Maar wat heeft dat met dit probleem te maken.

Ma
door Mat Matheij - Nov 16, 2016 om 18:34
986 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij KPN zitten de HD zenders op een ander kanaal. Dat zou u ook via de digitale tv gids kunnen zien. Anderszins kunt u via de pc vaststellen in hoeverre de internetsnelheid afwijkt van het door KPN beloofde.
(Speedtest.net). Het gelijktijdige gebruik van een of meerdere tv's aangevuld met PC,Tablet en Smartphone is van invloed op het functioneren van alle aangesloten apparaten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2016 om 19:12
16878 Antwoorden / 202 Vragen
0

Ok. met een hdmi aansluiting is de tv geschikt. Dan kan de oorzaak zijn dat u op afstand van de verdeelkast woont en die afstand voor de telefoonlijn te groot is. Alsdan een kpn probleem dat betekent dat zij niet kunnen leveren wat is beloofd/overeengekomen

co
door coranto - Nov 16, 2016 om 20:23
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Allen,

Mijn vraag richt zich vooral op de rechten als consument. Ook al kwam ik er laat achter is er niet geleverd wat er overeengekomen is. Als ik bij de supermarkt 5 kilo aardappelen koop en ik kom er thuis na een week achter dat ik maar 4 kilo in de zak heb zitten ondanks dat er 5 op de zak staat, dan is het toch logisch dat ik een tegenprestatie van de supermarkt verwacht? Vandaar mijn vraag, heb ik recht op teruggave.

Overigens zijn mijn beide LED HD tv's prima in staat om full hd signaal te verwerken.

KPN heeft inmiddels aangegeven dat er op mijn adres geen HD signaal mogelijk is en dat ze om die reden niet in gebreke zijn. Op internet lees ik echter dat het op mijn adres wel mogelijk is. Sterker nog mijn buurman heeft een goedkoper pakket en wel de 700+ zenders.
Een korte zoekactie op internet levert op dat veel gebruikers moeten vraagen om de HD kanalen omdat dat standaard (of regelmatig) niet aan staat. Dit is eenvoudig aan te passen voor KPN.



hammond
door hammond - Nov 17, 2016 om 13:33
122 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ziggo is de enige tv aanbieder die zijn signaal doorgeeft door coax of zelfs glasvezel,terwijl KPN het dunne telefoonlijntje gebruikt. Je kan mij niet wijsmaken dat je dezelfde kwaliteit voor HD kan leveren door een telefoonlijn. Daarom is de kwaliteit altijd minder bij alle andere kabelaanbieders,die over de telefoonlijn gaan.

gerbera
door gerbera Nov 18, 2016 om 11:57
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zou zeggen, kom ff bij mij kijken, HD in zeer goede kwaliteit via dat "dunne" draadje wat overigens niet veel dunner is dan een coaxdraadje. Glasvezel is een heel ander verhaal, daar kan zelfs een kabelaar niet tegen op.

Ni
door Nientje1980 Nov 18, 2016 om 18:39
46 Antwoorden / Vragen

Hier geen last met slecht beeld ed. Gewoon KPN via glasvezel.
heb zelfs geen gewone kabel meer sinds ze die (per ongeluk) tijdens aanleng glasvezel netwerk hebben doorgesneden.

hammond
door hammond Nov 18, 2016 om 22:50
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb het niet over slecht beeld,alleen kabel is beter en heeft een sneller internet.

De koperen telefoonlijn is door middel van dsl-techniek geschikt gemaakt voor snel internet en digitaal bellen. Aanbieders van zulke diensten noemen we dsl-providers. Je hebt adsl en vdsl, waarbij vdsl de snellere variant is. Voorbeelden van providers zijn KPNTele2Online.nl en Vodafone.

Hoe verder weg van de centrale, hoe langzamer

Internet via de koperdraad is in de praktijk moeilijker op te voeren dan internet via de kabel. De snelheid van dsl is gemiddeld genomen de helft van de snelheid die de providers aanbieden in hun pakket. Dat komt vooral doordat de snelheid bij dsl afneemt als je verder van de wijkcentrale woont. Wil je weten welke snelheid de provider echt kan leveren op jouw adres, doe dan de postcodecheck op de website van de aanbieder. Alle grote providers tonen dan welke snelheid jij kan krijgen, al staat het soms wel in kleine letters.

Tv via dsl: IP-tv

DSL-providers bieden ook televisie aan via dsl. De techniek die hiervoor gebruikt wordt, heet IP-tv. Je moet wel een postcodecheck doen (bijvoorbeeld in onze vergelijker) om te kijken of op jouw adres de internetsnelheid wel hoog genoeg is voor het doorgeven van digitale televisie en voor eventuele extra’s, zoals het opnemen van tv of het aansluiten van een tweede tv.

Tv snoept bandbreedte

Bij de meeste dsl-abonnementen gaat de bandbreedte die nodig is voor televisie af van de bandbreedte voor internet. Tv-kijken heeft dus invloed op de internetsnelheid. Er is één uitzondering: als je een pakket hebt met een internetsnelheid die lager is dan de maximaal haalbare internetsnelheid op jouw adres, dan wordt je verbinding niet langzamer als je tv kijkt.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2016 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft toch helemaal niets met het gedoe van de Ts van doen. Volgens anderen had hij al een jaar lang een slecht beeld. Zal wel meevallen want hij heeft geen een keer geklaagd bij KPN. En nou wil hij geld terug, gaat niet werken natuurlijk.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2016 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Compleet wonderlijk verhaal. Bij KPN neem je de experiabox en een ontvanger. Op die ontvanger hoeft helemaal niets ingesteld te worden om tv in HD te ontvangen.

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2016 om 13:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

U kunt wel van alles van de supermarkt verwachten. Ook als u na een jaar komt klagen over 5 of 4 kg aardappelen. Maar of u een jaar na dato bij de supermarkt en de kpn recht op teruggave heeft? Nee.
Trouwens, misschien had u in die week al een kilo aardappelen opgegeten en zat er wel 5 kg in die zak.....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer

Da
DarshanJSB - May 5, 2024 om 10:06
Vakantie & reizen

Compensatie voor een non EU vlucht

Op 19 april 2024, om 15:40 (Japanse tijd) zou ik in het vliegtuig stappen van Haneda airport naar Guangzhou airport om daar mijn directe vlucht om op 20 april 08:00 (NL tijd) aan te komen in Amsterdam, deze vluchten werden gedaan door China Southern Airlines (CSA).   Vanaf Haneda airport waren de vertragingen al begonnen, 3x vertraagd (19:00, 22:40 en 01:00) waardoor ik uiteindelijk op 20 april ... Lees meer

ga
galen135 - May 8, 2024 om 11:23
Auto & vervoer

DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten

Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer