Li
door Lizzibeth Jul 31, 2023 om 19:06
Elektronica & tv

Hoe lang moet een e reader mee kunnen gaan?

Mijn Kobo e reader ging na 13 maanden kapot, hij bevroor bij het opladen, ging niet meer aan of uit.
Garantie was net verlopen. De reader kostte €180 dus reapareren zou de moeite waard zijn. Naar Bol.com gestuurd, daar had ik m gekocht.

kreeg het volgende antwoord: Deze valt echter buiten de fabrieksgarantie. Kan hierdoor niet behandeld worden, ook niet tegen betaling.

Belachelijk, net een jaar oud...

8176 18 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jul 31, 2023 om 19:12
11551 Antwoorden / 51 Vragen

Tja, repareren is en blijft en zal altijd duurder blijven als fabriceren. Als ik de winkelprijs van € 180 zie dan zal het apparaat niet meer als 50 a 70 euro af fabriek kosten, maar fout zoeken en herstellen kost minstens evenveel voor een instrumentmaker qua kosten.

En wat de oorzaak is valt moeilijk te zeggen, het kan een "maandag" ding zijn maar ook gevallen/ruw behandeld KUNNEN zijn.

Li
door Lizzibeth Jul 31, 2023 om 19:37
Antwoorden / 1 Vragen

Ruw behandeld, daar kan ik voor instaan, daar is geen sprake van.

mahadma
door mahadma Jul 31, 2023 om 22:04
11551 Antwoorden / 51 Vragen

Ik geloof u direct, maar kan het buiten uw zicht zijn gebeurd?

sira
door sira - Jul 31, 2023 om 19:22
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt wel een beetje wat u zegt. Ik heb half 2015 de eerste e-reader aangeschaft, ik ben nu aan de 5e bezig (2x een Icarus, 2x een Autovision en nu de Kobo). Ik koop meestal de voordeligsten (Icarus + Autovision waren ca. € 100,- en de Kobo € 115,-).

Ik maak er nooit zo'n probleem van, want het ligt ook deels aan de gebruiker. Ik neem de e-reader overal mee naar toe in de tas, dus hij krijgt ook weleens een stootje, maar daarbij bespaar ik het geld (en de ruimte) van alle boeken voor de e-readers uit.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het meest tevreden was met de Icarus (bedrijf is gestopt) en de Autovision. Beide waren/zijn Nederlandse bedrijven met een goede service. Het enige gemak van de Kobo is dat hij wifi heeft en de updates vanzelf gaan, bij de Autovision moet je de updates zelf ophalen via de pc, maar voor de rest......

Ja
door JannyBoe - Jul 31, 2023 om 19:29
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Lizzibeth, ik zou zeker even checken of die informatie van Bol.com wel klopt.
Op de supportpagina van Kobo kom ik onder All Devices Warranty een Standaard Beperkte Garantie van 2 jaar tegen.
Check eens of u ook onder deze garantieregeling valt.

Li
door Lizzibeth Jul 31, 2023 om 19:58
Antwoorden / 1 Vragen

dank hier ga ik nog iets mee proberen

Ja
door JannyBoe Aug 1, 2023 om 07:48
520 Antwoorden / Vragen

Zeker doen! Ik heb (gelukkig maar) één keer te maken gehad met een fout in de garantieafwikkeling van een bedrijf: 350 euro betaald voor een nieuwe processor in mijn PC die het na ca. 2 jaar begaf. Bij checken achteraf bleek Intel 3 jaar fabrieksgarantie te geven. Die 350 euro heb ik vervolgens keurig teruggekregen van de leverancier. Het kan soms lonen om de kleine lettertjes te lezen. Succes!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 31, 2023 om 20:40
2076 Antwoorden / Vragen

Repareren? Die repareren niets, als hij binnen een jaar kapot gaat krijg je een nieuwe via de impotur en anders gooi je hem maar weg. Er moet echt iets gebeuren aan die Uneto normen maar ik vermoed dat de overheid andere dingen aan het hoofd heeft. En fabrikanten gaan niet speciaal voor de Nederlandse markt degelijkere duurdere e-readers maken.

