ma
door malta51 Sep 20, 2010 om 19:59
Elektronica & tv

Hoofdtelefoon op homecinema/set

Wie kan mij vertellen hoe ik op een homecinemaset een hoofdtelefoon kan aansluiten wanneer een speciale uitgang daarvoor ontbreekt? Ik bedoel dus niet: inpluggen in de tv. De aansluiting moet op het setje gebeuren. De aansluitingen die wel aanwezig zijn dienen voor audio-in. Verder zijn er hdmi/aansluitingen en usb/aansluitingen.
Ik heb nog geen setje aangeschaft, maar wil dat pas doen als mijn probleem is opgelost. Wie helpt mij?

4932 5 Rapporteer

freya
door freya - Sep 20, 2010 om 20:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo malta51,

Als er geen speciale hoofdtelefoonuitgang op het apparaat zit, wordt het lastig. Een hoofdtelefoon uitgang is een uitgang van laag vermogen, maar die (normaal gesproken) wel regelbaar is. Bij jou heb je waarschijnlijk alleen luidsprekeruitgangen (geven veel te veel vermogen voor een hoofdtelefoon) en z.g.n. 'lijn-uitgangen' (deze geven veel te weinig vermogen en zijn meestal niet regelbaar).

Als je nog geen hoofdtelefoon hebt zou je een draadloze hoofdtelefoon kunnen overwegen. Deze sluit je op zo'n lijnuitgang aan en de hoofdtelefoon zelf heeft dan een eigen volumeregelaar.

m.vr.gr. Freya

ma
door malta51 - Sep 25, 2010 om 15:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Freya,

Zou het ook mogelijk zijn om via een scart naar tulp - adapter[ en vervolgens een tulp naar jack - adapter een hoofdtelefoon aan te sluiten?
Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje begrijpelijk heb gesteld, anders zal ik de vraag wat uitgebreider formuleren.

quote=freya schreef op maandag 20 sep 2010, 20:34]
Hallo malta51,

Als er geen speciale hoofdtelefoonuitgang op het apparaat zit, wordt het lastig. Een hoofdtelefoon uitgang is een uitgang van laag vermogen, maar die (normaal gesproken) wel regelbaar is. Bij jou heb je waarschijnlijk alleen luidsprekeruitgangen (geven veel te veel vermogen voor een hoofdtelefoon) en z.g.n. 'lijn-uitgangen' (deze geven veel te weinig vermogen en zijn meestal niet regelbaar).

Als je nog geen hoofdtelefoon hebt zou je een draadloze hoofdtelefoon kunnen overwegen. Deze sluit je op zo'n lijnuitgang aan en de hoofdtelefoon zelf heeft dan een eigen volumeregelaar.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Sep 25, 2010 om 17:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=malta51 schreef op zaterdag 25 sep 2010, 15:55]Hallo Freya,

Zou het ook mogelijk zijn om via een scart naar tulp - adapter[ en vervolgens een tulp naar jack - adapter een hoofdtelefoon aan te sluiten?
Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje begrijpelijk heb gesteld, anders zal ik de vraag wat uitgebreider formuleren.
In een scartaansluiting zit ook alleen maar een 'lijn-uitgang', dus die levert te weinig vermogen om daar rechtstreeks een hoofdtelefoon op aan te sluiten. De enige mogelijkheid is een draadloze hoofdtelefoon of een aparte hoofdtelefoonversterker.

Maar als je nog geen 'setje' hebt gekocht, kun je toch uitkijken naar een setje die wèl voorzien is van een hoofdtelefoonaansluiting. Er is keuze genoeg lijkt mij.

Freya

ma
door malta51 - Sep 25, 2010 om 17:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Freya,

Dan is mijn probleem hiermee opgelost. Ik bezit namelijk een draadloze hoofdtelefoon. Maar probeer in de winkel maar eens een home cinema set met zo'n aansluiting te vinden: ze zijn er gewoon niet!
In ieder geval heel erg bedankt voor je meedenken.

met vriendelijke groet,
Job

=freya schreef op zaterdag 25 sep 2010, 17:24:
=malta51 schreef op zaterdag 25 sep 2010, 15:55: Hallo Freya,

Zou het ook mogelijk zijn om via een scart naar tulp - adapter[ en vervolgens een tulp naar jack - adapter een hoofdtelefoon aan te sluiten?
Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje begrijpelijk heb gesteld, anders zal ik de vraag wat uitgebreider formuleren.

In een scartaansluiting zit ook alleen maar een 'lijn-uitgang', dus die levert te weinig vermogen om daar rechtstreeks een hoofdtelefoon op aan te sluiten. De enige mogelijkheid is een draadloze hoofdtelefoon of een aparte hoofdtelefoonversterker.

Maar als je nog geen 'setje' hebt gekocht, kun je toch uitkijken naar een setje die wèl voorzien is van een hoofdtelefoonaansluiting. Er is keuze genoeg lijkt mij.

Freya

freya
door freya - Sep 25, 2010 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al een hele tijd niet meer uitgekeken naar een homecinemaset, maar als je zegt dat er tegenwoordig bijna geen exemplaar te koop is met een hoofdtelefoonaansluiting, dan wil ik dat best aannemen. Wel vreemd dat ze dat dan tegenwoordig niet meer doen.
Je draadloze hoofdtelefoon zal bestaan uit een 'zenderkastje' en de hoofdtelefoon en het zenderkastje kun je dan aansluiten op een 'lijn-uitgang' of via een verloopkabeltje op je scartaansluiting.

Freya