rj
door rjw Jul 31, 2023 om 21:03
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Repareren is alleen maar haalbaar als geschoolde reparateurs voor 1 of 2 euro per uur willen gaan werken. Met de huidige loonkosten worden reparaties pas haalbaar als je het om veel duurdere apparaten gaat. Maar bij dit soort elektronica worden bij de productie vrijwel geen mensenhanden gebruikt terwijl reparatie 100% handwerk is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 2, 2023 om 11:19
2076 Antwoorden / Vragen

Ik heb het eens opgezocht en de Uneto norm voor een e-reader is twee jaar. Bol zit hier dus helemaal fout. Stuur ze een brief met verwijzing naar de Uneto norm en als ze uw klacht afwijzen, en het betreft inderdaad BOL zelf en niet eea subleverancier, kunt u probleemloos naar een geschillencommissie. Ik heb het laatst zelf meegemaakt bij Coolblue die bij een ander apparaat ook "niets meer konden betekenen" en daar hielp dit recept ook.

Mabelle
door Mabelle - Jul 31, 2023 om 22:35
428 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je dit geprobeerd

Forceer je eReader om uit te schakelen

Als je scherm bevroren is of als je een zwart scherm ziet, houd je de aan / uit-knop 15 seconden ingedrukt. Je eReader moet uitschakelen. Schakel het weer in en kijk of het probleem is opgelost.

https://help.kobo.com/hc/nl/articles/360017605134-Veelvoorkomende-problemen-met-de-Kobo-eReader-oplossen#:~:text=Als%20je%20scherm%20bevroren%20is,of%20het%20probleem%20is%20opgelost.

Of dit

Het kan nodig zijn een soft reset uit te voeren. Hiermee start je als het ware de ereader opnieuw op. Steek gedurende een halve minuut een stylus of paperclip in het kleine gaatje (meestal) onderin het apparaat. Probeer hierna de ereader weer aan te zetten.

Als bovenstaande tips geen effect hebben, dan kan het nodig zijn het apparaat een hard reset te geven. Op deze manier zet je het apparaat terug naar de fabriekinstellingen. Omdat je al je gegevens zult verliezen is een hard reset is altijd het laatste redmiddel.

https://www.ereaders.nl/kobo_ereader_loopt_vast/

Li
door Lizzibeth Jul 31, 2023 om 23:07
Antwoorden / 1 Vragen

Al die tips en tricks hebbik al geprobeerd...er wasgeel beweging in te krijgen

br
door brui0929 Aug 7, 2023 om 10:35
635 Antwoorden / 10 Vragen

Wacht na het afsluiten 1 minuut en start opnieuw op.

ID
door IDMB - Jul 31, 2023 om 22:52
18 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb begrepen dat een e-reader doorgaans twee jaar meegaat. Een e-reader is kwetsbaarder dan een tablet en het is belangrijk om een goede hoes te gebruiken als je hem vaak ergens mee naar toe neemt in bv een tas.

Li
door Lizzibeth Jul 31, 2023 om 23:08
Antwoorden / 1 Vragen

De reader zit altijd in een speciaal daarvoor bestemde hoes

Ja
door JannyBoe Aug 1, 2023 om 07:55
520 Antwoorden / Vragen

In dit artikel lees ik toch echt dat een e-reader over het algemeen 5 jaar mee gaat.
In dit artikel van TROS RADAR lopen de levensduren uiteen: 16% van de respondenten doet er 10 jaar of langer mee. Maar bij 70% van de respondenten geeft het apparaat binnen 5 jaar de geest.

1paul
door 1paul - Aug 1, 2023 om 08:39
3162 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft weinig te maken met de zogenaamde fabrieksgarantie, wel moet een produkt een redelijke termijn meegaan en als het binnen deze termijn stuk gaat heeft u recht op reperatie of vervanging..

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Janzegt
door Janzegt - Aug 1, 2023 om 08:44
127 Antwoorden / Vragen

E-readers gaan met gemaak meer dan 5 jaar mee, zoals de meeste electronische apparaten. Heb zelf al 8 jaar dezelfde pocketboek en in mijn omgeving 4 personen die minimaal 4 jaar dezelfde e-reader gebruiken.
Niet te repareren is begrijpelijk gezien tijsduur, uurtarief en prijs nieuwe.
Maar bol.com mag zich niet verschuilen achter 1 jaar garantie en moet met een beter voorstel komen, omdat je van e-readers mag verwachten dat die langer dan 1jaar meegaan. Op internet genoeg voorbeeld brieven te vinden.

reivi20
door reivi20 - Aug 2, 2023 om 10:40
15 Antwoorden / Vragen

U heeft het over 13 maanden,maar de wettelijke garantie  moet toch zijn 24 maanden voor een product?

sa
door sabel - Aug 2, 2023 om 12:25
14 Antwoorden / 7 Vragen

Gemiddeld gaat een ereader langer mee dan 1 jaar en dat mag je wel verwachten. Nu is bol.com op service niet echt een hoogvlieger. Kijk wat de leverancier als garantie voorwaarden heeft. Ik zou dan ook proberen de Bol.com schakel ertussen uit te halen en de leverancier zelf aanschrijven. Zelf heb ik dat ook gedaan en toen dat niet hielp de CEO. Even googlen dan vindt je hem wel. Hij is goed benaderbaar als je aardig blijft.

Ja
door JannyBoe Aug 2, 2023 om 16:35
520 Antwoorden / Vragen

Bol.com is de leverancier. De Kobo readers van bol.com worden door bol.com zelf verkocht. Daar moet je zijn voor de garantie dus.

Wat anders is de fabrieksgarantie. In het 3e antwoord staat een link naar de garatievoorwaarden van Kobo die sterk duiden op een garantietermijn van 2 jaar van de fabrikant.

Bol.com lijkt de garantievoorwaarden onjuist uit te leggen.

ma
door marleenvanh - Aug 2, 2023 om 12:45
452 Antwoorden / 1 Vragen

Een KIndle van Amazon gaat ongeveer 3 tot 4 jaar mee. Is er ook wel voor een prijs onder de € 200,-

marijke77
door marijke77 - Aug 2, 2023 om 13:44
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb hem al een jaar of 9, doet het nog prima. Kobo auro one

R.
door R.Kats - Aug 2, 2023 om 15:10
4 Antwoorden / Vragen

Is er geen repaircafe in de buurt?

mo
door mof - Aug 2, 2023 om 17:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijk heeft u op elektronica produkten 2 jaar garantie. Echter, dan moet u kunnen aantonen dat het produkt buiten uw schuld defect is geraakt. Fabrieksgarantie doet er dan verder niet toe.

Ja
door JannyBoe Aug 2, 2023 om 18:37
520 Antwoorden / Vragen

Er is geen wettelijke garantie van 2 jaar op die producten. Kijk de info op Consuwijzer er eens op na: 'Veel consumenten denken dat zij volgens de wet recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels.  Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.'

Die fabrieksgarantie doet er in dit geval juist heel veel toe.
Bol.com heeft het over 1 jaar garantie.
De fabrikant zelf geeft 2 jaar garantie op zijn/haar producten.

De garantie van de fabrikant is nu juist dé mogelijkheid voor de vraagsteller om het probleem zonder kosten opgelost te krijgen.

ID
door IDMB - Aug 6, 2023 om 17:03
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bol.com laat het inderdaad vaak afweten bij duurdere producten, hoe is het afgelopen?

Ja
door JannyBoe Aug 6, 2023 om 21:33
520 Antwoorden / Vragen

Kunt u die bewering toelichten met links, cijfers, onderzoeken?

br
door brui0929 - Aug 7, 2023 om 10:37
635 Antwoorden / 10 Vragen

Als er na de installatie een update op de computer staat zet deze dan terug. Dit kan met de bijgeleverde software. Downgrade eventueel naar een vorige versie van het besturingssysteem.